بهترین طراح لوگو در ایران و جهان را بشناسید - بلو مارکتینگ

بهترین طراح لوگو در ایران و جهان را بشناسید

بهترین طراح لوگو

در این مقاله بر آن شدیم مطالبی را برای شما ارائه نماییم تا بهترین طراح لوگو در ایران و جهان را بشناسید. در ابتدا مطالبی در مورد لوگو و آشنایی با آن برای شما عزیزان و همراهان گرامی ارائه نموده و سپس به معرفی برترین طراحان لوگو می پردازیم. از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه هستید سپاسگزاریم.

لوگو چیست؟

به یک نشانه گرافیکی که به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این ها است، لوگو گفته می شود. لوگو توسط شرکت های تجاری، تولیدی، صنعتی و کسب و کارهای کوچک به منظور معرفی و ارائه خدمات و محصولات و انتقال سریع تر آن به مخاطبان استفاده می شود. لوگوهای طراحی شده برای برند های مختلف به دلیل ماندگاری که در ذهن مخاطب ایجاد می کنند، دارای اهمیت بالایی بوده و حتی در برخی منابع به عنوان پایه و شالوده شروع فعالیت آن را معرفی نموده اند‌.

پیشینه ی طراحی لوگو

تاریخچه لوگو و استفاده از آن به انسان های اولیه برمی گردد که با استفاده از ابزارهای مختلف بر روی دیوارهای غارها و سنگ ها سعی در رساندن منظور خود به دیگران داشتند. به لوگو آرم نیز گفته می شود که از زبان یونانی وارد زبان فارسی شده و هم معنا با لوگو به کار برده می شود. در گذشته لوگوها را روی سکه ها، پوست حیوانات و… ثبت می کردند. امروزه از لوگو برای عموم کسب و کارها و معرفی آن ها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار طراحی لوگو

ذکر این نکته لازم است که برخی از کمپانی ها و شرکت های به نام پس از گذشت زمانی اقدام به تغییر و یا بازطراحی لوگوی خود می نمایند که این امر موجب ماندگاری هرچه بیشتر لوگو در ذهن شده و موجب می شود تا کارها آن ها بیشتر به چشم بیاید. تغییرات اعمال شده روی لوگوها می تواند شامل عوض کردن نوع فونت، تغییر رنگ لوگو، ساده تر کردن لوگو و یا تغییرات کلی در شکل لوگو باشد. برای مثال می توان به لوگو اینستاگرام اشاره نمود که پس از گذشت زمان، این لوگو ساده تر شده و به شکل مینیمال تغییر یافت.

اهمیت طراحی لوگو برای برند و کسب و کار

مشخصه و چهره یک برند می تواند لوگویی باشد که متشکل از حروف، نشانه ها، و نمادها هستند. لوگوی زیبا و منحصر به فردی که ماندگاری بسیاری در ذهن مخاطب داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. لوگو می تواند به عنوان هویت بصری شرکت و یا برند عمل نموده و به عنوان هویت سازمان شناخته می شود. در اکثر موارد لوگوی محصول اولین چیزی است که پس از شنیدن نام آن برند در ذهن شکل می گیرد. برای مثال با شنیدن برند اپل، یک سیب گاز خورده و با شنیدن نایکی، یک تیک در ذهن شما نقش می بندد.

اهمیت طراحی لوگو برای برند و کسب و کار

انواع لوگو

در طراحی لوگو از عناصر مختلفی استفاده می شود که در سه گروه کلی دسته بندی می شوند:

  • لوگوهایی که در آن ها از تصویر و آیکون استفاده می شود. برای مثال می توان لوگوی اپل که یک سیب گاز خورده است را ذکر نمود.
  • استفاده از نوشتار و متن در طراحی لوگو که به آن لوگوتایپ یا ورد مارک نیز می گویند نوع دیگری از لوگو است. به عنوان مثال لوگوی دسینی و یا توییتر که با استفاده از نام شرکت و خارج از فونت های مرسوم طراحی شده اند نمونه بارزی از طراحی لوگوی نوشتاری یا لوگو تایپ است. در نوع دیگری از طراحی لوگو با استفاده از نوشتار، از یک حرف اختصاری برند استفاده می شود.
  • ترکیب نوشتار و تصویر نوع دیگری از لوگو بوده که به آن لوگوی ترکیبی نیز می گویند. مانند پیتزاهات

خصوصیات طراحی یک لوگو خوب و موفق

بیشتر بخوانید: بهترین شرکت طراحی لوگو در ایران را بشناسید – 11 شرکت معتبر

یک طراحی خوب و موفق لوگو دارای ویژگی های زیر است:

  • لوگوی طراحی شده باید با خصوصیات و مفهوم برند هم خوانی داشته باشد و معنای برند و خود برند را با سرعت و دقت بالا به مخاطبان انتقال دهد.
  • طراحی موفق است که بتواند بین صاحب لوگو یا برند و تجارتی که قصد معرفی آن را دارد، ارتباطی بی نقص پیدا کند.
  • ماندگاری و طول عمر بالای لوگو که در طی گذشت زمان بتواند به تکامل رسیده و با پیدایش مد و طرح های جدید، زیبایی خود را از دست ندهد بسیار حائز اهمیت است.
  • لوگوی خوب لوگویی است که در دو حالت سیاه و سفید و نیز رنگی در تمامی ابعاد قابلیت چاپ داشته و معنا و ظاهر آن تغییر پیدا نکند.
  • لوگوی طراحی شده باید در هنگام چاپ، حین انجام کارها به صورت آنلاین و نیز استفاده در سایت های مختلف بدون اشکال به کار گرفته شود.
  • لوگو باید منحصر به فرد بوده و از نظر قانونی متعلق به فرد و غیر قابل تغییر باشد.

۵ تن از طراحان لوگوی ایرانی که ماندگارترین لوگوها را خلق نمودند

امروزه با گسترش علم و فناوری و گسترش ارتباطات دستیابی به طراحان لوگو بسیار راحت شده است. اما در گذشته چنین ارتباطاتی وجود نداشته و افرادی که قصد طراحی لوگو برای برند خود را داشتند، از اطرافیان مشاوره و راهنمایی می گرفتند. امروزه طراحانی پا به عرصه طراحی لوگو گذاشته اند که کارهای بسیار باارزش و منحصر به فردی را ارائه نموده اند‌. در ادامه به معرفی این هنرمندان عزیز می پردازیم‌.

طراحان لوگوی ایرانی

استاد مرتضی ممیز

استاد مرتضی ممیز یکی از برجسته ترین طراحان گرافیک است که وی را پدر گرافیک ایران لقب داده اند. استاد گرانقدر در سال ۱۳۱۵ دیده به جهان گشوده و در سال ۱۳۸۴ پس از سال ها فعالیت و به جا گذاشتن آثاری بی نظیر، پس از مبارزه با سرطان در تهران درگذشتند. یکی از معروف ترین آثار این هنرمند بزرگ، لوگو شرکت سایپا است که در سال ۱۳۶۶ توسط استاد برای شرکت سایپا طراحی شد. این لوگو در حال حاضر یکی از معروف ترین لوگو های موجود در ایران است. استاد ممیز در رابطه با این لوگو فرموده اند: طرح های بهتر و زیادی را به سایپا پیشنهاد دادم اما از میان آن ها طرح سایپا که بر اساس نقوش آجری بناهای مراغه بوده و به لوگوی شرکت بنز شبیه است پذیرفته و تایید شد. طراحی لوگوهای معروف دیگری از جمله سازمان آتش نشانی، شهرداری تهران و علامت استاندارد ایران توسط این استاد بزرگ طراحی شده اند.

استاد بیژن جناب

استاد بیژن جناب از طراحان برجسته و گرافیست بزرگ در ایران است که در سال ۱۳۳۰ متولد شد. ایشان دارای مدرک دکترای هنرهای زیبا از دانشگاه تهران بوده و از بنیان گذاران انجمن صنفی گرافیک ایران هستند. معروف ترین اثر جناب دکتر، لوگو تایپ ایران خودرو می باشد  که در سال ۱۳۷۳ توسط ایشان طراحی شد. دکتر بیژن جناب در حال حاضر استاد دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران، الزهرا، آزاد اسلامی و صدا و سیما هستند.

استاد اسماعیل کیا مقدم

استاد اسماعیل کیا مقدم در سال ۱۳۴۰ دیده به جهان گشود. ایشان از فارغ التحصیلان گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا بوده و در سال ۱۳۶۹ طراحی اولیه لوگو بانک صادرات که توسط مدیران این بانک سفارش داده شده بود را عهده دار شدند. پس از مدتی با درخواست بانک صادرات، لوگو اولیه توسط دکتر مرتضی ممیز اصلاح شد. بعدها اختلافاتی به وجود آمد که طراح این لوگو استاد اسماعیل کیا مقدم هستند یا دکتر مرتضی ممیز.

بیشتر بخوانید: معرفی 12 بهترین سایت ساخت لوگو رایگان برای طراحی لوگو

استاد احمد میرزا

دکتر احمد میرزا فعالیت خود را با مشاهده فراخوانی برای لوگو در روزنامه کیهان آغاز نمود. این فراخوان مربوط به شرکت نفت بود که در سال ۱۳۶۳ فراخوان آن به صورت عمومی در روزنامه چاپ گشت. استاد میرزا پس از طراحی ۹ لوگو، به لوگو نها یی رسیده و در مورد این لوگو می فرمایند: فراخوان طراحی لوگو زمانی ثبت شد که زمان زیادی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود. بنابراین باید در طراحی لوگو شعار نه شرقی نه غربی به طور کامل مشهود بوده و نماد رشد و تعالی صنعت نفت باشد. من در طراحی این لوگو از طرح های اسلیمی استفاده نمودم که نماد لوله های نفت در سمت چپ و راست لوگو هستند.

استاد ادوارد زهرابیان

استاد زهرابیان یکی از گرافیستان و طراحان لوگو نامی کشور هستند که ارمنی بوده و در سال ۱۳۴۰ با مشاهده مسابقه طراحی لوگو شرکت هواپیمایی هما اقدام به طراحی لوگو برای این شرکت نمودند. استاد زهرابیان حین طراحی این لوگو ۲۲ ساله بوده و به گفته ایشان در حال آماده سازی برای کنکور سراسری بودند. استاد زهرابیان می فرمایند که در آن زمان علاقه زیادی به جهان گردی داشته و دائما در حال سفر بودند و با مشاهده سر ستون های تخت جمشید طرحی در ذهن ایشان جرفه زده که از آن برای طراحی لوگو استفاده نموده اند. این طرح در ارزیابی آژانس تخصصی در سال ۲۰۱۳ بهترین لوگو طراحی شده شناخته شد.

بهترین طراحان لوگو در جهان را بشناسید.

حال که با بهترین طراحان لوگو در ایران آشنا شدید، به معرفی ۱۰ تن از طراحان لوگو در جهان می پردازیم که لوگوهای ماندگاری را خلق نموده اند.

بهترین طراحان لوگو در جهان

طراح لوگو گوگل

Ruth kedarبا دارا بودن مدرک کارشناسی گرافیک از دانشگاه اکستنفورد یکی از معروف ترین طراحان جهان است. معروف ترین و بهترین اثر طراحی شده توسط روت کدار، لوگو گوگل است که میلیاردها بار در طول شبانه روز توسط مردم سراسر دنیا مشاهده می شود.

طراح لوگو آی بی ام

Raul landطراح لوگو آی بی ام یکی از طراحان لوگو نامدار می باشد که وی را بنیان گذار سبک طراحی سوئیسی می دانند. لوگو شرکت IBM در زمره یکی از برترین لوگوهای طراحی شده قرار گرفته و از دیگر آثار این گرافیست معروف می توان به طراحی لوگوهای ABC، UPS، IBM و لوگو دانشگاه Yalaاشاره نمود.

طراح  فیدکس

لوگوی فیدکس یکی از زیباترین طرح های ارائه شده در زمینه لوگو است که به آسانی شعار این شرکت را منعکس می کند. لیندرون لیدر از معروف ترین طراحان در جهان است که طراحی لوگو فیدکس در رزومه وی قرار دارد.

طراح لوگو نایک

به جرات می توان گفت که در سراسر دنیا تعداد انگشت شماری از شرکت ها و برندها هستند که لوگو آن ها معروف تر و آشناتر از نام آن ها باشد. لوگو نایک یکی از این لوگوها بوده که حتی با دیدن لوگو شرکت و برند به سرعت در ذهن مخاطب نقش می بندد. کارلین دیودسون طراح لوگو نایک در سال ۱۹۷۱ هنگامی که در دانشگاه پورتلند مشغول به تحصیل بود این لوگو

را طراحی نمود. پس از آن تا سال ۱۹۸۳ با نایک مشغول به فعالیت بود و نهایتا در سال ۲۰۰۰ بازنشسته شد.

طراح لوگو اپل

لیست لوگوهای جهان بدون حضور اپل ناقص بوده و بی شک مخاطبان به دنبال نامی از این لوگو خواهند گشت. راب جان اوف طراحی لوگو برندهای مشهور و نام آشنای اینتل و آی بی ام را برعهده داشته و پس از آن با طراحی ساده و منحصر به فرد لوگو اپل نام خود را در رده طراحان برتر جهان تثبیت نمود.

بیشتر بخوانید: قیمت طراحی لوگو+تعرفه طراحی لوگو

طراح لوگو جنرال دینامیک

اریک نیچه در سال ۱۹۹۵ مسئولیت سخت و سنگین طراحی لوگو جنرال دینامیک را بر عهده گرفته و به خوبی از پس مسئولیت خود برآمد. نیچه مجموعه ای طرح ها و پوسترها برای بازسازی لوگو جنرال دینامیک را ارائه نمود که این طراحی کاملا محرمانه بود. سپس این طرح ها در کنفرانس for peace  Atom به نمایش گذاشته شده و طرح نهایی انتخاب و ارائه شد.

طراح لوگو Levi

والتر لاندن در روزگاری که طراحی لوگو در حال پیشرفت و یافتن جایگاه مناسب خود بود، با طراحی های بی نظیر خود توجه همگان را جلب نمود. وی در زمینه طراحی گرافیک به عنوان طراح مشغول به فعالیت بوده و طراحی های بی نظیر و منحصر به فردی را ارائه داد. طرح های خلق شده توسط این هنرمند بیشتر گرم و دلچسب بوده و بسیار دلنشین هستند و از سبک سوئیسی پیروی می نمایند. لوگوی Levi  و Alitalia از مشهورترین برندهایی هستند که لوگو آن ها توسط این طراح بزرگ خلق شده اند.

سائول باس

سائول باس در حدود ۳۴ سال است که به حرفه طراحی مشغول می باشد. وی کارهای زیبا و بی نظیری همچون AT&A، لوگو برند bell، لوگو kleenex و لوگو Girl scouts را به جهان معرفی نموده است. با وجود آن که سالیان زیادی از طراحی برخی از این لوگوها می گذرد اما همچنان از این لوگوها استفاده شده و جایگاه خود را در برند مشهور تثبیت نموده اند.

آلن فلتچر

هنرمند بریتانیایی که با تلفیق سبک اروپایی و آمریکایی اقدام به ایجاد سبکی جدید در طراحی لوگو نمود، آلن فتچر است. لوگو Reuters و V&A از مشهورترین لوگوهایی است که توسط وی طراحی شده است.

پائول شر

پائول شر از تلفیق عناصر فرهنگی و هنرهای زیبا برای خلق آثاری بی نظیر بهره گرفته است. لوگوهای مشهور Tiffany&CO و City Book از آثار ارزشمند این هنرمند بزرگ است. پائول شر در سال ۲۰۰۰ موفق به کسب جایزه Chrysler بخاطر نوآوری و خلاقیت شد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد لوگو، انواع آن و نکات مهم در طراحی لوگو با شما صحبت نموده و در ادامه به معرفی اساتید برتر ایران و جهان در زمینه طراحی لوگو پرداختیم. حال می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که برای طراحی لوگو باید چه اقداماتی انجام داده و از چه سبک و نوعی استفاده نمایید. چنان چه قصد طراحی لوگو دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که از طرح های دیگران الهام گرفته و با مشاهده، مقایسه، تجزبه و تحلیل لوگوهای دیگر اقدام به طراحی لوگوی خود نمایید. خلاقیت طراح نقش بسیار زیادی در خلق آثار منحصر به فرد دارد. پس تمام ایده های خود را به روی کاغذ آورده و آن ها را دست کم نگیرید. در نهایت از میان طرح های موجود به طرح نهایی برسید.

با آرزوی موفقیت و شادکامی، از همراهی شما سپاسگزاریم.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

3.6 / 5. تعداد رای: 48

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.