روانشناسی رنگ چیست؟ و در طراحی لوگو چه تاثیراتی دارد؟

روانشناسی رنگ چیست؟ و در طراحی لوگو چه تاثیراتی دارد؟

روانشناسی رنگ چیست؟ و در طراحی لوگو چه تاثیراتی دارد؟

یکی از با اهمیت ترین موضوعات در مورد پدیده های مختلف و اشیا پیرامون رنگ آن ها می باشد. اهمیت رنگ و رنگ بندی و تاثیرات آن موجب به وجود آمدن روانشناسی رنگ ها در زمینه های مختلف شده است چرا که مشاهده رنگ ها تاثیراتی هم سو با نوع موضوع یا پدیده بر روح و روان انسان ها دارد. بنابراین توجه به رنگ و انتخاب رنگ مناسب برای مواردی که دست ساز بشر هستند همانند پوشاک، وسایل منزل یا اداری، لوگوها و آرم ها و … بسیار حائز اهمیت می باشد.

لوگو و طراحی لوگو نیز همانند دیگر پدیده ها یا اشیا نیازمند تعیین و انتخاب رنگ می باشد. چرا که عدم شناخت رنگ ها و عدم آشنایی با روانشناسی رنگ ها ممکن است منجر به تاثیر گزاری اندک لوگو و هدف آن شود. مسلما با توجه به رنگ یا رنگ بندی انواع مختلف لوگو می توان به تاثیر رنگ در آن ها پی برد.

در ادامه مباحث مربوط به لوگو و رنگ مناسب انواع مختلف آن را بررسی می کنیم. بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

روانشناسی رنگ:

روانشناسی رنگ شاخه ای از علم روانشناسی است که از جنبه های مختلف رنگ ها را مورد بررسی قرار می دهد. در علم روانشناسی رنگ ها ماهیت اصلی هر رنگ، ارتباط رنگ ها با یکدیگر، تاثیر و میزان تاثیر رنگ بر افراد با رده های سنی مختلف، قدرت نفوذ رنگ ها و … مورد بررسی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه رنگ لوگو انتخاب کنیم؟+ روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها در زمینه های گوناگونی کاربرد دارد از جمله جنبه های کاربردی روانشناسی رنگ می توان به تاثیر آن در طراحی لوگو، طراحی سایت ها، بازاریابی و افزایش فروش محصولات، طراحی داخلی فضای های مختلف از جمله آموزشی، اداری، منزل و …، طراحی جلد کتب و دفاتر و …. اشاره کرد.

به طور کلی باید گفت هر رنگ معنای خاص به خود را دارد و عامل موثر در تاثیر گذاری آن ها در موارد مختلف کاربرد رنگ ها، انتخاب و ترکیب مناسب این رنگ ها است که تا حد زیادی تحت تاثیر آشنایی با روانشناسی مجموعه رنگ ها می باشد.

لوگو و انواع مختلف آن:

لوگوها نشان هایی گرافیکی هستند که برای معرفی برند، شرکت، موسسه و … اختصاصی شده اند و به گونه ای به عنوان نماد و معرف آن ها عمل می کنند.

 لوگوها با داشتن طرح و رنگ های متناسب و ویژگی هایی هم چون اعتبار، ماندگاری و پایداری، انعطاف پذیری و … می توانند به برند، کسب و کار و فعالیت مورد نظر هویت ببخشد.

روانشناسی رنگ چیست؟ و در طراحی لوگو چه تاثیراتی دارد؟ - بلو مارکتینگ

لوگوها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به شکلی خلاصه به آن ها اشاره می کنیم:

  • لوگو مونوگرام:

لوگو مونوگرام گونه ای از لوگو است که از یک یا چند حرف به شکلی خلاصه و با مفهوم مشخص تشکیل شده است که به سادگی به عنوان معرف برند یا کسب و کار عمل می کند.

  • لوگو تایپوگرافی:

این نوع از لوگو همانند لوگو مونوگرام بر پایه حروف و فونت می باشد و ممکن است شامل نام تجاری برند یا شرکت، شعار برند و … باشد.

  • لوگو تصویری:

در این نوع لوگو از تصاویر نمادین به عنوان معرف برند و یا کسب و کار بهره می گیرند. این تصاویر در برگیرنده داستانی خاص برای معرفی برند و یا کسب و کار بوده و با توجه به هدف ممکن است شامل تصاویری ساده تا پیچیده باشد.

  • لوگو انتزاعی:

 این نوع از لوگو گونه ای از لوگو تصویری است که مفاهیم مربوط به برند و یا کسب و کار را به شکلی زیبا و در عین حال متفاوت به مخاطبان معرفی می کند.

بیشتر بخوانید: ریبرندینگ چیست و چه اصولی دارد؟+ مراحل بازسازی برند

  • لوگو مسکات:

مسکات ها شخصیت هایی طراحی شده و با هویت مشخص هستند که به عنوان نماد و معرف کسب و کار و یا برند عمل می کنند.

  • لوگو ترکیبی:

استفاده از عناصر لوگو های تصویری و تایپوگراف در کنار هم منجر به ایجاد لوگو ترکیبی می شود.

  • لوگو امبلم:

 این نوع لوگو مفاهیم مربوط به معرفی برند را به وسیله یک متن در داخل تصویر به نمایش می گذارد.

 در انتخاب و طراحی لوگو جدای از نوع لوگو و سبک های مختلف آن (کلاسیک، مدرن، مینیمال و …) با توجه به نوع کسب و کار و مخاطبان هدف، انتخاب رنگ مناسب برای لوگو با توجه به روان شناسی رنگ ها یکی از راههای مهم دستیابی به لوگویی ویژه و خاص است چرا که رنگ یکی از قدرتمندترین عناصر در معرفی لوگو به مخاطبان می باشد.

اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی لوگو و معرفی آن:

رنگ لوگو و آشنایی با روانشناسی رنگ ها در انتخاب رنگ لوگو یکی از با اهمیت ترین مراحل طراحی انواع مختلف لوگو می باشد. چرا که رنگ یکی از عناصر مهم در جذب مخاطبان و ماندگاری طرح لوگو و به دنبال آن نام برند در ذهن افراد و مخاطبان می باشد. روانشناسی رنگ تاثیر بسزایی در معرفی لوگو و برند دارد از جمله تاثیرات رنگ مناسب برای لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

میت روانشناسی رنگ
  • رنگ ها موجب ایجاد رغبت در مخاطبان شده و همچنین موجب جذب تعداد بیشتری از افراد به لوگو و به دنبال آن محصولات یا خدمات مورد نظر می شود.
  • رنگ ها با توجه به خصوصیات روانشناختی خود اثر بسیاری در هویت بخشی به برند و یا کسب و کار دارند.
  • رنگ یا رنگ های به کاربرده در یک لوگو می توانند مفاهیم و پیام های خاصی را به مخاطبان منتقل کنند.
  • کاربرد صحیح رنگ ها در لوگو موجب تمایز آن با کسب و کارها، شرکت ها، موسسه ها و … می شود.

انتخاب رنگ مناسب برای لوگو:

رنگ ها تاثیرات موثری بر افراد مختلف دارند چرا که تاثیر آن بر افراد از طریق ادراک ذهنی صورت می گیرد. با توجه به اثرات روانشناختی رنگ ها، انتخاب رنگ مناسب برای لوگو از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به نوع لوگو و مخاطبان هدف آن می توان از رنگ های سرد، گرم، خنثی و یا ترکیب مناسبی از آن ها بهره گرفت. در زیر این سه دسته را مورد بررسی قرار می دهیم.

انتخاب رنگ گرم برای طراحی لوگو:

طیف رنگ هایی که در ناحیه رنگ قرمز قرار دارند، در دسته رنگ های گرم قرار می گیرند. این رنگ ها شامل رنگ های قرمز، نارنجی، زرد و مانند آن هستند و از نظر روانشناسی بیانگر حسی از گرما و هیجانات می باشند.

  • رنگ قرمز از جمله رنگ های اصلی در چرخه رنگ است. از نظر روانشناسی کاربرد رنگ قرمز در طراحی لوگو و در دیگر موارد کاربرد، نشان از هیجانات، اشتیاق، عملکرد و انرژی بالا در عمل، عشق، اراده و همت، خطر، هشدار و … دارد. این رنگ همچنین قدرت جذبه بالایی را دارد و به همین دلیل است که در لوگوها مختلف از جمله لوگوهایی که مخاطب آن ها کودکان، نوجوانان و جوانان هستند کارایی بیشتری دارد.
  • رنگ نارنجی یکی از رنگ های ثانویه است که از ترکیب دو رنگ اصلی زرد و قرمز به وجود می آید. شادابی و نشاط، نوآوری، ماجراجویی، موفقیت، شوق و تعادل، جذابیت و … از جمله حس هایی هستند که به وسیله این رنگ به مخاطبان القا می شود. کاربرد این رنگ در طراحی لوگو موجب انتقال این احساسات به مخاطبان مورد نظر می شود.
  • رنگ زرد از جمله رنگ های اصلی است که در افراد مختلف القا کننده احساسات گوناگونی هم چون خوش بینی، اندیشه های مثبت، خوشبختی، هشدار و … است. استفاده از رنگ زرد موجب تحریک فعالیت های ذهنی، افزایش مقدار آگاهی افراد و بالا رفتن سطح انرژی می شود. کاربرد این رنگ در طراحی لوگو می تواند نشانگر محصول و یا خدماتی خلاقانه و نوین باشد.
  • یکی دیگر از رنگ های این طیف رنگ صورتی است که خود دارای طیف بزرگی از شدت رنگ است به طور معمول این رنگ بیشتر برای دختران و بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد این رنگ در طراحی لوگو به گونه ای بیانگر حساسیت های زنانه، عشق و علاقه، جوانی و … است.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار طراحی لوگو

انتخاب رنگ سرد برای طراحی لوگو

طیف رنگ هایی که در ناحیه رنگ آبی قرار می گیرد در دسته رنگ های سرد قرار می گیرند. این رنگ ها شامل رنگ های آبی، بنفش، سبز و مانند آن هستند. از نظر روانشناسی رنگ های سرد بیانگر آرامش و سکوت هستند.

  • رنگ آبی دیگر رنگ اصلی در چرخه رنگ است. از نظر روانشناسی رنگ آبی نماینده آرامش، سکون، ثبات، اعتماد، صلح و دوستی، هماهنگی و اعتماد، راستگویی و … می باشد. کاربرد این رنگ در طراحی لوگو به معنای پایبندی به حس های منتقل شده به این رنگ است و معنای ویژه ای را به لوگو می دهد.
  • رنگ بنفش از جمله رنگ های ثانویه است که از ترکیب رنگ آبی و قرمز به وجود می آید. از نظر روانشناسی رنگ، بنفش نماد سلطنت و قدرت است البته در برخی از موارد نمادی از راز آلود بودن نیز می باشد. بنابراین می تواند احساساتی از قبیل قدرت، شکوه، اشرافی بودن، معنویت و خرد را به نمایش بگذارد. طراحان لوگو از این رنگ با توجه به معنای آن در تناسب با مخاطبان و نوع محصول و خدمات بهره می گیرند.
  • رنگ سبز رنگی ثانویه است که به طور ویژه نماینده طبیعت و ثروت است. این رنگ همچنین نماینده احساساتی مثبت هم چون سرسبزی، رشد و باروری، سلامتی، بخشندگی، صلح و آرامش درونی، تقوا و … و دربرخی از موارد حس غبطه خوردن در افراد مختلف است. کاربرد این رنگ در طراحی لوگو موجب نشان دادن این احساسات در معرفی محصولات و خدمات است.

انتخاب رنگ خنثی برای طراحی لوگو

رنگ های سفید، سیاه و خاکستری را رنگ های خنثی می نامند که به طور کلی رسمیت، اعتماد، بی طرفی، ظرافت، زیبایی، خلوص و پاکی، همیشه نو بودن و … را به مخاطبان نشان می دهند.

 رنگ خنثی برای طراحی لوگو
  • رنگ سفید نمادی از خلوص، پاکیزگی، فروتنی، آرامش و … است. کاربرد این رنگ در کنار دیگر رنگ ها و یا بر روی زمینه رنگی شیوه ای مناسب برای طراحی لوگوهای مختلف و با مخاطبان بسیار می باشد.
  • رنگ سیاه نمادی از قدرت، استقامت، اقتدار، اعتبار و … است. رنگ سیاه دارای مفاهیم گسترده ای است و از محبوبیت بالایی در میان برندهای گوناگون و افراد برخوردار است و لوگوهایی با کاربرد این رنگ به فراوانی به چشم می خورد.
  • رنگ خاکستری نماد تعادل، سازش، صرفه جویی، عدم وابستگی، بی تفاوتی و … است که به طور معمول کاربرد آن در تجارت و طراحی لوگو اگر به صورت حرفه ای باشد هیچگاه مخاطبان را خسته نمی کند.
  • یکی از رنگ های پرکاربرد دیگر در طراحی انواع مختلف لوگو رنگ قهوه ای است. در واقع رنگ قهوه ای رنگی گرم و خنثی است که دارای طیف گسترده ای از رنگ (کرم، بژ و … تا قهوه ای های تیره) می باشد. از نظر روانشناسی رنگ، قهوه ای نماد امنیت و اعتماد، وفاداری، کیفیت، سلامت و … است و کاربرد آن در طراحی سبک های مختلف لوگو منتقل کننده این احساسات می باشد.

توجه داشته باشید که درمسئله انتخاب رنگ مناسب برای لوگو، در این مقاله جنبه های مثبت روانشناسی مربوط به رنگ ها را بیان کردیم اما بایستی به این نکته نیز توجه داشت که هر رنگ ممکن است نمادی از جنبه های منفی و یا ناراحت کننده را نیز در خود داشته باشد که کاربرد آن به شیوه ای مثبت اندیشانه تا حد زیادی بستگی به مهارت و قدرت طراح لوگو در انتخاب رنگ و رنگ شناسی دارد.

همچنین بایستی به این نکته توجه کرد که رنگ ها دارای تنوع و گستردگی بیشتر و با مباحث روانشناسی رنگ پیچیده و مفهومی تری هستند که در اینجا چند مورد عمده از آن ها را مورد بررسی قرار دادیم اما بهتر است بدانید که در انتخاب رنگ برای لوگو محدودیتی وجود ندارد به شرط آنکه در تناسب با محصول و یا خدمات باشد و بتواند به خوبی دربردارنده ویژگی های لوگو بوده و آن را به مخاطبان معرفی کند.

بیشتر بخوانید: بهترین طراح لوگو در ایران و جهان را بشناسید

تعداد رنگ در طراحی لوگو:

جدای از نوع رنگ طراحان به تک رنگ یا چند رنگ بودن لوگوها نیز توجه دارند. با اینکه در طراحی لوگو تاکید بر سادگی است اما همانند نوع رنگ محدودیتی نیز در تعداد رنگ ها در طراحی لوگو وجود ندارد و یک لوگو می تواند به صورت یک رنگ یا شامل مجموعه ای از رنگ ها باشد.

انتخاب رنگ لوگو به نوع لوگو، سبک طراحی لوگو، نوع کسب و کار یا برند، مخاطبان لوگو و مفاهیم مربوط با لوگو بستگی دارد. بنابراین نمی توان گفت که عملکرد لوگوی تک رنگ بهتر است و یا اینکه استفاده از چند رنگ در طراحی لوگو عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد. در این مورد و برای موفقیت بیشتر لوگو، بهتر است ضمن آشنایی با روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو از آن ها به شکلی هوشمندانه و تاثیرگذار استفاده کرد.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

3 / 5. تعداد رای: 146

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.