تفاوت لوگو با برند و هویت بصری چیست؟آیا برند همان لوگو است

تفاوت لوگو با برند و هویت بصری چیست؟آیا برند همان لوگو است

تفاوت لوگو با برند و هویت بصری چیست؟آیا برند همان لوگو است

بسیاری از کسب و کار ها نیازمند لوگو، هویت بصری و برند گسترده‌ای هستند. چرا که هدف و مخاطب آنها، مردم و عموم جامعه است. از این رو، ایجاد یک لوگوی هوشمندانه و هویت بصری وسیع، به شما در پیشرفت و گسترش کسب و کارتان کمک شایانی می‌ کند. بسیاری از مدیران شرکت ها، تفاوت سه اصل برند، لوگو و هویت بصری را نمی‌ دانند.

 به همین دلیل در پیشبرد اهداف، که تأثیر بر جامعه است دچار مشکل می‌ شوند. همواره سوالات زیادی از قبیل تفاوت لوگو با برند و هویت بصری چیست؟آیا برند همان لوگو است می شنویم، در این مقاله قصد معرفی و بررسی جامعه این سه اصل مهم را داریم، در ادامه همراه ما باشید.

هویت بصری در اصل چیست؟

برای درک بهتر تفاوت هویت بصری با برند و لوگو، بهتر است از تعاریف معانی آن ها شروع کنیم. در واقع، هویت بصری وظیفه انتقال ارزش ها و احساسات تعیین شده ای را به مشتری دارد. هنگام ایجاد یک هویت بصری هوشمندانه، مشتری می‌ تواند با شما ارتباط بگیرد و در کسری از ثانیه شما را بشناسد.

برای درک بهتر به یک مثال توجه کنید، برند آدیداس را تصور کنید، در کوتاه ترین زمان آرم آدیداس و محصولات آن به یاد می‌ آورید، و حس و ارزش های واحدی به شما منتقل می‌ شود. برند های چون آدیداس، نایک، گوچی و….. همگی دارای  یک هویت بصری معینی هستند.

به همین دلیل مشتری به راحتی با آنها ارتباط می‌ گیرد و احساسات و ارزش های چون کیفیت، قدرت، زیبایی و…. را دریافت می‌ کند. سنگ بنای هویت بصری ارزش های بیزینس شما است. برای مثال شما یک برند لوازم دارویی و بهداشتی هستید.

 در وهله اول باید انتخاب کنید، که قصد دارید در نظر مشتریان، لاکچری و گران بنظر بیاید یا ارزان و مقرون به صرفه باشید. در قدم بعدی میزان دسترسی خود را باید مشخص کنید، که آیا در هر شهر و استانی در دسترس هستید یا فقط در یک مکان واحد در دسترس هستید. رده سنی و طیف مورد نظر در جامعه نیز از نکات بسیار مهم است.

از آنجایی که شما یک برند دارویی و بهداشتی هستید، قطعاً رنگ های ملایم و آرامش دهنده ای همچون سبز کم رنگ، سفید، کرم و….. برای هویت بصری شما نیاز است و استفاده از رنگ های زننده مناسب نیست.

هویت بصری دقیقا همان چیزی است، که کلمات قدرت ادای آن را ندارند. با هویت بصری شما معانی و استراتژی های مختلفی که مربوط به کسب و کار شما است، را به مشتری نشان می‌ دهید.

بیشتر بخوانید: هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ شما دارد؟

درون مایه هویت بصری چیست؟

الزامات ضروری در باب توضیح چیستی هویت بصری وجود دارد. در واقع، هویت بصری از عناصر و مولفه‌ های همچون موارد زیر شکل می‌ گیرد.

• المان های تصویری

• لوگو

• تایپوگرافی

• طیف رنگی و پالت

• صدا و طنین های مختلف

• رایحه ( در بعضی موارد)

المان های تصویری شامل  قواعد تصویری و گرافیکی در طراحی برند شما است، که باعث شهرت شما در بین مشتریان می‌ شود. تایپوگرافی نیز مانند یک گفتار یا به عبارت ساده مانند زبان شما عمل می‌ کند.

تفاوت لوگو با برند و هویت بصری چیست؟آیا برند همان لوگو است - بلو مارکتینگ

به همین دلیل تایپوگرافی اهمیت زیادی دارد، چرا که لحن و کلام شما را بیان می کند. طیف و پالت رنگ، مسئول انتقال احساسات و چگونگی تصویر سازی مشتری از شما است. هر رنگی ناخودآگاه احساساتی را به آدمی منتقل می‌ کند، به عنوان مثال رنگ سبز نماد آرامش است، چرا که باعث برخی فعل و انفعالات در مغز می‌ شود، که در نتیجه آرامش را ایجاد می‌ کند.

و اما لوگوی کسب و کار شما، که به نوعی تیر خلاص شما محسوب می‌ شود و همواره در ذهن مخاطب می ماند. هنگامی که مخاطب در یک تصویر واحد تمامی موارد را مشاهده می‌ کند، در یک ثانیه تمامی احساسات، ارزش ها، بیان و چیستی شما و…. را می شناسد.

اهمیت و تأثیر هویت بصری

هر کسب و کاری، که مخاطب آن مردم و جامعه باشد، نیازمند انتقال احساسات، ارزش ها، تصورات و… خاصی به مردم است. وظیفه انتقال و تصویر سازی این موارد برای مشتری، هویت بصری است. هنگامی که مشتری نتواند اهداف و ارزش های شما را ببینید و درک کند، امکان برقراری ارتباط خوبی را با شما نخواهد داشت.

در همین راستا، در گسترش و جذب مخاطب بیشتر ناتوان خواهید بود. مولفه های هویت بصری، شامل مواردی مانند طیف رنگی و پالت ها، صدا و تصاویر، تایپوگرافی، رایحه و….. است.

هنگامی که شما یک برند دارویی و بهداشتی باشید، بایستی بگونه ای مولفه های بالا را با یکدیگر ترکیب کنید و به یک تصویر سازی واحد برسید، تا احساساتی چون سلامتی، آرامش، پاکیزگی، قدرت و اعتماد، آرامش و….. به مخاطبین خود منتقل کنید.

اهمیت هویت بصری زمانی مشخص می‌ شود، که شما با کلام خود قادر به ایجاد اعتماد در مخاطب خود نیستید یا نمی‌ توانید احساسات و فرضیاتی را با کلام خود در ذهن مشتری حک کنید. همواره عواملی مانند المان های یک تصویر با توجه به درون مایه خود احساسات و فرضیاتی را ناخودآگاه در ذهن مشتری ایجاد می کنند.

 به همین دلیل مشتری در کسری از ثانیه تمامی ارزش ها و احساسات مربوطه را دریافت می‌ کند. در صورتی که شما برای انتقال موارد این چنینی به مشتری از هزاران کلمه گفتاری هم استفاده کنید، تأثیری بر ناخودآگاه مشتری نخواهد داشت.

توضیحاتی در باب چیستی و ماهیت برند

برند بسیار گسترده و وسیع تر از یک هویت بصری یا لوگو است. در اصل، برند همه چیز کسب و کار شما است و هویت بصری و لوگو، بخشی از برند شما هستند، به توضیحات زیر توجه کنید.

مشتری یا مخاطب شما که مردم است، پس از ارتباط و خرید از شما، احساساتی را تجربه می‌ کند یا اتفاقات و چالش های را می بیند. در نگرش مخاطب، شهرت و محبوبیت شما یعنی برند  و تجربیاتی که از ارتباط با شما اندوخته است را به عنوان برند شما می بیند.

در واقع در توضیحاتی ساده تر، هرگونه تجربیاتی که یک مخاطب یا مشتری و همکار از کسب و کار شما داشته باشند، برایشان به عنوان برند تعریف می‌ شود.

تفاوت لوگو با برند و هویت بصری چیست؟آیا برند همان لوگو است - بلو مارکتینگ

به عنوان مثال، برند گوچی را تصور کنید. اگر از گوچی خرید کرده باشید، مشتری محسوب می‌ شوید و اگر خرید نکرده باشید و تنها اطلاعاتی داشته باشید، مخاطب یا مشتری احتمالی به شمار می‌ روید.

 هنگام شنیدن این نام  احساساتی چون لاکچری بودن و زیبایی، ارزش های چون کیفیت، قدرت، اصالت و…. را دریافت می کنید. علاوه بر تمامی ارزش ها و احساسات، تجربیات شما نیز به آن اضافه می شود و برند گوچی برای شما در قالب تعریف می آید.

از دید صاحب کار و مدیر یک بیزینس، ترکیب موارد زیر و تصویر ایجاد شده از تلفیق آن ها با یکدیگر برند محسوب می‌ شود.

• ارتباطات مشتری

• بازاریابی

• جایگاه

• تبلیغات

• گستردگی پیام رسانی

• طراحی بصری

• ارتباطات کلامی

در نتیجه توضیح و تعریف برند از نظر صاحب برند و مشتری تا حدودی یکسان است. از مغایرت تعاریف در دو دیدگاه می‌ توان  به تأثیرگذاری و تأثیر پذیری اشاره کرد.

که در این مسئله، صاحب برند تأثیر گذار و مخاطب تأثیر پذیر معرفی می‌ شود. چرا که صاحب برند در حال تلاش و ایجاد چالش های است تا شما را به نحو احسن تحت تأثیر قرار بدهد و در صورت موفقیت، شما تحت تأثیر قرار خواهید گرفت.

بیشتر بخوانید: بهترین شرکت طراحی لوگو در ایران را بشناسید – 11 شرکت معتبر

لوگو چیست؟

لوگو ترکیبی از المان های تصویری، فونت، رنگ و…. است، که به عنوان نماد شما شناخته می‌ شود. لوگو از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که نقش نماد شما را ایفا می‌ کند و در وهله اول شما را به مخاطب معرفی می‌ کند. لوگو را می‌ توان یک طرح گرافیکی دانست که بخشی از برند به شمار می‌ رود.

همان طور که ذکر شد  همه چیز از جمله تجربه مشتری و گستردگی تبلیغات،  برند محسوب می‌ شوند و نماد آن طرح گرافیکی است که مشتری به عنوان سمبل شما می‌ بیند. برای مثال طرح آرم نایک را تصور کنید، که یک تیک با قالبی مشخص است.

 لوگو یا آرم کمک می‌ کند تا شما در سطح جامعه شناخته شوید. بسیاری از مدیران در تله لوگو می افتند و بر این باورند که تنها لوگو برای شناخته شدن آن ها کافی است. در صورتی که لوگو به تنهایی تأثیر خاصی ندارد و ترکیب آن با هویت بصری و برند است که شما را به مخاطب معرفی می‌ کند. مولفه های لوگو شامل موارد زیر است.

• طیف رنگی

• نماد تصویری

• متن

• تایپوگرافی

لوگوی شما باید دارای رنگ باشد. می‌ توانید لوگو را به صورت تک رنگ یا چند رنگ طراحی کنید. بسیاری از لوگو ها نیز سیاه و سفید هستند. شما نیز می‌ توانید لوگوی خود را در دو نوع سیاه و سفید، و رنگی تهیه کنید تا کاربری آن را بالا ببرید.

لوگو چیست؟

نماد تصویری به گرافیک کلی و جزیی لوگو گفته می‌ شود که باعث نمای و ریخته گری آرم می‌ شود. وظیفه این المان گرافیکی نشان دادن هدف یا ارزش برند شما است.

متن از مواردی است که در تمامی لوگو ها وجود ندارد، چرا که برخی لوگو ها تنها شامل اشکال هستند. برخی لوگو ها نیز دارای کلماتی هستند که می‌ تواند نام برند باشد یا از کلماتی باشد که برند را توصیف می‌ کنند.

تایپوگرافی نیز لحن و سبک شما را به مخاطب نشان می دهد. مواردی چون نوع و انداز قلم از بخش تایپوگرافی هستند که می‌ تواند کلمه ای اختصاری از برند شما یا نامی کامل باشد.

کلید و رمز موفقیت برند سازی چیست؟

گاهی اوقات یک کمپانی سه اصل برند، لوگو و هویت بصری را اجرا می‌ کند. اما در نتیجه بازدهی مناسبی ندارد، پاسخ چرای این مسئله کلید طراحی لوگو است.

در ساخت لوگو یا هویت بصری و درنتیجه ایجاد برند، شما باید از قوانینی پیروی کنید. این قوانین چیزی نیستند، جز درنظر گرفتن اهداف واضح برند و استفاده از مواردی که برند شما را به دقت نشان بدهد. در مراحل ساخت لوگو بایستی تشخیص بدهید، که چه چیزی کمپانی شما را دقیق تعریف می‌ کند.

چرا که لوگو تنها یک تصویر گرافیکی است و وظیفه آن نشان دادن شما است. بنابراین ایجاد ابهام در تصویر گرافیکی لوگو باعث گمراهی مخاطب می‌ شود. برند نایک را مثال میزنیم، که شامل یک تیک است و این تیک طوری طراحی شده است که سرعت و قدرت را نشان می‌ دهد.

 بنابراین آرم نایک از دو اثر نایک صبحت می‌ کند. مورد اول مستقیم و غیر مستقیم است که قدرت و کیفیت محصولات نایک را در ناخودآگاه شما به تصویر می‌ کشد. مورد دوم تأثیری غیر مستقیم است، سرعتی که تیک نایک نشان می‌ دهد، به مشتری اشاره دارد که هنگام استفاده از محصول نایک سرعت بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: برند چیست و چرا باید برند سازی کنیم؟

این مورد را نیز باید در نظر بگیرید، که آیا برند شما نیاز به تأثیر گذاری بر کدام قشر جامعه را دارد؟ اگر شما یک برند پوشاک زنانه باشید، پس قطعاً مخاطبان دسته اول شما بانوان هستند. به همین دلیل نیاز به استفاده از المان های را دارید، که بتوانید سلیقه بانوان را تحت تأثیر قرار بدهید.

هنگامی که شما اصل کلید برند سازی را رعایت کنید و در گستردگی تصویر خود در دید مخاطب حرفه ای عمل کنید، اتفاقات فوق العاده ای متوجه شما خواهد شد و پیشرفت های روز افزونی خواهید داشت.

سخن پایانی

هر کسب و کاری برای گسترش و پیشرفت نیازمند تبلیغات صحیح است و این امر بر مدیران کمپانی ها روشن است. اما نکته ای که در اکثر موارد مورد توجه قرار نمی‌ گیرد، ایجاد یک لوگو و هویت بصری مناسب است، که باعث ساخت یک برند می‌ شود. به همین دلیل است که برند های شناخته شده در جهان انگشت شمار هستند.

شما نیز با ایجاد این سه اصل مهم، قدم بزرگی در راستای پیشبرد اهداف خود خواهید برداشت. امیدواریم مقاله فوق در پاسخگویی به پرسش متداول تفاوت لوگو با برند و هویت بصری چیست؟آیا برند همان لوگو است، و توضیحاتی در باب چیستی آن، برای شما سودمند بوده باشد. از همراهی شما کاربران عزیز بلو مارکتینگ سپاسگزاریم.

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 124

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.