تاریخچه لوگو پرسپولیس + دانلود لوگو پرسپولیس 1403

تاریخچه لوگو پرسپولیس + دانلود لوگو پرسپولیس

این مقاله برای شما عزیزان آماده شده است تا تاریخچه لوگو پرسپولیس را بشناسید. فوتبال یکی از جذاب ترین و محبوب ترین رشته های ورزشی در سراسر دنیا به شمار می رود. بسیاری از کودکان و نوجوانان با آرزوی فوتبالیست شدن در زمین های خاکی با همسن های خود به مسابقه و تمرین می پردازند.

هر تیم فوتبال دارای نشان و رنگ مخصوص به خود است که تیم مورد نظر را از در زمین فوتبال از سایر تیم های فوتبال متمایز می کند. هواداران نیز با پوشیدن لباس تیم و در دست داشتن پرچم آن تیم، هواداری خود را نشان داده و تیم محبوب خود را به سایرین معرفی می نمایند.

پرسپولیس یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین تیم های فوتبال ایران است که رنگ و لوگو خاص خود را دارد و به وسیله آن از سایر تیم ها متمایز می شود.

شما نیز ممکن است به عنوان یک طرفدار از داستان و ماجرای لوگو این تیم بی اطلاع بوده و خواستار کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باشید. در این مقاله برای شما مطالبی ارائه می نماییم تا هرچه بیشتر تاریخچه این تیم محبوب را بشناسید.

برند پرسپولیس

برند پرسپولیس

پرسپولیس برندی در فوتبال است که به خاطر تیم فوتبال جوانانش مشهور شده است. پرسپولیس یک باشگاه فرهنگی و ورزشی بوده که از تیم های مختلفی از جمله تیم فوتبال بانوان، امید، نونهالان، نوجوانان و نیز تیم دوم یا آماتورها تشکیل شده است.

باشگاه فوتبال پرسپولیس در دی ماه سال ۱۳۴۲ در پایتخت ایران یعنی تهران توسط علی عبده تاسیس گشت. این تیم در بازی های لیگ خلیج فارس حضور یافته و با افتخار آفرینی های بسیاری که در لیگ برتر کسب نمود، به یکی از محبوب ترین و پرافتخارترین باشگاه های ورزشی در ایران تبدیل گشت.

این برند را با نام های ارتش سرخ، سرخ پوشان، قرمز پوشان و سرخ ها نیز می شناسند. رنگ قرمز بکار برده شده توسط این برند موجب شده تا نماد مشهور این تیم رنگ سرخ بوده و افراد جامعه با دیدن رنگ سرخ به یاد این تیم مشهور بیافتند.

مالکان این تیم از زمان تاسیس تاکنون تغییر کرده و این تیم دارای مالکان بسیاری بوده است. اما با این حال این تیم محبوب دو مشخصه اصلی خود که قرار گرفتن در فهرست صدرنشینان لیگ و رنگ سرخ می باشد را حفظ نموده است.

ممکن است در نگاه اول برند پرسپولیس یک برند مردمی و عامه پسند به نظر برسد، اما با نگاه به تاریخچه و لوگو این تیم پی خواهید برد که مقامات عالی رتبه و سلطنتی در شکل گیری این برند تاثیر مستقیم داشته اند.

امروزه برند پرسپولیس به عنوان یکی از محبوب ترین تیم های ورزش آسیا شناخته شده و همراه با تیم های دالیان چین و الهلال عربستان در مقام نخست محبوبیت قرار دارد.

تاریخچه لوگو پرسپولیس

تاریخچه لوگو پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۴۲ پس از تاسیس پرچم خود را مزین به نشان فروهر نموده و این تیم با در دست داشتن این پرچم ها در انظار عمومی ظاهر می شدند.

در مورد زمان طراحی لوگو و بکار گیری لوگو پرسپولیس اختلافاتی وجود دارد. برخی از منابع استفاده از لوگو پرسپولیس را مربوط به زمان تاسیس باشگاه می دانند و برخی دیگر از منابع طراحی و استفاده از لوگو را ۵ سال پس از تاسیس تیم در نظر می گیرند. اما با این حال بر سر شکل ظاهری لوگو هیچ اختلاف نظری وجود نداشته و تمامی منابع بر سر شکل ظاهری لوگو اتحاد نظر دارند.

لوگو پرسپولیس تصویر فروهر را در بین قابی از گلبرگ ها به تصویر می کشید و نام پرسپولیس به فونت درشت فارسی در بالای لوگو قرار داده شده بود. فروهر در آیین زرتشت را نیروی معنوی حیات می دانستند که آن را به شکل مردی با بال های پهن در حالی که حلقه ای در دست دارد نمایش داده می شد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که باید در مورد تاریخچه طراحی لوگو بدانید

در قسمت های زیرین این قاب، کلمه باشگاه ورزشی پرسپولیس با حروف لاتین طراحی شده بود که بر کلمه پرسپولیس تاکید می کرد. از خلاقیت هایی که موجب طراحی بی نظیر و منحصر به فرد این اثر بی نظیر شده بود، استفاده از رنگ سفید در زمینه قرمز بود که معنویت هرچه بیشتر فروهر را به تصویر می کشید.

برخی از منابع استفاده از فروهر را نشانی می دانند که قصد داشت تیم شاهین را که پیش زمینه تاسیس برند پرسپولیس بود یاد آور سازد.

تکامل لوگو پرسپولیس

تکامل لوگو پرسپولیس

تاریخچه لوگو پرسپولیس به طراحی اولیه آن ختم نمی شود. با گذشت زمان و طی نمودن سیر تکاملی برندها، صاحبان آن ها اقدام به تغییر و تکامل و یا بازسازی برند می نمایند. برند پرسپولیس نیز این قاعده مستثنی نبوده و با عوض شدن سهامداران و صاحبان آن، لوگو آن نیز دستخوش تغییراتی شده است.

لوگو اولیه پرسپولیس شباهتی به لوگو یک برند تجاری و حرفه ای نداشته و استفاده از آن به صورت نامنظم بر روی لباس ها و یا پرچم بازیکنان و هواداران به چشم می خورد. این لوگو که چندان تجاری نبوده به زودی از میدان به در شده و لوگوی جدید که تصویری مفهمومی تر و هوشمندانه تر بود جانشین لوگو اولیه شد.

تصویر جایگزین شده، تصویری از سردیس های تخت جمشید بود. همانطور که می دانید تخت جمشید به شهر پارسی (پرسپولیس) مشهور است. این تصویر به مدت ۳ سال پس از آن که طراحی شد، بازهم به طور نامنظم بر روی البسه و پرچم این تیم نقش بست.

لوگوی تازه از دو سردیس متقارن که شبیه به شیر شاخدار بود و جامی را احاطه نموده بودند تشکیل شده بود. در زیر جام علائمی شبیه به حلقه های المپیک طراحی شده بود که این امر موجب قرابت لوگو به حوزه فعالیتش می شد.

نام و لوگو برند پرسپولیس پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ دستخوش تغییرات بنیادی شده و این تیم تا سالیان بعد از هیچ لوگویی استفاده نمی نمود. پس از گذشت سالیان طولانی، نهایتا در سال ۱۳۶۵ نام این تیم به طور رسمی از پرسپولیس به پیروزی تغییر یافت. با تغییر نام این تیم از پرسپولیس به پیروزی، لوگو پیشین برای این تیم کاملا بی معنی بود.

در همان زمان باشگاه برای نماد و لوگو خود یک طرح لوزی انتخاب کرد. اما پس از مدت زمان کوتاهی، لوگو لوزی به نام حک شده پیروزی در حلقه ای از گل تغییر یافته و این لوگو تا سال ۱۳۶۹ به همان شکل باقی ماند.

بیشتر بخوانید: بهترین طراحان گرافیک معروف دنیا را بشناسید؟

در آن سال ها اوضاع سیاسی کشور تغییر کرده و پس از درخواست عباس انصاری فرد، نام پرسپولیس مجددا به این تیم بازگشته و ثبت رسمی شد. با بازگشت نام قدیمی تیم، مجددا لوگو پیش از انقلاب که متشکل از دو سردیس شیر مانند و یک سکو و جام بود، مجددا توسط این تیم به کار گرفته شد. این لوگو تا اوایل سال ۱۳۷۰ به همان شکل پیشین و سنتی خود مورد استفاده قرار می گرفت. اما در اواخر دهه ۷۰ اتفاق های جدیدی برای لوگو پرسپولیس رخ داد.

در اواخر دهه ۷۰ لوگو پرسپولیس دچار تغییرات اساسی گشت. سکوی زیر جام حذف شده و شکل سردیس های شیر تغییر یافتند. این سردیس ها پس از تغییر به سردیس های اسب و گاو شبیه شده و حالتی ساده به خود گرفتند. در این لوگو جام در بزرگ ترین حالت به تصویر درآمده و نام پرسپولیس با فونت فارسی در زیر آن همچنان وجود داشت.

عمر این لوگو نیز همانند سایر لوگوهای پرسپولیس کوتاه بوده و پس از چند سال دوام آوردن، نهایتا در دهه ۸۰ دستخوش تغییراتی شده و جای خود را به لوگو جدید داد. این لوگو جدید به لوگوهای پیشین شباهت بیشتری داشته و سردیس ها به شکل پیشین طراحی شده و سکو نیز به لوگو بازگردانده شده بود.

تنها تغییری که این لوگو را از لوگوهای پیشین متمایز می نمود، تبدیل ۵ حلقه به ۳ حلقه بود. تغییرات بعدی تنها شامل حذف و یا اضافه کردن قاب دایره ای بود و گاها نیز فونت و کلماتی که در لوگو وجود داشتند عوض می شدند. تا اینکه در سال ۱۳۹۲ لوگو نهایی پرسپولیس طراحی و رونمایی شد.

در آخرین لوگو پرسپولیس که در سال ۱۳۹۲ رونمایی شد، حلقه ای که دور سردیس ها طراحی شده بود به شکل سه بعدی و نامرئی درآمده و توسط شکلی همانند سپر احاطه شده است. سکوی جام که از قبل در آن وجود داشت، باریک تر و کشیده تر شده و نام فارسی پرسپولیس به همراه نام لاتین باشگاه و سال تاسیس آن به لوگو اضافه شده است.

مفهوم لوگو پرسپولیس

مفهوم لوگو پرسپولیس

با بررسی دقیق لوگو پرسپولیس می توان به این موضوع پی برد که این لوگو سعی در معرفی و تعلق خود به کشور باستانی ایران را دارد. نام انتخاب شده برای این تیم و استفاده از عناصر شناخته شده ایران باستان به وضوح این امر را به مخاطب نشان می دهد.

مناقشاتی بر سر مفهوم سردیس های تخت جمشید وجود دارد. دسته ای از افراد این سردیس های بکار رفته در لوگو‌ پرسپولیس را شیر یا گاو دانسته و دسته دیگر بر این اعتقادند که این سردیس ها شیردال هستند. دسته ای دیگر با نگاه انتقادی و ارائه اسناد و مدارک از دو دسته پیشین می خواهند که به افسانه های ایران باستان مراجعه نمایند تا متوجه گردند این سردیس ها تصویر «آنزو» شیر پرنده ی شاخ و بال دار افسانه ای هستند.

آنزو در افسانه های ایران باستان، پرنده ای اساطیری و نیرومند بوده که بدن و دستانش همانند شیر، بال و پاهایی شبیه به عقاب و دارای دو شاخ روی سر است. این پرنده که ظاهری شبیه به شیر دارد، محافظ خدایان بوده و نمادی برای پیشرفت و رشد است. این طراحی با توجه به عملکرد تیم پرسپولیس، انتخابی بی نظیر است که باید طراح آن را تقدیر و تحسین نمود.

بررسی شکل ظاهری در تاریخچه لوگو پرسپولیس

بررسی شکل ظاهری در تاریخچه لوگو پرسپولیس

در بندهای گذشته بیان نمودیم که طرح نهایی لوگو پرسپولیس به شکل سپری سرخ که دارای کادری مشکی در بالا و پایین است و تصویر متقارن سردیس آنزو را به نمایش می گذارد که در بین آن سکوی نگهدارنده جام همراه با ۳ دایره طراحی شده است، در آمد. تمامی این اجزا در دایره ای نامرئی جای گرفته اند.

جزئیات دیگر این لوگو شامل یک ستاره در بالای جام و ۳ حلقه ای است که در روی سکو به چشم می خورد. هر کدام از این اجزا مفهوم خاصی را به بیننده القا می نمایند.

به طور معمول در علم روانشناسی، سپر را نماد قدرت و مقاومت دانسته و برای ایجاد حس امنیت در مخاطب مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

دایره ی نامرئی که درون سپر است، همانند سایر اشکال هندسی دارای مفهوم می باشد. این شکل هندسی در روانشناسی جهت ایجاد حس وحدت و همبستگی مورد استفاده قرار می گیرد. نامرئی شدن دایره در لوگو پرسپولیس می تواند نشانه عجین شدن مفهوم اتحاد با گوشت و پوست اعضای تیم این برند باشد.

همان طور که پیش تر اشاره نمودیم، آنزو نماد پیروزی و پیشرفت و رشد بوده و که می تواند به خوبی قدمت و هویت برند را به نمایش گذارد.

حلقه هایی که بر روی سکو نقش بسته اند، نماد برتری این برند در آسیا بوده و جام و ستاره نماد دستاوردهای این تیم است.

لوگو پرسپولیس چه نوع لوگویی است؟

لوگو پرسپولیس چه نوع لوگویی است؟

لوگو پرسپولیس واضحا در دسته لوگو نشان ها جای دارد. در این نوع از لوگوها، از یک تصویر یا مشخصه همراه با نام برند و کادری به شکل سپر یا مهر استفاده می نمایند.

لوگو نشان ها یکی از انواع لوگوهایی هستند که تمامی اجزا برند را در خود جای داده و بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب خود به جای می گذارند. به همین علت است که اکثر سازمان ها و صنایعی همانند خودروسازی  از این نوع لوگو برای معرفی برند خود استفاده می نمایند.

جمع بندی

همانطور که مشاهده نمودید. ماجراهای لوگو پرسپولیس بسیار داشته و مسیری پر افت و خیز را طی نموده تا به شکلی که امروز آن را می شناسیم درآمده است. این باشگاه از نداشتن لوگو مرتبط شروع به کار کرده و با تغییر صاحبان، لوگو این باشگاه نیز تغییر نموده است. مجموعه تغییراتی که روی این لوگو اعمال شده است، از نداشتن لوگو هم مفهوم با برند تا تغییر نام و تغییر لوگو، موجب شده تا لوگو پرسپولیس به شکل امروزی درآید. این لوگو امروزه بر روی تمامی لباس های بازیکنان، پرچم های هواداران، ماگ، دفترچه و … نقش بسته و افت و خیز لوگو این برند موجب شده که اکنون این لوگو در زمره برترین لوگوهای طراحی شده قرار گیرد.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.8 / 5. تعداد رای: 921

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

آواتار کاربر کاربر مهمان علی محمدی 26 اردیبهشت 1401

اکه میشه فایل دانلود لوگو پرسپولیس با کیفیت بالا داخل سایت تون بزارید برای دانلود

علیرضا بلوریان 26 اردیبهشت 1401

سلام علی جان فایل دانلود لوگو پرسپولیس با کیفیت بالا + فایل لایه باز رو قرار دادیم

آواتار کاربر کاربر مهمان علی 29 اردیبهشت 1401

تاریخ چه جالبی داره. از لوگوی تیم های دیگه ایرانی هم لیگ مقاله بزارید مثل فولاد

علیرضا بلوریان 29 اردیبهشت 1401
آواتار کاربر کاربر مهمان امیر علی 5 خرداد 1401

اینقدر دنبال فایل لوگو پرسپولیس بودم که نگو واقعا دمت گرم

علیرضا بلوریان 19 خرداد 1402

خوشحالیم که فایل لایه باز لوگو پرسپولیس بدردتون خورده

آواتار کاربر کاربر مهمان pedaret 3 شهریور 1401

خخ هزار بار اسم عوض کردن بیچاره ها:)

علیرضا بلوریان 19 خرداد 1402

اره اگه دوباره عوض ش نکنند

آواتار کاربر کاربر مهمان Hossein 19 خرداد 1402

تاریخچه جالبی داشت لوگو شون

علیرضا بلوریان 19 خرداد 1402

اره ولی ممکنه در اینده جالب ترشه