چگونه رنگ لوگو انتخاب کنیم؟+ روانشناسی رنگ ها - بلو مارکتینگ

چگونه رنگ لوگو انتخاب کنیم؟+ روانشناسی رنگ ها

چگونه رنگ لوگو انتخاب کنیم؟+ روانشناسی رنگ ها

ممکن است حین طراحی لوگو این سوال به ذهن شما خطور نماید که چگونه برای لوگو رنگ بندی انتخاب کنم. باید بگوییم که این سوال، سوال بسیار مهمی است و خطور کردن آن به ذهن شما، نشان دهنده پویایی ذهن شما بوده و درنظر گرفتن تمامی جوانب را نشان می دهد. روانشناسی رنگ ها تاثیر بسیار زیادی در ثبت شدن برند در ذهن بیننده و مخاطب داشته و طبق تحقیقات به عمل آمده، رنگ های مورد استفاده در لوگو، می توانند تا ۸۰ درصد ماندگاری برند در ذهن را بالا ببرند. این آمار یک آمار فوق العاده است که ارتباط مستقیمی با مطرح شدن برند دارد.

یکی از تاثیرگذارترین گزینه ها حین طراحی لوگو، انتخاب یک پالت رنگی است که می تواند سبب افزایش زیبایی برند تجاری شود. انتخاب رنگ درست موجب شده تا لوگو طراحی شده نقاط قوت آن برند را نمایان نموده و به جذب مشتری کمک شایانی نماید. اما توجه داشته باشید که عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی انتخاب رنگ نادرست برای برند،

می تواند مخاطبان را دفع نماید. تحقیقات به عمل آمده ثابت نموده که رنگ ها همانند اشکال هندسی و فونت های بکار برده شده در لوگو، قدرت انتقال معانی مختلفی دارند که می توانند به عنوان یک ابزار روانشناسی مورد استفاده قرار گیرند. اهمیت انتخاب رنگ به میزانی است که سبب جذب و یا دفع مخاطبین به برند مورد نظر می شود.

مغز  انسان ها به گونه ای طراحی شده است که می تواند به طور ناخودآگاه پیام رنگ ها را دریافت نماید. مثلا با مشاهده رنگ قرمز در هنگام عبور از خیابان، ناخودآگاه ایست می نماییم و با سبز شدن حرکت خود را ادامه می دهیم. رنگ ها قدرت انتقال احساس خطر و یا امنیت را به خوبی دارند. در مثالی دیگر می توان به رنگ آبی اشاره نمود که عموما در بسته بندی آب معدنی به کار می رود. چرا که رنگ آبی به طور خودکار حس خنک بودن را به مخاطب منتقل نموده و سبب فروش بهتر آن می گردد.

بنابر توضیحاتی که برای شما همراهان عزیز ارائه نمودیم، اکنون دریافتید که انتخاب رنگ باید بر اساس دانش باشد و سلیقه شخصی در آن دخیل نگردد. در سالیان گذشته تحقیقی در مورد نقش رنگ ها در میزان فروش صورت گرفت که آن را «قرمز مهیج و آبی باکفایت» نامیدند. نتایج حاصل از این پژوهش تایید نمود که خرید به شدت تحت تاثیر رنگ ها بوده و رنگ ها بر دیده شدن محصول اثر مستقیم دارند.

بنابراین می توانیم با صراحت بگوییم که رنگ لوگو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که نباید ساده از کنار آن رد شد. در این مقاله سعی کرده ایم با ارائه روانشناسی رنگ ها، شما را در طراحی لوگو بی نظیر و منحصر به فرد برای برندتان یاری نماییم.

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

روانشناسی رنگ قرمز در انتخاب رنگ لوگو

رنگ قرمز به شدت توجه و اشتها را تحریک نموده و معنی شور، انرژی، خطر، خشونت، گرما و حرارت است. این رنگ موجب تحریک هرچه بیشتر اشتها شده و به همین دلیل در بسیاری از رستوران ها و مواد غذایی از این رنگ استفاده می شود. اکنون متوجه شده اید که به چه علت برند مک دونالدز از رنگ قرمز در برند خود استفاده می نماید. رنگ‌ قرمز فوریت را نشان داده و موجب ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری می شود. نام های تجاری که از رنگ قرمز استفاده می نمایند،

مانند بمب صدا کرده و ضربان قلب و نفس کشیدن مخاطب را تسریع می بخشد. در یک تحقیق به عمل آمده ثابت شد که مغز ابتدا دو رنگ زرد و قرمز را پردازش می نماید سپس به سراغ سایر رنگ ها می رود. به همین دلیل است که کودکان در فروشگاه ها هنگامی که قدرت تشخیص محتویات بسته بندی را ندارند، ناخودآگاه بسته های قرمز رنگ را انتخاب می نمایند.

در مثالی که برای بهره گیری از رنگ قرمز در لوگو سازمانی می توان ارائه نمود، جمعیت صلیب سرخ آمریکا که یک سازمان بشر دوستانه است و لوگویی قرمز رنگ دارد را می توان نام برد. این سازمان خدمات اضطراری، امدادی و آموزشی را ارائه می نماید.

روانشناسی رنگ آبی در انتخاب رنگ لوگو

رنگ آبی حس حرفه ای گری، ذهنیت جدی، صداقت، خلوص، و آرامش را منتقل نموده و با موفقیت و اقتدار همراه است. این رنگ دارای طول موج بلندی است که سبب می شود از فاصله های دور نیز قابل تشخیص باشد. به همین دلیل است که چراغ های فرود در فرودگاه ها به رنگ آبی هستند.

رنگ آبی دارای سایه های متفاوتی است که هر کدام از آن ها می توانند تاثیرات متفاوتی روی مخاطب داشته باشند. برای مثال رنگ آبی سلطنتی اشخاصی که عجله دارند را جذب نموده و برای استفاده در محصولات پاک کننده انتخاب هوشمندانه ای است. در مقابل رنگ سرمه ای برای لوگوهای سازمانی مناسب است، زیرا که موجب جذب افرادی می شود که به فکر بودجه‌شان بوده و قصد انجام کار خود با اقتصادی ترین شکل ممکن را دارند.

چگونه رنگ لوگو انتخاب کنیم؟+ روانشناسی رنگ ها - بلو مارکتینگ

رنگ آبی از جمله رنگ هایی است که عموم مردم به آن علاقه داشته و توجه ویژه ای به آن دارند. آبی را پادشاه کلاسیک رنگ ها می خوانند. این رنگ نماد بلوغ و اعتماد بوده و آبی خالص حس جدی گرفته شدن به شما خواهد داد. شرکت هایی با هویت رنگ آبی، شرکت های خوبی هستند.

بیشتر از ۱۰۰ برند معروف در دنیا وجود دارند که رنگ آبی را بیشتر از رنگ های دیگر برای معرفی هویت خود مورد استفاده قرار داده اند. رنگ آبی رنگ مطبوع و خوشایندی است که دریا و آسمان را به سرعت یادآور می شود. به همین علت است که این رنگ به وفور در شرکت های هواپیمایی، تکنولوژی و مالی استفاده می شود. همه ی این شرکت ها می خواهند با استفاده از رنگ آبی، کارکرد مداوم و بی خطر را به بیننده منتقل کنند.

استفاده از این رنگ در صنایع رستوران و پوشاک کمتر است. زیرا این صنایع به جلب توجه سریع نیاز دارند. رنگ آبی از رنگ های محبوب در میان رنگ های بکار برده شده در طراحی لوگو است. به نحوی که بیش از ۵۰۰ سازمان دولتی و پزشکی از این رنگ بهره می گیرند.

واضح ترین مثال برای کاربرد رنگ آبی در لوگو، برند hp است که یک برند آمریکایی بوده و تولید کننده انواع تلویزیون، لپ تاپ، اسکنر، پرینتر، تبلت و… است.

روانشناسی رنگ زرد در انتخاب رنگ لوگو

رنگ زرد سبب جلب توجه شده و یک انرژی ارزان و قدرتمند را تولید می کند. رنگ زرد حس مطبوع نگاه کردن به خورشید و احساس گرمای آن بر روی پوست را منتقل کرده و نماد خوشبینی و امید است. رنگ زرد ارتباط تنگاتنگی با انرژی دارد که این موضوع موجب شده تا شرکت های فعال در زمینه انرژی از این رنگ در لوگو خود بهره گیرند.

روانشناسی رنگ سبز در انتخاب رنگ لوگو

رنگ سبز یادآور طبیعت بوده و انتخاب این رنگ در برندهایی با زمینه فعالیت محیط زیست محبوب است. رنگ سبز حس صلح، امید، اعتماد و آرامش را به مخاطب القا نموده و در صنایع غذایی، کالاهای خانگی، امور مالی و تکنولوژی مورد استفاده قرار می گیرد.

عموما استفاده از این رنگ توسط شرکت هایی است که خود  را دوست دار محیط زیست معرفی می نمایند. سبز تیره دارای مفهوم ثروت، دارایی و بانک می باشد.

برای مثال ساب وی Subway برندی است که شامل مجموعه ای از رستوران های زنجیره ای که در زمینه تهیه سالاد و ساندویچ فعالیت می کنند است. این شرکت روی سالم بودن محصولات خود تاکید داشته و رنگ سبز به کمک وی آمده است.

بیشتر بخوانید: قیمت طراحی لوگو+تعرفه طراحی لوگو

روانشناسی رنگ نارنجی در انتخاب رنگ لوگو

نارنجی رنگی است که مفاهیمی چون جوانی، تفریح، قیمت مناسب، در دسترس بودن، نوآوری و تفکر را منتقل می نماید. این رنگ خریداران را به طور ناخودآگاه و ناگهانی جذب می نمایند. نارنجی از ترکیب شدن رنگ های قرمز و زرد ایجاد شده و طبیعی است که از خصوصیات هر دو رنگ پیروی نماید. نارنجی برای تحریک هیجان و شور و شوق استفاده می شود. در برندهای هارلی دیویدسون، نیکلدین و دیسکاور از رنگ نارنجی استفاده شده است.

برای مثال می توان به فانتا اشاره نمود. فانتا در ابتدا توسط شرکت کوکاکولا در سال ۱۹۵۵ در ایتالیا تاسیس شد. بسته بندی های جدید از سال ۲۰۱۶ ارائه شده و دستور تولید جدید فانتای نارنجی در می ماه صادر شد. لوگو فانتا با رنگ نارنجی طراحی شده که دارای یک تم میوه ای، تفریح و باطراوت است.

روانشناسی رنگ بنفش در انتخاب رنگ لوگو

بنفش نشان از لوکس بودن و نمادی سلطنتی دارد. استفاده از این رنگ در مدت طولانی در کلیساها رایج بوده و عقل، کرامت، ثروت و جلال را منتقل می نمود. این رنگ برای محصولات زیبایی و ضد پیری استفاده شده و با اثرات آرام بخشی که به مخاطب القا می نماید، بیشتر در امور مالی، تکنولوژی و سلامت مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ بنفش به زنانه بودن دلالت داشته و تلفیقی از رنگ قرمز و آبی است. بنفش سبب فعال شدن مغز حین حل مسائل شده و برای بسته بندی و یا طراحی های لوکس و سلطنتی استفاده می شود.

برند نام آشنای یاهو از جمله برندهایی است که از این رنگ در لوگو خود استفاده کرده است.

روانشناسی رنگ مشکی در انتخاب رنگ لوگو

مشکی از جمله رنگ هایی است که دارای چند بعد است. این رنگ می تواند نشان دهنده قدرت و پیچیدگی بوده و از طرف دیگر نشان دهنده مرگ و شرارت باشد. مشکی موجب جاودانه به نظر رسیدن شده و در طول زمان از چرخه مد خارج نمی شود. انتخاب این رنگ بسیار مناسب شرکت های ارائه دهنده لوکس و بدترین انتخاب برای شرکت هایی با مضمون کشاورزی و محیط زیست است.

روانشناسی رنگ بنفش در انتخاب رنگ لوگو

شرکت های بسیاری برای طراحی لوگو خود از رنگ مشکی بهره گرفته اند که سالیان درازی است لوگو آن ها عوض نشده و همچنان از آن استفاده می نمایند. از جمله می توان به برندهای آدیداس و نایک اشاره نمود.

روانشناسی رنگ قهوه ای در انتخاب رنگ لوگو

قهوه ای نشانی از طبیعت بوده و اغلب برای زندگی روستایی و یا خارج از منزل استفاده می شود. این رنگ حس سادگی، گرما، و طبیعی بودن را به انسان ها منتقل نموده و موجب می شود برند شما مردانه به نظر برسد.

روانشناسی رنگ سفید در انتخاب رنگ لوگو

سفید رنگی جوان و مقرون به صرفه بوده و به معنای فاقد رنگ بودن است. بزرگ ترین مزیت این رنگ این است که قابلیت استفاده در تمامی برندها را دارد. لوگو سفید همیشه به یک میدان رنگی نیاز دارد. اغلب برندها یک نسخه رنگی و یک نسخه سفید از لوگو خود تهیه می نمایند.

روانشناسی رنگ خاکستری در انتخاب رنگ لوگو

رنگ خاکستری رنگی میانه، کلاسیک و جدی است. این رنگ بسیار مرموز بوده و برای پر رمز و راز کردن لوگو، به سمت تیره شدن این رنگ حرکت نمایید.

بیشتر بخوانید: لوگوتایپ چیست؟یک لوگوتایپ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

طراحی لوگو به صورت تک رنگ بهتر است یا رنگارنگ؟

برای دریافت حداکثر تاثیر رنگی می توان از یک رنگ بهره گرفت. لوگوهایی وجود دارند که به صورت چند رنگی طراحی شده و بسیار محبوب و مشهور هستند. از جمله می توان به لوگو گوگل اشاره نمود که بسیار موفق عمل کرده است.

استفاده از رنگ های متعدد انتخابی هوشمندانه جهت نمایان کردن این موضوع است که شرکت طیف گسترده ای از محصولات و خدمات را عرضه می نماید. در مثالی دیگر می توان به رنگ حلقه های المپیک نیز اشاره نمود که پیام تنوع و فراگیری را منتقل می کند.

بنابراین انتخاب طیف رنگی و تک رنگ بودن یا رنگ های متعدد به شما و نیز حیطه فعالیت برند مرتبط است.

انتخاب رنگ لوگو با تفکری در سطح جهان

در طراحی لوگو خود نهایت دقت و ظرافت را به کار ببرید. اگر مشتری شما دارای کسب و کاری جهانی است، در هنگام طراحی لوگو برند وی بسیار دقت کنید. تفسیر رنگ ها در مناطق مختلف جهان با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال رنگ قرمز در چین به عنوان رنگی خوش یمن شناخته می شود. در هند رنگ سفید، رنگ عزاداری و غم و مرگ می باشد. بنابراین در انتخاب رنگ لوگو دقت نموده و از صاحب کسب و کار اطلاعات تکمیلی دریافت نمایید.

انتخاب رنگ لوگو

پیشنهاد می کنیم که خیلی زمان و ذهن خود را روی رنگ متمرکز ننمایید. بلکه سعی کنید تمامی جوانب را در نظر گرفته و روی هم رفته لوگویی درخور توجه طراحی نمایید.

از رنگ ها جهت تقویت و بهبود لوگو بهره گرفته و اجازه ندهید رنگ لوگو، برند را تعریف نماید.

بهترین ترکیب رنگ لوگو

اولین مواجهه مخاطب با برند مورد نظر از طریق لوگو و رنگی است که در طراحی بکار رفته است. به همین دلیل هویت برند مورد نظر کاملا به رنگ انتخاب شده برای آن بستگی دارد. عموما طراحان گرافیک حین طراحی لوگو تمامی جوانب را در نظر می گیرند.

یکی از مهم ترین آن ها، سازمان و یا خدمات و محصولی است که برند ارائه می دهد. این رنگ ها با در نظر گرفتن شکل لوگو می توانند به صورت مکمل و یا متضاد باهم انتخاب شوند. بهترین ترکیب رنگ هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، رنگ هایی با یک هارمونی هستند. به همین علت است که طراحانی که هارمونی ها را به خوبی می شناسند، از تاثیرات روحی و روانی آن ها آگاه بوده و بهترین لوگوها را آگاهانه طراحی می نمایند.

جمع بندی

رنگ ها نقش مستقیمی در انتقال احساسات به مخاطب ایفا می نمایند. لوگو به عنوان یکی از ابزارهایی که می تواند ماندگاری برند در ذهن را تثبیت بخشد بسیار حائز اهمیت است. پیش از انتخاب نهایی رنگ لوگو، چندین رنگ را امتحان نمایید.

رنگ ها را تست کرده و بسنجید که کدام رنگ به لوگو و حیطه کاری برند آن نزدیک است و کدام رنگ دورتر. در نظر گرفتن مجموعه ای از عوامل در طراحی یک لوگو خوب تاثیرگذارند. از این بین رنگ ها می توانند هویت مورد نظر را به لوگو تجاری اهدا کنند. در طراحی لوگو شما محدود به انتخاب یک رنگ نبوده و می توانید از میان طیف وسیع رنگ ها، از یک الی چند رنگ استفاده نمایید.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.5 / 5. تعداد رای: 40

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.