لوگو مونوگرام چیست و چه تفاوتی با دیگر سبک های لوگو دارد؟ - بلو مارکتینگ

لوگو مونوگرام چیست و چه تفاوتی با دیگر سبک های لوگو دارد؟

لوگو مونوگرام چیست و چه تفاوتی با دیگر سبک های لوگو دارد؟ -بلو مارکتینگ

مونوگرام یکی از رایج ترین سبک های طراحی لوگو می باشد که اخیرا توجه بسیاری از برندهای بزرگ ایرانی و خارجی را به خود جلب کرده است. به عنوان مثال برندهای معروفی مانند شنل و گوجی از این سبک برای طراحی لوگوی کمپانی خود بهره برده اند. در این مقاله همراه ما باشید تا در سایت بلو مارکتینگ به معرفی کلی و بررسی لوگو مونوگرام بپردازیم.

لوگو مونوگرام چیست؟

انواع لوگو به طور کلی به سه دسته تصویری، متنی یا ترکیبی تقسیم می­ شوند. لوگوهایی که به صورت متنی هستند را مونوگرام می نامند. در واقع لوگو مونوگرام یک طراحی منحصر به فرد از حروف اول یک برند خاص است که به شکل زیبایی به هم ترکیب شده اند تا هدف اصلی آن را برند را به مخاطب انتقال دهند.

مونوگرام قدیمی ترین نوع لوگو است و حتی می توان قدمت آن را مربوط به دوران یونان باستان دانست. در آن زمان ابتدای نام پادشاهان را روی مهر آن ها یا روی سکه ها حک می کردند. به تدریج این شیوه طراحی لوگو ظاهر مدرن تری به خود گرفته و ابتدا توسط برندهای مد و فشن، و سپس تمام برندهای مطرح دنیا مورد توجه قرار گرفت.

لازم به ذکر است این شیوه طراحی لوگو از قیمت کمتری نسبت به شیوه های دیگر برخوردار بوده و بازدهی آن هم بی نظیر است. به همین دلیل بسیاری از افراد سعی می کنند برند خود را با این نوع لوگو به دیگران معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

لوگو مونوگرام چه ویژگی هایی دارد؟

از مهم ترین ویژگی های لوگو مونوگرام این است که حس کنجکاوی را در مخاطبان برانگیخته می کند. زمانی که مخاطب حروف اختصاری یک برند را مشاهده می کند، ناخودگاه درخصوص رابطه لوگو با پیام شرکت کنجکاو شده و تمایل دارد که مفهوم آن لوگو را پیدا کند. دقیقا به همین دلیل است که طراحان مونوگرام توجه ویژه ای نسبت به نحوه کنار هم چیدن حروف دارند.

ویژگی مهم دیگر مونوگرام این است که هدف و پیام برند را به شکلی کاملا صریح و ساده بیان می کند. برای تحقق این ویژگی، طراح باید هنر ترکیب رنگ و بازی با فونت ها را بلد باشد تا بتواند معنا و مفهوم برند را در لوگو بگنجاند.

لوگو مونوگرام چیست و چه تفاوتی با دیگر سبک های لوگو دارد؟ - بلو مارکتینگ

لوگو مونوگرام برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

بدون شک همه شما برندهای معروف را با لوگوی آن ها می شناسید و آن لوگو مانند امضای برند عمل می کند. در حقیقت، هدف اصلی از طراحی لوگو این است که نام هر کمپانی یا بیزینس در چشم مخاطبان آن خاص و متمایز به نظر برسد. بنابراین یک لوگوی تاثیر گذار باید به گونه ای طراحی شده باشد که پیام و هدف اصلی برند را به مخاطب منتقل کرده و به خوبی در ذهن او بماند.

با توجه به این موارد، حتما متوجه شده اید که لوگو تا چه اندازه برای یک برند اهمیت دارد. بنابراین  بیزینس های مختلف باید در طراحی لوگوی خود نهایت دقت را به کار ببرند و یکی از انواع لوگو را متناسب با برند خود برگزینند. اما سوال اینحاست که چه کسب و کارهایی باید از لوگو مونوگرام استفاده کنند؟

لوگوهای مونوگرام برای تمام بیزینس ها قابل استفاده هستند، اما این نوع لوگو برای کمپانی هایی که نام طولانی دارند انتخاب بسیار هوشمندانه ای می باشد! چرا که اگر بخواهند تمام نام شرکت را در لوگو به کار ببرند هم زیبایی چندانی ندارد و هم خواندن نام برای مخاطب سخت می شود. اما لوگو مونوگرام به راحتی به ذهن سپرده می شود و در خاطر مخاطبان خواهد ماند. به عنوان مثال می توان به برند معروف لوئیس ویتون اشاره کرد که همه ما آن را با لوگوی LV می شناسیم.

البته برخی از بندها هم هستند که از همان ابتدای فعالیت خود با یک نام اختصاری خاص شناخته می شدند. به عنوان مثال بعد از شروع فعالیت شرکت Minnesota Mining and Manufacturing ، تمام مشتریان به دلیل طولانی بودن نام شرکت آن را 3M می خواندند. به همین دلیل با معروف شدن این شرکت، مدیران آن تصمیم گرفتند همین کلمه اختصاری را به عنوان لوگو مونوگرام شرکت خود انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: لوگو تصویری چیست؟+نکات مهم در مورد لوگو تصویری

مونوگرام چه تفاوتی با سبک های دیگر دارد؟

تفاوت لوگو مونوگرام با سبک های طراحی لوگو تصویری کاملا واضح است و تصویری و متنی بودن ماهیت لوگو، بزرگ ترین تفاوت به شمار می رود. بنابراین ما در این بخش فقط درخصوص تفاوت مونوگرام با سبک های دیگر طراحی لوگو به صورت نوشتاری صحبت می کنیم.

لوگوهای نوشتاری به آن دسته لوگوهایی گفته می شود که در طراحی آن ها سعی شده برای برندینگ و هویت دادن به یک بیزینس از یک متن خاص استفاده می شود. این سبک به علت تاثیر گذاری زیادی که دارد در مدت زمان کوتاهی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. به همین دلیل امروزه این سبک طراحی لوگو از انواع و زیرشاخه های فراوانی برخوردار است.

تفاوت مونوگرام با سبک های نوشتاری دیگر این است که در مونوگرام فقط از یکی دو حرف اول نام بیزینس استفاده می شود. در حالیکه در سبکی مانند لوگو تایپ، تمام نام برند را به شکلی خاص نمایش می دهند. از بارزترین نمونه های لگو تایپ می توان به لوگوی معروف کمپانی دیزنی (Disney) اشاره کرد که مطمئنا همه شما با آن آشنایی کامل دارید. درتصویر زیر می توانید این لوگو را مشاهده کنید.

البته که سبک لوگو تایپ فقط برای کمپانی هایی با نام های کوتاه کاربرد دارد؛ چرا که هیچکس حاضر نیست یک نام طولانی را به خاطر بسپارد! اگر از شما سوال شود که آیا با نام  Bayerische Motoren Werke AG)) آشنا هستید، به احتمال زیاد پاسخ اکثرتان خیر باشد. در حالیکه اگر صحبت از نام (BMW) باشد، نتیجه کاملا معکوس خواهد بود! دقیقا اینجاست که کاربرد و اهمیت سبک مونوگرام مشخص می شود.

نکات مهم در طراحی لوگو مونوگرام - بلو مارکتینگ

نکات مهم در طراحی لوگو مونوگرام

با توجه به اینکه در لوگو مونوگرام فقط از حروف اختصاری استفاده می شود، باید در طراحی آن نهایت دقت را به کار برد تا باعث گیج شدن مخاطب نشود. در واقع لوگو مونوگرام باید به گونه ای باشد که هم کاملا شفاف و قابل تشخیص بوده هم به صورت خلاقانه و جالب طراحی شود. در ادامه مهم ترین نکاتی که باید در طراحی لوگو مونوگرام مورد توجه قرار داد را بررسی خواهیم کرد.

1 – کسب اطلاعات درخصوص برند مورد نظر:

اولین اقدامی که قبل از شروع طراحی باید انجام داد این است که به تحقیق درخصوص کسب و کار مورد نظر پرداخت. درواقع طراح باید بداند که قرار است برای چه برندی طراحی لوگو را انجام دهد و آن لوگو باید پیام چه نوع کسب و کاری را منتقل کند. یک لوگوی خوب و تاثیرگذار باید به گونه ای طراحی شود که با نوع و سبک کسب و کار موردنظر تناسب داشته باشد.

مثلا حروفی که برای طراحی لوگوهای ساختمانی به کار می روند باید به صورتی طراحی شوند که استحکام و صلابت را در ذهن مخاطب تداعی کنند. یا در مقابل، اگر باشد یک لوگو برای برند ورزشی یا هرچیزی که به تناسب اندام ارتباط دارد طراحی شود، باید حروف را کاملا کشیده و متناسب نشان داد.

بنابراین جمع آوری اطلاعات در خصوص کسب و کاری که قرار است برای آن لوگو طراحی شود یکی از واجبات طراحی لوگو مونوگرام یا هر سبک لوگوی دیگر به شمار می رود.

2 – پیدا کردن بهترین فونت

در سبک طراحی لوگو به صورت تصویری، طراح فقط با تصاویر مختلف سروکار دارد اما در سبک مونوگرام، فقط حروف هستند که به کمک طراح می آیند. بنابراین یکی از اصول اصلی برای طرحی لوگو مونوگرام، انتخاب فونت مناسب می باشد.

متخصصان طراحی توصیه می کنند تا حد ممکن برای طراحی لوگو از فونت های ترند و مد روز استفاده نشود. چرا که این برند قرار است تا سال های طولانی فعالیت داشته باشد و باید از فونتی استفاده شود که همیشه زیبایی خود را حفظ کند.

نوع فونت مورد نظر تا حد زیادی به حوزه فعالیت کسب و کار و مخاطبین آن بستگی دارد. به عنوان مثال در کسب و کارهای غیر رسمی و جوان پسند از فونت های فانتزی استفاده می شود. جالب است بدانید طراحان حرفه ای حتی فونت مورد نظر را هم خودشان خلق می کنند تا کاملا خاص و متناسب با ایده ای که دارند باشد.

بیشتر بخوانید: لوگو مینیمال چیست؟و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد

3 – ساده بودن لوگو

ماهیت مونوگرام ساده و شفاف، ولی جذاب و تاثیرگذار است. لوگو مونوگرام باید به گونه ای طراحی شود که اندکی پیچیدگی برای جذب مخاطب و درگیر کردن او داشته باشد، اما نه انقدر که بعد از تلاش و تفکر متوجه مفهوم اصلی لوگو نشود. اگر لوگو بیش از حد پیچیده باشد نتیجه معکوس داده و باعث سردرگمی مخاطب می شود. 

4 – استفاده از حداقل دو حرف در لوگو

بهتر است در طراحی لوگو مونوگرام از یک حرف استفاده نشود. چرا که وجود یک حرف به تنهایی ممکن است برای رساندن پیام برند به مخاطب کافی نباشد. البته این بدان معنا نیست که لوگوهای تک حرفی همیشه ناموفق هستند. به عنوان مثال لوگوی معروف مک دونالد که یک حرف M با طراحی بسیار خاص و زیبا باشد و به خوبی توانسته در ذهن مخاطبان ماندگار شود.

5 – ترکیب هوشمندانه رنگ ها

تاثیر رنگ ها در طراحی لوگو مونوگرام غیرقابل انکار است. برترین طراحان دنیا تا حدی در روانشناسی رنگ ها هم تخصص دارند و سعی می کنند از ترکیب رنگ های خاصی برای جلب توجه مخاطبان استفاده کنند.

البته بهتر است بیشتر از دو رنگ در طراحی لوگو به کار برده نشود. رنگ های انتخابی هم باید متناسب با حوزه کسب  و کار انتخاب شود. به عنوان مثال استفاده از ترکیب زنگ طلایی و مشکی یک انتخاب ایده ال برای طراحی لوگو مربوط به برندهای طلا و جواهرات است.

6 – استفاده از طرح های خاص و منحصر به فرد

اینکه دو حرف به صورت ساده نمایش داده شوند به هیچ عنوان جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت. حروف لوگو باید به گونه ای طراحی شده و در کنار هم قرار بگیرند که بتوانند بیانگر پیام برند باشند. اگر به لوگوی زیر دقت کنید، متوجه می شوید که سه حرف Y، S و L به صورت عمودی و پیچیده در هم طراحی شده اند. این لوگو مربوط به برند Yves Saint Laurent می باشد که به شکل هوشمندانه ای طراحی شده و سال های زیادی است در ذهن مخاطبان نقش بسته است.

لوگو مونوگرام - بلو مارکتینگ

این خلاقیت در طراحی حروف و چینش آن ها در کنار یکدیگر باعث متمایز شدن لوگو شده و توجه بینندگان را به خود جلب می کند. فرقی نمی کند لوگو مورد نظر برای حروف فارسی باشد یا انگلیسی، در هر صورت طراحی حروف نقش مهمی در موفقیت لوگو خواهد داشت.

یک نمونه لوگوی کاملا ساده ولی درعین حال مشهور که به خوبی توانسته در ذهن مخاطب حک شود، لوگوی مربوط به برند فندی می باشد. همانطور که در تصویر زیر می بینید، برای ساخت این لوگو فقط از ترفند برعکس کردن یکی از حروف استفاده شده، اما همانطور که می دانید این لوگو توانسته به یکی از شناخته ترین لوگوها در دنیای مد و فشن تبدیل شود.

ایده های ساده دیگری مثل فرو بردن حروف در یکدیگر به شکل یک طرح خاص یا استفاده از فونت های دستخطی هم روش های موثری برای طراحی لوگو به شمار می روند.

به عنوان نکته پایانی باید به شما بگوییم آن چه بیشتر از همه در طراحی لوگو مونوگرام اهمیت دارد، خاص بودن و تازه بودن ایده لوگو می باشد. اینکه مخاطب متوجه شود شما برای طراحی لوگوی خود از یک لوگوی دیگر تقلید کرده اید اصلا موضوع جالبی نیست. پس بهتر است به خودتان ایمان داشته باشید و سعی کنید با رعایت نکات گفته شده و پیدا کردن یک ایده جذاب، لوگویی کاملا خاص و متمایز طراحی نمایید.

بیشتر بخوانید: مسکات چیست و چه تاثیری در کسب و کار (برند) شما دارد؟

جمع بندی

مونوگرام یکی از پرطرفدارترین سبک ها برای طراحی لوگو می باشد. لوگو مونوگرام مفهوم و هدف یک برند را به خوبی به مخاطبان منتقل می کند و در خاطر آن ها می ماند. به همین دلیل است که بسیاری از کمپانی ها و طراحان لوگوی معروف جهان این سبک را به عنوان اولویت اول برای طراحی لوگوی خود انتخاب می کنند.

ما سعی کردیم در این مقاله شما را با تعریف کلی مونوگرام و نکات مهم در طراحی لوگو با این سبک آشنا کنیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد!

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.4 / 5. تعداد رای: 423

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

آواتار کاربر کاربر مهمان حسن یزدانی 29 آذر 1400

خیلی‌ ممنون از مقاله تون چند نکته مهم که قبلاً نمی دونستم ازش یاد گرفتم

آواتار کاربر کاربر مهمان امیر حسینی 4 دی 1400

من سبک لوگو مونوگرام رو تا بقیه سبک های لوگو بیشتر دوست دارم پیشنهاد می‌کنم در کسب و کار تون از لوگو مونوگرام استفاده کنید سبک خیلی خواستی هستش