مسکات چیست و چه تاثیری در کسب و کار (برند) شما دارد؟ - بلو مارکتینگ

مسکات چیست و چه تاثیری در کسب و کار (برند) شما دارد؟

مسکات چیست و چه تاثیری در کسب و کار (برند) شما دارد؟- بلو مارکتینگ

مسکات شخصیت و یا هویتی طراحی شده که ممکن است برای معرفی برند، بازاریابی و تبلیغ مورد استفاده قرار گیرد. این روزها شرکت ها و کسب و کارهای فراوانی از مسکات به عنوان عامل رونق دهنده استفاده می کنند. بنابراین استفاده از این طرح ها به نوعی لوگو برای شرکت، کسب و کار و … تبدیل می شود که جذابیت و بازاریابی آن را افزایش می دهد.

در بلو مارکتینگ مسکات را از جنبه های مختلف مربوط به آن مورد بررسی قرار می دهیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

مسکات

از نظر معنا این لغت به معنای موجود انسانی یا غیر انسانی و اشیا است که با خود خوش شانسی را به ارمغان می آورد. از نظر گرافیکی مسکات به تصاویر واقعی، خیالی و یا نقاشی از انسان، حیوان و یا اشیا اطلاق می شود که می تواند شخصیت و هویت ویژه ای را به خود اختصاص دهد و به عنوان نماد، لوگو و یا به عبارتی به عنوان شخصیت تبلیغاتی و یا زبان تبلیغاتی برند مورد استفاده قرار بگیرد.

 این تصاویر در بسیاری از حوزه های شغلی و فعالیت ها در داخل و خارج از کشور توسط صاحبان آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در صنایع مربوط به تهیه خوراک، در باشگاه های ورزشی، در حوزه موسیقی و … .

مزایای استفاده از مسکات

از جمله مزایای استفاده از این شخصیت های تبلیغاتی می توان به مواردی هم چون؛ شناساندن ساده تر برند، ماندگاری بالا در ذهن مخاطب، جذابیت بیشتر، بازاریابی، ایجاد لوگویی ملموس با قابلیت های بیشتر نسبت به دیگر لوگوها، ایجاد گویایی در برند، جذب بیشتر مخاطب در فضای مجازی، وسعت بیشتر در تبلیغات ، اصالت بخشیدن به برند و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

معایب استفاده از مسکات

جدای از مزایای بی شمار استفاده از مسکات، مواردی هم چون ایجاد خستگی در مخاطب به دلیل کاربرد یک شخصیت تبلیغاتی برای مدت زمان طولانی و بدون داشتن تنوع در داستان، صرف زمان و هزینه بالا در ساخت و تولید، ایجاد مسئولیت در برابر مخاطبان و عملکرد نامناسب و اجبار به تعویض در طراحی نامناسب را شاید بتوان از کاستی های استفاده از این روش تبلیغاتی به شمار آورد.

ویژگی های استفاده از مسکات

1.یجاد رابطه صمیمی با مخاطب:

جان بخشی به اشیا (در اینجا منظور برند و محصولات است) از جمله مواردی است که همواره مخاطبان بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب می کند. مسکات به وسیله شخصیت بخشی به کالا و خدمات باعث ایجاد نوعی ارتباط صمیمی میان مخاطب و برند یا خدمات می شود و از این طریق محبوبیت برند، محصولات و خدمات را در میان مخاطبان  بالا می برد.

2.به وجود آوردن یک شخصیت منحصر به فرد و قابل شناسایی:

تمایز و یگانگی همواره یکی از موارد مورد توجه شرکت ها و سازمان ها برای معرفی خود در بازار رقابتی می باشد. مسکات با هویت بخشی و دادن شخصیت مناسب این ویژگی را در اختیار مدیران شرکت ها و سازمان ها می دهد.

3.ترغیب مخاطب به برند:

نماد های استفاده شده در مسکات شانس جذب مخاطب را برای برند و خدمات در مقایسه با دیگر ابزارهای تبلیغاتی در تمام شرایط استفاده بالا می برد.

4.داشتن ظاهر شیک و زیبا:

مسلما زیبایی و جذابیت یکی از عناصر مهم در جذب مخاطبان توسط شخصیت تبلیغاتی می باشد بنابراین بایستی بیان کرد که؛ طرح مسکات علاوه بر تناسب با ویژگی های محصول یا برند و خدمات دارای ظاهری شیک و مناسب می باشد و از طریق تعداد مخاطبان هدف را افزایش می دهد.

5.مرتبط با ویژگی های محصول و برند:

مهم ترین هدف از تولید و ساخت مسکات معرفی خدمات، محصولات، برندها و … می باشد بنابراین لازم است که کاراکتر مورد نظر به بهترین شکل ممکن بازتابنده ویژگی های محصول و … باشد.

6.سازگاری بالا:

 از نظر داستان و ماجرا، تنوع در ویژگی های شخصیتی و انواع محصولات یک شرکت یا برند و یا حتی گسترش محصولات و خدمات یک برند یا شرکت در آینده، طرح مسکات بایستی دارای قابلیت سازگاری و انعطاف بالا باشد تا بتوان به مدت طولانی از آن استفاده کرد. مسلما طراحی لوگو حرفه ای این امکان را در اختیار صاحبان مشاغل و خدمات می گذارد.

 7.به یاد ماندنی بودن:

شخصیت مورد استفاده بایستی به راحتی در ذهن مخاطبان جای بگیرد، یعنی دارای اصالت و قابلیت شناسایی باشد. معمولا مسکات های با طراحی مناسب این امکان را فراهم می کنند.

تاثیر مسکات - بلو مارکتینگ

تاثیر مسکات بر برند:

در دهه های اخیر افزایش برندسازی، تبلیغات و همچنین رقابت بین برندها و خدمات مختلف موجب استفاده و کاربرد بیشتر طرح های گرافیکی از جمله مسکات یا شخصیت تبلیغی برای تبلیغ و شناساندن و نماد دهی به برند شده است. بنابراین طراحی یک کاراکتر مناسب برای برند می تواند تاثیراتی داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

1.شخصیت بخشی به برند:

برند با استفاده از شخصیت تبلیغی دارای هویت و شخصیت خاص می شود که با دیدن این شخصیت ویژگی های بارز برند در ذهن مخاطب یادآوری می شود. همچنین استفاده از مسکات به عنوان لوگو نیز موجب آسانی ارتباط میان مخاطب و برند و هویت بخشی به برند می شود.

2.بهتر دیده شدن برند:

استفاده از مسکات به عنوان لوگو یا شخصیت تبلیغی باعث تمایز برند با دیگر برندها می شود. این شخصیت های تبلیغی به صورت ناخودآگاه مخاطبان و مشتریان را به سمت خود جذب می کند و باعث می شود که برند یا خدمات مربوطه بهتر و بیشتر به چشم بیاید.

بیشتر بخوانید: لوگو تصویری چیست؟+نکات مهم در مورد لوگو تصویری

3.وسیله معرفی در شبکه های اجتماعی:

این روزها فضای مجازی و شبکه های مختلف اجتماعی به جایی برای معرفی بسیاری از برندها تبدیل شده است. استفاده از نمادهای مسکات در این شبکه ها به ابزاری سودمند و موثر جهت معرفی برند،کالا و خدمات مختلف شده است. این تصاویر به صورت تصاویر ثابت و متحرک علاوه بر جذابیت باعث ایجاد فضایی دوستانه میان برند و مخاطبان می شود و نقش سخنگوی برند مربوطه را در هر فضایی خواهد داشت.

4.جذابیت و سرگرمی:

انواع مختلف مسکات به صورت تصویر و یا حتی عروسک در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است و جمع کثیری از افراد با رده های سنی متفاوت از کودک تا سالمند علاقمند به دیدار مجدد انواعی از مسکات ها هستند. چرا که دیدن آن ها علاوه بر جذابیت برای افراد دارای جنبه سرگرمی نیز می باشد.

5.ایجاد اعتماد میان برند و مخاطب:

طراحی مناسب مسکات علاوه بر موارد نام برده در بالا باعث می شود که مخاطبان از نظر روانشناسی اعتماد بیشتری به برند داشته باشند بنابراین می توان گفت که بازاریابی کارآمد، حمایت و شلوغی از مزایای ایجاد اعتماد میان برند و مخاطب است.

بنابر آنچه که گفته شد اصلی ترین کاربرد شخصیت های تبلیغاتی لوگو مسکات است که با استفاده از آن چندین کلمه توصیفی در مورد برند مورد نظر به ذهن مخاطب می رسد.

نمونه طراحی های لوگو مسکات - بلو مارکتینگ

انواع کاراکتر های مسکات

  • کارکترهای انسان: این نوع از کاراکتر می تواند نمودی از یک شخص واقعی، ویژگی ها و روحیات وی باشد یا اینکه شخصیتی ساخته و پرداخته ذهن طراح باشد.
  • کاراکتر حیوان: گزینش کاراکتر حیوانی در برخی موارد بستگی به نوع محصول و یا خدمات برند دارد. برای مثال برای محصولات لبنی معمولا از کارکتر حیوانی گاو استفاده می شود. جدای از این ارتباط مستقیم ممکن است از مفاهیم نمادی حیوانات نیز در طراحی این نوع از کاراکتر استفاده شود.
  • کارکتر انواع اشیاء: شخصیت بخشی به میوه ها، وسایل مختلف و … یا حتی طراحی اشیاء خیالی نیز از جمله کاراکترهای اشیا هستند که در بسیاری از شخصیت های تبلیغی و مسکات از آن استفاده می شود.

قواعد و مراحل طراحی مسکات

1.انتخاب کاراکتر:

برای طراحی مسکات ابتدا بایستی با توجه به نوع برند و مخاطبان هدف یکی از شخصیت های انسانی، حیوانی و یا اشیا را برای برند یا خدمات مورد نظر انتخاب کرد.

2.شخصیت بخشیدن به کاراکتر مورد نظر:

شخصیت تبلیغاتی بایستی دربردارنده یک داستان خوب و قوی باشد و این داستان را به مخاطبان خود انتقال دهد. بنابراین باید به این نکته توجه داشت که داستان و ماجرای تعریف شده برای مسکات در راستای نوع برند و شخصیت در نظر گرفته شده باشد و همچنین ماجرای این داستان قوی تر از داستان در لوگوهای معمولی و یا طرح های رایج و معمول تبلیغاتی باشد.

در طراحی شخصیت های تبلیغی از جنبه های مختلف ویژگی های شخصیتی هم چون مهربانی، دلسوزی، صمیمت، صلابت، خنده رویی و … در تناسب با شخصیت مورد نظر استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: لوگو مینیمال چیست؟و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد

3.شرح ابتدای داستان برای کاراکتر:

گاهی اوقات لازم نیست که تمامی داستان در مورد شخصیت تبلیغاتی معلوم باشد اما بایستی برای آغاز آن داستانی طراحی کرد. دقت داشته باشید که هر چه آغاز داستان کاراکتر جذاب تر و منعطف تر باشد امکان گسترش آن نیز بیشتر خواهد بود.

4.توجه به جزییات استفاده از کراکتر:

جدای از نوع داستان و کارکتر مورد نظر برای مسکات عواملی هم چون مکان استفاده، رده های سنی مخاطب، نوع برند و گستردگی آن نیز در استفاده از کاراکتر موثر است. برای مثال جزییات در شخصیت های تبلیغاتی استفاده شده در فضای مجازی بایستی در رنگ خاص و متناسب با پس زمینه های سایت، ابعاد مناسب، رقیبان و مخاطبان تناسب داشته باشد.

5.تثبیت و نشر کاراکتر:

پس از بررسی جنبه های مختلف استفاده از کاراکتر، داستان پردازی مناسب و طراحی بهینه و سازگار آن، ویرایش و … طرح مسکات تثبیت و پس از طراحی مناسب و حرفه ای نهایی منتشر می شود.

لازم به ذکر است که بسیاری از مراحل طراحی مسکات (جز طراحی های اولیه و یا دستی ) توسط نرم افزارهای گرافیکی مختص ساخت لوگو و مسکات همانند  Adobe Illustrator، فوتوشاپ و برخی از نرم افزارهای انلاین توسط طراح ماهر انجام می شود.

برندها و کسب وکارهایی که می توانند از مسکات استفاده کنند- بلو مارکتینگ

برندها و کسب وکارهایی که می توانند از مسکات استفاده کنند

همان طور که می دانید، استفاده از مسکات در قالب لوگوها، شخصیت های تبلیغاتی و … بسیار متنوع و گوناگون است. در ضمن با توجه به ویژگی ها و مزایایی که دارد می تواند برای بیشتر کسب و کارها، برندها، خدمات و … مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به برخی از این کسب و کارها اشاره می کنیم:

  • صنایع مواد غذایی، رستوران ها، فست فود ها و …،
  • تیم های ورزشی و باشگاه ها،
  • تولید کنندگان انواع پوشاک،
  • همایش ها و مسابقاتی هم چون المپیک و …،
  • وسایل و لوازم خانگی،
  • تجهیزات خودرو از جمله لاستیک،
  • شبکه های تلویزیونی،
  • شرکت های تجاری و  … .

مسکات در ایران و خارج از ایران:

مسلما شخصیت های مسکات در سراسر دنیا مود استفاده قرار می گیرند و همگی دست کم چند مورد از این شخصیت ها را به یاد می آوریم از جمله:

  • لوگو شرکت KFC: در ساخت این مسکات از تصویر شخصیت اصلی موسس KFC استفاده شده است.
  • سیب اپل: مسلما اولین چیزی که با دیدن تصویر سیب گاز زده در ذهن بیننده ایجاد می شود سیب اپل است که در بردارنده داستان خاص خود است.
  • میکی موس: کاراکتر معروف شرکت والت دیزنی
  • کوکو: میمون یکی از برنامه های کارتونی خارجی
  • و … .

بیشتر بخوانید: لوگو انتزاعی چیست و بیشتر در چه کسب و کارهایی استفاده می شود

استفاده از مسکات در ایران شاید کمتر از برخی از کشورها باشد اما از کارکترهای تبلیغاتی معروف در این زمینه می توان به موارد نام برده در زیر اشاره کرد:

  • میمون موتور سوار محصولات چی توز
  • طرح انیمیشن شرکت توزیع برق یعنی بابا برقی
  • لوگو ایران رادیاتور یا همان خرس عمو یادگار
  • لوگو گاو اختصاصی برخی از محصولات لبنی به صورت تصویر و انیمیشن
  • ربات بانک صادرات
  • بیسکویت مادر
  • و … .

هزینه های طراحی مسکات حرفه ای

مسلما هزینه ها و زمان طراحی مسکات و شخصیت های تبلیغاتی بیشتر از لوگوها و دیگر ابزارهای تبلیغاتی است اما میزان تاثیر گذاری آن نیز بیشتر است و به طریقی می توان آن را سرمایه گذاری برای برند محسوب کرد. از جمله عوامل موثر در تعیین هزینه های های مسکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستمزد طراح  ماهر و حرفه ای یا تیم طراحی حرفه ای
  • مقدار بودجه اختصاص یافته توسط سازمان و یا شرکت
  • منطقه جغرافیایی و گستردگی برند و خدمات
  • شرایط فرهنگی
  • و … .

  مطلب پایانی:

چنانچه از مطالب بالا دریافت می شود مسکات نماینگر پیام و ارزش یک شرکت، سازمان، برند و … است که به آن ویژگی کاریزماتیک بودن را می بخشد. اما این نکته را نیز باید مد نظر داشت که مسکات بایستی با توجه به اصول ساخت و تولید آن توسط طراحان حرفه ای به گونه ای طراحی شود که برای زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرد و از مد نیافتند و همچنین با افزایش مخاطبان موجب پویایی و فعالیت بیشتر شرکت و سازمان های مختلف در ارائه خدمات مربوطه و گوناگونی آنها باشد.

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 286

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

آواتار کاربر کاربر مهمان علیرضا 29 آذر 1400

واقعا نمی دونستم مسکات اینقدر روی برند تأثیر مثبتی میزاره