سئو چیست؟ آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل - بلو مارکتینگ

سئو چیست؟ آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل

سئو چیست؟ دغدغه کسب و کار های اینترنتی

احتمالاً در زمان راه اندازی و مدیریت یک سایت، بسیار به واژه سئو برخورد کرده اید. حال ممکن است این سئوال برای شما پیش بیاید که سئو چیست؟ جالب است بدانید که واژه سئو SEO)) در حقیقت مخفف عبارت Search Engine Optimization است. واژه سئو به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو بوده و یکی از مهم ترین فاکتورهای هر سایت به شمار می رود. سئو یک سایت تعیین می‌ کند که آن سایت در صفحه چندم جستجو گوگل قرار بگیرد. در ادامه این مطلب بیشتر شما را با مفهوم سئو سایت و فواید آن، آشنا می کنیم.

اهداف سئو چیست؟

اهداف سئو چیست؟

حال که با تعریف سئو آشنا شدید، لازم است تا با اهداف آن نیز آشنا شوید. همانطور که پیش تر اشاره شد، سئو سایت سبب می شود تا سایت محل بالاتری در زمان جستجو داشته و ارتباط میان کلمات کلیدی و سایت افزایش پیدا کند. هر چه سایت محل بالاتری در جستجوی گوگل داشته باشد، کاربران بیشتری به آن مراجعه کرده و میزان بازدید بیشتری می گیرد. سئو به موتورهای جستجو کمک می کند تا موارد مرتبط با عبارت جستجو شده را به راحتی پیدا کنند؛ با این کار اعتماد کاربران به موتور جستجو افزایش یافته و بر تعداد کاربران آن افزوده می شود.

زمانی که موتورهای جستجو شروع به استفاده از سئو برای رتبه بندی سایت ها کردند، دانشی مرتبط با آن پدید آمد و الگوریتم های مورد نیاز آن ساخته شد. زمان اولین لازمه بهینه شدن یک سایت است. سئوکار به زمان زیادی نیاز دارد تا با استفاده از کلمات کلیدی در هر مطلب سایت، محتوا آن را بهینه کند. ممکن است که فرایند هفته ها یا ماه ها طول بکشد، اما سرانجام تاثیر خود را نشان خواهد داد. پس از گذشت زمان به آرامی رتبه سایت شما بالاتر رفته و به دنبالش تعداد بازدیدکنندگان آن نیز افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: گوگل ادسنس چیست و چگونه می توان از آن کسب درآمد کرد؟

زمانی که سایت شما به صفحه اول نتایج جستجو راه یافته و حتی عضو سه نتیجه اول شود، شما به موفقیتی بزرگ دست یافته اید. آمار نشان می دهد که 58.4 درصد کلیک ها شامل سه نتیجه اول جستجو می شود. پس این کاملاً طبیعی است که تمام سایت ها، به خصوص آن هایی که به دنبال فروش محصولات و خدمات خود هستند، به دنبال قرارگیری در صفحه اول جستجو و سه رتبه اول آن باشند. اجاز دهید تا با استفاده از یک مثال، بیشتر تاثیر سئو سایت را به شما نشان دهیم؛

کلمه کلیدی بیمه خودکار، ماهانه بیش از 1.5 میلیون بار جستجو می شود. طبق مطالب گفته شده، 58.4 درصد کلیک های کاربران به سه سایت اول صفحه جستجو تعلق دارد؛ نکته جالب این است که 36.4 درصد گفته شده، متعلق به سایتی است که در جایگاه اول قرار دارد. حال متوجه شدید که چرا سایت ها برای راهیابی به صفحه اول نتایج جستجو با یکدیگر رقابت می کنند.

طبق تحقیقات پژوهشگران، کاربران گوگل علاقه دارند تا روی نتایج طبیعی جستجوی خود کلیک کنند و فقط 27.3 درصد از آن ها لیست پیوندهای پرداخت شده را انتخاب می کنند. این امر نیز نشان می دهد که سئو سایت تا چه اندازه برای مدیران آن اهمیت دارد.  مهم ترین اهداف سئو به شرح زیر است.

  • افزایش بازدید وب سایت
  • ایجاد برند
  • افزایش ترافیک سایت
  • وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار خواهد شد.
  • افزایش فروش محصولات
  • بهترین ابزار برای تبلیغات

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

این درست است که گوگل یکی از هوشمندترین موتورهای جستجو در حال حاضر است؛ اما با وجود تمام تلاش های کارمندان این شرکت، هنوز هم در بعضی موارد به کمک کاربران نیاز خواهد بود. محدودیت های موتورهای جستجو سبب به وجود آمدن سئو شد. در صورتی که سایت شما از سئو مناسبی برخوردار نباشد، کاربران نمی توانند در نتایج جستجو خود، سایتتان را پیدا کنند و به سراغ دیگر رقیبان می روند. در صورتی که می خواهید تلاش هایتان به ثمر بنشیند، حتماً برای سئو سایتتان سرمایه گذاری کنید.

ربات های خزنده گوگل از معیارهای مشخصی برای درک محتوای صفحات وب استفاده می کنند. در صورتی که این معیارها را رعایت کنید، شانس زیادی برای دستیابی به جایگاهی بالاتر در صفحه جستجو خواهید داشت. جالب است بدانید که به این فاکتورها onpage seo گفته می شود.

سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی چیست؟

سئوی آف پیچ OffPage SEO)) یا سئو خارجی به کارهایی گفته می شود که با انجام دادن آن ها در خارج سایت، رتبه بندی سایت شما در صفحات جستجو بالاتر می رود. عوامل زیادی بر سئو خارجی تاثیر می گذارند و در صورت استفاده درست از آن ها می توانید از وب سایت های رقیب، پیشی بگیرید. نکته قابل توجه این است که در زمان کار کردن روی سئو خارجی سایت، اصلاً نباید به سئو داخلی سایت خود بی توجهی کنید؛ چرا که بدون سئو داخلی، سئو خارجی هیچ ارزشی نخواهد داشت.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی رابطه مستقیمی با رتبه سایت شما در صفحات جستجو گوگل دارد. رعایت معیارهای سئو داخلی نیاز به زمان زیادی دارد و باید از لحظه راه اندازی سایت، به آن معیارها عمل کنید. در حقیقت سئو داخلی به معنی لینک دادن از یک صفحه سایت به یکی دیگر از صفحات سایتتان است و باید با روش های اصولی صورت بگیرد. جالب است بدانید که علاوه بر کاربران، گوگل و موتورهای جستجو نیز از لینک ها برای پیدا کردن مطالب در هر سایت استفاده می کنند.

معمولاً استفاده کاربران از لینک ها به تعامل و پیدا کردن مطالب، محدود می شود؛ این در حالی است که موتورهای جستجو از این لینک ها برای پیدا کردن صفحات مهم سایت شما استفاده می کنند و در صورت عدم وجود لینک، آن صفحه را پیدا نکرده یا به آن اهمیت چندانی نمی دهند. روش های زیادی برای ایجاد لینک بین صفحات وجود دارد که باید بسته به اصول سئو داخلی از آن ها استفاده کنید. جالب است بدانید که به این پیوندها، لینک های متنی یا contextual links نیز گفته می شود.

بیشتر بخوانید: لینک اسپم چیست و چرا باید حذف شود + نحوه حذف لینک اسپم

طراحان سایت از لینک ها متنی برای کاهش بانس ریت سایت، استفاده کرده و از این طریق کاربران را به مطالب مهم یا جالب راهنمایی می کنند. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، وجود این لینک ها به صفحات سایت شما ارزش می دهد. در حقیقت سئو داخلی به این معنی است که با لینک دادن از صفحات سایتتان به صفحات دیگر سایت، به موتورهای جستجو نشان دهید که مطالب و محتوا به کار رفته در سایتتان کاملاً به یکدیگر مرتبط است. هر چه میزان لینک ها در یک صفحه بیشتر باشد، آن صفجه از نظر گوگل اهمیت بیشتری دارد.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید چیست؟

در بخش های قبل اشاره کردیم که با ورود سئو به اینترنت، قواعد و قوانینی مخصوص به آن تدوین شد تا موتورهای جستجو بر اساس آن به سایت ها رتبه دهند. حال در صورتی که دقیقاً سایت خود را مطابق با این قوانین و مقررات ساخته و مدیریت کنید، به این معنی است که در حال استفاده از روش سئو کلاه سفید یا White Hat Seo هستید. نکته قابل توجه این است که این روش، روشی زمانبر محسوب شده و در دراز مدت تاثیر خود را نشان خواهد داد.

سئو کلاه سفید به عنوان بهترین تکنیک سئو شناخته می شود؛ چرا که در صورتی که با این روش به رتبه های بالا گوگل دست یافتید، احتمال افت شما به شدت پایین می آید. از آن جا که روش کلاه سفید کاملاً به رفتار کاربران نزدیک است، بسیار خوب می تواند ارزش سئو را به شما نشان دهد.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه چیست؟

جالب است بدانید که سئو کلاه سیاه، کاملاً نقطه عکس سئو کلاه سفید است. در این روش طراح و مدیر سایت هیچ توجهی به قوانین وضع شده توسط موتورهای جستجو نمی کند و سئوکار سعی می کند تا با دور زدن قوانین، راهی سریع تر برای رسیدن به رتبه بالا در گوگل، پیدا کند. وبمستر یا سئوکار در این روش با انجام دادن اعمالی نظیر بالا بردن بیش از حد تراکم کلمات کلیدی، استفاده از تگ های غیر مرتبط با محتوا و استفاده از مطالب کپی، سعی می کنند تا به سرعت رتبه سایت را بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: متا تگ چیست و چگونه باعث افزایش رتبه و سئو سایت می شود؟

نکته قابل توجه در زمینه سئو کلاه سیاه این است که رتبه ای که به سرعت به دست می آورید، دوام زیادی نداشته و به سرعت دوباره افت خواهد کرد. همیشه این امکان وجود دارد که موتور جستجو، سایت شما را جریمه کند. در عوض استفاده از روش کلاه سیاه، ما به شما پیشنهاد می کنیم تا از روش کلاه سفید برای راه اندازی و اداره سایت خود استفاده کنید؛ درست است که این روش زمان زیادی می برد، اما در عوض مطمئن خواهید بود که تلاش هایتان بر باد نخواهد رفت.

معرفی مهم ترین مراحل سئو سایت

معرفی مهم ترین مراحل سئو سایت

بارها در طول این مطلب اشاره کردیم که سئو و بهینه سازی سایت، کاری زمانبر بوده و نیازمند صبر و حوصله است. از آن جا که سئو اهمیت زیادی در پیشرفت سایت ها در فضای اینترنت دارد، روش های زیادی برای انجام آن ابداع شده است. استفاده از هر کدام از این روش ها می تواند به شما برای رسیدن به جایگاه برتر در صفحات جستجو گوگل کمک کند. در ادامه این مطلب، به مهم ترین مراحل سئو سایت و بهینه سازی آن، می پردازیم.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال حیطه عظیمی از فعالیت ها را شامل می شود. به طور کلی این فعالیت ها شامل استاندارد سازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و بسیاری از کارهای دیگر می شوند. توجه داشته باشید که پیش از شروع بازاریابی محتوا و فعالیت های مربوط به آن، به بستری قدرتمند و استاندارد نیاز خواهید داشت. پس از اطمینان از سئو تکنیکال سایت، حال می توانید به سراغ بازاریابی محتوا بروید.

تولید محتوا (بازاریابی محتوا)

تولید محتوا (بازاریابی محتوا)

تولید و بازاریابی محتوا، امری مهم و کلیدی در سئو سایت به شمار می رود. در این مرحله از کار، سئوکار باید به شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و… بپردازد. پیشنهاد می کنیم که برای این کار به سراغ یک سئوکار ماهر بروید؛ چرا که موفقیت در امر سئو بدون یک بازاریابی محتوا قوی، ممکن نخواهد بود.

لینک سازی

لینک سازی

درست است که رعایت کردن قوانین سئو تکنیکال و تولید محتوا می تواند به شما برای رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو گوگل کمک کند؛ اما برای رسیدن به رتبه 1 باید کاری بیش از این ها انجام دهید. برای کسب رتبه 1 باید با سایت هایی رقابت کنید که سابقه ای بیش از شما دارند. برای پیروزی در این رقابت به لینک سازی خارجی برای سایت خود نیاز خواهید داشت. از جمله فعالیت هایی که به شما در این امر کمک می کنند، می توان به فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و… اشاره کرد.

کدام موتورهای جستجو در حال حاضر بیشتر استفاده می شوند؟

کدام موتورهای جستجو در حال حاضر بیشتر استفاده می شوند؟

با گسترش اینترنت، شرکت های زیادی دست به ساخت موتورهای جستجو زدند. در این بخش قصد داریم تا شما را با بهترین موتورهای جستجو آشنا کنیم.

موتور جستجوی گوگل Google.com ))

سال 1998 میلادی، زمانی بود که محبوب ترین موتور جستجو توسط دو برنامه نویس سرگئی برین و لری پیج، ساخته شد. طبق آمار منتشر شده در سایت الکسا، گوگل در جایگاه اول قرار گرقته است. جالب است بدانید که روزانه بیش از 85 درصد کاربران دنیا از این موتور جستجو استفاده می کنند. رکورد گوگل در موبایل و تبلت ها از این هم فراتر می رود و بیشتر از 92 درصد کاربران را به خود اختصاص داده است.

موتور جستجوی یاهو Yahoo.com ))

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که موتور جستجو یاهو، بیشتر از گوگل سن دارد. این موتور جستجو در سال 1995 میلادی و توسط شرکت یاهو ساخته شد. بعدها در سال 2011، یاهو دوباره توسط بینگ طراحی شد. به طور کلی این موتور جستجو توسط 6.42 درصد کاربران مورد استفاده قرار گرفته و عنوان دومین موتور جستجو جهان را از آن خود کرده است. جالب است بدانید که یاهو به عنوان موتور جستجوی پیش فرض مرورگر فایرفاکس، برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیست

موتور جستجو بینگ Bing.com ))

اگر به دنبال رقیب سفت و سخت گوگل می گردید، اجازه دهید تا شما را با موتور جستجو بینگ آشنا کنیم. شرکت مایکروسافت در سال 2009 میلادی از این موتور جستجو رونمایی کرد. توجه داشته باشید که پیش تر بینگ با نام لایو سرچ، ویندوز لایو سرچ یا ام اس ان سرچ نیز شناخته می شد. جالب است بدانید که بینگ اولین موتور جستجویی بود که در زمان تایپ به شما جستجوهای مرتبط را پیشنهاد می داد. هر چند که با وجود تمام تلاش های مایکروسافت، بینگ نتوانست از گوگل پیشی گرفته و رتبه اول را برای خود کسب کند.

موتور جستجوی اسک Ask.com))

اسک تا پیش از ظهور گوگل، به عنوان یکی از بهترین موتورهای جستجو دنیا شناخته می شد. این موتور جستجو در سال 1995 میلادی و توسط گرت گرونر، ساخته شد. در گذشته اسک با نام ask jeevers نیز شناخته می شد. نتایج به دست آمده از جستجو در اسک از گوگل و یاهو ضعیف تر بوده و فقط 3 درصد از کاربران جهان از آن استفاده می کنند.

موتور جستجوی داک داک گو Duckduckgo.com ))

داک داک گو در سال 2008 میلادی با شعار «یک موتور جستجوی بدون رد گیری کاربران» وارد بازار شد. این موتور جستجو ادعا می کند که هیچ کدام از فعالیت های کاربرانش را ردگیری نکرده و به حریم خصوصی کاربرانش احترام می گذارد. در بخش سیاست های حریم خصوصی داک داک گو آمده است: «هیچ گونه اطلاعات شخصی کاربران را جمع آوری نمی کند و به اشتراک نمی گذارد؛ همچنین تاریخچه جستجوی شما نیز ذخیره نخواهد شد.» کاربران زیادی از این موتور جستجو استفاده می کنند. در سال 2016 میلادی به عنوان جستجوگر پیش فرض مرورگر تور، استفاده شد.

سئوالات متداول

سئوالات متداول
· برای رسیدن به رتبه اول گوگل چقدر زمان لازم است؟

رسیدن به رتبه اول گوگل، برای هر سایتی متفاوت است و بستگی به میزان تلاش فرد دارد. فاکتورهایی نظیر میزان اعتبار و فعالیت های قبلی شما در سایت، کلمات هدف گذاری شده و وضعیت سایت های رقیب، این مدت زمان، تفاوت خواهد داشت. گاهی برای رسیدن به رتبه اول گوگل، 3 ماه کفایت می کند و گاهی باید بیش از یک سال برای این امر تلاش کنید.

· سئو یا تبلیغات در گوگل ادوردز، کدام یک بهتر است؟

برای انتخاب از میان سئو یا تبلیغات در گوگل ادوردز، باید به فاکتورهایی نظیر هدف از کسب و کار و میزان بودجه ای که توانایی هزینه کردنش را دارید، توجه کنید. در مرحله اول به شما توصیه می کنیم تا از هر دو روش برای پیشرفت سایت خود استفاده کنید.

در صورتی که این امکان برای شما وجود نداشت، باید توجه کنید که سرمایه مورد نیاز را در اختیار دارید، یا می توانید زمان زیادی را روی سایتتان سرمایه گذاری کنید. در صورتی که سرمایه دارید باید به سراغ شروع کمپین در گوگل ادوردز بروید؛ از طرفی اگر زمان زیادی در اختیار دارید، می توانید به سراغ سئو رفته و از این طریق برای پیشرفت رتبه گوگل سایت خود تلاش کنید.

· قیمت خدمات سئو چگونه محاسبه می شود؟

از آنجا که سئو سایت یک محصول نیست، نمی توان قیمت مشخصی را برای آن در نظر گرفت. هزینه سئو هر سایت متناسب با خدمات مورد نیاز نظیر بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک سازی و… تغییر می کند. برای قیمت گذاری روی خدمات سئو، می توانید آن ها را به دسته هایی متفاوت تقسیم بندی کرده و متناسب با این خدمات، قیمت را تخمین بزنید.

· آیا تضمینی برای رسیدن به رتبه اول گوگل وجود دارد؟

باید توجه داشته باشید که هیچ تضمینی برای رسیدن به رتبه یک گوگل وجود ندارد. هر سایت یا شرکتی که ادعا کند می تواند برای رتبه یک گوگل شدن به شما کمک کند، در حقیقت کاری خلاف قانون انجام داده و ادعایش حقیقت ندارد. به دلیل اینکه هیچ اطلاعاتی از آپدیت های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقیبان شما در دست نیست، نمی توان زمان مورد نیاز برای رتبه اول شدن گوگل را تخمین زد.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.8 / 5. تعداد رای: 852

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.