نقشه سایت (sitemap) چیست؟ - بلو مارکتینگ

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

نقشه سایت (sitemap) چیست؟- بلو مارکتینگ

امروز می خواهیم در این مقاله یکی از مهم ترین عوامل برای بهینه سازی محتوای سایت یا به عبارتی بهبود سئو به نام نقشه سایت را به شما معرفی کنیم؛ مطمئنا همه شما با مپ سایت آشنایی دارید و حداقل یکبار از آن استفاده کرده اید، باید بگوییم که نقشه سایت نقش بسیار موثری در بهبود سئو خواهد داشت، چرا که گوگل از روی نقشه سایت می تواند محتوای آن را بهتر تشخیص دهد و موضوع سایت را به خوبی درک کند، برای آشنایی بیشتر با این موضوع ما را همراهی کنید.

نقشه سایت چیست؟

Sitemap یا همان نقشه سایت بخشی از محتوایی است که شما در سایت خود قرار می دهید، و به کمک آن امکانی را برای موتورهای جستجو فراهم می کنید تا بتواند سایت شما را در رده بندی بالاتری قرار داده؛ و محتوای آن را در سرعت کمتری بررسی کنند. نقشه سایت را این گونه می توان تعریف کرد که یک ساختار سلسه مراتبی به صورت چند صفحه که بر اساس نمودار ها، ساختار XML یا موضوع به هم وابسته می باشند، و این قابلیت را به موتور های جست و جو می دهند که سرچ موفقیت آمیزی داشته باشند. به عبارت ساده تر می توان گفت نقشه سایت راهنمای موتورهای جستجو برای یافتن محتوای مناسب است. با استفاده از sitemap می توانید سئوی سایت خود را قوی تر کنید، و حتی اگر لینک سازی سایت به اندازه ی کافی قوی نباشد با استفاده از sitemap موتور جستجو قادر خواهد بود که سایت های مهم را در رده بندی بالاتری قرار دهد.

به طور کلی می توان گفت که هدف اصلی از ساخت یک سایت اشتراک منابع و محتوا با کاربران می باشد، این امر زمانی تحقق می یابد که موتورجستجو بتواند محتوای داخل سایت شما را درک کند. برای مثال موتور جستجوی گوگل روزانه صفحات بسیار زیادی را بررسی می کند، و اگر سایت ها به صورت استاندارد و مناسبی لینک سازی نکرده باشند برای گوگل سخت خواهد بود که محتوای درون آن ها تشخیص دهد. در اصطلاح به جستجوی موتورها درون صفحات سایت های مختلف خزیدن گفته می شود.

بیشتر بخوانید:
متا تگ چیست و چگونه باعث افزایش رتبه و سئو سایت می شود؟

اگر می خواهید سایت شما در رده بندی بالایی قرار داشته باشد تنها کافی است برای سایت خود مپ بسازید؛ نقشه سایت ساختار مرتب تر و بهتری به سایت شما میدهد و همین امر سبب می شود کاربران برای بازدید از سایت شما مشتاق تر باشند.

مطالعه بیشتر: لینک اسپم چیست و چرا باید حذف شود + نحوه حذف لینک اسپم

چندنوع sitemap وجود دارد؟

در بالا به شما توضیح دادیم که نقشه سایت چیست  وچه کاربردی دارد؛ حال می خواهیم انواع sitemap ها را به شما معرفی کنیم. از لحاظ ساختاری سایت مپ را می توان در چند دسته قرار داد، ولی تنها برخی از آن ها توسط سایت ها استفاده می شود،  از مهمترین sitemap هایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد می توان به HTML و XML اشاره کرد؛ در ادامه ما را همراهی کنید.

نقشه سایت HTML

اینگونه نقشه ها بر طبق زبان نشانه گذاری ابر متن یا همان Hyper text Markup Language ایجاد می شوند. نقشه های html در تعامل مستقیم با کاربران قرار می گیرند در واقع می توان گفت ظاهر یا تصویر یک سایت را به کاربر نشان می دهند. با استفاده از html کاربران می توانند به بخش های مهم سایت دسترسی ساده تری داشته باشند. برای مثال با سایتی روبه روشده اید که هزار بخش مختلف دارد واین بخش ها در صفحه هایی دسته بندی شده اند، پس مطمئنن در ارتباط با این سایت دچار سردرگمی خواهید شد، راهکار پیشنهادی ما برای جلو گیری از همچین مسئله ای سایت نقشه html است. با استفاده از نقشه html کاربر خیلی راحت تر می تواند از بخش های مختلف سایت آگاه شده و به آن ها دسترسی پیدا کند. پس نتیجه می گیریم که با استفاده از نقشه ی html لینک سازی سایت بهتر شده و سئوی آن بهبود می یابد، و مطمئنا در رده بالایی میان سرچ های موتورهای جستجو قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:
راهنمای خرید هاست (هر آنچه که قبل از خرید هاست باید بدانید)

نقشه سایت XML

حال شما میدانید که نقشه سایت چیست و HTML سایت چگونه باعث بهبود سئوی سایت می شود، در ادامه ما را همراهی کنید که با Sitemape XML نیز آشنا شوید.

اگر شما سایت خود را به زبان نشانه گذاری قابل توسعه یا همان  Extensible Markup Language ایجاد کرده باشید؛ درواقع سایت شما مجهز به نقشه سایت XML می باشد. نقشه سایت XML از دید کاربران پنهان می ماند و معمولا موتور های جستجو با استفاده از آن می توانند موضوع سایت را درک کنند؛ یا بهتر است بگوییم موتورهای جستجو راحت تر درون همچین سایت هایی می خزند. شما می توانید با استفاده از XML به موتور های جستجو این قابلیت را بدهید که از تغییرات وب سایت شما یا به روز رسانی آن به سرعت آگاه شوند. همین مسئله باعث می شود که سئوی وب سایت شما بهبود زیادی پیدا کند، چرا که موتور جست و جو به راحتی می تواند به محتوای سایت دسترسی داشته باشد و رتبه بندی آن را در میان سرچ های خود تغییر دهد. در نتیجه می توان گفت هدف از سایت مپ  XML خزیدن هرچه راحت تر موتور های جست و جو درون سایت ها می باشد.

 با توجه به چیز هایی که گفتیم مطمئنا شما با نقشه سایت و همچنین دو نوع از مهمترین آنها آشنا شده اید؛ در این جا باید بگوییم که نقشه سایت ها به گونه ای امنیت وسرعت ایندکس شدن محتوای سایت ها را نیز برای موتورهای جستجو فراهم می کنند.

نقشه سایت - بلو مارکتینگ

مزایای نقشه ی سایت چیست؟

  • معمولا نقشه سایت XML قابلیت این را دارد که به موتور های جستجو پیغام بدهد در آن سایت بخزند و محتوای آن را بررسی کنند.
  • معمولا sitemap محتوای کلی وب سایت شما را به موتور های جستجو می فهمانند.
  • همانطور گفتیم به روز رساتی وب سایت شما توسط نقشه سایتXML به موتورهای جستجو اعلام می شود.
  • نقشه های سایت تمامی آپدیت ها و فاصله ی زمانی آن ها را نیز به موتورجستجو گزارش می دهند.
  • به کمک نقشه سایت ها می توان اهمیت هر صفحه سایت را تشخیص داد.
  • برای ایندکس کردن صفحات پویا یا همان Dynamic می توانید از نقشه سایت استفاده کنید.
  • ·        همچنین لینک سازی ضعیف شما در وب سایت نیز به کمک نقشه ی سایت قابل پوشش دهی می باشد.
  • با کمک نقشه ی سایت xml می توانید به سایت های بزرگتر کمک کنید که سرعت ایندکس کردن محتوای آن ها بیشتر شود.
  • موتورهای جستجو می توانند به کمک xml  به سرعت در تمامی صفحات پیچیده ی یک سایت خزیده و از محتوای آن آگاه شوند هرچند  که آن سایت بزرگ بوده و صفحات زیادی داشته باشد.

بدیهی است که نقشه سایت اطلاعات زیادی مانند نوع محتوا، اهمیت آن، موقعیت محتوا و همچنین تغییرات و به روزی رسانی را به موتور های جستجو گزارش می دهد؛ به طور کلی می توان گفت یک Sitemape خوب شامل ویژگی های زیر است:

  • محل قرار گیری هرکدام از صفحات در سایت کاملا مشخص باشد.
  • تاریخ آخرین به روز رسانی حتما در سایت قید شود.
  • فاصله زمانی به روزرسانی صفحات به طور کامل مشخص باشد.
  • اهمیت هر صفحه با صفحه دیگر مقایسه شده و اندازه گیری شود.
  • اولین صفحه ای که موتور جستجو می بایست درون آن بخزد کدام صفحه است؟
  • فرمت سایت کاملا مشخص باشد.
  • نقشه سایت را بعد از انجام تمام کارهای گفته شده در موتور جستجو ثبت شود.

امیدواریم با توجه به مطالب گفته شده بتوانید سئو سایت خود را بهبود دهید.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 345

بیشتر بخوانید:
هاست وردپرس چیست؟ و چه تفاوت و ویژگی با دیگر هاست دارد؟

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *