مهارت هایی که نویسنده باید داشته باشد ( کارشناس تولید محتوا)

مهارت هایی که نویسنده باید داشته باشد ( کارشناس تولید محتوا)

مهارت هایی که نویسنده باید داشته باشد ( کارشناس تولید محتوا)

محتوا نویسی یکی از اصلی ترین شغل های فریلنسری به شمار می رود. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که تمام مطالبی را که در سراسر اینترنت و فضای مجازی مشاهده می کنید، توسط یک کارشناس تولید محتوا، نوشته شده اند. اما برای یک محتوا نویس شدن به چه مهارت هایی نیاز است؟ در ادامه این مطلب به معرفی مهارت هایی که محتوا نویس باید داشته باشد، می پردازیم.

توانایی برنامه ریزی و مدیریت زمان، اولین مهارت مورد نیاز برای محتوا نویسی

درست است که برنامه ریزی و مدیریت زمان، یکی از مهم ترین مهارت هایی به شمار می رود که هر شخص باید آن ها را داشته باشد؛ اما اهمیت آن ها برای محتوا نویسان دوچندان است. شغل تولید محتوا در دسته شغل های زمانبر قرار می گیرد. این شغل نیاز به جستجو و صبر و حوصله زیادی دارد؛ باید منابع مختلفی، متناسب با موضوع تان را پیدا کرده و تصمیم بگیرید که می خواهید از کدامشان برای نوشتن مقاله و تولید محتوا استفاده کنید. با تمام این ها، کاملاً طبیعی است که نیاز به برنامه ریزی و مدیریت زمان داشته باشید تا بتوانید مقاله را در زمان معین تحویل دهید.

دستمزد محتوا نویسان مطابق با تعداد کلمات مقاله مشخص می شود. بنابراین برای داشتن درآمدی مناسب، قطعاً باید زمان خود را مدیریت کنید تا بتوانید روزانه حجم زیادی از کار را انجام داده و درآمد بالایی کسب کنید. در صورتی که نتوانید روزانه حجم کاری زیادی را به پایان برسانید، نخواهید توانست تا از تمام پتانسیل خود و حرفه شغلی تان بهره مند شوید.

جهت سفارش تولید محتوا باکیفیت با رعایت اصول سئو کلیک کنید

در طول زمان تکنیک های زیادی برای برنامه ریزی و مدیریت زمان ابداع شدند. بخش مشترک تمام این روش ها، استراحت است! بله درست شنیدید! استراحت کردن سبب می شود تا مغز شما بتواند بدون خستگی، تمرکز خود را حفظ کرده و مدت زمان بیشتری متمرکز بماند؛ همچنین باید بدانید که کیفیت کار در زمان خستگی شما، پایین آمده و بخشی از توانایی خود را از دست می دهد. پیشنهاد می کنیم که برای صرفه جویی در زمان، پیش از شروع کار، ساختار، تعداد کلمات، زیر عنوان ها، تعداد عکس و از این قبیل اطلاعات را برای خود مشخص کنید.

 تایپ ده انگشتی

تایپ ده انگشتی

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، زمان یکی از اصلی ترین رقیبان هر محتوا نویس است! همچنین گفتیم که میزان درآمد شما رابطه مستقیمی با تعداد کلمات هر مقاله دارد؛ بنابراین برای کمک به بالا بردن سرعتتان، خوب است که در تایپ ده انگشتی تسلط پیدا کنید. درست است که شما بدون کسب این مهارت نیز می توانید یک کارشناس تولید محتوا خوب باشید؛ اما اگر به افزایش درآمد خود علاقه مندید، حتماً به سراغ یادگیری تایپ ده انگشتی بروید.

توانایی کار با فتوشاپ

اگر قصد دارید در زمینه فریلنسری یا دورکاری فعالیت داشته باشید، دیر یا زود گذرتان به غول دنیای گرافیک، یعنی نرم افزار فتوشاپ، خواهد افتاد. تقریباً بیش از 70 درصد کارهای گرافیکی با این برنامه محبوب صورت می گیرد؛ چرا که فوتوشاپ توانسته در طی سالیان به همه اثبات کند که با اختلاف زیادی، از دیگر رقیبانش بهتر است.

بیشتر بخوایند: معرفی سایت دانلود عکس

در صورتی که قصد دارید به تولید محتوا تصویری یا ویدیویی بپردازید، قطعاً به تسلط بر فتوشاپ نیاز خواهید داشت. حتی در صورتی که در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت می کنید هم باید دانشی پایه از برنامه فتوشاپ داشته باشید؛ زیرا گاهی برای زیبایی مقاله خود، به عکس نیاز دارید. در چنین مواردی می توانید با استفاده از این برنامه عکس مورد نظر را ویرایش کرده و سپس در مقاله خود به کار ببرید.

شبکه سازی

توانایی کار با فتوشاپ

ایجاد شبکه با دیگر همکاران، همیشه به بهبود تجربه کاری و پیشرفت ما کمک می کند. برای تولید محتوا نیز به همکاری با دیگر محتوا نویسان نیاز خواهید داشت. همانطور که می دانید این شغل کاملاً بر پایه گردآوری مطالب و اشتراک گذاری و توزیع آن ها در کانال های مختلف، استوار است. با داشتن ارتباط با دیگر محتوا نویسان، می توانید در کارشان به آن ها کمک کرده و از آن ها نیز برای حل مشکلاتتان کمک بخواهید. علاوه بر دیگر محتوا نویسان، خوب است تا با مدیران سایت ها و مجموعه ها نیز در ارتباط باشید. توجه داشته باشید که هر چه شبکه سازی شما قدرتمندتر و عمیق تر باشد، بیشتر می تواند به شما کمک کند.

سئو و بهینه سازی مطلب برای موتورهای جستجو

اگر می خواهید در شغل محتوا نویسی به درجات بالا برسید، پیش از آن حتماً باید با مبحث سئو آشنایی پیدا کنید. رعایت کردن اصول سئو در زمان تولید محتوا، اصلی ترین تفاوت شما با دیگر نگارش های سنتی خواهد بود. جالب است بدانید که وظیفه یک محتوا نویس حرفه ای، جلب اعتماد گوگل و مخاطبان است. زمانی که مشتری به شما سفارش یک مقاله را می دهد، در حقیقت می خواهد با دیگر همتایانش به رقابت پرداخته و در دسته برترین های گوگل قرار بگیرد. برای جذب مشتریان، شما باید با تازه ترین الگوریتم های گوگل آشنا باشید تا بتوانید مطابق استانداردهای تازه موتور جستجو، به تولید محتوا بپردازید.

بیشتر بخوایند: گوگل ادسنس چیست

آشنایی با ابزارهای Google Analytics و Google Console Search، از مهم ترین گام ها برای تبدیل شدن به یک محتوا نویس حرفه ای، به شمار می رود. هدف این دو ابزار این است که در آنالیز مطلب و بررسی میزان بهینه بودن آن، به شما کمک کنند. نکته قابل توجه این است که در صورتی که محتوای تولید شده توسط شما در زمره برترین های گوگل قرار نگیرد، هیچ ارزشی نخواهد داشت؛ پس حتماً به سئو کار خود اهمیت دهید.

سئو و بهینه سازی مطلب برای موتورهای جستجو

کد نویسی وب

کدنویسی وب، یکی دیگر از مواردی است که به شما توصیه می کنیم در آن به کسب مهارت بپردازید. یادگیری کدنویسی های CSS و HTML به شما کمک می کند تا بتوانید به زاویه دید موتورهای جستجو دست یافته و از دید آن ها به محتوای خود نگاه کنید. در صورتی که بدانید ربات‌ها و کراولرهای گوگل، سایت شما را به چه شکلی نظاره می کنند، خواهید توانست تا سایت و محتوایی مناسب آن ها تولید کرده و در زمان ارزیابی نمره بیشتری از آن ها دریافت کنید.

آشنایی به زبان انگلیسی

همانطور که می دانید، بیشترین محتوای موجود در اینترنت به زبان انگلیسی است. روزانه هزاران مقاله و محتوا، به این زبان در فضای مجازی آپلود می شوند. از موضوعات سیاسی و تاریخی گرفته تا فرهنگ و سرگرمی، زبان انگلیسی دنیای بزرگی از اطلاعات را پوشش می دهد. حال تصور کنید که قصد نوشتن یک مقاله کامل و جامع را دارید؛ مطمئناً در صورتی که فقط به محتوای فارسی اکتفا نکرده و به سراغ منابع انگلیسی نیز بروید، خواهید توانست مقاله ای به مراتب کامل تر تولید کرده و رضایت مشتریان خود را جلب کنید.

بیشتر بخوایند: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی

تسلط بر سیستم ‌های مدیریت محتوا (CMS) همچون وردپرس

پس از نوشتن مقاله، زمان انتشار آن در سایت فرا می رسد. انواع مختلفی از سیستم های مدیریت محتوا یا CMS وجود دارد که باید کار کردن با آن ها را بلد باشید؛ چرا که قصد دارید از طریق آن ها محتوای خود را در فضای مجازی منتشر کنید. محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا، وردپرس نام دارد.

بسیاری از طراحان سایت به دلیل آسان بودن و امکانات زیاد این سیستم مدیریت محتوا، از آن برای طراحی سایت های خود استفاده می کنند. بنابراین طبیعی است اگر از شما بخواهیم تا پیش از هر چیز به آشنایی و تسلط یافتن بر این سیستم بپردازید. خوشبختانه آموزش وردپرس زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت و منابع رایگان و بسیار خوبی در سراسر اینترنت برای آن وجود دارد.

جوملا و دروپال نیز پس از وردپرس در رتبه دوم و سوم محبوب ترین CMS قرار می گیرند. درست است که یادگیری وردپرس در اولویت قرار دارد؛ اما یادگیری این دو سیستم مدیریت محتوا نیز می تواند به محتوا نویسان کمک شایانی کند.

تسلط بر سیستم ‌های مدیریت محتوا (CMS) همچون وردپرس

داشتن مهارت نوشتن، ویراستاری و رعایت اصول نگارش و نویسندگی

توانایی نوشتن، مهم ترین توانایی یک محتوا نویس است. شما باید بتوانید با استفاده از جملاتی ساده و کوتاه، درباره هر چیزی بنویسید. برای این کار در مرحله اول به دایره لغاتی بزرگ نیاز خواهید داشت. اگر محتوا نویس را یک بنا تصور کنیم، لغات آجرهای او خواهند بود. استفاده صحیح از علائم نگارشی یکی دیگر از توانایی های مهمی است که باید به دنبال کسب آن باشید؛ چرا که در صورت استفاده نادرست از این علائم، سبب گیج شدن خواننده و نامفهوم بودن متن خواهید شد.

یکی دیگر از وظایف شما به عنوان محتوا نویس این است که متن خود را با کمک ضرب المثل ها، کنایه و داستان، برای مخاطبین جذاب کنید. متن باید برای خواننده جالب و پرکشش باشد تا فرد بتواند بدون خسته شدن آن را تا انتها بخواند و از آن استفاده کند. نوشتن مقدمه ای جذاب و متفاوت از دیگر سایت ها، می تواند اولین قدم برای ترغیب خواننده به ادامه دادن متن باشد.

بیشتر بخوایند: تولید محتوا به انگلیسی

یک محتوا نویس حرفه ای باید بتواند متن خود را ویراستاری کند. رعایت اصول نگارش، جای گذاری صحیح فاعل و مفعول و استفاده از جملات کوتاه و مفهوم را می توان از مهم ترین وظایف هر محتوا نویس دانست. درست است که زبان فارسی، زبانی منعطف به شمار می رود، اما با این وجود ساختار مشخصی دارد که باید آن را رعایت کنید. برای تقویت این موضوع می توانید به سراغ خواندن متن های اصیل فارسی بروید. هر چه بیشتر بخوانید، اصول نگارشی بیشتر ملکه ذهن شما شده و می توانید به صورت ناخودآگاه آن ها را رعایت کنید.

آشنایی با موتورهای جستجو و نحوه درست سئوال کردن از آن ها

هر محتوا نویس برای نوشتن مطالب خود از منابعی در سراسر اینترنت استفاده می کند. توانایی درست سئوال پرسیدن از گوگل را دست کم نگیرید. ممکن است در دیگر مهارت های بیان شده قدری ضعیف باشید، اما در صورت داشتن این توانایی، می توانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید. برای بدست آوردن محتوای مورد نیازتان نظیر فیلم، عکس و مقاله، باید به خوبی با گوگل و ابزارهای آن، آشنایی داشته باشید. یکی دیگر از هدف های شما به عنوان یک تولید کننده محتوا این است که مقاله خود را به صورتی بنویسید که مخاطب به سادگی بتواند با جستجو کردن در گوگل به آن برسد.

آشنایی با موتورهای جستجو و نحوه درست سئوال کردن از آن ها

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مهارت هایی که محتوا نویس باید داشته باشد، آشنا کنیم. طبیعی است که با یادگیری این مهارت ها می توانید در شغل محتوا نویسی حرفه ای شوید؛ نکته قابل توجه این است که همیشه به دنبال یادگیری بیشتر بوده و خود را بروز نگه دارید. با این کار می توانید خود را به یکی از بهترین محتوا نویسان کشور تبدیل کنید.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

3 / 5. تعداد رای: 64

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.