ترند چیست و چگونه کلمات ترند را پیدا کنیم؟راه های ترند شدن

ترند چیست و چگونه کلمات ترند را پیدا کنیم؟راه های ترند شدن

ترند چیست و چگونه کلمات ترند را پیدا کنیم

امروزه با توجه به همه گیر شدن استفاده از فضای مجازی با توجه به نیاز های شغلی، تفریحی و سایر موارد عبارات و اصطلاحات زیادی میان کاربران فضای مجازی رایج شده است؛ مانند وایرال شدن، ترند شدن و غیره.

 ترند (trend) شدن اصطلاحی است که بسیار آن را می‌شنویم، به همین دلیل نیاز است تا بیشتر با آن آشنا شویم. این مفهوم اولین بار در صنعت مد استفاده شد و به مرور در سایر حوزه‌ها نیز استفاده شد. ترند شدن حتی در شاخه و فنون تخصصی نیز استفاده می‌گردد. مدت زیادی از ساخته شدن این کلمه و رواج آن نمی‌گذرد. خود این کلمه نیز به نوعی مفهومی از ترند شدن را بیان می‌کند. کلمات دیگری نیز که ترند می‌شوند، وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. در ادامه همراه ما باشید.

ترند چیست؟

معنی لغوی کلمه ترند فراگیر شدن، رواج یافتن، روند، گرایش و تمایل است. این کلمه، بسته به موقعیتی که در آن استفاده شده است، می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. بنابراین معنی ذکر شده، توضیحی درباره‌ی روند و کارکرد این کلمه نمی‌دهد. به همین علت باید به بررسی این کلمه در هر موضوع و حرفه به صورت جداگانه بپردازیم. کلمه ترند در زمینه‌های مختلفی چون مد، مدیریت، توئیتر و غیره وجود دارد. به همین دلیل لازم است هر کدام را به صورت جداگانه بررسی نماییم.

بیشتر بخوانید: چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟

ترند شدن به چه معنا است؟

همان طور که اشاره شد، این کلمه اولین بار در صعنت مد استفاده شد. به همین دلیل اغلب اوقات این کلمه را مربوط مد می‌دانند. این اصطلاح در یک تایم مشخص به کار گرفته می‌شود، به طوری که در این زمان آغاز شدن یک جریان جدید صورت می‌گیرد. استقبال از ترندها در ابعاد مختلفی صورت می‌پذیرد. این جریان و روند بسیار مناسب به راه انداختن کسب و کار و به فروش رساندن آن‌ها است. به همین دلیل سالانه جریان بسیار زیاد پول در صنعت مد به وسیله ترندها جریان پیدا می‌کند. سود افراد در این زمینه بسیار بالا می‌باشد. به طور کلی استفاده از کلمه ترند در همه جا به معنای استفاده بیشتر افراد از چیزی در محدوده زمانی مشخص است. این استفاده در زمینه‌های گوناگون می‌باشد.

ترند شدن در توئیتر

توئیتر را به عنوان یکی از پر طرفدارترین شبکه‌های اجتماعی می‌توان در راس سایر رسانه‌های اجتماعی در نظر گرفت. در اکثر مواقع اخبار، مطالب مرتبط با صنعت سرگرمی و سایر موضوعات مورد بحث افراد ابتدا در توئیتر مطرح شده است و سپس در سایر رسانه ها منتشر می‌شوند. بنابراین سرعت ترند شدن در توئیتر و فضای داخل آن نسبت به سایر موضوعات بیشتر است و به تبع آن نیز عوض شدن ترندها نیز سریع‌تر صورت می‌پذیرد. به همین دلیل مدت زمان ترند شدن در توئیتر کمتر است.

ترند چیست و چگونه کلمات ترند را پیدا کنیم؟راه های ترند شدن - بلو مارکتینگ

همچنین توئیتر فضایی برای پخش اخبار و مقالات در قالب ویدئو و تصاویر می‌باشد. به همین دلیل ترند شدن در این فضا، به نوعی بولد شدن یک خبر یا به نوعی اتفاق جدید در مورد شخص و یا حادثه‌ای است. هنگامی که در یک واحد زمانی خاص در روز موضوعات و یا توییت های خاصی بیشترین مشارکت و توجه را به خود اختصاص دهند، آن موضوعات تبدیل به ترندهای توییتر می‌شوند. کاربران این کار را به وسیله توئیت کردن و ری توئیت کردن انجام می‌دهند. هر چه میزان بازدید یک توئیت بیشتر باشد، در دید افراد زیادی قرار می‌گیرد. افراد در صورت چک کردن ترند های اخیر توئیتر و به اشتراک گذاشتن آن ها در صفحات مجازی خود می توانند توجهات زیادی دریافت کنند که این موضوع به دلایل تجاری، فرهنگی و غیره مطلوب کاربران فضای مجازی است.

ترند شدن در مد

این واژه بیشتر در زمینه مد استفاده می‌گردد. ترند به این معنا می تواند در زمینه پوشاک، معماری، سبک پوشش و حتی سبک زندگی مورد بررسی قرار گیرد. در حیطه‌های ذکر شده، ترندها با سرعت کمتری نسبت به ترندینگ‌های توییتری که پیش از این بحث شد، تغییر می‌کنند. بازه تغییر این ترندها در اکثر موارد حدود سه ماه به طول می‌انجامد. ترند شدن در این حوزه بیشتر با معنای کلمه‌ی آن صورت می‌پذیرد، به این صورت که شروع روندی جدید در حوزه مد در بازه زمانی خاصی بررسی می‌شود. ترند در زمینه مد پوشاک انواع مختلفی از لباس‌ها را در برمی‌گیرد. به عنوان یکی از ترندهای آرام ولی

جهت سفارش تولید محتوا باکیفیت با رعایت اصول سئو کلیک کنید

ترند شدن در گوگل

موتور جستجوی گوگل که توسط شرکتی با همین نام ایجاد شده است، امروزه در سراسر جهان فراگیر شده و به عنوان یک مرجع اطلاعاتی قوی در تمامی زمینه‌ها استفاده می شود. ترند شدن در گوگل به معنای قرار گرفتن در لیست بیشترین کلمات جستجو شده در ایران و یا جهان است. برخلاف ترند شدن در توئیتر، ترند شدن در گوگل آمار و اطلاعات لحظه ای را مورد بررسی قرار نمی‌دهد بلکه روند تغییرات را مد نظر قرار می‌دهد.

بنابراین در این مفهوم روند جستجوی کلمات مختلف توسط این موتور جستجو حائز اهمیت است. با استفاده از ترندهای گوگل می توان واژه‌ها، موضوعات و شاخه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده است و نتایج به دست آمده را در راستای ارتقا اهداف تجاری، فرهنگی و غیره استفاده نمود. به عنوان مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی باشید، با آگاه شدن از محصولات و خدماتی که مصرف کننده بیشتری دارند، می‌توانید تغییراتی در حوزه کسب و کار خود ایجاد کرده و خدمات و محصولاتی ارائه کنید که خواهان بیشتری دارند.

ترند چیست و چگونه کلمات ترند را پیدا کنیم؟راه های ترند شدن - بلو مارکتینگ

ترند شدن در اینستاگرام

شبکه اجتماعی اینستاگرام را با داشتن بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه، می‌توان ابزاری جامع در بازاریابی دانست. بیش از نیمی از این افراد، دست کم یکی از صفحات مربوط به کسب و کار را دنبال می‌کنند. این رسانه مجازی تبدیل به ابزاری برای کسب درامد افراد شده است. با توجه به وجود رقابت در زمینه‌های تجاری، شما با دانستن ترندهای اینستاگرام می‌توانید از رقبای خود پیشی بگیرید. همچنین از این طریق می‌توانید به متقاضیان خود نشان دهید که به روز هستید و بیش از پیش آن ها را جذب کسب و کار خود نمایید. ترندهای اینستاگرام بر خلاف توئیتر و گوگل، تنها با کلمات سر و کار ندارد. استفاده بیشتر از قابلیت استوری نسبت به پست کردن محتوا به ویژه استوری‌های تعاملی، صدا دار و دارای برچسب به ترند شدن کمک می‌کند.

چگونه کلمات ترند شده را پیدا کنیم؟

با توجه به گسترده بودن مفهوم ترندینگ، راه های متفاوتی نیز برای یافتن کلمات ترند وجود دارد. در ادامه به اختصار به بررسی برخی از آن ها می‌پردازیم.

ترندینگ در توئیتر

 به عنوان مثال اگر توئیتر را در نظر بگیرید که در آن کلمات ترند می‌شوند، در قسمت اکسپلور آن کلمات و هشتگ‌هایی که در جهان یا در منطقه مربوط به حساب کاربری مورد استفاده ترند شده‌اند را می‌توانید به شکل لیست مشاهده نمایید. کلمات و موضوعاتی که در بخش ترندهای جهانی قرار دارند، در تمام مناطق جغرافیایی سطح جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با توجه به فیلتر بودن این شبکه در کشور ما و استفاده از فیلترشکن برای دستیابی به آن، ترندهای نمایش داده به شما بر حسب کشوری که آدرس آی پی فیلترشکن شما مربوط به آن است نمایش داده می‌شود. البته برای دست یابی به ترندهای فارسی می‌توانید از سایت‌ها و ابزارهایی که این موضوعات را به طور غیر رسمی اعلام می‌نمایند، استفاده کنید. هشتگیفای، ریت تگ، توئیتونومی تگ بورد و توئیتر آنالیتیکس از جمله ابزارهایی هستند که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

ترندینگ در گوگل

پیش از این در رابطه با مفهوم ترند در موتور جستجوی گوگل و اهمیت آن صحبت نمودیم. یکی از ابزارهای کاربردی که در بررسی آمار جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، گوگل ترندز (Google Trends) است. این سرویس در سال 2007 میلادی توسط شرکت گوگل راه اندازی شده است. علی رغم این که سرویس مذکور در در مقاطعی از زمان فعال یا به روز نبوده است و فراز و نشیب‌های زیادی را در مسیر خود متحمل شده است، اما امروزه به شدت مورد توجه کاربران وب واقع شده است.

از مزایای گوگل ترندز می‌توان به این نکته اشاره کرد که داده‌های موجود در آن به شکل بصری و با استفاده از نمودارها مقایسه می‌شوند تا برای تمامی کاربران قابل فهم و استفاده باشند. توجه داشته باشید نتایج نمایش داده شده متناسب با زمان و مکان کاربری که موضوع مورد نظر را جستجو کرده، می‌باشند. در قسمت اکسپلور این سایت، ترندهای موضوعات جهان به همراه کشورهایی بیشترین میزان جستجو را در آن انجام داده‌اند، می‌توانید مشاهده کنید.

ترندینگ در گوگل

بر خلاف توئیتر که به طور رسمی امکان دست یابی به ترندهای کاربران ایرانی را به ما نمی‌دهد، برای یافتن ترندهای جستجوی کاربران ایرانی در گوگل می‌توانید در بخش World Wide  قسمت اکسپلور، کشور ایران را انتخاب نمایید. با کلیک بر روی هر یک از ترندها، می توانید جزئیاتی مانند شهرهایی از کشورمان را که بیشترین جستجو را در آن موضوع خاص داشته‌اند نیز مشاهده کنید. به علاوه، بازه زمانی و دسته بندی عبارات مورد نظر خود را نیز می‌توانید انتخاب نمایید.

از طریق آدرس زیر می‌توانید از این سرویس بهره مند شوید:

https://trends.google.com/trends/?geo=IR

راه های ترند شدن چیست؟

همان طور که گفته شد با توجه به گسترده بودن مفهوم ترندینگ، بررسی راه‌های ترند شدن نیز ابعاد گسترده‌ای دارد. در ادامه به اختصار برخی از روش‌های ترند شدن را بررسی خواهیم کرد.

ترند شدن در اینستاگرام

ترند شدن در هر موضوعی متفاوت می‌باشد. بستر مستقل IGTV اینستاگرام، در سال 2018 راه اندازی شده و سرمایه گذاری زیادی بر روی آن انجام شده است. این بستر به یکی از اهداف تجاری اینستاگرام در رقابت با شبکه مجازی یوتیوب تبدیل شده است، بنابراین برای ترند شدن و بهبود کسب و کارتان باید استفاده از قابلیت IGTV را در دستور کار قرار دهید. بهتر است محتوای ویدیویی خود برای IGTV را به شکل عمودی تولید نمایید. ترند دیگر این شبکه اجتماعی، استفاده از قابلیت استوری به شکل تعاملی است. در سال 2019 تعداد 500 میلیون بازدید روزانه برای این قابلیت ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: گوگل ادسنس چیست و چگونه می توان از آن کسب درآمد کرد؟

این آمار به خوبی نشان دهنده اهمیت استفاده از آن به ویژه در زمینه های تجاری می‌باشد. با استفاده از نظر سنجی، لینک های خارجی، تایمر های شمارش معکوس، استیکر ها و غیره می‌توانید از ویژگی های تعاملی استوری بهره مند شوید. در سال 2019، قابلیت فروشگاه اینستاگرام در دسترس عموم قرار گرفت. کاربران با استفاده از آن می‌توانند بدون خروج از این شبکه مجازی امکان دسترسی به صفحه پرداخت محصول مورد نظر را نیز داشته باشند. بیش از 130 میلیون کاربر تگ‌های خرید اینستاگرام را جستجو می‌نمایند، بنابراین اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید با راه‌اندازی فروشگاه در اینستاگرام می‌توانید به کسب و کار خود رونق بخشید. با فعال کردن امکان پرداخت در برنامه، دنبال کنندگان شما می‌توانند به طور مستقیم از طریق اینستاگرام اقدام به خرید از فروشگاه شما نمایند.

ترند شدن در توئیتر

شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر که به شکل قابل توجهی از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند است، الگوریتم‌های استخراج ترندها را به عنوان اسرار داخلی خود حفظ می‌کنند تا احتمال دور زدن قوانین و فریب خوردن این الگوریتم‌ها را حتی المقدور کاهش دهند. بنابراین در رابطه با توئیتر نیز مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان به طور قطع نظر داد اما نکاتی کلی را می توان در این باره در نظر گرفت. به عنوان مثال استفاده زیاد و مکرر از یک کلمه، عبارت و یا هشتگ منجر به ترند شدن آن نخواهد شد. میزان تعامل با توییت‌های شما به عنوان مثال تعداد لایک‌ها و باز توییت‌های آن، در ترند شدن موضوع مورد نظر موثر است.

علاوه بر موارد ذکر شده، الگوریتم‌های استخراج ترند از تعداد منشن‌های انجام شده نیز استفاده می‌نمایند. همچنین ارزش معنایی پاسخ‌هایی که توییت‌های مربوط به موضوع مورد نظر، دریافت کرده‌اند نیز حائز اهمیت است؛ به عنوان مثال پاسخ‌هایی که تنها شامل اموجی هستند، از ارزش معنایی پایین‌تری برخوردار هستند. برای این که فهم و خواندن کاربران توئیتر سریع‌تر انجام شود،

ترند چیست و چگونه کلمات ترند را پیدا کنیم؟راه های ترند شدن - بلو مارکتینگ

بهتر است مطلب مورد نظر شما برای ترند شدن بین 10 تا 21 کاراکتر داشته باشد. توجه داشته باشید استفاده از عبارات و کلماتی که محتوای آن‌ها نفرت پراکنی، دشمنی، بی‌احترامی، مسائل جنسی و از این قبیل موضوعات است نتیجه عکس به همراه دارد. همچنین از توئیت کردن یک عبارت تکراری با هدف ترند شدن آن، اجتناب نمایید. این کار از طرف توییتر هرزنامه یا اسپم (spam) تشخیص داده شده است و جریمه شدن اکانت شما و محدودیت‌های آن را به دنبال خواهد داشت.

نحوه پیدا کلمه ترند

با استفاده از کلمات ترند، به موتور جستجوی یا همان سئو کمک کنید. بهتر است تا برای این کار از گوگل ترندز استفاده نمائید. برای این کار بهتر است تا کشور خود را به عنوان کشور هدف انتخاب کنید. بسته به کشور انتخاب شده، این کلمه ترند متفاوت خواهد بود. علاوه بر کلمات، می‌توانید موضاعات مختلف که ترند شده است، را نیز بررسی کنید. سایت‌های دیگری مانند search.aol.com/aol/trends ، clues.yahoo.com و bing.com/toolbox/keywords برای این کار وجود دارد.

سخن پایانی

در این نوشتار در رابطه با مفهوم ترند شدن، راه‌های آن و یافتن کلمات ترند صحبت شد. امروزه در جوامع انسانی با توجه شرایط پیش آمده و استفاده بیش از پیش افراد از شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی، استفاده درست از بسترهای مجازی دارای اهمیت بیشتری است. شما می‌توانید با آگاهی کامل از مفهوم ترند شدن، علاوه بر کسب اطلاعات مفید در رابطه با علایق و سلایق مشتریان، متقاضیان و مصرف کنندگان به بهبود کسب و کار اینترنتی خود بپردازید. در نظر داشته باشید بهره گیری از این مفهوم نیازمند مطالعات مستمر پیرامون آن و آشنایی با ابزارهای مفید، متناسب با شبکه اجتماعی مورد استفاده شما می‌باشد.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 245

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.