هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ شما دارد؟ - بلو مارکتینگ

هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ شما دارد؟

هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ شما دارد؟

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که هویت بصری چیست و چه تاثیر در برندینگ شما دارد. این مقاله جهت پاسخ دادن به سوال های فوق برای شما عزیزان آماده و ارائه شده است.

در دنیای امروز تولد کسب و کارهای جدید در لحظه اتفاق افتاده و اهمیت برند و برند سازی برای این کسب و کارها بر همگان آشکار است.  در عصری که تکنولوژی حرف اول را زده و ارتباطات گسترده از موارد تاثیرگذار بر روی کسب و کار هستند، کسب و کارها باید خود را آماده و به روز نگه دارند تا از صحنه رقابت به در نشوند. هویت بصری برند یا هویت سازمانی برند  یکی از تأثیرگذارترین عوامل در برند سازی کسب و کارها می باشد.

اگر شما نیز به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی نموده اید و یا آن که قصد توسعه کسب و کار خود را دارید و می خواهید  برند خود را در ذهن مخاطبان همیشگی کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه بمانید.

هویت بصری چیست و چه اهمیتی دارد؟

هویت بصری یا به انگلیسی Corporate Identity به هویت شخصیتی انسان ها بسیار شبیه است. هنگامی که انسان ها در مورد شخصیت خود سخن می گویند، سعی می نمایند با ذکر ویژگی های شخصیتی، خود را از دیگران متمایز کنند و در حقیقت تمایز انسان ها از دیگران توسط ویژگی های شخصیتی آنان امکان پذیر است. در حقیقت هویت و شخصیت انسان ها این است که فردیت خود را از طریق رفتار کردن، صحبت نمودن و حتی ویژگی های ظاهری بیان و حفظ می نماید.

همانند مثالی که برای شخصیت و هویت انسان ها ذکر شد، کسب و کارها نیز نیازمند به کسب هویتی هستند که خاص و متمایز کننده بوده و توانایی جدا کردن آن از سایر کسب و کارها و نیز ماندگاری در ذهن مخاطب را داشته باشد. این سوال به ذهن خطور می نماید که در دنیایی که در لحظه هزاران کسب و کار در دنیا متولد می شوند، چگونه کسب و کارها می توانند رقبا را کنار زده و تصویر خود را در ذهن مخاطب به یادگار بگذارند؟ ما به این سوال اینگونه پاسخ می دهیم: با استفاده از هویت بصری و سازمانی!

کسب و کارهای مختلف از روش های مختلف و متنوعی اعم از طراحی کارت های تجاری، سر برگ ها، بروشورها، تبلیغات گسترده در بزرگراه ها و سطح شهر و… شخصیت برند خود را به جهان معرفی می نمایند. بنابراین می توان گفت که هویت سازمانی وسیله ای است که ماندگاری یک برند در ذهن مخاطبان را همیشگی می نماید.

بیشتر بخوانید: برند چیست و چرا باید برند سازی کنیم؟

هویت بصری ابزاری کاربردی است که در دنیای شلوغ کسب و کار امروز، سبب می شود که تصویری خاص در ذهن کاربران ثبت و تداعی گردد. در دنیای امروزه که کسب و کارها افزایش یافته، میزان رقبا بسیار است و مصرف کنندگان هنگام خرید گزینه های بسیاری را پیش روی خود می بینند، باید بسیار هوشمندانه و با دقت عمل کرده و بر اساس یک برنامه مشخص و قدرتمند برای حضور دائمی در بازار اقدام نمایید.

حتما تاکنون متوجه شده اید که طراحی هویت بصری برند، راه حلی کامل، همه جانبه و از پیش نیازهای اصلی ساخت برند برای تمامی کسب و کارها است.

تاثیر هویت بصری در برندینگ

امروزه سازمان ها از ابزار قدرتمند هویت بصری برای تمایز خود از رقبا استفاده نموده و از مزایای برندینگ در کسب و کار خود استفاده می نمایند. به اطراف خود به دقت نگاه کنید! هیچ کسب و کاری را بدون اسم نخواهید یافت. از خوار و بار فروشی کوچک محله گرفته تا شرکت های بزرگ جهانی همگی برای خود دارای نام و نشانی هستند. تمامی کسب و کارها چه آن هایی که به صورت حضوری خدمات و محصولات ارائه می دهند

بیشتر بخوانید:
طراحی لوگو پیج اینستاگرام چه تاثیری بر روی پیج دارد؟

و چه آن هایی که به صورت غیر حضوری و اینترنتی مشغول به فعالیت هستند همگی دارای نام و نشان هستند. انتخاب نامی زیبا و منحصر به فرد که با فرهنگ و رسوم جامعه هم خوانی داشته باشد اولین قدمی است که برای طراحی هویت برند برداشته می شود.

تاثیر هویت بصری در برندینگ

خرید از محل هایی که هیچ نام و نشان و یا هویت مشخصی نداشته ناخوشایند بوده و عموم مردم چندان تمایلی برای خرید از آن ها از خود نشان نمی دهند. این موضوع مربوط به افراد معدودی نبوده و تقریبا تمامی افراد دنیا مایل هستند تا غذای خود را از بهترین و محبوب ترین رستوران تهیه نموده و یا خرید لباس های خود را از برند محبوب و مشهور انجام دهند.

مزایای استفاده از هویت بصری

برای آن که صاحبان مشاغل به موفقیت رسیده و هرچه بیشتر از مزایای هویت بصری برند استفاده نمایند، باید به خوبی از نیازهای مشتریان خود باخبر بوده و دغدغه های آنان را بشناسند. سازمان هایی موفق هستند که هویت برند خود را با نیاز مخاطب هماهنگ ساخته و متناسب با آن طراحی نمایند. بنابراین مهم ترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی، توجه به نیازها و طرز فکر مخاطبان است.

برای مثال چنان چه کسب و کار شما با گروه سنی جوانان در ارتباط است، باید از عناصری استفاده نمایید که نظر این گروه سنی را جلب نمایند. ایجاد این حس در مخاطب که شما با خواسته های آنان آشنا هستید سبب موفقیت شما خواهد شد.

هویت بصری دارای مزایایی است که به اختصار در زیر برای شما ذکر می نماییم:

  • پیام سازمان و کسب و کار را به سرعت به مخاطبان منتقل می نماید.
  • موجب جذب اعتماد کاربران می گردد.
  • اعتبار شرکت و سازمان در محیط کسب و کار افزایش داده می شود.
  • شناخت کاربران نسبت به برند را افزایش می دهد.
  • حس وفادارای و همبستگی را در مخاطبان بر می انگیزد.
  • موجب بهبود تجربه کاری می شود.

بیشتر بخوانید: لوگو مینیمال چیست؟و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد

مهم ترین اقلام هویت بصری برند چه هستند؟

در بندهای پیشین با هویت بصری و تاثیر ان در برندینگ آشنا شدید. حال نوبت آن رسیده تا مهم ترین اقلام هویت بصری برند را بشناسید. مهم ترین اقلام هویت بصری برند به شرح زیر هستند:

  • لوگو یا آرم که نمادی از کل هویت و برند است.
  • لوازم التحریر شامل: سربرگ، کارت ویزیت، پاکت و…
  • ابزارها و وسایل بازاریابی شامل: بروشور، تراکت، کتاب، وب سایت و..
  • محصولاتی که به فروش رسیده و بسته بندی که به دست مشتری می رسد.
  • طراحی لباس هایی که توسط کارکنان و کارمندان پوشیده می شود.
  • طراحی فضای داخلی و خارجی محیط کار
  • تمامی المان هایی که تصویری از کسب و کار در ذهن مخاطبان ایجاد می نماید.

بنابراین تمامی عناصر هویت بصری باید در راستایی طراحی شوند تا یک تصویر واحد و یکتا را در ذهن مخاطب ایجاد نمایند.

نقش طراحی لوگو در هویت بصری

یکی از تأثیرگذارترین راه هایی که می توان تصویر برند را در ذهن مخاطب تثبیت نمود طراحی لوگو است. لوگو یا آرم یک برند در حقیقت نمادی است که موجب تمایز هرچه بیشتر کسب و کار از رقبا می شود. لوگو برند را می توان به صورت تصویر، متن، نماد و یا ترکیبی از آن ها طراحی نمود.

لوگو هر سازمان و کسب و کار منحصر به فرد بوده و بزرگ ترین اشتباه یک برند، استفاده از لوگو تکراری است. طراحان گرافیک که در زمینه طراحی لوگو به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند معتقدند که لوگوهای ساده و مینیمال به یاد ماندنی تر بوده و همواره قابل تشخیص خواهند بود. این نکته را فراموش نکنید که لوگو باید ارزش های مختلف کسب و کار را به نمایش گذارد.

تاثیر طراحی لوگو در هویت بصری

این سوال ممکن است در ذهن شما شکل گیرد که تمامی کسب و کارها اسم دارند، بنابراین چه نیازی به لوگو دارند؟ یا شناختن برند ها از طریق نام آن ها کافی نیست؟ پاسخ سوال فوق بسیار واضح است. استفاده از لوگو می تواند تصویری که مد نظر سازمان است را به راحتی در ذهن مخاطب ثبت نماید. به علاوه ماندگاری تصاویر و نمادها در ذهن بیشتر از ماندگاری نام ها و حروف است.

بیشتر بخوانید:
طراحی لوگو شخصی چه تاثیری بر مخاطبان و هویت ما می‌گذارد؟

ممکن است برند شما فعالیت جهانی داشته باشد. اما نام آن در بین کشور خود و تنها برای هم زبانان شما شناخته شده باشد. بنابراین ماندگاری نام را چطور در ذهن سایر افراد می خواهید دائمی نمایید؟ برند اپل مثال بارزی بر ضرورت وجود لوگو است. اپل در زبان انگلیسی به معنای سیب درختی است. اما این کلمه ممکن است برای بسیاری از افراد دنیا ناشناخته باشد. اما با استفاده از یک سیب درختی گاز زده در لوگو اپل، تنها یک برند واحد  با دیدن این نمایه در ذهن شکل می گیرد. بنابراین هر شخصی در هر کجای دنیا این لوگو را ببیند متوجه می شود که محصول متعلق به شرکت اپل است.

تاثیر تعیین رنگ های سازمانی در هویت بصری

در سالیان دور که ارتباطات و فناوری در سطح امروزه نبود، انتخاب رنگ سازمانی در برند سازی اهمیت چندانی نداشت. اما امروزه طراحان معتقدند که تاثیر رنگ ها در جذب مخاطب کم تر از لوگو نبوده و می تواند نقش گسترده ای در این زمینه ایفا نماید. استفاده از رنگ های واحد برای سازمان امری است که توسط بزرگ ترین برند ها رعایت شده و در تمامی تبلیغات خود از رنگ های واحد برند استفاده می نمایند. این موضوع موجب می شود تا کسب و کار از سایر رقبا متمایز شده و شناسایی برند راحت تر صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین ساخت لوگو رایگان برای طراحی لوگو

در مثالی که می توان برای برندهای داخل کشور ذکر نمود، استفاده از رنگ زرد برای اپراتور ایرانسل است. این شرکت در سازمان خود از رنگ زرد استفاده نموده و تم تمامی تبلیغات این شرکت زرد می باشد. حال آن که همراه اول از رنگ های آبی و نارنجی بهره گرفته است. هر کدام از این رنگ ها موجب می شوند تا با دیدن آن ها نام برند مورد نظر در ذهن تداعی گردد.

انتخاب رنگ برای سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با انتخاب رنگ مناسب با کسب و کار می توان مخاطب را تحت تاثیر قرار داد. استفاده از رنگ هایی که شعار، ارزش و خدمات شرکت و سازمان را منتقل می نمایند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ممکن است با خود فکر کنید که رنگ ها چگونه می توانند پیام، شعار و خدمات یک شرکت را منتقل نمایند؟ در پاسخ باید بگوییم که رنگ ها می توانند مفاهیم بسیاری را انتقال دهند. برای مثال رنگ سفید به صورت ناخودآگاه صلح، آرامش، امید و مفاهیم دیگر را به مخاطب القا می نماید.

روانشناسی رنگ ها در علم روانشناسی تایید شده و امروزه به وفور و با دقت در طراحی لوگو و رنگ های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ ها می توانند تاثیرات بسیاری در روحیات افراد جامعه به جا بگذارند. رنگ ها در ایجاد حس وفاداری و یا بی تفاوتی به افراد نقش بسزایی دارند.

تاثیر تعیین رنگ های سازمانی در هویت بصری

طراحی ست اداری، ابزار تبلیغات و بسته بندی های اختصاصی

انتخاب های هوشمندانه و با درایت نام، لوگو و رنگ سازمانی قدم های بزرگ و اولیه در طراحی هویت بصری مناسب بوده و ضروری بوده اما کافی نیستند و در برند سازی به ابزارهایی فراتر از این ها نیاز داریم. در دنیای کسب و کار هر کدام از رقبا برای خود نام و نشانی دارند. اما آیا رقبا نام و نشان خود را تنها از طریق انتخاب نام، طراحی لوگو و رنگ سازمانی در ذهن ها ماندگار نموده اند؟

پاسخ منفی است. سازمان شما حتی با وجود بهترین نام، لوگو و رنگ سازمانی ممکن است ناشناس باقی مانده باشد. این موضوع به توسعه کسب و کار شما کمکی نخواهد کرد و تنها موجب صرف هزینه های اضافی خواهد شد.

بنابراین شما باید با طراحی ست های اداری، اوراق سازمانی، کارت های ویزیت، وب سایت و… برند خود را معرفی نمایید. استفاده از هر کدام از موارد نام برده شده برای موقعیت و هدف به خصوصی مناسب است.

تفاوت لوگو و هویت بصری

بسیاری از افراد جامعه تفاوت بین لوگو، برند و هویت بصری را ندانسته و در اکثر مواقع این سه را مترادف همدیگر در نظر می گیرند. باید بگوییم که این سه با یکدیگر متفاوت بوده و لوگو سازمان شما، برند و هویت سازمانی شما نیست. هر کدام از موارد نام برده شده دارای نقشی در حوزه فعالیت شما بوده و کاربرد های آن ها با یکدیگر متفاوت است اما همه آن ها با یکدیگر همسو بوده و هدف مشترکی را دنبال می نمایند. هدف واحد آن ها این است که تصویری یگانه و یکتا از برند را در ذهن مخاطب ایجاد نمایند.

بیشتر بخوانید: لوگو موشن چیست و چه اهمیتی در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی دارد

در زیر تعاریف برند، لوگو و هویت سازمانی را برای شما عزیزان ارائه نموده ایم تا با تعاریف و تفاوت های آن ها آشنا شوید:

بیشتر بخوانید:
بهترین و آسان ترین روش های تبدیل عکس به پی دی اف PDF+فیلم

برند:

ایده یا تصویری که مخاطبان حین فکر کردن در مورد محصولی خاص، خدمات و یا فعالیت های یک شرکت در ذهن آن ها نقش می بندد.

هویت بصری:

به مجموعه ای کامل از ابزارها و اجزای ظاهری که موجب می شوند تا یک تصویر و ذهنیت خاصی از برند در ذهن ایجاد شود، هویت بصری برند می گویند.

لوگو:

لوگو یا آرم نمادی گرافیکی است که به شکل علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از آن ها طراحی شده و از عناصر هویت بصری است که تاثیر زیادی در ذهنیت افراد دارد.

قیمت طراحی هویت بصری

قیمت گذاری دقیق طراحی هویت بصری امکان پذیر نیست. زیرا که هزینه های مربوط به طراحی از روش های مختلفی تعیین می شود. هزینه ها براساس کیفیت کار و زمانی که صرف طراحی آن می شود و از طراحی به طراح دیگر متفاوت است. نگرانی در مورد تعرفه هویت بصری در افراد دارای کسب و کار وجود دارد. هزینه های مربوط به طراحی یک برند بوک کامل شامل تمام اقلام هویت بصری بوده و امکان صرف هزینه بسیار وجود دارد. به علاوه یافتن طراحی که هویت بصری شما را طراحی نماید کار راحتی نیست.

قیمت طراحی هویت بصری

اگر کسب و کار خود را تازه راه اندازی نموده اید، در مورد هزینه های طراحی هویت بصری نگران نباشید. می توانید با کارهای کوچک شروع نمایید. برای مثال شروع فعالیت شما می تواند از طراحی بسته بندی و لوگو آغاز شود.

مهم ترین عوامل موفقیت در طراحی هویت بصری

بسیاری از سازمان ها و استارتاپ ها با اطلاع و درک کامل از هویت بصری، اهمیت و مزایای آن به فکر سفارش طراحی هویت بصری می افتند. یکی از مهم ترین مسائل رو به روی این افراد عدم اطلاع و آگاهی از مراحل هویت بصری می باشد. بسیاری از افراد با تصور آن که طراحی هویت بصری موجب موفقیت صد در صدی آن ها بدون نیاز به انجام کارهای دیگر، اقدام به طراحی هویت بصری می نمایند.

لازم است متذکر شویم که طراحی هویت بصری ضامن موثر یودن ان نیست. رعایت عوامل، نکات و فاکتورهای بسیاری توسط طراح بصری نیاز است. این عوامل موفقیت در طراحی هویت بصری را می توان در دسته های زیر جای داد:

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

  • متمایز و منحصر به فرد بودن هویت بصری
  • به یاد ماندنی بودن هویت بصری
  • مقیاس پذیر و انعطاف پذیری هویت بصری
  • انسجام
  • بکارگیری آسان

نتیجه گیری

در این مقاله با هویت بصری و اهمیت ان در برندینگ آشنا شدید و نقش آن در کسب و کارها را دریافتید. لازم به ذکر است که یک هویت بصری مناسب و هوشمندانه می تواند به شما در رونق کسب و کارتان کمک نماید. اما در مقابل یک هویت بصری نامناسب می تواند تاثیرات منفی در کسب و کار شما داشته و موجب دور شدن هرچه بیشتر مخاطبان از شما گردد.

بنابراین برای هویت بصری سازمان خود تحقیقات فراوانی به عمل آورده و اطلاعات بسیاری در این زمینه کسب نمایید. هویت بصری رقبا خود را تحت بررسی قرار داده و روش های ان ها را در ارتقا سطح هویت بصری زیر نظر بگیرید. برای طراحی هویت بصری خود از اشخاص متخصص و کاربلد بهره گرفته و نظریات آنان را اعمال نمایید.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 345

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان Reza 6 فروردین 1401

تمام سوالات که داشتم بعد از خوندن این مقاله رفع شد