بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ - بلو مارکتینگ

بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

بک لینک چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟- بلو مارکتینگ

درپاسخ به سوال بک لینک چیست؟ بایستی گفت بک لینک جزو پرکاربردترین عبارات در حیطه ی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یابه عبارت دیگر سئو ،می باشد. اکنون مفهوم بک لینک برای خیلی از کسانی که در زمینه ی وب فعال می باشند یک مسئله ی پر چالش می باشد. در این مقاله قصد داریم به صحت ودرستی بگوئیم که بک لینک چیست؟ و تاچه حدی قادر است اثرات مثبت ویا منفی بر روی رتبه سایت در موتورهای جستجو بگذارد.بک لینک ها در واقع همان لینک‌هایی هستندکه به وبسایت شما در قیاس با سایر وب سایت ها ورود می کنند. 

زمانی که یک صفحه وب نشانی صفحه وب تان میان سایت خود جای می‌دهد به صورتی که با کلیک کردن روی آن نشانی به صفحه وبسایت شما انتقال پیدا کند آن نشانی را می توانیم تحت عنوان یک بک لینک به حساب آوریم. در زمان های قدیم تر بک لینک یک معنای بسیار پراهمیت و حتی به نحوی می شود گفت ضروری ترین ملاک ارزیابی درجه وبسایت‌ها در موتورهای جستجو بوده است، ولی دردنیای امروز با عوض شدن الگوریتم موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل کمی از این ضرورت واهمیت کاهش پیدا کرده است. البته هنوز هم بک لینک مناسب قادر می باشد اثرات بسیار چشمگیری در بالا بردن رتبه وبسایت و ارتقاء سئوی خارجی بگذارد.

درست کردن بک لینک یا به عبارت دیگرلینک بیلدینگ از زمان های گذشته تا به حال در دسته ی مهمترین امور سئو کاران قراد گرفته و هنوز هم قرار دارد. سئو کاران درجهت بهبود وارتقاء سئو سایت به ساخت بک لینک مشغول  می باشند. صنایع و کسب و کارهایی که دارای سابقۀ فراوان تری می باشند و رقابتی‌تر به شمار می آیند بطور معمول بیشتر از  دیگر کسب و کارها به درست کردن بک لینک‌های فراوان تر با قدرت بیشتر احتیاج دارند.

چرا بک لینک ها مهم هستند؟

درمقاله ی “بک لینک چیست؟”لازم به ذکراست درخصوص اهمیت بک لینک ها صحبت کنیم.بک لینک ها معمولا رأی دیگر وب سایت ها می باشند. هر کدام از این رای ها به موتورهای جستجو اعلام می کنند که: “این محتوا دارای ارزش است ، دارای اعتبار و مفید می باشد”.

پس هرچه قدر که شما بیشتر دارای این آرا باشید ، سایت شما در گوگل و دیگر دستگاه های جستجو رتبه فراوان تری دارد. بکارگیری بک لینک در الگوریتم موتور جستجو پدیده ی تازه ای نمی باشد. در اصل ، بک لینک ها چهارچوب واصل الگوریتم نهایی رتبه بندی گوگل می باشند. 

اگر قصد داشته باشیم لینک و بک لینک را به آمیانه ترین شکل ممکن برایتان بیان کنیم بایستی بگوییم هر مطلب یا عکسی که همراه  با یک کلیک بر روی آن به یک صفحه جدیددیگری هدایت نمایدیک لینک محسوب می شود. چنانچه نوعی سایت یا نوعی دیگر ازدامنه اینترنتی به یکی از صفحات شما لینک بدهد آن را بک لینک نام گذاری کرده اند.

از رکن های اساسی فضای وب، لینک‌ها می باشند. به وسیله ی لینک‌ها شما قادر می باشید از یک صفحه به صفحه دیگر و یا همچنین از سایتی به سایت دیگر منتقل شوید. بک لینک ها را می سازند که شما قادر باشید بعضی از اشخاص و مخاطبان را از سایر سایت ها به سایت خود دعوت نمائید. شما قادر خواهید بود در این دعوت دو مزیت را ازان خود کنید. نخست آنکه تعدادبازدیدها از سایت خود را افزایش دهید و در نتیجه بیشتر دیده شوید و مزیت بعدی این که با افزایش شلوغی و ترافیک سایت موقعیتی را جهت بهبودی جایگاه خود در بین موتورهای جستجو قرار دهید. 

مطالعه بیشتر: لینک اسپم چیست و چرا باید حذف شود + نحوه حذف لینک اسپم

ساخت بک لینک چیست؟

درست کردن بک لینک در اصل خلق لینکی در بیرون از وبسایت به وبسایتی دیگر می باشد. لازم به ذکر می باشد که درست کردن بک لینک با دو گونه مختلف بصورت فالو و نوفالو صورت می گیرد. لینک‌های فالو به لینک‌هایی گفته می شود که به وسیله ی ربات هایی که در موتورهای جستجو قرار دارند موردشناسایی و ردیابی و ثبت قرار می گیرند. لینک‌های نوفالو هم لینک‌هایی می باشند که زیاد مورد اهمیت وتوجه ربات‌ها نمی باشند.

درست کردن بک لینک دارای مراحلی بسیار طولانی و اندکی دشوار می باشد. اما دشواری انجام این امر بسیار پر ارزش می باشد و اثر گذاری آن به قدری می باشد که امکان نادیده گرفتن آن فراهم نمی باشد. بررسی کردن بک لینک‌هایی که درون یک صفحه موجود هستند جزو مسیرهای اساسی واصلی گوگل در جهت پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات تازه درون اینترنت به حساب می آید. توجه نمائید که کیفیت و میزان بک لینک‌ها بر درجه بندی نتیجه های نهایی گوگل اثر بسیار مستقیمی دارد.

در دنیای امروز ساختن بک لینک امر بسیار سختی است. شما می بایست از موارد درست بکارگیری کنید و مهارت خود را بالا ببرید تا قادر باشید جزو کسانی قرار بگیرید که از خاصیت ساختن بک لینک بهره بگیرید. خوب است این را بدانید که اصلا راهکا ر آسانی جهت درست کردن بک لینک موجود نمی باشد.

همان گونه که اطلاع دارید درست کردن هر گونه بک لینک برای وب سایت‌ها صحیح نمی باشد و می بایست به صورت اصولی و براساس قوائد پیش رفت. اگر فرایند ساخت بک لینک براساس قوائد صحیح و مقررات مشخص شده صورت می گیرد رتبه وب سایت درون موتورهای جستجو افزایش می یابد و سایت شمادر جایگاه خیلی عالی قرار خواهد گرفت ولی اگر از قوانین ثبت شده پشتیبانی نشود آسیب های جبران ناپذیری برای رنکینگ وب سایتان ممکن است پیش بیاورد.

گوگل صفحه به وسیله ی ربات مورد بررسی قرار می گیرد و بر طبق لینک‌هایی که درون صفحه موجود می باشند به  اهمیت و معتبر بودن صفحات لینک شده دست پیدا می کنند پس هر میزان سایت‌های دارای اعتبار و بیشتری لینک را به صفحات شما اختصاص داده باشند، این شانس را خواهید داشت تا در نتیجه های نهایی گوگل جایگاه ویژه تری کسب نمائید.

آیا تفاوت بک لینک فالو و نوفالو را می‌دانید؟

لینک‌ها را به سایر روش ها هم تقسیم بندی می شوند. به صورت کلی هر لینک به شکل پیش فرض Dofollow  می باشد. تنها وقتی که در کد HTML آن از خصوصیات  Nofollow بکار گرفته شده باشد در حالت نوفالو قرار می گیرد.  ربات گوگل در حالت نوفالو اعتبار بخصوصی به صفحه هدف انتقال نمی دهد.

معنای پیج رنک در سال ۱۹۹۰ به وسیله ی شرکت گوگل مطرح شد. خوب است اطلاع داشته باشید که در آن موقع میزان بک لینک‌های یک وبسایت اثر فراوان و مستقیمی بر رتبه بندی گوگل گذاشت.

نهایتا مدیران وب سایت‌ها و سئوکاران حرفه‌ای از روش هایی نظیر مبادله ی لینک یا تهیه ی بک لینک بهره می گرفتند و درتلاش در جهت ارتقاء جایگاه خود در نتیجه های جستجو بودند.

لینک فالو - بلو مارکتینگ

هر میزان معاملات بک لینک بیشتر می شد شرکت گوگل هم الگوریتم‌هایش را بروز رسانی می کرد و ازالگوریتم پنگوئن استفاده می کردند. الگوریتم پنگوئن درجهت شناسایی و جریمه سایت‌هایی که از راهکارهای تهیه ی بک لینک درجهت ساختن لینک بکار می گرفتند استفاده شد. همینطور تصمیم بر این شد که پیج رنک به طورکلی مورد حذف قرار بگیرد وبه این ترتیب وابستگی رتبه بندی نتیجه ها به ساختن لینک تا حد ممکن کم شود.

تاثیرگذاری بک لینک نوفالو بر سئو

براساس نظریه شرکت گوگل بک لینک نوفالو هیچ گونه اعتباری به سایتتان انتقال نخواهد داد. ولی مسئله ی حائز اهمیت این است که تعادل خیلی خوبی بین تعداد لینک‌های فالو و نوفالو مورد رعایت قرار گیرد. همان گونه که اطلاع دارید ساختن لینک خارجی سایت از علل مهم الگوریتم پنگوئن درجهت شناسایی طبیعی بودن می باشد. بنابراین می شود نتیجه گرفت موجودبودن لینک‌های نوفالو امکان جریمه شدن سایت را به وسیله ی گوگل به طور خیلی زیادی کم می کند.

متن لینک شده یا Anchor Text  چیست؟

مفهوم متن لینک شده این می باشد که بر روی یک جمله یاعبارتی یک لینک قرار گرفته شده است. چنانچه به یاد آورید در زمان های قدیم تر این جمله “جهت ورود به سایت اینجا کلیک کنید” را درون خیلی از سایت‌ها مشاهده کرده ایم چون لینک را بر روی واژه ی “اینجا” می گذاشتند. بنابراین به نحوی واژه ی (اینجا) جز عبارت لینک شده یا همان Anchor Text به شمار می رود.

برای نمونه چنانچه سایت شما در حوزه ی فروش کتاب و یا… قرار دارد و روی واژه ی (کتاب) لینک قرار گرفته باشد و کاربر در گوگل این واژه ی کتاب را سرچ نماید شما جایگاه ویژه تری کسب می نمائید.

اهمیت گوگل به Anchor Text تعدادفراوانی از مدیران وب سایت‌ها همه ی بک لینک‌هایشان را به این شکل درست می کنند. بعدا الگوریتم‌های گوگل آپدیت شد و بکارگیری غیرطبیعی از  Anchor Text به وسیله ی مدیران وب‌سایت‌ها به روشی درجهت شناختن سایت‌های اسپم و جریمه آن‌ها به وسیله ی شرکت گوگل مبدل شد.

در جهت این که متن‌هایی که به حالت لینک درآمده اند به سایت شما از حالت معمولشان بیرون نیایند و ترکیباتی طبیعی در شکل های رایج میان فضای اینترنت را دارا باشند، رعایت بعضی ازاصل ها بسیارضرورت دارد. این اصل ها به شرح زیر می باشند:

  • بکارگیری واژه یا عبارت موردنظر مناسب برای سئو
  • بکارگیری از اسم برند شما
  • بکارگیری ادغامی از اسم برند و واژه ی موردنظر
  • بکارگیری از متن های عمومی مثل (صفحه)ویا (منبع)
  • استفاده از عبارات طویل و راهنمایی کننده برای کاربر مانند (جهت ورودبه سایت اینجا کلیک نمائید)

سعی داشته باشید تا حد امکان برابری لازم را بین این نوع ساختن لینک ها برای سایت خود رعایت نمائید چون شرکت گوگل رفتارهای غیرمعمول شما را که تنها درجهت بدست آوردن بک لینک می باشد فورا مورد شناسایی قرار می دهد. از استراتژی‌های ساختن لینک که بسیارهدفمند و منظم می باشند به شکل درست بهراستفاده نمایید چون امکان دارد به جای آن که برای شما اثر مثبتی به همراه داشته باشد اثر منفی بالاتری داشته باشد.

مطالعه بیشتر: مزرعه لینک چیست و چه تاثیری روی سایت شما دارد؟

کدام یک از روش‌های لینک سازی خارجی رایج‌تر هستند؟

هرچه محتوای شما دارای کیفیت بهتر باشد تحت عنوان یکی از ضروری ترین علل درجهت گرفتن لینک از سایرسایت‌ها به حساب می آید. ما دسته ای ازین روش‌های مناسب جهت ساختن لینک را در پایین آورده ایم:

  • تهیه ی بک لینک به شکل متنی
  • بالا بردن فعالیت میان شبکه‌های اجتماعی
  • کامنت گذاری در سایت‌هایی که با سایت خودمرتبط می باشند
  • تهیه ی رپورتاژ آگهی
  • درست کردن پروفایل در سایت‌های دارای اعتبار و معروف

گوگل چگونه به تعیین ارزش بک لینک‌ها می‌پردازد؟

از دیدگاه گوگل بک لینک‌هایی که از سایت‌های مختلف برای سایت شما بوجود می آیند دارای اهمیت واعتبار یکسانی نمی باشند. گوگل دائما گزینه های مختلفی را جهت مشخص کردن ارزش یک بک لینک ذکر می نماید که ضروری ترین این مواردبه شرح زیراند:

Page Authority یا اعتبار صفحه  

معتبربودن صفحه تشابه بسیاری به اعتبار دامنه دارد اما نیازمیباشد بدانید که برای یک صفحه ویژه از آن دامنه به حساب می آید. آیا درجریان هستیدکه میزان اعتبار صفحه چطور مشخص می‌شود؟ میزان اعتبار صفحه به طور معمول براساس ساختن لینک داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک‌هایی که بطورمستقیم برای همان صفحه بوجود می آید تعیین می شود. نهایتا صفحاتی که ازساختن لینک داخلی به خوبی بهره‌مند می شوند بطور طبیعی معتبرهم می باشند. صفحاتی که درون منوی اصلی سایت هستند بطورمعمول در دسته ی صفحات معتبرآن دامنه می باشند.

در جهت آن که  Page Authority و  Domain Authority را مورد سنجش قرار دهید ابزارهای گوناگونی موجود می باشند. از  بهترین ابزارها  Serpchecker می باشد. این ابزار  به وسیله ی سایت mangools.com شناخته شد. Link Explorer  هم نوعی ابزار پرقدرت می باشد و سایت moz.com آن را شناخته است. جهت سنجیدن معتبر بودن صفحه یا دامنه ی یک سایت، قادر می باشید اکستنشن Mozbar را برروی مرورگر کروم نصب نمائید.

میزان لینک‌های خروجی

چنانچه دامنه‌ای لینک رادراختیارتان قرار می‌دهد این امکان وجود دارد که به سایر سایت ها هم لینک داده باشد. هر چه قدرتعداد سایت هایی که درون یک صفحه یا در تمام یک دامنه لینک شده باشند بیشتر شود اعتباری که عایدهرکدام از آن‌ها می‌شود کم می شود.

بعضی از سایت‌هادرزمینه ی فروش رپورتاژ آگهی یا بک لینک فعالیت دارند و پول در می آورند. این سایت‌ها به طورمعمول اضافه بر سایت شما به دیگر سایت‌های مشتریان هم لینک می دهند و با این کار سبب کم شدن اعتبار و ارزش این نوع ساخت لینک ها می شوند.

Domain Authority یا اعتبار دامنه  

علل های مختلفی جهت مشخص کردن اعتبار دامنه تان مورد توجه قررمی گیرد که از بین آن‌ها میشود از میزان بک لینک‌های قابل دریافت، عمر دامنه، نوع دامنه، فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی، میزان لینک‌های خروجی و … نام برد.

توجه کنید که هر میزان اعتبار دامنه‌ای که به شما لینک داده بالاتر باشد باارزش بودن بک لینک هم بالاتر می رود و اثر خوبی بر جایگاه شما می گذارد.

میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

این هم از جمله مواردی است که شرکت گوگل به آن اهمیت خاصی می دهند و  دائم درصدد آن می باشد تا در علل رتبه بندی نتیجه های جستجو آن رامورد اهمیت قراردهد و از این علل بهره بگیرد.

محل قرارگیری بک لینک - بلو مارکتینگ

محل قرارگیری بک لینک

یکی از گزینه های مهم و موثر محل قرار گیری بک لینک در سایت می باشد. لینک شما در جاهای مختلفی مانند سایدبار، پایان محتوای یک مقاله باشد.

خوب است بدانید که آن دسته لینک‌هایی که درون محتوای صفحه هستند از ارزش بالاتری نسبت به لینک های که در سایدبار و فوتر هستندمی باشند.

Sitewide واژه ای میباشد که معمولابه لینک‌هایی که در فوتر یا سایدبار هستند و در کلیه ی صفحات آن سایت قابل مشاهده هستند می گویند.

چنانچه بک لینک شما در کلیه ی صفحات یک سایت باشد قادراست به آسانی  به وسیله ی ربات‌های گوگل تحت عنوان بک لینک خریداری شده مورد شناسایی قرار گیرد و چنانه این امر خیلی تکرار بشود الگوریتم پیگوئن سایت شما را جریمه می کند.

اگر بک لینک بی ارزش بسازیم خطری وبسایت ما را تهدید می‌کند؟

شرکت گوگل درجهت این که با اسپم و تهیه ی بک لینک ممانعت کند الگوریتم های گوناگونی رابکارمی گیرد. برای عنوان مثال هدف الگوریتم پنگوئن این است که سلامت ساختن لینک سایت‌ها رابررسی کند. وظیفه الگوریتم پنگوئن این می باشد که سایت‌هایی که با تهیه ی بک لینک یا برنامه های گول زننده شروع به ساختن لینک می نمایند رابشناسد و جریمه نماید.

الگوریتم پنگوئن درجهت مشخص کردن سلامت ساختن لینک شما از راهکارهای گوناگونی استفاده میکند. اکنون این الگوریتم قادراست رفتارهای فریبنده را به خیلی خوب بفهمد. برای مثال در حالتی که سایتتان در طول مدت ۶ ماه فعال بودن ۱۰ بک لینک ارزشمند رادارا باشد و به شکل یهویی در طول مدت سی روز ۵۰ بک لینک تازه برای آن بوجود بیاید گونه ای استراتژی گول زننده محسوب می‌شود

و الگوریتم پنگوئن آن را موردشناسایی و جریمه قرار می دهد. برای مثال سایت شما بطور کلی صد لینک از سایر صفحات راداراست و  بیشتر از ۸۰ درصد آنها روی یک متنی که لینک شده است مورد توجه قرار می گیرند. ذر این حالت هم الگوریتم پنگوئن آن را مورد شناسایی و همینطورجریمه قرار می دهد.

گوگل با بدست اوردن داده های آماری و مقایسه با رفتار  دیگر سایت‌ها قادر می باشد صحت وسلامت سایت شما را تعیین کند.

دراین مقاله از بلو مارکتینگ قصد داشتیم اطلاعاتی درخصوص بک لینک وتاثیر آن بر سئو رابرای شما عزیزانبیان کنیم امیدواریم این مطالب مفید واقع شده باشند.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 328

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

آواتار کاربر کاربر مهمان علی 23 خرداد 1401

لینک های نوفالو هم تاثیر خوبی دارند

علیرضا بلوریان 25 خرداد 1401

لینک های نوفالو تاثیر خیلی کمی دارند. اون هم اگه سایت اعتبار بالایی داشته باشه ولی در لینک سازی برای سایت باید از لینک نوفالو و فالو با هم استفاده کرد. تا گوگل به سایت شما شک نکنه