برند چیست و چرا باید برند سازی کنیم؟ - بلو مارکتینگ

برند چیست و چرا باید برند سازی کنیم؟

برند چیست و چرا باید برند سازی کنیم؟

واژه برند یکی از کلماتی است که ممکن است با شنیدن آن از خود بپرسید که برند چیست و چرا باید برند سازی کنیم؟ این مقاله برای پاسخ دادن به سوالات فوق برای شما همراهان عزیز بلو مارکتینگ آماده شده است.

برند در واقع اصطلاحی است که به بازاریابی اشاره داشته و سبب تمایز محصول و یا فرد از سایرین می شود. برند قابل لمس نبوده و تنها به شناخت و حس نسبت به شرکت، فرد و یا محصول محدود می گردد.

تمامی شرکت ها برای برند خود از لوگو به عنوان نشانه ای برای شناسایی خود در بازار بهره می گیرند. ممکن است برخی از افراد تفاوت برند و لوگو را ندانسته و این دو را مترادف بدانند. در حالی که این دو با یکدیگر تفاوت داشته و یکی نیستند.

برند Brand چیست؟

برخی از افراد از روی عدم آگاهی و اطلاعات کافی برند را هم ردیف واژه لوگو دانسته و آن ها را بصورت مترادف در محاورات خود استفاده می کنند. اما لازم به ذکر است مفهوم برند بسیار وسیع تر و گسترده تر از لوگو است.

برند در واقع یک هویت است که شامل ایده، ارزش، باور، نگرش، استاندارد، کیفیت و اعتماد بوده و به طور معمول می تواند از طریق مختلف اعم از بازاریابی، تبلیغات گسترده و مداوم، روابط عمومی قوی، ارتباطات بسیار و صرف هزینه های بالا در طی زمان به تکامل برسد.نشانی که برند را از طریق کلمات، فونت ها، شعارها، تصاویر، رنگ بندی و… به صورت بصری نمایش می دهد، لوگو می نامند.

بنابر توضیحات ارائه شد می توان نتیجه گرفت که برند مشخصه ای است که شامل خصوصیات منحصر به فرد یک محصول یا خدمات شده و لوگو به عنوان چهره و نشان یک موسسه یا شرکت عمل می نماید.

بیشتر بخوانید: هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ شما دارد؟

چرا باید برند سازی کنیم؟

برند در واقع نوعی بازاریابی است که مشهود نمی باشد. منظور از این جمله آن است که برند برای شناسایی شخص یا شرکت به کمک افراد آمده و روند شناسایی را تسریع می بخشد.

مهم ترین و ارزشمندترین دارایی شرکت های تجاری را می توان برند آن ها دانست. بنابراین ضروری است که شرکت ها پیش از آن که فعالیت خود را آغاز کنند، تحقیقات خود را انجام داده و کامل نمایند. برند سازی موفق نامیده می شود که موجب جذب، حفظ مشتری و وفاداری به نام تجاری شود.

برند سازی در حقیقت به شما کمک می کند تا تصویری واضح و روشن از کسب و کار و تجارت خود را به مشتریان عرضه نمایید تا در رقابت با رقبای خود پیروز شوید. با توجه به بالا بودن رقابت در کسب و کارهای امروزی، برند سازی امری ضروری برای ادامه کسب و کار شرکت است.

پارامترهای مهم در برند سازی

برای برند سازی و انتخاب بهترین تکنیک بهتر است در ابتدا پارامترهای آن را بشناسید.

پارامترهای مهم در برند سازی

1.هدف برند

اولین و مهم ترین پارامتر، هدف از برند سازی است. باید در ابتدا تعیین شود که هدف از برند سازی چیست؟ آیا به دنبال سود کلان در کوتاه مدت هستید و یا آن که تصمیم دارید در طولانی مدت سود کلانی کسب نمایید؟ آیا هدف شما آن است که محصول خود را به عموم مردم عرضه نمایید یا آن که می خواهید مشتریان خود را ثابت نگه دارید؟ آیا هدف شما جلب مشتریان جدید است یا أن که قصد دارید مشتریان خود را رضایتمند نگه دارید؟

2.یکپارچگی و ثبات

دومین پارامتر مهم در برند سازی یکپارچگی و ثبات فعالیت در این راستا است. راز موفقیت برند های معروف و محبوب در انسجام تمامی فعالیت های آن ها است. برای مثال باید فعالیت های شما در تمامی بخش های جامعه اعم از فعالیت های حضوری و مجازی با اهداف برند سازی شما هم خوانی داشته باشد. این عامل یکی از مهم ترین عواملی است که نباید از آن غافل شد.

3.ارتباط موثر با مشتریان

مولفه سوم ایجاد ارتباط موثر با مشتریان و بر انگیختن احساسات آن ها است. حتما در اطرافیان خود افرادی را دیده اید که تنها تمایل به تهیه لوازم از برند محبوب خود را داشته و در تمامی شرایط تنها به سراغ برند مورد نظر خود می روند حتی اگر محصولاتی با کیفیت بهتر و قیمتی ارزان تر به آن ها معرفی نمایید. بنابراین یکی از روش هایی که در برند سازی باید مد نظر قرار داد، ایجاد ارتباط و همبستگی با مشتریان است.

بیشتر بخوانید: همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

4.انعطاف

انعطاف در برندها مولفه چهارم است‌. قبل تر در مورد انسجام و یکپارچگی فعالیت ها در برند سازی صحبت نمودیم. اما اکنون میگوییم که باید انعطاف را در برند سازی رعایت نمود. ممکن است با خود بگویید که این دو با یکدیگر در تضاد هستند. در پاسخ می گوییم بله درست است.

این دو با یکدیگر در تضاد هستند. اما دنیای کسب و کسب دنیایی است که دارای پویایی بسیاری است. با روی کار آمدن روش های جدید برای تبلیغات و شکل گیری کمپین های جدید تبلیغات، باید رویه خود را تغییر داده و همانند رقبای خود از روش جدید بهره گیرید.

نکته آخر این است که برند سازی یک کار تیمی و گروهی بوده و مشارکت و هماهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در ایجاد تغییرات در کسب و کار مشارکت کارکنان را نیز باید در نظر گرفت.

انواع تکنیک های برند سازی

تکنیک های بسیاری برای برند سازی وجود دارد که ما در این مقاله مهم ترین آن ها را برگزیده و برای شما همراهان عزیز ارائه می نماییم. این تکنیک ها به شرح زیر هستند:

انواع تکنیک های برند سازی

لوگو و طراحی

لوگو و طراحی های برند از مواردی هستند که در مرحله اول تاثیرگذاری قرار دارند. برای مثال تعدادی از برندها هستند که در هرجای دنیا لوگو و یا تصویری مشابه لوگو آن برند را ببینید به یاد آن برند خواهید افتاد. برای مثال می توان لوگو شرکت اپل را نام برد که حتی با دیدن یک سیب گاز خورده برند آن در ذهن شما نقش می بندد. این امر می تواند قدرت و تکنیک طراحی در برندهای موفق دنیا را ثابت نماید.

این کسب و کارها از شکل و رنگ های تاثیر گذار در طراحی های خود استفاده می نمایند. روانشناسی رنگ ها امروزه بر همگان روشن است و با بهره گیری از آن می توان نام برند خود را در ذهن ها ماندگار و همیشگی کرد.

داشتن استراتژی و چشم انداز مناسب

تمامی کسب و کارها برای روز و یا هفته آینده خود برنامه ای مناسب تدارک می بینند. اما استراتژی استفاده از برنامه بلند مدت را تدارک ندیده اند. برندهایی هستند که در کوتاه مدت بسیار پر سر و صدا عمل نموده اما پس از مدتی دیگر فعالیتی دیده نشده و فراموش می شوند.

بنابراین باید تغییرات را در نظر گرفته و با برنامه ای مناسب به مقابله با مشکلات پرداخت. برای مثال می توان گفت که افرادی که کسب و کار مجازی خود را پیش از آغاز پاندمی کرونا آغاز کرده بودند، بسیار موفق تر از افرادی بودند که پس از به وجود آمدن این مشکلات به فکر راه چاره افتادند. بنابراین داشتن برنامه استراتژیک و آینده نگری از تکنیک های مهم است.

بازاریابی و تبلیغات

اگر قصد دارید که برند شما به چشم بیاید، باید برای برند خود هزینه نمایید. برند های معروف جهانی هر ساله مبالغ بسیاری خرج تبلیغات و بازاریابی می نمایند. تبلیغات خود مسئله مهمی است که ابزارها و روش های خود را دارد. یکی از روش هایی که شرکت های بزرگ برای جذب مشتریان در نظر می گیرند، هدیه های تبلیغاتی است. به عنوان مثال شعار با خرید ۳ عدد از این محصول، یک محصول را از ما رایگان دریافت نمایید نمونه ای بارز برای این مورد است.

بیشتر بخوانید: لوگو مینیمال چیست؟و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد

مزایای برند سازی

برند سازی مزایای بسیاری برای شرکت، شخص و یا محصول را به همراه دارد. از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برند سازی موجب می شود تا مشتریان به سازمان و شرکت وفادار مانده و در صورت رضایت مندی نقش بسیاری در جذب مشتری داشته باشند.
  • فرآیند بازاریابی و فروش سازمان رابطه مستقیمی با داشتن برند قوی دارد.
  • برند سبب می شود تا اعتبار شرکت در بازار افزایش یابد.
  • ایجاد برندی قوی و مدیریت صحیح برند موجب می شود تا تولید بیشتر شده و به تبع درآمد سازمان افزایش خواهد یافت.
  • برند معتبر و قوی موجب می شود تا مشتریان به سازمان احساس همبستگی داشته و در تبلیغات برای جذب مشتری تاثیرگذار باشند.

تاثیر برند سازی بر فروش محصولات

نام برند موجب تمایز شرکت و کسب و کار حین تبلیغات محصول می شود. این موضوع راهی مهم و کاربردی جهت هویت بخشیدن به کسب و کار شما و تعیین هویتتان در میدان رقابت است.

دنیای امروز، دنیای تبلیغات است. به هر طرف که سر بچرخانید با تبلیغات رو به رو می شوید. در تمامی بزرگراه ها بنرهای بزرگ تبلیغات به چشم خورده و در گوگل بدون دیدن تبلیغات نمی توانید به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید. همان طور که می بینید تبلیغات جزیی از زندگی روزمره همه ما شده است. بنابراین شما نیز به عنوان یک کسب و کار برند خود را تبلیغ نمایید تا موانع سر راه را کنار زده و در مقابل رقبای خود بایستید.

تاثیر برند سازی بر فروش محصولات

بهترین برندهای جهان را بشناسید؟

شاید بعد نباشد تا 5 از بهترین برندهای جهان را هم بشناسید

برند دیزنی

برند دیزنی دارای لوگویی ساده و منحصر به فرد است که از خطی پیوسته برای ترسیم نماد D استفاده کرده و یک قلعه سر به فلک کشیده را به نمایش می کشد. دیزنی با ساختن انیمیشن ها و فیلم ها و پارک های تفریحی توانست موفقیت حال حاضر خود را کسب نماید.

برند کوکاکولا

برند کوکاکولا یکی از محبوب ترین برندهای نوشیدنی در سراسر جهان است به گونه ای که افراد علاقمند به جمع کردن یادگاری های این برند هستند. کوکاکولا از رنگ قرمز و قوی همراه با نوشتن نام برند خود توسط خط شکسته بیش از ۱۰۰ سال است که فعالیت می نماید.

برند اپل

اپل با لوگوی براق خود در سال ۱۹۷۶ توسط استیو جابز به طور رسمی وارد صنعت تکنولوژی شد. طبق نظر کارشناسان، این شرکت در میانه های مسیر خود قرار دارد. در حال حاضر میزان ارزش این شرکت در حدود ۱۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

برند نایک

برند نایک با شعار Just do it برند خود را ساخته و موفق به تولید محصولات با کیفیت شد. علت ماندگاری این برند را لوگو ساده و کیفیت محصولات آن می دانند.

برند گوگل

گوگل به مدت بیش از ۲۰ سال است که به عنوان یک موتور جستجوگر قوی‌ مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور جستجو بسیار ساده و کاربر پسند طراحی شده است.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.4 / 5. تعداد رای: 297

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.