لوگو ترکیبی چیست؟ و چه کاربرد و ویژگی دارد - ارائه دهنده خدمات طراحی, سئو, تولید محتوا

لوگو ترکیبی چیست؟ و چه کاربرد و ویژگی دارد

لوگو ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد - بلو مارکتینگ

در خیابان اگر به تابلو ادارات، بانک ها و برخی مغازه ها دقت کنید لوگو را مشاهده می کنیم. هنگام کارکردن با گوشی لوگو اپلیکیشین های متفاوتی را مشاهده می کنیم. اگر به لوازم موجود در خانه دقت کنیم مانند یخچال، فرش، بخاری و غیره دقت کنیم لوگو های متفاوتی را می بینیم.

با توجه به نکات بالا متوجه می شویم لوگو دارای اهمیت است و قطعا کاربردهای زیادی دارد که پس از مشاهده هر چیزی یک لوگو میبینیم.

در بلو مارکتینگ قصد داریم که بیان کنیم لوگو ترکیبی چیست؟ چه کاربردی دارد. تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

لوگو چیست؟

لوگو یا همان نشانه می تواند شامل عکس، متن یا ترکیبی از هر دو باشد. طراحی لوگو باید خاص باشد، یعنی نباید یک طرح لوگو برای دو مکان بکار برود. هر لوگو برای یک سازمان، اداره، بانک یا فرد استفاده می شود و منظور از ایجاد لوگو، هویت بخشیدن است. لوگو ها تاثیر بسیار مثبتی بر کسب و کار دارند. بطور مثال یک طراحی خاص برای یک برند باعث می شود که آن برند بهتر در ذهنتان باقی بماند و یا اگر نام آن را فراموش کردید با دیدن لوگو بیادتان بیاید. در واقع لوگو، نشان تجاری محصول است.

شاید از خودتان بپرسید که طراحی لوگو از چه زمانی اینقدر مهم و کاربردی شده است؟! زیرا شرکت های زیادی وجود دارند که کار اصلی شان تنها طراحی لوگو است، نرم افزار های مختلفی طراحی شده که با آن می توانیم لوگو طراحی کنیم و افراد زیادی وجود دارند که شغلشان طراحی لوگو است.

حال می خواهیم بگوییم پیشینه طراحی لوگو به چه زمانی برمی گردد. همانطور که می دانیم انسان های اولیه زبانی نداشتند که با آن صحبت کنند، به همین دلیل از راه نقاشی کردن روی سنگ ها یا حکاکی منظور و مقصودشان را به یکدیگر می فهمانند. همچنین اگر به سکه های دوران قدیم نگا کنیم می بینیم که یک لوگو خاص بر روی آنها ضرب شده است که مربوط به حکومت آن زمان بوده است. با ذکر مثال های قبل درمی یابیم که طراحی لوگو از زمان های بسیار پیش رواج داشته ولی امروزه این هنر پیشرفت بیشتری پیدا کرده است.

یشتر بخوانید: لوگو چیست و در کسب و کار ما چه تاثیری دارد؟

تمام شرکت های معروف دنیا یک لوگو مربوط به خود را دارند که گاهی پس از چندین سال آنرا دست خوش تغییراتی می کنند. این کار به منظور بهتر دیده شدن لوگو است و شامل تغییرات زیر است:

تغییر رنگ

تغییر فونت

تغییر سایز

یا تغییرات اساسی در طرح لوگو

طراحی لوگو چه قوانینی دارد؟

طراحی لوگو باید از یک قواعد خاص پیروی کند تا بهترین نتیجه را داشته باشد. در ادامه تعدادی از اصول های طراحی لوگو را برایتان بیان می کنیم:

*طراحی باید کاملا ساده و بدور از زیاده کاری و شلوغ کاری باشد. علاوه بر این نباید طراحی لوگو برای زمان محدودی باشد تا بتوانیم از آن در مدت های طولانی استفاده کنیم.

*رنگ مورد استفاده در طراحی لوگو بسیار مهم است. بیشتر لوگو ها شامل ترکیب رنگ های سیاه و سفید هستند، زیرا علاوه بر خوانا و مشخص بودن دارای زیبایی خاصی است.

بیشتر بخوانید:
لوگو امبلم چیست؟ و در چه کسب و کارهایی استفاده می شود

*لوگوی انتخابی باید متناسب با موضوع تجارتی شما باشد. مثلا استفاده از طرح های کودکانه برای یک شرکت دیجیتالی اصلا هماهنگ نیست. بدلیل اینکه لوگو طراحی شده با کسب و کار رابطه مستقیم دارد، به این مورد بسیار توجه کنید.

*طراحی لوگو باید بطوری باشد که برای نمایش در جامعه، متعارف و پسندیده باشد.

باید فرهنگ جامعه پذیرای طرح لوگو باشد.

*همچنین از لوگو های تکراری یا مشابه استفاده نکنید. لوگو شما باید دارای طرحی خاص و منحصر بفرد باشد. اگر از لوگو های تکراری و قبلا دیده شده استفاده کنید باعث می شود که کسب و کار ها با هم اشتباه گرفته شوند که این به ضرر هر دو طرف است.

یک لوگوی خاص چه ویژگی هایی را دارد؟ - بلو مارکتینگ

یک لوگوی خاص چه ویژگی هایی را دارد؟

 در بخش بالا تعدادی از قواعد طراحی لوگو را گفتیم. در این بخش می خواهیم بگوییم که طراحی خاص و ویژه یک لوگو چه نشانه هایی دارد.

همانطور که بیان کردیم لوگو نشان تجارتی یک کسب و کار بشمار می رود پس طراحی آن بسیار وضوع مهمی است.

لوگویی حرفه و تخصصی طراحی شده که رابطه خوبی با برند مورد نظر برقرار کند. یعنی افراد با دیدن لوگو تا حدودی به نوع خدمات یا محصولات آن مرکز پی ببرند.

مثلا مشاهده ببر برند پوما شما را متوجه می کند که این محصولات مربوط به ورزش است نه مثلا خدمات اداری.

برای طراحی لوگوی یونیک این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا کار را به نحواحسن انجام دهند. طرح لوگو، رنگ لوگو یا متون استفاده شده در لوگو بسیار با اهمیت است.

اصولا برای لوگوهایی که قصد دارند بیانگر انرژی باشند از رنگ قرمز و از لوگوهایی با رنگ سبز برای دعوت به طبیعت استفاده می شود.

انواع مختلف لوگو

لوگو ها دارای انواع متفاوتی هستند که در ادامه هر کدام را با توضیحات ذکر می کنیم.

بطور کلی لوگو ها در 3 دسته قرار می گیرند:

1.لوگو های تصویری

2.لوگوهای نوشتاری

3.لوگو های ترکیبی

لوگو تصویری تنها دارای نماد یا شکل های مختلف است. برای طراحی از شکل یا نماد هایی استفاده می کنند که مربوط به آن کسب و کار باشد. طرح لوگوهای تصویری نیاز به دقت و درک بیشتری دارند تا لوگو های نوشتاری، یعنی منظور را بطور غیرمستقیم به ببیندگان القا می کند.

لوگوتایپ یا نماد کلمه ای اسم های دیگر لوگونوشتاری هستند. در طراحی این لوگو از اسم آن برند تنها استفاده می کنند. برای جذابتر شدن معمولا اندازه کلمه ها، فونت کلمه ها یا نحوه قرارگیری آنها را دستکاری می کنند. در طراحی این نوع لوگو تنها یک موضوع بسیار اهمیت دارد و آن این است که نوشته ها باید کاملا واضح و خوانا باشند و افراد براحتی آن را تشخیص دهند.

یشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

لوگو ترکیبی که شامل ترکیب عکس و نوشته است. این لوگو برای طراحی نیاز به خلاقیت بیشتری دارد و همچنین اثربخشی بیشتری نسبت به سایر لوگوها خواهد داشت.

در ادامه مطالب خدمت شما عزیزان می گوییم که لوگو ترکیبی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

لوگو ترکیبی چیست؟ - بلو مارکتینگ

لوگو ترکیبی چیست؟

لوگو ترکیبی دارای اسم های متعددی است، مانند لوگو تصویری متنی، لوگو تلفیقی و combination logo. این لوگو از کنار هم قرار گیری کلمه ها، نشانه ها و تصویرها ایجاد می شود. طراحی این لوگو نسبت به سایر لوگوها حرفه ای تر است، زیرا علاوه بر اینکه لوگو باید با نوع تجارت هماهنگ باشد، باید میان لوگو و تصویر مورد ستفاده هم یک ارتباط خوب برقرار شود.

بیشتر بخوانید:
لوگوتایپ چیست؟یک لوگوتایپ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

نام تعدادی از لوگوهای ترکیبی معروف را در ادامه ذکر می کنیم:

1.لوگو ترکیبی شرکت Doritos

2.لوگو ترکیبی شرکت Burger king

3.لوگو ترکیبی شرکت Lacoste

احتمالا با شنیدن نام این شرکت ها تصویر لوگو را بیاد آوریده اید. تا این قسمت سعی به سوال لوگو ترکیبی چیست؟ پاسخ دهیم. در ادامه مطالب بحث ها را بطور تخصصی تر پیش می بریم.

چرا لوگو ترکیبی را انتخاب کنیم؟

همانطور که قبل تر گفتیم این لوگو ترکیب تصویر و اسم با یکدیگر است، در نتیجه این لوگو کارکرد بهتری  نسبت به بقیه لوگوها دارد.

مردم در هنگام دیدن لوگوی شما ارتباط زودتر و بهتری با برند برقرار می کنند، زیرا ترکیب نام و تصویر در کنارهم موثرتر خواهد بود تا تصویر و نام بصورت تنهایی.

بدلیل اینکه اسم و تصویر با هم ترکیب می شود، امکان بیشتری برای خلق یک اثر خاص و یونیک داریم. هر چه لوگو بهتر و خاص تر طراحی شود، مقصود را آسان تر به مخاطب منتقل می کند.

اگر قصد دارید لوگو ترکیبی شما موثرتر عمل کند باید میان تصویر و متن بکار برده یک هماهنگی ایجاد شود. یعنی باید در انتخاب تصویر، متن و ترکیب تصویر و متن بسیار خلاقیت و دقت خرج کنید.

طراحی لوگو ترکیبی چگونه است؟

طراحی این لوگو با توجه به متن، شکل و تصویر صورت می گیرد. باید در طراحی به اصول روانشناسی دقت کنیم تا مقصود را راحت تر به مخاطب ارائه کنیم.

طراحی لوگو ترکیبی با توجه به ریزه کاری و جزئیات در دو گروه گرافیکی و illustrative قرار می گیرند. لوگوهای گروه دوم دارای جزئیات و خلاقیت بیشتری نسبت به لوگوهای گرافیکی اند. عموم مردم نمی توانند لوگوهای گرافیکی را از illustrative جدا کنند. در واقع فکر می کنند هر دوی آنها یکی هستند ولی بین این دو تفاوت هایی وجود دارد. طراح لوگو براحتی می تواند تفاوت این دو را بخوبی در لوگوی ترکیبی تشخیص دهد.

لوگوهای ترکیبی گرافیکی و ایلاستریتیو با هم فرق دارند ولی گاهی اوقات یکدیگر را تحت پوشش قرار می دهند. بطور کلی لوگوی گرافیکی بیشتر به منظور یک هنر تجاری و ایلاستریتیو به منظور موردی از هنرهای زیبا معرفی می شود. طراحی گرافیکی بیشتر در زمینه ارتباط با مخاطب و ایلاستریتیو در زمینه تحلیل و تفسیر خلاقانه بکار می رود.

لوگوی ترکیبی گرافیکی چگونه است؟

طراحی گرافیکی بیشتر در زمینه برنامه ریزی و منتقل کردن نظریه ها و تجربه ها بکار می رود. طراح گرافیکی قصد دارد با استفاده از متن و تصویر نظریه هایش را به مخاطبان منتقل کند، به همین سبب طراحان گرافیکی را بنام مسئول ارتباطات نیز می شناسند. برای طراحی لوگو گرافیکی از ابزار های مختلفی چون: تصویر ها، شکل های گرافیکی و متن ها استفاده می شود و طراح قصد دارد با استفاده از این ابزار، توجه و دقت مخاطبان را بدست آورد.

برای طراحی لوگو گرافیکی، طراح ابتدا درباره کسب وکار مشتری مورد نظر تحقیقاتی بعمل می آورد و هدف اصلی تجارت را در می یابد. با دقت به هدف مشتری می توان لوگوی اختصاصی و حرفه ای تری را طرح کرد. پس از یافتن اطلاعات لازم، طراح گرافیکی از رنگ و فونت های مناسبی استفاده می کند تا منظور خود را در قالب لوگو به مشتریان برساند. طراحی ساده و ظریف لوگو باعث می شود که بهتر در ذهن مردم باقی بماند.

انواع لوگو ترکیبی - بلو مارکتینگ

مزیت های لوگو ترکیبی چیست؟

1.لوگوهای ترکیبی بیشتر برای گروه های اجتماعی، مرکز های تفریحی- گردشگری، مرکزهای ورزشی، رستوران و تیم های مختلف استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:
طراحی لوگو شخصی چه تاثیری بر مخاطبان و هویت ما می‌گذارد؟

2.لوگوهای ترکیبی برای ساختن انیمیشن مورد استفاده قرار می گیرد.

3.لوگو تصویری متنی را به سادگی می توانیم از فاصله های دور هرچند با اندازه و کیفیت کم، شناخت.

4.برای تقویم یا سررسید از این دسته لوگو استفاده می شود.

5.این دسته از لوگو تاثیر و ماندگاری بیشتری نسبت به لوگوهای دیگر دارد.

6.لوگوهای ترکیبی را می توانیم در مواقع لازم بصورت جدا از هم استفاده و چاپ کنیم.

7.برای چاپ لوگو بر روی لباس بهتر است که از لوگوهای ترکیبی استفاده کرد، زیرا اثربخشی بهتری خواهند داشت.

8.احتمال کپی برداری لوگوهای تلفیقی کمتر از سایرین است.

لوگو ترکیبی چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفتیم تاثیر لوگو ترکیبی بیشتر است، به همین علت صاحبان برند بیشتر به این نوع لوگو علاقه نشان می دهند. برای طراحی لوگو تلفیقی، ترکیبی از تصویر و متن با توجه نوع برند را انتخاب می کنند تا در مدت زمان بیشتری در ذهن مخاطب باقی بمانند.

از لوگوهای ترکیبی براحتی می توان در هر نوع کسب و کاری استفاده نمود و هیچ محدودیتی نخواهد داشت. اگر به برندهای مشهور دقت کنید متوجه می شوید که بیشتر آنها از برندهای ترکیبی استفاده می کنند، مانند استارباکس.

همچنین لوگوهای ترکیبی که در دو گروه گرافیکی و illustration ارائه می شوند می توانند براحتی مقصود برند را بصورت خلاقانه در قالب تصویر و متن به مخاطبان برسانند. در مقایسه با این دو مدل لوگو ترکیبی باید گفت که گرافیکی گزینه مناسب تری است، زیرا ساده تر است و براحتی در ذهن مردم به جای می ماند.

رعایت هماهنگی بین متن و تصویر باعث ایجاد یک لوگوی خاص و حرفه ای می شود. برای طراحی این نوع لوگو بهتر است به طراحان حرفه ای و تخصصی مراجعه نمایید.

هزینه طراحی لوگو ترکیبی چگونه محاسبه می شود؟

هزینه ای که بابت طراحی لوگو ترکیبی باید پرداخت کرد، تحت تاثیر عوامل زیر است:

1.کلمات چگونه دیزاین می شوند.

2.تصاویر چگونه در کنارکلمه ها جای می گیرد.

3.خلاقیت بکار رفته در طراحی این لوگو تا چه اندازه خلاقانه و خاص است.

بطور کلی اگر طراحی لوگو ساده باشد، هزینه ای کمتر و اگر لوگوی پیچیده و خاصی طراحی شود هزینه بیشتری هم باید در مقابل آن پرداخت کرد.

یشتر بخوانید: قیمت طراحی لوگو و نحوه تعیین قیمت آن

خلاصه

در این مقاله سعی داشتیم به دو سوال لوگو ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد پاسخ دهیم. استفاده از لوگوهای تصویری متنی باعث می شود که کسب و کار شما بهتر دیده شود و در خاطر مخاطب بخوبی بماند.تنها نکته مهم در طراحی این نوع لوگو، ایجاد تناسب بین تصویر و متن بکار رفته در لوگو بسیار مهم است.

امیدواریم از خواندن مطالب بالا در مورد لوگو ترکیبی چیست و چه کاربردی دارد، حداثر استفاده را داشته باشید.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.4 / 5. تعداد رای: 421

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان محمد علی 10 آذر 1400

دوستم بهم گفت لوگو ی که طراحی کردم ترکیبی هستش ولی اصلأ نمی دونستم لوگو ترکیبی چیه تا این مقاله رو دیدم

آواتار کاربر کاربر مهمان نیلوفر 10 آذر 1400

واقعا عالیه که در بین محتوا تون مقاله های های مرتبط هم میزارید به من که خیلی‌ کمک کرد

علیرضا بلوریان 16 آذر 1400

خوشحالیم که از مقاله های ما راضی هستید

آواتار کاربر کاربر مهمان علیرضا 12 آذر 1400

طراح به من گفت لوگو ترکیبی از همه بهتره برای کار شما ‌ولی من اصلأ نمی دونستم منظور ش چیه تا اینکه این مقاله رو دیدم

علیرضا بلوریان 16 آذر 1400

خوشحالیم که این محتوا به دردتون خورده

آواتار کاربر کاربر مهمان امیر 16 آذر 1400

در حین دیدن مقاله متوجه شدم که خودتون هم طراحی لوگو انجام میدید و نمونه کار های حرفه ای هم دارین میخواستم بدونم برای لوگو فروشگاهی چه سبک لوگو براش طراحی کنم بهتره از نظر شما

علیرضا بلوریان 16 آذر 1400

از نظر ما همه سبک های طراحی لوگو خوبه ولی بیشتر در زمینه فروشگاهی از سبک های لوگو ترکیبی و لوگو تایپ استفاده می کنند

آواتار کاربر کاربر مهمان رضا 1 دی 1400

چند تا سایت اول باز کردم ببینم کدوم محتوا بهتره تا بخونم تا سایت شما رو باز کردم لوگو و دیزاین سایت تحت تأثیر م قرار داد نسبت به بقیه و اینکه میخواستم بدونم شما قبل از سفارش طراحی لوگو هم مشاوره میدید