مزرعه لینک چیست و چرا سایت را به گند می کشد؟ - بلو مارکتینگ

مزرعه لینک چیست و چرا سایت را به گند می کشد؟

مزرعه لینک چیست و چرا سایت را به گند می کشد؟ - بلو مارکتینگ

با پیشرفت علم روز به روز سئو و دنیای اینترنت نیز به سمت سوی دیگری سوق پیدا کرده است، گفتنی است که روش هایی در گذشته برای دیده شدن سایت ها استفاده می شد، امروز دیگر منسوخ شده و کاربردی ندارند. از روش هایی که برای بالا بردن رتبه سایت ها در موتورهای جست و جو مورد استفاده قرار می گرفت مزرعه لینک یا link farm بود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه ما باشید.

همانطور که از نام این موضوع پیداست مزرعه لینک به فضا یا صفحه ای پر شده از لینک ها گفته می شود، به جرئت می توان گفت یکی از مهم ترین ملاک ها در رتبه بندی سایت ها لینک های خروجی از آن می باشند. در ابتدا تنها برای گوگل قابلیت لینک سازی اهمیت داشت، اما به مرور باقی موتور های جست وجو نیز به اهمیت این موضوع پی بردند، و آن را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم برای رتبه بندی سایت در نظر گرفتند. پس مدیران سایت تصمیم گرفتند با استفاده از قرار دادن لینک های ورودی و خروجی در سایت های خود رتبه آنها را بالا ببرند، و باعث جذب کاربران زیادی در اینترنت شوند. برهمین حسب نیز link farm یا مزرعه لینک در دنیای IT به وجود آمد.

اهمیت مزرعه لینک در دنیای سئو

از جمله تکنیک های کلاه سیاه یا Black Hat SEO  در دنیای سئو مرزعه لینک می باشد. برخی از وب سایت ها با یک دیگر به تبادل پرداخته و در ازای پول یک لینک برای معرفی وب سایت دیگر در سایت خود قرار می دهند. با این کار در مدت زمان کوتاهی سایت در رتبه بندی بالایی قرار می گیرد و به عنوان یکی از سایت های محبوب شناخته می شود. اما این فقط تاثیر کوتاه مدت است در واقع این لینک ها فقط تعداد لینک های ورودی را بیشتر می کنند و تاثیر مثبتی روی محتوا و کیفیت سایت شما ندارند، حتی در ادامه نیز با برخی از تاثیرات منفی این موضوع آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید:
تأثیر هاست بر سئو سایت چقدر است؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم بسیاری از روش های تاثیر گذار در رتبه بندی گوگل امروزه منسوخ شده مرزعه لینک نیز جزو همین روش های منسوخ شده است. موتورهای جست و جو با پی بردن به این مسئله سایت های استفاده کننده از مزرعه لینک را جریمه می کنند و باعث کاهش رتبه ی آن ها می شوند.

پیدا کردن مزرعه لینک توسط موتورهای جست و جو- بلو مارکتینگ

پیدا کردن مزرعه لینک توسط موتورهای جست و جو

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید موتورهای جست و جو وجود مزرعه لینک را چگونه تشخیص می دهند. موتورهای جستجو سایت هایی که لینک های زیادی در آن ها وجود دارد را شناسی کرده و محتوای لینک ها را با محتوای سایت تطابق می دهند در صورت نداشتن همخوانی متوجه وجود مزرعه لینک می شوند. گوگل یکی از قوی ترین و سخت گیرترین موتورهای جستجو دردنیای اینترنت است، که سعی می کند قوانین سخت گیرانه ای برای رتبه بندی سایت ها در نظر بگیرد تا بتواند سایت های با کیفت را در رتبه بالاتری قرار دهد که بازدید بیشتری داشته باشند.

مطالعه بیشتر: لینک اسپم چیست و چرا باید حذف شود + نحوه حذف لینک اسپم

از مزرعه لینک در طراحی سایت خود استفاده نکنید!

به طور کلی لینک ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند، زمانی که شما عبارتی را در گوگل یا هرموتورجستجوی دیگری جستجو می کنید، معمولا به شما سایت هایی پیشنهاد می شوند که لینک های ورودی بیشتری داشته باشند، البته کیفیت این لینک ها به اندازه کمیت آن ها حائز اهمیت است. علاوه بر دسته بندی داخلی و خارجی دسته بندی دیگری در مورد لینک ها به نام فالو و نو فالو وجود دارد. لینک های فالو باعث می شوند رتبه سایت شما بالاتر برود در واقع لینک هایی مرتبط با محتوای سایت که امتیاز بیشتری دارند به نام لینک های فالو شناخته می شوند، در مقابل لینک های نو فالو وجود دارند که اهمیت چندانی در رتبه بندی سایت ندارند. البته توجه داشته باشید که بعضی مواقع لینک های فالو نیز می توانند تاثیر منفی در سایت شما داشته باشند.

بیشتر بخوانید:
نقشه سایت (sitemap) چیست؟

شاید تا کنون نام Link Juice را شنیده باشید باید بگویم که معیاری در گوگل وجود دارد که به این نام معروف است، در واقع کار آن اندازه گیری تاثیر و امتیاز دهی لینک های خارجی یک سایت می باشد. می توان گفت هر چه اعتبار لینک های خروجی بالاتر باشد این معیار باعث بالا رفتن امتیاز های سایت و در نتیجه افزایش رتبه ی سایت می شود. توجه داشته باشید که برخی مواقع تعداد زیاد لینک های خارجی ارزش سایت را کاهش می دهند. در ادامه به شما توضیح می دهیم چگونه یک لینک خوب بسازید که امتیار سایت شما را افزایش دهد.

باتوجه به توضیحاتی که دادیم باید متوجه شده باشید که مزارع لینک تنها برای مدت زمان کوتاهی باعث جذب کاربر می شوند، و در طولانی مدت فایده ای برای سایت شما نخواهند داشت. در ادامه به شرح روش کارآمد تری می پردازیم که با وجود سختی آن در اجرا اما تاثیرگذارتر می باشد. یکی از راهکارهای پیشنهادی ما استفاده از لینک هایی به نام Dofollow برای ثبت نظرات کاربران می باشد، که با وجود سختی مدیریت این لینک ها اما باعث کسب امتیاز بالا و حتی بک لینک می شوند. سایت هایی مانند Quora که مربوط به پرسش و پاسخ کاربران می باشند، همچنین شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام،توییترو… به شما کمک می کنند که بک لینک بسازید. به این صورت که زیر پست های خود دراین شبکه های اجتماعی لینک سایت خود را تگ می کنید و همین امر باعث می شود اگر محتوای پست شما جالب باشد کاربران از سایت نیز بازدید کنند.

بیشتر بخوانید:
لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیست

نتیجه گیری

باتوجه به مطالب گفته شده نتیجه می گیریم که مزرعه لینک جزو روش های منسوخ شده می باشد. و دیگر در دنیای اینترنت جایی ندارد، افراد تازه کار مراقب باشند که گول تبلیغاتی که در این زمینه انجام می شوند را نخورند و امتیاز سایت خود را پایین نیاورند.

به جرئت می توان گفت برای جذب کاربران به یک سایت یکی از فاکتورهای مهم محتوای سایت می باشد، که تاثیر بسیاری در بازدید سایت خواهد داشت.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

3.6 / 5. تعداد رای: 118

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *