لوگو مینیمال چیست؟و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد - بلو مارکتینگ

لوگو مینیمال چیست؟و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد

لوگو مینیمال چیست؟و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد - بلو مارکتینگ

اصطلاح مینیمال این روزها بسیار به گوش می خورد. این اصطلاح در مورد متن، دکوراسیون، مجسمه سازی، معماری، موسیقی، طراحی سایت و … بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر برندهای معروف از جمله نایک، اپل، آمازون و مک دونالد در طراحی لوگو برند خود از سبک مینیمال بهره گرفته اند. اما معنای اصطلاح مینیمال چیست؟ لوگو مینیمال چیست و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد؟ این مقاله در بلو مارکتینگ جهت پاسخ دادن به سوالات فوق برای شما عزیزان ارائه شده است.

مینیمال به چه معناست؟

یکی از مکتب های هنری که ساده گرایی موضوع اصلی آن است و هر گونه روش فلسفی یا شبه فلسفی در ایجاد آن نقش ندارد را مینیمالیسم(Minimalism) می گویند. نام های دیگری که برای هنر مینیمالیسم رایج است، نام هنر تحت الفظی و نیز هنر ABCبوده و هر گونه پیچیدگی در این سبک جایی نخواهد داشت.

پس از انقلاب اکتبر، ساختارگرایان به سبکی که امروزه آن را مینیمالیسم می نماند روی آوردند. این سبک را با عنوان ساده گرایی و کمینه گرایی نیز می شناسند. به زودی سبک مینیمالیسم در تمامی عرصه ها جایگاه خود را یافت. به طوری که اکثر معماری منازل در ژاپن از این سبک پیروی نموده اند.

اما می خواهیم بدانیم لوگو مینیمال چیست و چگونه می توانیم برای برند خود از این سبک بهره گیریم.

بیشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

لوگو مینیمال چیست؟

با تعاریفی که از مینیمالیسم ارائه نمودیم، اکنون تعریف نمودن لوگو مینیمال آسان تر به نظر می رسد. بله همان طور که حدس زده اید، لوگو مینیمال به لوگویی گفته می شود که در طراحی آن هیچ گونه پیچیدگی و اضافاتی وجود نداشته و در ساده ترین شکل خود طراحی می گردد. این سبک از طراحی لوگو دارای طرفداران بسیار زیادی است که همگی بر یک عقیده اند. آنان عقیده دارند که سادگی و ساده گرایی در طراحی لوگو سبب می شود تا معنا و مفهوم لوگو راحت تر درک شده و هرگز از مد نیفتد. این سادگی از دل پیچیدگی بیرون آمده و اصول ساده نمودن در این سبک کاملا رعایت می شود.

برای روشن تر شدن موضوع لازم به ذکر است که یک لوگو مینیمال از تمامی نظرها از جمله فرم و ساختار، رنگ، به کار بردن عناصر گرافیکی و نیز تعداد ساده بوده و هیچ گونه پیچیدگی در آن مشاهده نمی شود.

علت آن که لوگو مینیمال طرفداران بسیاری دارد را می توان در تاثیر مثبت این طراحی بر روی ساختار و مغز انسان دانست. زیرا که مغز انسان ها از مشاهده و رو به رو شدن با هر چیزی که برایش ساده و قابل کشف باشد لذت می برد. به علاوه اشکال ساده و به دور از پیچیدگی توسط مغز ثبت شده و بیشتر در اذهان باقی می ماند.

شرکت های بسیاری با گذشت زمان و پیشرفت کسب و کار، اقدام به بازسازی لوگو برند خود نموده اند. از جمله می توان به سیر تحول اینستاگرام و لوگو آن اشاره نمود. بازسازی برند توسط برخی از شرکت ها جهت ساده سازی انجام می گردد.

ویژگی های لوگو مینیمالیستی

ویژگی های بسیاری باید در هنگام طراحی لوگو مینیمال مورد توجه گرافیست قرار گیرند. از جمله مهم ترین ویژگی هایی که نباید در هنگام طراحی لوگو از آن غافل شد، می توان موارد زیر را نام برد:

  • در نگاه اول ساده بودن لوگو توجه مخاطب را جلب سازد. سادگی لوگو در تمامی طرح قابل مشاهده باشد.
  • هر گونه شکلی که دارای پیچیدگی و شلوغی و ابهام باشد، در طراحی لوگو مینیمال ممنوع است. بهتر است که فکر کاربرد اشکال واقع گرایانه، متنوع، رنگ های خاص و خصوصا جلب توجه کننده، تصاویر کار شده و … را از سر خود بیرون نمایید.
  • استفاده از رنگ هایی که سادگی طرح را زیر سوال می برند در طراحی مینیمال به طور کلی باید کنار گذاشته شود.
  • رنگ مورد استفاده در طراحی لوگو بهتر است که تک باشد و یا استفاده از دو یا نهایتا سه رنگ در طراحی این لوگو مجاز است. در این سبک طراحی لوگو، از رنگ های خنثی بهتر است استفاده گردد.

لوگو مینیمال در نگاه اول باید سادگی و پر باری آن جلب توجه نماید. برای مثال لوگوی اپل تنها یک سیب گاز خورده است که در آن تنها از یک رنگ استفاده شده است همین و بس. بنابراین طراح گرافیست باید تمامی این موارد را رعایت نموده و از آن ها غافل نگردد.

چنانچه قصد انتقال پیامی مفهومی دارید، بهتر است به طور کلی طراحی مینیمال را کنار بگذارید. چرا که در لوگو مینیمال نباید پیام های مفهمومی و پیچیده را منتقل نمود. اهمیت درصد فضای پر و خالی به اندازه طراحی لوگو می باشد. درصد بسیاری از فضای لوگو باید سفید و یا خالی باشد.

چگونه یک لوگو به سبک مینیمال طراحی نماییم؟- بلو مارکتینگ

چگونه یک لوگو به سبک مینیمال طراحی نماییم؟

هنگامی که قصد طراحی لوگو مینیمال پیدا کردید، باید این نکته را دائما به خاطر داشته باشید که پیچیدگی های لوگو مینیمال را آسان نمایید. مهم ترین اصل در سبک لوگو مینیمال، ساده گرایی است. هنگام طراحی این لوگو نباید در ایجاد سادگی غفلت نمود. ممکن است با شنیدن لغت سادگی، واژه آسان به ذهن شما خطور نماید و تصور کنید که طراحی لوگو مینیمال کار راحتی است. اما این موضوع اصلا درست نیست. زیرا که طراحی لوگو مینیمال که دارای سبکی ساده و خلاصه است، از طراحی لوگو سایر سبک ها دشوارتر بوده و وقت بسیاری لازم دارد.

موارد بسیاری هستند که در طراحی لوگو مینیمال باید به آن ها توجه نمود. در ادامه مهم ترین موارد را برای شما به طور خلاصه ذکر می نماییم:

رنگ

سادگی در طراحی لوگو مینیمال باید همه جانبه باشد. در استفاده از رنگ ها این سادگی باید رعایت شده و از به کار بردن تعداد رنگ های زیاد و گیج کننده خودداری گردد. منظور از سادگی در رنگ این نیست که تنها از رنگ سفید و سیاه استفاده نمایید. به پالت رنگی خود بنگرید و به این فکر کنید که برای طراحی چه رنگی مناسب است. برای مثال در طراحی لوگو مینیمال برای طبیعت، می توان از رنگ سبز بهره گرفت. در طراحی برای خودرو از ترکیب رنگ سفید و مشکی و در هر برند خاصی رنگی مشابه با تم کسب و کار و رنگ سازمانی آن استفاده نمایید.

خطوط

خطوط از دیگر نکته های حائز اهمیت حین طراحی لوگو هستند که می تواند طرح پیچیده شما را ساده نماید. منظور از سادگی در خطوط آن نیست که تنها از خطوط مستقیم استفاده نمایید. بلکه منظور آن است مجموعه ای از خطوط مستقیم، کج، منحنی و صاف را به گونه ای کنار هم قرار دهید که سادگی کار از بین نرود. در طراحی لوگو مینیمال با این خطوط بازی نمایید. خطوط رسم شده بهتر است از منطق خاصی پیروی نمایند.

بیشتر بخوانید: لوگو ترکیبی چیست؟ و چه کاربرد و ویژگی دارد

اشکال

سه شکل هندسی که ساده ترین اشکال هستند، مربع، مثلث و دایره بوده و از اشکال و فرم های هندسی ساده به شمار می روند. اشکال نیز همانند رنگ و خطوط، از معانی و مفاهیم خاصی برخوردار هستند. یکی از راه های ساده تر نمودن طراحی لوگو مینیمال آشنایی با روانشناسی رنگ ها و اشکال هندسی است. روانشناسی اشکال به شکل زیر هستند:

دایره

دایره نمادی است که برای نمایش دادن اتحاد و یگانگی از آن بهره می گیرند. مفاهیم بسیاری برای این شکل هندسی بیان شده که از جمله آن ها می توان به محبت، تعهد، دوستی، هارمونی و تحرک اشاره نمود. بارزترین مثال برای استفاده از دایره در لوگو مینیمال، نماد المپیک بوده که در آن از ۵ دایره رنگی که هر کدام رنگ یک قاره را به نمایش کشیده اند به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل اند که نماد یگانگی و اتحاد است. میبینید که چگونه به سادگی در یک لوگو مینیمال اتحاد و دوستی جهانی به تصویر کشیده شده است.

مربع

روانشناسی مربع چیست؟ مربع از اشکال هندسی ساده است که نماد استواری، حرفه ای بودن، تعادل و اطمینان است. به عنوان مثال لوگو اینستاگرام در ابتدا پیچیده بود، اما در سیر تکاملی خود، به شکل لوگو‌ مینیمال با طرح مربع درآمد که نماد دوربین دیجیتال است.

مثلث

در روانشناسی اشکال، مثلث را نماد اقتدار و شکوه می دانند. زیرا که بر روی یک ضلع قرار گرفته و اقتدار و شکوه هر چه بیشتر آن به نمایش در می آید. حسی که شکل مثلث در ذهن انسان ایجاد خواهد کرد، حس امنیت و ثبات است. به علاوه این شکل با لبه های تیز خود، انرژی، نوآوری، تغییر و پیشرفت را یادآور می گردد.

فونت و علائم

انتخاب فونت و مونتاژ نهایی، ساده بودن لوگو مینیمال را هرچه بیشتر به رخ می کشد. فونت باید کاملا خوانا بوده و با طرح کلی لوگو هماهنگ باشد. انتخاب فونت و علائم ساده اهمیت بسیاری دارد.

لوگو مینیمال برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟- بلو مارکتینگ

لوگو مینیمال برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

مینیمال یکی از سبک های طراحی لوگو است که نباید اشتباها آن را از انواع لوگو تصور کرد. انواع لوگو شامل مونوگرام، تایپوگرافی یا پیکتوگرافی و … هستند که می توانند ساده و یا پیچیده باشند. علت بررسی لوگو مینیمال این است که بیشتر مشاغل و کسب و کارها از آن استفاده می نمایند. در واقع این لوگو برای بسیاری از کسب و کارها در زمینه های مختلف پاسخگو است. اما به راستی هدف اصلی از طراحی لوگو برای کسب و کارها چیست؟ هدف به یاد ماندن و افزایش عمر ماندگاری برند در ذهن مخاطبان است که این امر به راحتی توسط لوگو مینیمال دست یافتنی می نماید. به همین علت لوگوهایی که دارای بیشترین سادگی هستند، غالبا در اذهان باقی مانده و نصف راه را طی نموده اند. برای مثال می توان به برند نایک و اپل اشاره نمود.

طراحی لوگو مینیمال مناسب چه کسب و کارها و مشاغلی است؟ آیا می خواهید بدانید که این طرح از لوگو برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر؟ در ادامه مشاغلی که می توانند برای طراحی لوگو خود به سراغ این سبک بروند را معرفی می نماییم:

فروشگاه

فروشگاه هایی که با برند خاص خود تاسیس می گردند، می توانند برای خود یک لوگو مینیمال طراحی نمایند. لوگو آدیداس در ابتدا به شکل سه پر همراه با سه خط طراحی شده بود اما به مرور زمان و تکامل این شرکت، لوگو آدیداس به شکل سه خط مورب به یک لوگو مینیمال تبدیل شد. ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گیرد که علت این تغییر چه بود و یا آن که چه تفکری در پشت این طراحی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال، سخن طراح لوگو یعنی پیتر مور را برای شما نقل می نماییم که گفته است این سه خط نماد گذر از سختی ها و موانع است. خط های مورب آدیداس نماد کوه است که با خط های آدیداس به نمایش درآمده است.

املاک

طراحی لوگو مینیمال بسیار برای معرفی مشاغل املاک مناسب است. با یک لوگو مینیمال می توان در هنگام فعالیت در حوزه ملک و خرید و فروش زمین و خانه، از لوگو ساده و بی نظیر خود استفاده نمود.

رستوران

انتخاب سادگی و پیچیدگی لوگو برای مشاغل گوناگون بر اساس سلیقه و نظر شخصی است. برای رستوران ها و محل های توزیع مواد غذایی، یک لوگو ساده می تواند طرح و برند را در ذهن مشتری نگه دارد و حس خوبی به وی منتقل نماید.

بیشتر بخوانید: لوگوتایپ چیست؟یک لوگوتایپ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

باشگاه

لوگو مینیمال برای باشگاه یکی از رایج ترین لوگوها برای معرفی برند باشگاه است. صاحبان این مشاغل نیز مانند سایرین می توانند از مزایای بی نظیر این سبک بهره ببرند.

طراحی جواهرآلات

عموم طراحان جواهرآلات، در طرح های خود از سبک مینیمال پیروی می نمایند. سادگی در طراحی جواهرآلات را می توان به سادگی در لوگو نیز منتقل نمود.

نشریه ها

نشریه ها همانند سایر کسب و کارها می تواند در لوگو برند خود از طراحی مینیمال بهره گیرند.

مهم ترین خاصیت لوگو مینیمال این است که قابلیت استفاده در طیف وسیعی از کسب و کارها را دارد.

نکات مهم در طراحی لوگو مینیمال

در طراحی لوگو مینیمال با رعایت نکاتی ساده و کلیدی می توان لوگویی بی نظیر را ارائه داد. مجموعه نکات کلیدی به طور خلاصه در زیر برای شما عزیزان آماده شده است.

  • در طراحی لوگو خود از اشکال هندسی ساده استفاده نمایید. این اشکال با ایجاد احساسات گوناگون در مخاطب، حس خوبی را منتقل نموده و ثبت لوگو‌ در ذهن مخاطب را تسریع می بخشد.
  • تایپوگرافی توپر را فراموش نکنید! در طراحی لوگو نام برند خود را بنویسید. نام برند شما باید توسط فونت های ساده و یا از طریق بازی با خطوط ایجاد شود.
  • لوگو مینیمال خلاصه و آبسترکی از یک طرح است. بنابراین اضافات را حذف نمایید و چکیده ای ساده تحویل مخاطب دهید.
  • از بکار بردن طرح های سه بعدی به شدت پرهیز نمایید. بهتر است فلت کار نموده و طرح های دو بعدی و ساده را ارائه نمایید‌. شیب و بافت را حذف نموده و طرحی هموار ارائه دهید.
  • برای برند خود فونتی ساده و مخصوص برگزینید.
  • رنگ ها را از نظر تعداد و تناژ درست به کار ببرید. در طراحی از رنگ های مناسب به تعداد دو و نهایتا سه عدد بهره گیرید. به پالت رنگ خود نگاه کنید! به غیر از سیاه و سفید رنگ های دیگری نیز وجود دارند که می توانند خاص برند شما باشند.
مزایای طراحی لوگو مینیمال- بلو مارکتینگ

مزایای طراحی لوگو مینیمال

سبک مینیمالیسم همانند دیگر سبک ها در حال پیشرفت و تکامل است. اما در سیر تکامل و پیشرفت این سبک، خطوط تمیز، اشکال هندسی ساده، رنگ های ساده و خنثی و نیز پرهیز از پیچیدگی و تشریفات و رعایت حداکثر سادگی در این سبک ثابت هستند. پایه و بنای این سبک بر سادگی استوار بوده و آنچه که باعث می شود این سبک را به عنوان یکی از بهترین و پرطرفدارترین سبک های طراحی بشناسند، ثبات در ذهن مخاطب است. بسیاری از برندهای خاص دنیا را با لوگو مینیمال آن ها می شناسیم. در ادامه نمونه هایی از بکار گیری لوگو مینیمال در برندهای خارجی و داخلی را برای شما بازگو‌ خواهیم نمود.

لوگو مینیمال های خارجی

نایک

طرح این لوگو از بال الهه پیروزی در یونان الهام گرفته شده است. لوگو این برند که از مشهورترین برندهای روز دنیا است، به شکل یک تیک طراحی شده است. نایک در زمینه تولید انواع وسایل ورزشی، پوشاک و کفش فعالیت گسترده ای دارد.

Uber

لوگو این برند بسیار ساده بوده و تنها از فونت ساده و تک رنگ برای طراحی استفاده شده است. این لوگو‌ به راحتی در ذهن مانده و متعلق به نسخه خارجی اسنپ و تپسی در داخل کشور ایران است. منطق طراح از ارائه این طرح این بوده که انحنای U نشان دهنده مسیر و راه ها بوده و هر کدام از کلمات نشان دهنده پیچیدگی مسیرهایی هستند که مسافران می توانند درخواست خودرو نمایند‌.

مک دونالد

در لوگو این برند از طرحی بسیار ساده و کاملا گویا استفاده شده است. برند مک‌ دونالد که در زمینه فست فود فعال است را همه میشناسند. لوگو این برند پروسه برش سیب زمینی و کنارهم قرار دادن آن ها از طریق ایجاد Mشکل گرفته است.

لویی ویتون

لویی ویتون فعال در زمینه تولید پوشاک، از سبک مینیمال در طراحی لوگو خود بهره گرفته است. بدین شکل که فونت Serfis بکار رفته در آن، ماندگاری این لوگو‌ در ذهن را تثبیت می نماید.

ریباک

در برند ریباک از فونت ساده به رنگ مشکی و از مثلثی به رنگ قرمز بهره گرفته شده است. این برند در زمینه تولید پوشاک و لوازم آرایشی فعالیت می کند.

بیشتر بخوانید: لوگو انتزاعی چیست و بیشتر در چه کسب و کارهایی استفاده می شود

لوگو مینیمال های داخلی

دیجی کالا

دیجی کالا یک مثال بسیار خوب برای سادگی در طراحی برند و استفاده از لوگو مینیمال است. این برند را اکنون همگی می شناسند. دیجی کالا در حال حاضر بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران است که در زمینه فروش تمامی وسایل فعالیت دارد. این شرکت در ابتدا فعالیت خود را با عرضه دوربین و وسایل دیجیتالی آغاز کرد. سپس کسب و کار خود را گسترش داده و به شکلی که امروز می شناسیم درآمده است. سادگی این لوگو‌ در بکار بردن فونت و استفاده از دو رنگ سفید و قرمز کاملا مشهود است.

تپسی

تپسی شرکت تاکسی الکترونیکی در ایران است که در برند خود از دو خط روی هم که شتاب را به نمایش می کشد استفاده نموده است.  رنگ های سفید و نارنجی بکار برده شده کاملا متناسب با نوع کسب و کار است.

مستر بلیط

لوگو مستر بلیط متشکل از فونت ساده همراه با رنگ سفید و آبی است. این شرکت در زمینه خرید اینترنتی بلیط فعالیت می نماید.

اسنپ

در لوگو‌ اسنپ از دو رنگ سبز و سفید استفاده شده است. اسنپ با فونتی ساده نوشته شده و در پایان علامت تعجب وجود دارد که ان را نماد مسافر می دانند.

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.7 / 5. تعداد رای: 514

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

آواتار کاربر کاربر مهمان سجاد 17 آذر 1400

من میخواستم لوگو سفارش بدم و نمی دونستم چه سبکی به طراح بگم کار کنه تا اینکه این مقاله رو دیدم لوگو مینیمال واقعا عالیه

آواتار کاربر کاربر مهمان محمد رضایی 23 دی 1400

از نظر من تمام شرکت ها به سمت سبک مینیمال دارند پیش می رند و دیگه سبک های قدیمی در کسب و کار ها بدرد نخور شده من نمونه کار های شما و بقیه شرکت ها رو دیدم و بنظرم در طراحی لوگو بلو مارکتینگ ، پارماتیک و ارمکده خیلی حرفه ای دارند کار می کنند و نمونه کار شما رو با بقیه سایت های دیگه بررسی کردم یک نمونه کار حرفه‌ای و با کیفیت شما بهتر از 10 نمونه کار بی کیفیت بقیه سایت های طراحی لوگو بود