لوگو تصویری چیست؟+نکات مهم در مورد لوگو تصویری - بلو مارکتینگ

لوگو تصویری چیست؟+نکات مهم در مورد لوگو تصویری

لوگو تصویری چیست؟+نکات مهم در مورد لوگو تصویری - بلو مارکتینگ

لوگوها یا “نشان واره” ها عناصری گرافیکی هستند که در انواع مختلف لوگو تصویری، مونوگرام، تایپوگراف و …  به عنوان معرف و نماد مجموعه های مختلف، کسب و کارها، کالاها، سرویس های مختلف و … به کار می روند. یکی از تاثیر گذارترین انواع لوگو، لوگو تصویری می باشد که در طراحی آن از تصاویر گوناگون بهره می گیرند. در سایت بلو مارکتینگ این نوع از لوگو رابا جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می دهیم.

لوگو تصویری

لوگو تصویری گونه ای از لوگوها می باشد که به شکلی نمادین و به وسیله تصویر خدمات و یا محصولات مجموعه مورد نظر را به دیگران معرفی می کند. در طراحی این  نوع لوگو از تصاویر و ترسیمات ساده با مفهوم مشخص و مرتبط با نیاز مجموعه یا کسب و کار مربوطه، استفاده می شود. لازم به ذکر است که در این نوع لوگو اشاره ای به نوع کسب و کار یا مجموعه نمی شود و از طریق بار معنایی خاص و مرتبط با کسب وکار، شرکت، خدمات و … به آن اشاره می شود.

به عبارتی ساده می توان گفت که لوگو تصویری به لوگویی گفته می شود که در آن از تصاویر مختلف و مرتبط با موضوع در طراحی لوگو استفاده می شود و تصاویر به عنوان عنصر اصلی آن به حساب می آیند. همچنین این لوگو رایج ترین و محبوب ترین نوع از لوگو می باشد که به وسیله طراحان با تجربه و ماهر طراحی می شوند و به این ترتیب باعث هویت بخشیدن به کسب و کارهای مختلف می شوند.

بیشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

مزایای لوگوی تصویری

استفاده از این لوگوها مزایای خاصی را برای شرکت ها، موسسه ها، برندها و … دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • بالا بودن امکان به خاطر ماندن این لوگو نسبت به دیگر انواع لوگو و تنها از طریق ارتباط چشمی، چرا که لوگوهای تصویری با به نمایش گذاشتن تصاویر توانایی بالایی در جذب افراد دارد. بنابراین می توان گفت استفاده از این لوگو در صورت طراحی مناسب و ماهرانه بیشترین مقدار بازده را در مدت زمان کوتاه تری نسبت به دیگر انواع لوگو دارد.
  • انتقال پیام برند و مفهوم مربوط به آن، به دلیل قابلیت بالای این لوگو در انتقال مفاهیم به طور معمول پیام برند در مدت زمان کوتاه و به آسانی به مخاطبین و مشتری منتقل می شود.
  • تطبیق پذیری و سازگاری بالا،  لوگوهای تصویری به سادگی بر روی موارد مختلف مانند بنرها، سرامیک ها، چوب و … به کار می روند، دارای تنوع در رنگ هستند، از قابلیت تشخیص و شناسایی بالایی برای مخاطبین  برخوردار هستند و از این طریق تاثیر بالایی در نشان دادن هویت برند مورد نظر دارند.
  • فرای بعد زمان بودن لوگو ؛ همان گونه که می دانید زمان بر این لوگوها اثری ندارد و می توان برای سالیان طولانی از یک لوگو با همان تصویر استفاده کرد، همان گونه که بسیاری از برندهای معروف در طول سال ها تنها از یک لوگو با تصویر خاص و یا با تغییرات جزئی استفاده می کنند.
  • گویایی بالای ، لوگو تصویری در عین سادگی بیانگر داستانی گویا و توانمند برای برند، خدمات و … مربوطه می باشد. به عبارتی در عمل می توان گفت که یک تصویر چندین برابر گویا تر از متن ها و … می باشد.
  • باز تولید این لوگو در مقایسه با دیگر انواع لوگو و ترکیب های رنگی یا سیاه و سفید به آسانی انجام می شود.
  • و … .

معایب استفاده از تصویر برای لوگوها

جدای از مزایای استفاده از تصویر در طراحی لوگو برای معرفی و شناساندن یک برند، کالا، خدمات و … می توان به مواردی هم چون دشواری طراحی برخی از این لوگوها، نیاز به طراح ماهر و حرفه ای، تشابه بالا با دیگر لوگو ها در صورت طراحی غیر حرفه ای و عدم امکان استفاده از تصویر در طراحی لوگو در برخی از سازمان ها به عنوان معایب یا محدودیت های استفاده از لوگو تصویری اشاره کرد.

نکات مهم در انتخاب و طراحی لوگو تصویری- بلو مارکتینگ

نکات مهم در انتخاب و طراحی لوگو تصویری

داستان پرداز بودن:

در طراحی لوگو تصویری از هر تصویر و نمادی نمی توان استفاده کرد مگر آن که داستانی را در راستا و مشابه با هدف مورد نظر روایت کند. بنابراین باید دقت داشت که در طراحی این نوع لوگو از تصاویری استفاده شود که ضمن زیبایی مفاهیم و معانی دقیقی را به مخاطب انتقال دهد.

تعامل نمادها و تصویرها:

طراحان لوگوی تصویری با داشتن ایده هایی قادرند که نماد ها و تصاویر را چگونه برای معرفی برند و طراحی لوگو به کار گیرند که بیشترین میزان تاثیر گذاری را بر مشتریان و مخاطبان داشته باشد.

تصریح ارتباط با طراحی مناسب:

طراحان و استفاده کنندگان تصویر در این لوگوها باید در نظر داشته باشند که تصویر انتخابی به شکلی هوشمند همه چیز را در ارتباط با لوگو مورد نظر بیان کند. چرا که تصاویر به کار رفته در لوگو تصویری به عنوان ابزارهایی قدرتمند در ارتباط با مخاطبان در سطوح مختلف فرهنگی و جغرافیایی به کار می روند.

بیشتر بخوانید: لوگو مینیمال چیست؟و چه ویژگی و مزایایی در برند شما دارد

دسته بندی لوگو تصویری را بشناسید

شاید بتوان این نوع لوگو را از جهات مختلف دسته بندی کرد، اما از نظر نوع تصویر استفاده شده می توان آن را به انواع زیر دسته بندی کرد؛

لوگو تصویری نماد:

در این دسته از لوگو از نماد های معروف و یا تصاویر نمادین استفاده می شود. منظور از تصاویر نمادین، تصاویری است که دیدن آن ها در ذهن ببینندگان مفاهیم یکسانی را ایجاد می کند برای مثال می توان به نماد های تصویری متولدین ماه ها، تصویر نمادهای جنسیت مذکر و مونث و … اشاره کرد.

این دسته ممکن است شامل نماد ها در سطوح مختلف از جمله ملی و بین المللی باشد.

لوگو تصویری واقعی:

در این دسته از لوگوها از تصاویر واقعی برای معرفی برند و یا محصول و خدمات استفاده می شود. برای مثال استفاده از تصویر کتاب برای کتابفروشی، استفاده از تصویر خودرو برای مجموعه های مربوط به فروش خودرو، استفاده از تصویر حیوانات برای فروشگاه های مربوط به خوراک حیوان و … .

لوگو تصویری شکل:

در طراحی این دسته از لوگو، از شکل های هندسی و با رعایت اصول طراحی استفاده می شود. امروزه استفاده از این دسته از لوگوهای تصویری از محبوبیت بالایی برخوردار است که می توان از آن در انواع سبک های کلاسیک، مدرن، مینیمال و … استفاده کرد.

در طراحی این دسته از لوگوها از اشکال به شکلی حساب شده و اصولی و با اهداف مشخص استفاده می شود تا دقیق ترین مفاهیم را به مخاطبان خود ارائه دهد.

لوگو تصویری تشبیه:

در این دسته از ارکان تشبیه برای بیان مفاهیم استفاده می شود، برای مثال تاختن را با اسب، تیزبینی را با عقاب، سرعت را به وسیله تصویر یوزپلنگ، قدرت را با شیر و … به تصویر می کشند.

سبک های مختلف لوگو تصویری را بشناسید - بلو مارکتینگ

سبک های مختلف لوگو تصویری را بشناسید

لوگوهای تصویری نیز همانند دیگر انواع لوگو از سبک های رایج تبعیت می کند از جمله پرکاربردترین سبک ها در طراحی لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک کلاسیک:

این سبک در لوگو از جمله نوع تصویری آن بیانگر قدمت است و در آن از تصاویر ساده و یا حتی با جزئیات استفاده می شود.

سبک مدرن:

استفاده از سبک مدرن در این نوع لوگو بیانگر به روز بودن فعالیت و خدمات می باشد. در این سبک به جزئیات پرداخته نمی شود و قسمتی از فضای لوگو به رنگی خنثی است اما این سبک در کنار بروز بودن، حس شیک بودن را نیز به مخاطبان القا می کند.

بیشتر بخوانید: لوگو ترکیبی چیست؟ و چه کاربرد و ویژگی دارد

لازم به ذکر است که سبک های مینیمال و یا حتی سبک های فانتزی را نیز می توان به عنوان زیر مجموعه از این سبک در طراحی لوگو به شمار آورد.

سبک سنتی:

استفاده از سبک سنتی و انتخاب تصاویرسنتی برای لوگو باعث ایجاد حسی خاطره آمیز و یادآوری دوران گذشته در ذهن مخاطب می شود. این سبک بیانگر دوام بالا برای ارائه محصولات و یا خدمات می باشد.

سبک دست ساز:

سبک دست ساز بیانگر تولید ماهرانه محصولات و کیفیت بالا در ارائه کالا و یا خدمات مختلف می باشد. در این سبک، تصاویر مربوط به لوگو به گونه ای طبیعی طراحی می شود و نشان دهنده کار دست می باشد.

لازم به ذکر است در انواع سبک ها می توان از دسته های مختلف لوگوی تصویری و انواع تصاویر در تناسب با هدف طراحی لوگو بهره گرفت. همچنین در انواع سبک این نوع از لوگوها، می توان از تصاویر واقعی، تصاویر انتزاعی، تصاویر عروسکی و یا فانتزی، تصاویر کلاسیک، تصاویر تاریخی، تصاویر اساطیری، تصاویر سنتی، تصاویر متحرک و … در طرح ها و رنگ های مختلف استفاده کرد.

اصول طراحی لوگو - بلو مارکتینگ

اصول طراحی لوگو

طراحی انواع لوگو از جمله لوگو تصویری همانند هر علم و یا هنر دیگری نیاز به ابزار و تخصص دارد و دارای اصول و قواعد خاص به خود می باشد.

در گام نخست بایستی مشخص کرد که هدف از ساخت این لوگو چیست و چه سبک و نوعی از لوگو برای فعالیت و یا برند مورد نظر مناسب می باشد، بنابراین باید دقیق منظور خود را در مورد کاربرد لوگو تصویری بیان کنیم.

در گام دوم لازم است با اصول طراحی لوگوها از جمله نوع تصویری آشنایی پیدا کنیم. توجه به مواردی هم چون رعایت اصول سادگی لوگو، به یاد ماندنی بودن، ویژه بودن، عدم محدودیت زمانی و …  از الزامات اصول طراحی لوگو می باشد.

در مرحله بعدی بهتر است لوگوی انتخابی را با نتایج کار دیگران مقایسه کنیم و از نقاط ضعف و قوت آن ها به شکلی بهینه استفاده کنیم.

پس از طی مراحل اولیه بایستی فرآیند خاصی را برای طراحی لوگو مد نظر داشت برای مثال با استفاده از ارائه چند طراحی ساده و اولیه، تحقیق در مورد لوگو و شناخت نسبت به آن، طراحی لوگو اولیه و ارائه آن به مشتری، ویرایش لوگو با توجه به درخواست و در پایان ارائه لوگو تصویری نهایی می توان روندی منسجم را برای طراحی انواع لوگو از جمله نوع تصویری لوگو در نظر گرفت.

اما بهتر است بدانید که جدای از شناخت ها و طراحی ذهنی و یا دستی و … بایستی طرح نهایی انواع مختلف لوگو را با استفاده از نرم افزارهای مرتبط آماده کرد. بنابراین اخرین گام در طراحی لوگو مربوط به شناخت و آشنایی با نرم افزار های طراحی انواع لوگو از جمله نوع تصویری آن می باشد. از جمله نرم افزار های فعال در حوزه طراحی لوگو  از نوع تصویری می توان به مواردی هم چون؛ ادوبی ایلوستراتور، کورل دراو، ادوبی فتوشاب، پلت فرم کنوا و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: لوگوتایپ چیست؟یک لوگوتایپ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

به طور کلی می توان گفت اصولی که در طراحی لوگو تصویری و یا حتی دیگر انواع لوگو بایستی توسط طراح به آن توجه شود عبارتند از:

  • تحقیق در مورد مخاطبان و مشتریان محصول مورد نظر
  • تحلیل رقیبان و یا محصولات، شرکت ها، سازمان ها و … مشابه
  • ایجاد برند و برند سازی با هویت بخشیدن به شرکت، محصول، کالا، خدمات و …
  • توجه داشتن به تناسب طرح لوگو در همه ابعاد و استفاده در شرایط گوناگون
  • رعایت اصول توجه به تقارن یا عدم تقارن با توجه به سبک و طرح تصویر برای لوگو مورد نظر
  • استفاده از اصول مونتاژ تصاویر
  • طراحی منعطف و با دقت لوگو
  • ایجاد هماهنگی میان سبک موضوع، نوع تصویر، رنگ و … با  ماهیت و مفهوم محصول، خدمات و …. (به طور کلی موضوع)
  • در نظر داشتن طراحی ساده اما ماندگار و مفهومی
  • طراحی قابل فهم برای مخاطبان و مشتریان محصول و خدمات
  • تغیییر در لوگو در راستای پیشرفت طرح های اولیه و ارائه لوگو تصویری کار آمد.

با توجه به مطالبی که در مورد طراحی این گونه از لوگو گفته شد بهتر است برای این کار از خدمات متخصصین در این زمینه برای داشتن لوگویی کارآمد و ماندگار استفاده کرد.

عوامل موثر در تعیین قیمت طراحی

در حالت کلی نمی توان قیمت ثابتی را برای طراحی لوگو تعیین کرد چرا که عوامل بسیاری بر قیمت طراحی لوگو از جمله نوع تصویری آن موثر می باشد. از جمله عوامل موثر بر تعیین قیمت طراحی این نوع لوگو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع شرکت، سازمان، خدمات، کالا و … : یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت طراحی لوگو تصویری مقدار بودجه شرکت و یا محصولات و … است. به طور کلی هرچه گستردگی کسب و کار یا سازمان بزرگتر باشد بودجه تخصیصی در مقایسه با کسب و کارهای کوچک یا محلی بیشتر و به دنبال آن هزینه طراحی لوگو با توجه به تقاضا و نوع تصویر بیشتر خواهد.
  • محیط جغرافیایی: نوع محیط جغرافیایی نیز همانند نوع کسب و کار در تعیین قیمت طراحی لوگو موثر است و در شهر های بزرگ و مطرح تر بیشتر از شهرهای کوچک و یا با امکانات کمتر است.
  • طراح لوگو: مسلما طراح یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت طراحی لوگو تصویری می باشد. چنانچه که می دانید طراحی تصویر مناسب، خلاق و جذاب برای لوگو به وسیله تیم ها و یا افراد ماهر و فنی با داشتن ایده های خلاق بیشتر از طراحی به وسیله افراد آماتور می باشد.

سخن پایانی:

در پایان پیشنهاد می کنیم برای داشتن لوگو تصویری ماندگار از پرداختن به کلیشه ها و مطابقت تصویر لوگو با مد های مختلف دوری کنید و طراحی لوگو خود را به طراحان حرفه ای بسپارید و با این کار به کسب و کار خود هویت و رونق بیشتری بدهید.

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 412

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

آواتار کاربر کاربر مهمان حدیث 22 آذر 1400

میخواستم لوگو تصویری طراحی کنم ولی زیاد درباره لوگو تصویری نمی دونستم تا این که این مقاله رو دیدم واقعا ممنون از مقاله خوبتون