لوگو انتزاعی چیست و بیشتر در چه کسب و کارهایی استفاده می شود - بلو مارکتینگ

لوگو انتزاعی چیست و بیشتر در چه کسب و کارهایی استفاده می شود

لوگو انتزاعی چیست؟ و بیشتر در چه کسب و کارهایی استفاده می شود - بلو مارکتینگ

همانطور که می دانید، اولین و مهم ترین هدف هر کسب و کار این است که مشتریان بیشتری به خود جذب کند. به همین دلیل است که صاحبان کسب و کارها همواره به دنبال راه های مختلفی برای رسیدن به این هدف هستند. یکی از بهترین روش هایی که باعث می شود نام یک برند در ذهن مشتریان حک شود، استفاده از لوگو می باشد. بدون شک خود شما هم بسیاری از برندهای مختلف را تنها با دیدن لوگوی آن ها به خاطر خواهید آورد.

با توجه به اهمیت لوگو در موفقیت کسب و کارها، امروزه روش های مختلفی برای طراحی لوگو به وجود امده که هرکسی می تواند متناسب با نوع کسب و کار خود یکی را انتخاب کند. یکی از تاثیرگذارترین انواع لوگوها، لوگو انتزاعی می باشد که باعث حک شدن برند در ذهن مخاطب می شود. در این مقاله که در بلو مارکتینگ تهیه کردیم قصد داریم شما را با این نوع لوگو و کاربردها و مزایای آن آشنا کنیم. همراه ما باشید.

لوگو انتزاعی چیست؟

لوگو انتزاعی یکی از قدرتمند ترین و پرطرفدارترین انواع لوگو می باشد که می تواند تاثیر زیادی روی مخاطب داشته باشد. در طراحی لوگو انتزاعی، رنگ ها، اشکال هندسی مختلف، المان های مختلف بصری، حروف و… به صورت خلاقانه ای با هم ترکیب می شوند که بتوانند توجه مخاطب را به خود جلب کرده و پیام اصلی برند را به او انتقال دهند.

لوگوهای انتزاعی موفق ترین انواع لوگو در جهان هستند و باعث می شوند که احساسات مخاطبان برانگیخته شود. شاید به همین دلیل باشد که این نوع لوگو در کسری از ثانیه در ذهن بیننده حک می شود. از معروف ترین لوگوهای انتزاعی می توان به لوگوی کمپانی پپسی اشاره کرد که شما با دیدن آن به یاد یک نوشیدنی خنک می افتید! لوگوهای انتزاعی دقیقا به همین شکل در خاطر مخاطب می مانند و با برانگیختن احساسات آن ها، هدف اصلی برند را بازگو خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

لوگو انتزاعی چه ویژگی هایی دارد؟

لوگوهای انتزاعی برای اینکه تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشند دارای ویژگی های خاصی هستند که باعث تمایز آن ها نسبت به سایر لوگوها شده است. در واقع همین ویژگی ها هستند که لوگو انتزاعی را به موثرترین روش برای جذب مخاطب تبدیل کرده اند. مهم ترین ویژگی های یک لوگو انتزاعی خوب عبارتند از:

  • برانگیخته کردن حس کنجکاوی: همه ما انسان ها به صورت غریزی نسبت به تمام مسائل اطرافمان کنجکاویم و زمانی که چیزی نظرمان را جلب کند، تمایل داریم درخصوص آن بیشتر بدانیم. به همین دلیل است که بهترین طراحان لوگو انتزاعی سعی می کنند لوگوهای خود را به گونه ای طراحی کنند که حس کنجکاوی را در بینندگان برانگیخته کند.

زمانی که لوگوی یک برند به اندازه کافی برای مخاطبان جذاب باشد، کنجکاو می شوند درخصوص آن برند اطلاعات بیشتری به دست آورند و به سمت آن جذب خواهند شد. به همین دلیل است که برانگیختن حس کنجکاوری در مخاطب یکی از مهم ترین ویژگی های یک لوگو انتزاعی قدرتمند به شمار می رود.

  • طراحی خلاقانه: بدیهی است که هرچقدر لوگوی یک برند خاص تر و جالب تر باشد، تاثیرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود. بنابراین یک طراح حرفه ای باید سعی کند تمام خلاقیت خود را به کار ببرد تا نهایتا یک لوگوی جالب و خاص ارائه دهد. اینکه طراحی لوگو با یک ایده جدید همراه باشد باعث جذب مخاطبان بیشتر خواهد شد.
  • ماندگاری: هدف اصلی لوگو این است که مشتریان برند مورد نظر را با آن لوگو بشناسند و سالیان سال در ذهن آن ها حک شود. درست مانند لوگوهای ال جی یا سامسونگ که شما هرجا آن ها را ببینید به یاد محصولات با کیفیت این دو برند می افتید. پس می توان گفت استفاده از ایده ها و خلاقیت های ترند که بعد از چندسال تکراری شده و جذابیت اولیه را از دست می دهند چندان هم کار عاقلانه ای نیست و برای طولانی مدت جوابگو نخواهد بود.
بیشتر بخوانید:
لوگو امبلم چیست؟ و در چه کسب و کارهایی استفاده می شود

در واقع لوگو باید همیشه جذاب و جالب باشد و نیازی به تغییر نداشته باشد.

لوگو انتزاعی بیشتر در چه کسب و کارهایی کاربرد دارد؟ - بلو مارکتینگ

لوگو انتزاعی بیشتر در چه کسب و کارهایی کاربرد دارد؟

استفاده از لوگو انتزاعی محدودیت خاصی ندارد و تمام کسب و کارها با هر حوزه فعالیتی که باشند می توانند از این سبک برای طراحی لوگو خود استفاده کنند. اما با توجه به ویژگی های خاص این نوع لوگو، معمولا کسب و کارهایی که قصد دارند با یک ایده جدید به بازار وارد شوند، برای تاثیر گذاری بیشتر از این لوگو استفاده می کنند.

به کمک این نوع لوگو می توان خاص بودن برند و ایده جدیدی که قرار است ارائه دهد را به مخاطب منتقل کرد. به این ترتیب مخاطبان کنجکاو می شوند درخصوص کالا یا خدمت جدیدی که قرار است ارائه شود بیشتر بدانند و همین موضوع به جذب بیشتر مشتریان کمک خواهد کرد.

مزایا و معایب لوگو انتزاعی

مزایا:

لوگوهای انتزاعی مزایای فراوانی برای کسب و کارهای مختلف دارند که از آن جمله می توان به تاثیرگذاری عمیق، ماندگاری، تطبیق پذیری با حوزه فعالیت کسب و کار، درگیر کردن ذهن مخاطب با مفهوم برند، مقیاس پذیری و قابلیت نمایش در پلتفرم های مختلف و… اشاره کرد.

معایب:

شاید بتوان تنها عیب لوگو انتزاعی را این موضوع دانست که اگر طراحی این لوگو بیش از حد پیچیده باشد، ممکن است مخاطبان را سردرگم کرده و به خوبی پیام برند را به آن ها انتقال ندهد. البته این موضوع با طراحی درست و اصولی لوگو انتزاعی به هیچ عنوان پیش نخواهد آمد و چندان هم عیب بزرگی به نظر نمی رسد.

انواع طراحی لوگو انتزاعی

برای طراحی لوگو انتزاعی روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام از این روش ها با مزایای خاص خود همراه هستند و به نوعی روی مخاطب تاثیر خواهند گذاشت. شناخت هرکدام از این روش ها باعث می شود که شما با کاربرد هرکدام برای کسب و کارهای مختلف آشنا شده، و بتوانید روش طراحی لوگو متناسب با هر کسب و کار را تشخیص دهید. روش های مختلف طراحی لوگو انتزاعی عبارتند از:

بیشتر بخوانید: قیمت طراحی لوگو و نحوه تعیین قیمت آن

1.طراحی با استفاده از اشکال جامد:

منظور از اشکال جامد، شکل های هندسی ساده می باشد که تمام شما با آن ها اشنا هستید. استفاده از این اشکال برای طراحی لوگو انتزاعی باعث انتقال احساساتی همچون ظرافت، دقت، استقامت و… در بیننده شده و به دلیل سادگی بصری، در سریع ترین زمان ممکن در ذهن آن ها ثبت خواهند شد. در این سبک معمولا از رنگ های سفید و مشکی استفاده می شود که سادگی طراحی را حفظ کرده و درعین حال بیشترین تاثیر را روی مخاطب داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
طراحی لوگو شخصی چه تاثیری بر مخاطبان و هویت ما می‌گذارد؟

کسب و کارهایی مثل شرکت های کامپیوتری، کارخانه های صنعتی، دفاتر مهندسی و… از این سبک استفاده می کنند.

2.طراحی با استفاده از طرح های متقارن:

به کمک استفاده از طرح های متقارن می توان جنبه های درونی و مفاهیم پنهان در لوگو را به بیننده انتقال داد. این طرح ها از تقارن خاصی برخوردار بوده و به همین دلیل می توانند باعث برانگیخته شدن احساساتی همچون اعتماد، آرامش، تعادل و… در مخاطب شوند.

معمولا کسب و کارهایی مثل شرکت های ساخت و ساز، سازمان های بیمه و درمانی، برندهای بهداشتی و موارد مشابه از این طرح ها برای طراحی لوگو خود استفاده می کنند تا بتوانند حس اعتماد را در مخاطبان خود بیدار کنند. 

3.طراحی با استفاده از تکنیک تصویر سازی:

تکنیک تصویر سازی یکی دیگر از روش های طراحی لوگو انتزاعی می باشد که می تواند مفاهیم و اهداف برند را به صورت کاملا عمیق به مخاطب انتقال دهد. در واقع این روش می تواند تصاویر پررنگ و واضحی در ذهن بیننده حک کند و برای همیشه ماندگار شود.

زمانی که مخاطب به یک لوگو انتزاعی طراحی شده با این روش نگاه می کند، ناخوداگاه به فکر فرو رفته و تمایل پیدا می کند مفهوم آن لوگو را درک نماید. بنابراین استفاده از این تکنیک یک هویت خاص و متمایز به برند مورد نظر می بخشد.

4.طراحی با استفاده از تکنیک ترکیبی:

در این روش از تمام سبک های طراحی لوگو انتزاعی به صورت ترکیبی استفاده می شود. در واقع در این روش المان های مختلف به شکلی خاص در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا بتوانند احساسات چندگانه ای را در بیننده برانگیزند. لوگو طراحی شده به کمک این روش چندین پیام مختلف از برند موردنظر را به مخاطب انتقال می دهد و معمولا توسط کسب و کارهایی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهند تاثیر آنی روی مخاطب داشته باشند.

نکات مهم قبل از طراحی لوگو انتزاعی - بلو مارکتینگ

نکات مهم قبل از طراحی لوگو انتزاعی

قبل از اینکه برای طراحی لوگو انتزاعی اقدام نمایید، لازم است از قواعد آن اطلاع داشته باشید تا بتوانید یک طرح بی نقص خلق کنید. این قواعد و نکات مهم برای طراحی لوگو انتزاعی عبارتند از:

  • توجه به سوابق برند: بهتر است لوگوی مورد نظر را به گونه ای طراحی کنید که بازتاب کوچکی از سوابق آن برند را در ذهن مخاطبان تداعی کند. به عنوان مثال، اگر به لوگو شرکت هواپیمایی هما در تصویر زیر دقت کنید، متوجه می شوید که این لوگو به گونه ای طراحی شده که برند هما را به طور خلاقانه ای به ایران باستان ارتباط داده و با این کار اصالت این برند را به مشتریان انتقال می دهد. 
  • اطلاع داشتن از روانشناسی رنگ ها: اگر درخصوص روانشناسی رنگ ها چیزی شنیده باشید، می دانید که هر رنگ تاثیر خاصی در ذهن افراد دارد و احساسات خاصی را به آن ها انتقال خواهد داد. بنابراین اگر قرار باشد لوگو مورد نظر احساس خاصی را در مخاطب برانگیخته کند، باید با توجه به هویت برند از یک رنگ مناسب استفاده شود.
  • جذابیت در عین سادگی: همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، لوگوهای انتزاعی باید به صورت خلاقانه ای طراحی شوند تا بتوانند توجه مخاطبان را جلب کنند. اما اگر این لوگوها بیش از حد پیچیده شوند و شناسایی مفهوم برند سخت باشد نتیجه معکوس خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: لوگو موشن چیست و چه اهمیتی در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی دارد

مراحل طراحی لوگو انتزعی

اگر قصد دارید یک لوگو خلاقانه و جذاب برای کسب و کار خود یا دیگران طراحی کنید، باید مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • تحقیق و کسب اطلاعات لازم: قبل از اینکه کار طراحی را شروع کنید باید در خصوص بازار و رقبای برند مورد نظر تحقیق کرده و تا جایی که می توانید لوگوی برندهای مختلف را مشاهده کنید تا بتوانید یک طرح جدید ارائه دهید. همچنین اگر قرار است برای برند خاصی لوگو انتزاعی طراحی کنید، باید اطلاعات کافی در خصوص ان برند داشته باشید تا بتوانید یک لوگو متناسب با فعالیت و ماهیت آن برند طراحی نمایید.
  • انتخاب یک طرح ساده و به یاد ماندنی: همانطور که گفتیم، پیچیدگی بیش از حد لوگو باعث گیج شدن مخاطب می شود و ممکن است به خوبی پیام برند را منتقل نکند. بنابراین شما باید سعی کنید تا حد ممکن یک طرح ساده ولی خاص ارائه دهید که لوگو شما را از برندهای دیگر متمایز کند.
  • پیاده سازی طرح: بعد از اینکه تمام جوانب را بررسی کرده و کلیات طرح را انتخاب کردید، باید آن را روی کاغذ اورده و به خوبی طراحی کنید.
  • رنگ آمیزی طرح: زمانی که طرح نهایی انتخاب شد، شما باید به کمک روانشانسی رنگ ها، یک یا چند رنگ متناسب با برند مورد نظر انتخاب کنید. جادوی رنگ ها در طراحی لوگو موضوعی غیرقابل انکار و بسیار مهم است. پس در انتخاب رنگ نهایت دقت را به کار ببرید.
  • انتقال طرح به کامپیوتر: بعد از آماده سازی لوگو باید آن را به کامپیوتر منتقل کرده و با برنامه های گرافیکی مختلفی مثل illustrator یا فوتوشاپ به یک لوگو دیجیتالی تبدیل کنید.
  • اصلاح و بازبینی: در صورت امکان این طرح را به چندین فرد متخصص یا دست کم آشنایان و اطرافیان خود نشان دهید تا اگر مشکلی وجود دارد آن را اصلاح نمایید. بعد از اینکه تمام جزییات طرح مورد تایید شما قرار گرفت و مشکلات احتمالی را رفع کردید، لوگو انتزاعی شما آماده است و می توانید از آن لذت ببرید!
مراحل طراحی لوگو انتزعی - بلو مارکتینگ

جمع بندی و نتیجه گیری

لوگو انتزاعی یکی از تاثیرگذارترین انواع لوگو می باشد که می تواند احساسات مخاطب را به خوبی درگیر کرده و به صورت عمیقی مفهوم برند را انتقال دهد. به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند برای طراحی لوگو مربوط به کسب و کار خود از این سبک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:
لوگو چیست و در کسب و کار ما چه تاثیری دارد؟

ما سعی کردیم در این مقاله شما را با ماهیت لوگو انتزاعی آشنا کرده و نکات و مراحل طراحی آن را بازگو کنیم. امیدواریم که مطالعه این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.2 / 5. تعداد رای: 321

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان حمید 12 آذر 1400

مقاله جامع و خوبی بود نسبت به بقیه سایت ها

علیرضا بلوریان 16 آذر 1400

ممنون از نظرتون حمید عزیز

آواتار کاربر کاربر مهمان ریحانه 12 آذر 1400

سلام ممنون از نکات قبل از طراحی لوگو انتزاعی که داخل محتوا تون گفتید خیلی بهم کمک کرد

علیرضا بلوریان 16 آذر 1400

خوشحالیم که مقاله به دردتون خورده

آواتار کاربر کاربر مهمان محمد 13 آذر 1400

من تازه طراحی لوگو رو شروع کردم و نمی دونستم لوگو انتزاعی چیه تا اینکه این مقاله رو دیدم خیلی ممنون از سایت خوبتون

علیرضا بلوریان 16 آذر 1400

خوشحالیم که مقاله به دردتون خورده