شبکه ی تحویل محتوا یا CDN چیست و چه کاربردی دارد - بلو مارکتینگ

شبکه ی تحویل محتوا یا CDN چیست و چه کاربردی دارد

شبکه ی تحویل محتوا یا CDN چیست و چه کاربردی دارد- بلو مارکتینگ

اگر شما قصد دارید یک سایت موفق را راه اندازی کنید و می‌خواهید که ترافیک بالایی داشته باشد بهتر است از شبکه تحویل محتوا یا CDN استفاده کنید. یکی از اشتباهات رایج در مورد این شبکه این است که با داشتن این شبکه به میزبانی وب نیازی ندارد اما این تصور اشتباه است زیرا داشتن شبکه‌ی تحویل محتوا تنها به بهبودی سایت شما کمک می‌کند.و شما باید حتما میزبان وب داشته باشید.

در این مقاله که در سایت بلو مارکتینگ تهیه کردیم ما قصد داریم شبکه ی تحویل محتوا را به شما عزیزان معرفی کنیم.پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شبکه ی تحویل محتوا یا CDN چیست

هربار که شما در حال وب گردی هستید در واقع با CDN ها در ارتباط هستید. زمانی که به فروشگاه‌های آنلاین سر میزنید و یا در مورد یک مبحث در اینترنت جست وجو می‌کنید شما با این شبکه ها متصلید.

شبکه تحویل محتوا مخفف کلمه‌ی Content Delivery Network است، به هرنوع شبکه ای که برای تحویل محتوای دیجیتالی بهینه سازی شده باشد، شبکه تولید محتوا می‌گویند.

شبکه ی تولید محتوا سرور های زیادی را در نقاط مختلف دارد و به شکل جغرافیایی توزیع می‌شوند. و تمام نقاط دنیا را بر اساس مسافت پوشش می‌دهد.

شبکه ی تحویل محتوا به این شکل عمل می‌کند که هنگام بار گذاری سایت درخواست را به نزدیک ترین سرور ارسال می‌کند و نیازی نیست سرور با سایت ارتباط مستقیم داشته باشد. و زمان پاسخ گویی آن بسیار سریع است زیرا فایل های سایت از نزدیک ترین سرور دانلود می‌شوند.

برخی از سایت های بزرگ و پر بازدید مانند گوگل از شبکه های تحویل محتوا مخصوصی استفاده می‌کنند. شرکت هایی هستند که که شبکه تحویل محتوا را به سایت های پر بازدید اجاره می‌دهند.

مطالعه بیشتر: کلود فلر چیست و چه مزایا و معایبی دارد

تاثیر CDN بر روی عملکرد سایت

CDN اطلاعات شما را به سرور بازدید کننده سایت انتقال می‌دهد و بار گذاری صفحات سایت سریع تر انجام می‌شود. این شبکه تمام سرورها در نقاط جهان را پوشش می‌دهد. و اطلاعات شما روی تمام این سرورها باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:
تأثیر هاست بر سئو سایت چقدر است؟

زمانی که یک کاربر به سایت شما وارد می‌شود تمام محتوا های سایت را اعم از متن و عکس و غیره را از نزدیک ترین سرور دریافت می‌کند. و خود مستقیما به سرور شما وصل نمی‌شود، این عمل باعث بهبود عملکرد سایت می‌شود.

شبکه تحویل محتوا از تمام اطلاعات شما پشتیبانی می‌کند این کار باعث کاهش مصرف پهنای باند می‌شود.

سرعت عملکرد سایت برای شما که در نزدیکی سرور اصلی هستید چنوان به چشم نمی‌آید اما برای کسانی که از خارج کشور به سایت شما وارد می‌شوند سرعت بالایی دارد. CDNها برای سایت های ایرانی که به سرور های خارج از کشور متصل هستند بسیار موثر است.

مزایای استفاده از شبکه تحویل محتوا

تا به این قسمت متوجه شدیم که شبکه تحویل محتوا چیست و چه کاربردی دارد حال می‌خواهیم مزایا و معایب آن را بررسی کنیم.

اصلی ترین مزیت شبکه تحویل محتوا برای کاربران این است که زمان تاخیر را کاهش می‌دهد و کاربر محتوا را سریع و بدون تاخیر دریافت می‌کند.

محتوا ها در کوتاه ترین زمان ممکن توزیع می‌شوند و این موضوع باعث رضایت کاربران می‌شود.

مزیت دیگر این شبکه برای صاحبان وب سایت ها است زیرا بار گذاری کمتر صورت می‌گیرد و از خربی سرور ها جلوگیری می‌کند.

با استفاده از شبکه ی تحویل محتوا سرعت بارگذاری سایت برای کابران بالا می‌رود، و در نتیجه رضایت‌مندی آن ها را به دنبال دارد، امتیاز وب سایت شما بالا می‌رود.

به دلیل ارتباط غیر مستقیم امنیت سایت افزایش می‌یابد.و همچنین چندین سایت همزمان می‌توانند از CDN استفاده کنند. بنابراین نیازی نیست هر سایت از یک CDN جداگانه استفاده کند و در نتیجه هزینه ها کاهش می یابد.

هر سروری که به شبکه تحویل محتوا اضافه می‌شود، به اندازه سرور اصلی پهنای باند افزایش می‌یابد. برای راه اندازی شبکه تحویل محتوا نیاز به تخصص خاصی نیست و شرکت هایی که شبکه تحویل محتوا را ارائه می‌دهند آموزش مرتبط را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. و به راحتی می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:
الگوریتم گورخر گوگل چیست و چه تاثیری بر فروشگاه های اینترنتی دارد

وضعیت سئو سایت بهبود پیدا می‌کند. در نتایج گوگل رتبه‌ی بهتری دارید. تعداد صفحاتی که روزانه توسط گوگل بررسی می‌شود افزایش می‌یابد. و در نتیجه رضایت کاربران را به دنبال دارد.

مطالعه بیشتر: 13دلیل اصلی که سایت یا محتوای شما در گوگل نمایش یا ایندکس نمی شود

نرخ تبدیل آن نیز بالاتر می‌رود.

در شبکه تحویل محتوا می‌توانید از چند فرآیند به صورت همزمان استفاده کنید. اگ یکی از سرورها در ارائه محتوا اختلال داشته باشد بار موجود بر روی آن سرور بین سایر سرور ها تقسیم می‌شود بنابراین برای ارائه ی محتوا قابل اطمینان است.

در استفاده از شبکه تولید محتوا بار شبکه کمتر است که این عمل باعث کاهش اختلال در سرور می‌شود. و در نتیجه هزینه رساندن محتوا کاهش می‌یابد.

این تقسیم بار همچنین باعث می‌شود تا ظرفیت سرور ها بالا رود.

همانطور که اشاره شد شبکه های تولید محتوا امنیت وب سایت را بالا می‌برند در این صورت تروجان های گروهی نمی‌توانند به پایگاه داده های شما دسترسی داشته باشند. و از حملات آن ها جلوگیری می‌کند. این امنیت به این دلیل است که شبکه های تحویل محتوا به صورت پراکنده هستند.

شبکه های تحویل محتوا همچنین ترافیک وب سایت شما را حفظ می‌کنند و کمک می‌کنند سایت روند عادی خود را طی کرده و فعالیت کند.

کلیه‌ی اطلاعاتی که قابل بروز رسانی نیستند در شبکه تحویل محتوا قابل ذخیره هستند تا در طول این شبکه در دنیا نزدیک ترین سرور در اختیار کاربر قرار گیرد. منظور از فایل های که به روز رسانی نمی‌شوند عکس و مواردی می‌باشند که نیازی به بروز رسانی ندارند.

سرعت دسترسی به سایت در حالی که CDN فعال نباشد در مکانی که سرور در آن قرار دارد در بالاترین سطح است و در کشوری که سرور ندارد سرعت پایینی دارد.

از مزایای دیگر می‌توان به در دسترس بودن و مقیاس پذیری بالا، کاهش TTFB، تحویل سریع تر با استفاده از سیستم کش، صرفه جویی بزرگ با استفاده از فشرده سازی اشاره کرد.

معایب استفاده از شبکه تحویل محتوا

شبکه تحویل محتوا یا CDN در کنار مزایا معایبی نیز دارد. برای مثال شبکه تحویل محتوا برای سایت هایی که بازدید زیادی ندارند از لحاظ هزینه مناسب نیست، سایت هایی که از این شبکه استفاده می‌کنند باید تغییرات خود را توسط شرکتی که  شبکه تحویل محتوا را  ارائه می‌دهد انجام دهند و این تغییرات با تاخیر انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید:
بهترین هاست دانلود و بهترین شرکت های هاست دانلود را بشناسید

بنابراین اعمال تغییرات برای سایت هایی که به طور مداوم در حال تغییر هستند و از این شبکه استفاده می‌کنند زمان بر است.

تکنولوژی استفاده شده در توزیع محتوای CDN

برای این که فاصله کابر با سایت شما کاهش یابد CDN محتوای سایت ها را در مکان های مختلفی ذخیره می‌کند که این نقاط POP نام دارد. POP مخفف کلمه‌ی Points presence می‌باشد.

Popها از سرور های زیادی تشکیل شده اند. شبکه های تحویل محتوا از سرورهای زیادی استفاده می‌کند. که این کار برای بالا بردن بارگذاری صفحات است.

زمانی که کاربر بخواهد از سایت شما استفاده کند درخواست او به یکی از سرورهای شبکه تحویل محتوا ارسال می‌شود  سپس سرور درخواست را به نزدیک ترین pop ارسال می‌کند. این عمل باعث کاهش تاخیر در ارسال داده می‌شود.

POP چیست

Pop یک پروتکل است که برای بازیابی ایمیل از یک سرور استفاده می‌شود. برنامه های پست الکترونیکی معمولا از این پروتکل استفاده می‌کنند.

به عبارت  دیگر pop یک پروتکل بین المللی دریافت و ارسال پست الکترونیک است. مزیت  داشتن pop3این است که شما می‌توانید ایمیل های خود را با استفاده از مدیریت میل دریافت کنید. و آن ها را در سیستم خود آرشیو کنید.

نتیجه گیری

سیستم شبکه ها تحویل محتوا اگرچه معایبی دارند اما مزایای استفاده از آن ها بسیار بیشتر است، اگر دارای سایت بزرگ و در آمد بالا هستید استفاده از این شبکه ها زمان بار گذاری شما را بهبود می‌بخشد. برای سایت های کوچک نیز می‌توانید از آن استفاده کنید اما تاثیر چندانی ندارد.

شبکه های تحویل محتوا برای وب سایت شما مزیت های زیادی را به دنبال خواهد داشت. امیدواریم با این مقاله به شما کمک کرده باشیم یک وب سایت ایده آل داشته باشید.این 3ن للی دریافت و ارسال پست الکترونیک استفاده می‌کنند.ود ر موثر است.ریافت می‌کند.ان قرار می‌دهند.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

3.8 / 5. تعداد رای: 168

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *