بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟ - بلو مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟- بلو مارکتینگ

در این مقاله می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که ایمیل مارکتینگ چیست ؟ و چه مزایایی دارد. با ما همراه باشید

معنی ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ همان بازاریابی اینترنتی است که روش های خاص خود را دارد. بازاریابی اینترنتی باید بطور حرفه ای و برنامه ریزی شده انجامشود تا به نتیجه مطلوب برسیم. بطور مثال : ارسال ایمیل های فراوان بدون برنامه ریزی و هدف یا ارسال ایمیل تبلیغاتی که محتوای مناسبی ندارد جز ایمیل مارکتینگ اصلا حساب نمی شود .

به معنای ساده بخواهیم ایمیل مارکتینگ را در یک جمله توضیح دهیم باید بگوییم : ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای یعنی بهبود روابط با مشتریان با استفاده از ایمیل.

نمونه های ذکر شده زیر برخی از روش های ایمیل مارکتینگ است .

1 – یادآوری مجدد خرید هایی که هنوز بطور کامل تکمیل نشده اند .

2 – ارسال ایمیل به منظور خبررسانی از تخفیف ها و رونمایی از محصولات جدید .

3 – فرستادن ایمیل به منظور اطلاع رسانی از مقالات یا محتوای تازه و جدید .

4 – پیام تبریک تولد یا سالگرد ها .

5 – ارسال فاکتورهتی خرید برای مشتری .

6 – توجه به نظر مشتریان در خصوص محصولات یا خدمات ارائه شده .

ارسال تمام پیام های بالا به منظور جذب مشتری جدید خواهد بود با هدف حغظ مشتری های کنونی.

بطور معمول ایمیل های ارسال شده به دو گروه تقسیم می شوند .

*ایمیل های مارکتینگ

*ایمیل های تراکنش یا معاملاتی

یکی از بهترین نمونه های ارسالی ایمیل مارکتینگ خبرنامه است. خبرنامه هایی که شامل: اطلاع رسانی از محتوای جدید سایت مثل مقاله ها یا ویدیو ها و … می شود ، یا مثلا خبرنامه هایی که از محصولات جدید اطلاع رسانی می کند . شما اگر در خبرنامه هفتگی عضو باشید این دسته از پیام ها را زیاد مشاهده می کنید.

مطالعه بیشتر: همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

دلیل اهمیت بازاریابی اینترنتی چیست؟

از زمان بوجود آمدن اینترنت و گسترش ان در دنیا، ایمیل یکی از ابزار های مهم برای کسب و کار ها بوده و خواهد بود . با توجه به آمار گیری های انجام شده می فهمیم که در دنیا حدود 3.9 میلیارد نفر از ایمیل استفاده می کنند، این رقم گفته شده با افزایش نفوذ اینترنت در میان مردم رابطه مستقیم دارد. گروهی از افراد هستند که ایمیل دارند اما زیاد از آن استفاده نمی کنند ولی به هرحال ایمیل شخصی خود را دارند و در مواقع لازم از آن استفاده می کنند.

اهمیت بازاریابی اینترنتی - بلو مارکتینگ

نکته دیگر این است که طرفداران شبکه های اجتماعی، مشتری بانک ها، دانشجویان و تمام افرادی که از موبایل هوشمند (اندروید و ios) استفاده می کنند، مجبور به داشتن یک آدرس ایمیل برای خدمات گوشی خود هستند .

امروزه با وجود شبکه های پیام رسانی سریع و پر امکانات مانند: واتساپ یا تلگرام استفاده مردم را ایمیل بشدت کم کرده است پس چرا باید ایمیل داشته باشید؟

این حرف درست است اما ایمیل هنوز هم تنها راه رسمی و مورد اطمینان برای ارتباط کاربران با یکدیگر است . این راه ارتباط با استفاده از ایمیل به خصوص در برند ها و کسب و کارهای اینترنتی مشاهده می شود. شما فرض کند می خواهید برای یکی از دوستان دور یا همکلاسی خود مطلبی را ارسال کنید،

اگر از واتساپ و یا دیگر شبکه ها بخواهید استفاده کنید باید شماره تلفن همراه خود را به طرف مقابل بدهید اما شما این کار را نمی خواهید انجام دهید پس ایمیل گزینه خوبی برای ارسال مطالب است . در روش استفاده از ایمیل شما تنها آدرس ایمیل خود را در اختیار بقیه قرار می دهید پس این کار قابل اعتمادتر است.

اگر بخواهیم از دو راه مهم و رسمی برای برقراری ارتباط سخن بگوییم، از ایمیل و پیامک نام می بریم. این ها دو راه خوب برای ارتباط با مشتریان می باشد که تا بحال جایگزین مناسبی پیدا نکرده اند.

ایمیل مارکتینگ از چه سالی پدید آمد؟

در سال 1978 فردی بنام گری توئرک، روش جدیدی را ابداع کرد. این فرد بجای اینکه برای هر مشتری یک ایمیل را آماده و ارسال کند، متنی را امده ساخت و بطور همزمان ان را برای 400 نفر از مشتریان فرستاد. این حرکت او اولین قدم ایمیل مارکتینگ در دنیا یا بعبارتی اولین اسپم کردن با ایمیل بود .

گری توئرک می گوید: در واقع من خود را پدر ایمیل مارکتینگ میدانم نه اسپم، این دو باهم فرق دارند. اسپم به معنای ارسال ایمیل های نا خواسته و بی اجازه بصورت انبوده است. در مقایسه ایمیل مارکتینگ یعنی تمرکز بر لیست هدفمندی افراد است که به کالا،خدمات یا اطلاعاتی که شما برای آنها می فرستید علاقه دارند.

این کار گری توئرک سبب شد که وی بعنوان پدر اسپم در دنیا شناخته شود در حالی که خودش می گوید: من پدر ایمیل مارکتینگم نه اسپم .

جالب است بدانید که بازاریابی با نامه قبل تر ازآن هم وجود داشته .

تا اواخر دهه90، بازاریابی بصورت مستقیم بسیار پررو بود. بسیاری از شرکت ها، نامه های کاغذی را در درب خانه ها می فرستادند. بازاریابی بصورت تلفنی هم بسیار رواج بود. هر شرکت تعداد زیادی نیروی بازاریابتلفنی را جذب و استخدام کرده بود که به تک تک خانه ها زنگ می زدند و محصولات مختلفی از جمله سهام تا مواد غذایی را می فروختند. هر کدام از این روش ها، هزینه و دردسر زیادی را به همراه داشتند.

این ماجرا تا قبل رسیدن اینترنت به خانه ها ادامه داشت. اینترنت راه جدیدی در دنیای ارتباط را بوجود آورد. می توانیم بگوییم که دهه 90 ، زمان شروع ایمیل مارکتینگ بود .

اولین سرویس ایمیل رایگان در دنیا با نام Hotmail راه اندازی شد که نقطه قوتی در ایمیل مارکتینگ به حساب می آید، زیرا قبل از آن فقط کارمندان دولتی ، شرکت های بزرگ و دانشجوها واستاد های دانشگاه دارای ایمیل بودند.

ایمیل مارکتینگ - بلو مارکتینگ

گسترش ایمیل راهی سریع و موثر برای ارتباط مستقیم با مشتریان بود . پس از ان بازاریاب ها، پیام های تبلیغاتی خود را به صندوق ایمیل کاربران ارسال کردند . کاربران ایمیل، روزانه تعداد زیادی ایمیل کاری و غیرکاری را دریافت می کردند و آن ها را پاسخ می دادند . به گونه ای چک کردن ایمیل ها به یک عادت صبگاهی تبدیل شده بود .

اسپم مشکل بزرگی بود که در آن دوران رای مردم بوجود امد. هر کسی می توانست براحتی لیستی از آدرس های ایمیل کردم جمع اوری کند و هرچه را می خواهد برای آنان ارسال کند. هیچ قانون ثابت و محکمی برای کنترل اسپم ها وجود نداشت یا سرویسی که بشود این ایمیل ها را تشخیص بدهد .

در سال 1998، قانونی وضع شد تا جلوی اسپم ها را بگیرد. در این قانون باید، همه ارسال های کننده مجبورشدند که گزینه انصراف کاربر از دریافت ایمیل را فراهم سازنند.

این قانون به تنهایی نتوانست که بطور کامل از ارسال اسپم ها جلوگیری کند. تا اینکه در سال2003، قانون دیگری به اسم can spam وضع شد. این قانون دارای چندین بند است که بطور خلاصه وار به ارسال کنندگان ایمیل می گوید: چه کارهایی را می توانند انجام دهند و انجام کدام  کار غیرمجاز است.

این قانون جریمه نسبتا سنگینی برای اسپم کننده ها قرار داده بود، ولی مدت زمان طولانی گذشت تا سرویس های ایمیل مارکتینگ و دریافت کننده های ایمیل با این قانون سازگاری پیدا کنند .

امروزه بزرگترین سرویس ها ایمیل مانند: جیمیل،aol ، Hotmail و … به کاربران خود این امکان را می دهد که با زدن دکمه ای اسپم بودن ایمیل را اعلام دارند . علاوه بر این ها الگوریتم های پیشرفته ای وجود دارد که بطور خودکار ایمیل های نا خواسته را به پوشه اسپم ها منتقل می کند .

پس از این ماجرا ها بود که متوجه شدند ارسال ایمیل به تنهایی کافی نیست .چون قابل اطمینان نبود که ایمیل فرستاده شده به جعبه inboxکاربر می رسد یا خیر، چه برسد که کاربر ان را مطالعه کند .

درنتیجه ، بازاریاب ها فقط امکان ارسال ایمیل به کاربرانی را دارند که خودشان بخواهند .

چالش های بعدی که بوجود امد باز کردن ایمیل و انجام عملیاتی مانند خرید بود. برای اینکار باید بر روی حتوای ایمیل تمرکز بیشتری می شد تا کاربر را جلب خود کند .

امروزه سیستم های اتوماسیون بازاریابی ایمیلی با قابلیت بخش بندی و ساختن لیست پیشرفته، انجام کار بازاریابی پیشرفته را راحت تر کرده است .

امروزه ابزارهای مختلف و پیشرفته ای برای ارسال انبوه ایمیل بوجود امده و استفاده از ایمیل هم بسیار گسترش یافته است ، ولی هنوز کسب و کارهای بسیاری وجود دارد که ترجیح می دهند هزینه برای تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی یا تبلیغات سنتی موثر تر از وقت گذاشتن بر روی ایمیل است .

مزیت های ایمیل مارکتینگ :

ایمیل در مرحله اول جذب مشتری تا مرحله های دیگر مانند ثابت کردن مشتری کاربرد دارد . نحوه استفاده از ایمیل و فواید آن سبب می شود ایمیل های شما موفق تر عمل کنند .

در ادامه مطالب از مزیت های ایمیل مارکتینگ صحبت می کنیم .

1 – برگشت سرمایه ROL بالا : شاید این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که ROL چیست؟ معنای ساده تر ROL یعنی در قبال خرجی که می کنید ، چقدر سود به شما بر می گردد.

بازگشت سرمایه خرج کرده برای ایمیل مارکتینگ را می توانیم بصورت دقیق حساب کنیم، تازه اگر بازاریابی ایمیلی بصورت صحیح انجام شود برگشت سرمایه شما بسیار بیشتر خواهد بود. در طی سال های اخیر ایمیل مارکتینگ بعنوان بهترین و موثرترین تکنیک های بازاریابی آنلاین شناخته شده است .

در چارتی که از سایت Marketingschools بدست امده، می توانیم مقایسه ای میان بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند مدل بازاریابی رایج در دنیا انجام دهیم . این چارت در سال 2016 ارائه شده است .

بازگشت سرمایه در ازای هر دلار در ایمیل،40 دلار ، در سئو 22.24 دلار، در موبایل10.51 دلار، در تبلیغ در جستجو17 دلار و در تبلیغات بنری 2 دلار است . طبق مقایسه های انجام شده موثرترین روش به ایمیل مارکتینگ و کمترین تاثیر به تلیغات بنری صورت می گیرد.

2 – کم هزینه و پرسرعت است : ایمیل مارکتینگ در مقایسع با دیگر روش های بازاریابی سریع و ارزان تر است . در روشی ساده باید هزینه های یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که میزان مبلغ پرداختی به میزان مصرف شما برمی گردد .

3 –  منعطف است :رای ارسال محتوا از طریق ایمیل محدودیت ندارید . شما می تانید هر محتوایی از جمله : متن، عکس، فیلم ، فایل و لینک را ارسال کنید .

4 – امکان مشاهده رفتار مخاطبان: با پیشرفت کردن سرویس های ایمیل مارکتینگ ، به آسانی می توانند اطلاعاتی از رفتار مخاطب به فرستنده ایمیل بدهند . سازمان ها و شرکت هایی که درحجم انبود ایمیل مارکتینگ انجام می دهند ، می توانند با خریداری این سرویس ها از رفتار مصرف کنندگان نسبت به ایمیل مارکتینگ خود اطلاعاتی بدست اورند .

5 – ایمیل مناسب هر شخصی را برایش ارسال کنید : می توانیم با استفاده از کانال های مختلف ، آدرس ایمیل افراد را بدست آوریم سپس با توجه به پرسونای مشتری آن ر دسته بندی کرد . بطور مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لباس خریداری کرده است، به احتمال زیاد به محتوا یا تخفیف هایی در زمینه لباس بیشتر علاقه مند است . در نتیجه آدرس ایمیل این خانم را در لیست مشتریان پوشاک قرار می گیرد و ایمیل هایی مناسب با نیاز و علاقه اش برایش ارسال می شود .

6 – باید ایمیل بسازید : اکثر سایت ها یا اپلیکیشن هایی که نصب می کنید نیازمند ایمیل است . اگر شما هم امکانی را فراهم کنید که مشتریان حتما ایمیل های خود را ثبت کنند ، راهی است برای بدست اوردن ایمیل مخاطبان . همچنین اگر شما خبرنامه های جذابی را تهیه کنید ، مخاطبان حاضر می شوند که برای دریافت و مطالعه خبرنامه ثبت نام کنند و ایمیل خود را ثبت کنند .

مطالعه بیشتر: کسب درآمد از اینترنت با 15 راه پولساز

بانک ایمیل بهتر است یا جمع آوری لیست ؟

در زمان اکنون، خرد لیست ایمیل اصلا توصیه نمی شود زیرا :

1 – شما هیچ اطمینانی نمی توانید بدست آورید که لیست خریده شده، شامل ایمیل های واقعی باشد .

2 – این بانک های ایمیلی به چند نفر واگذار می شوند، در نتیجه احتمال شناسایی فرستنده بعنوان ارسال کننده اسپم بالاست .

3 – اگر بانک ایمیل بر اساس شغل دسته بندی و مرتب شده باشد ، احتمال کمی وجود دارد که ایمیل های ارسالی ، متناسب با نیزا کاربر باشد.

4 – در صورت استفاده کردن از این لیست ها ، احتمال خطر اسپم شدن بالا است .

5 – امکان پیشرفت و موفق شدن ایمیل مارکتینگ شما بسیار کم است .

6 – طبق قوانین ، فرستادن ایمیل بدون اجازه و خواست کاربر بر خلاف قوانین حریم شخصی می باشد .

7 – با انجام این کار تصویر برند خود را در ذهن مردم خراب می کنید .

دلالیل ذکر شده برای اینکه شما متوجه شوید که خرید بانک ایمیل خوب نیست کافی است . درست است که جذب کاربر و جمع اوری لیست وقت زیادی می خواهد اما با ارزش تر است ، زیرا ب جمع اوری ایمیل ها توسط خود شخص و رضایت کاربران برای دریافت ایمیل ، هیچ یک از مشکلات ذکر شده در بالا رخ نمی دهد و احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ بیشتر می شود .

معیار های ایمیل مارکتینگ :

یکی از قدم های مهم برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ ، بررسی نتیجه ها و بهینه سازی ایمیل ها است . خبر خوب اینکه بیشتر سرویس های ایمیل مارکتینگ، امکاناتی برای گزارش گیری مرتب و منظم و بعضی بهینه سازی خودکار هم دارند .

شاخص هایی که ذکر می کنیم از جمله مهم ترین شاخص ها هستند.

  • نرخ باز کردن یا   open rate:  نرخ بازکردن یعنی نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کرده اند به تعداد کاربرانی که ایمیل شما را دریافت کرده اند .
  • نرخ کلیکclick-through-rate : با نرخ کلیک می توانیم بفهمیم که چند نفر روی لینک ها و یا دکمه های موجود در ایمیل کلیک کرده اند .
  • نرخ پرش bounce rate :  نرخ پرش یعنی نسبت تعداد ایمیل هایی که هیچ کلیکی دریافت نکرده اند به تعداد کل ایمیل های باز شده.
  • نرخ عضویت یا لغو عضویتsubscribe/unsubscribe rate : این نرخ تعداد کاربرانی که عضو لیست شما می شوند یا در خواست لغو ایمیل را می دهند، به شما اعلام می کند.
  • نرخ تبدیلconversion rate: امار تعداد مرتبه هایی که کاربر، عملی را که دوست دارد مثل خرید یا دانلود و یا عضویت در سایت را انجام داده است .

ایمیل مارکتینگ موفق به چه صورت است؟

بازاریابی ایمیلی فقط ارسال انبوه ایمیل را شامل نمی شود، البته انجام چنین کاری اصلا سخت نیست اما شما باید دقت کنید که هدف ما در بازاریابی به کمک ایمیل ، کسب در آمد یا گزینه های مشابه آن است. در کار ایمیل مارکتینگ هم باید مانند سایر کارها ، نکاتی را برای پیشرفت لحاظ کنیم . نکات مهم را در بخش زیر توضیح می دهیم . به یاد داشته باشید که هر کدام از این نکات در حیطه عمل، نیازمند تخصص و آزمون و خطا است .

1 – مخاطب خود را بشناس!

بهترین تبلیغ یا تولید محتوا آن است که با نیازمندی و سلیقه مخاطب مطابقت دارد . هر چقدر که این مطابقت دقیق تر صورت بگیرد ، احتمال باز شدن ایمیل و انجام خرید از شما هم بیشتر می شود.

برای افزایش شناخت مخاطبان راهکار های متفاوتی وجود دارد . مثلا اگر قرار بود که مشتری فرمی را تکمیل کند، سوال هایی درباره تولید محتوا از او بپرسید که در آینده از ان استفاده کنید. مثلا اگر برای خرید از فروشگاه اینترنتی باید عضو شوند ، سوالاتی در زمینه شغل و علایق بپرسید که بسیار به کارتان می آید .

مثلا اگر فرد دانش اموز است می توانید برایش اخبار در مورد بازی های رایانه ای بفرستید و یا برای خانم های خانه دار، نکاتی در زمینه خانه داری ارسال کنید . منظور ما از پرسیدن این سوال ها این است که گروه های هدف را تشخیص بدهیم و دسته بندی کنیم . به این مدل تقسیم بندی کردن، تقسیم بندی بازار market segmentation می گویند .

یکی دیگر از راه ها برای تقسیم بندی مشتریان ، تدوین پرسونا می باشد . پرسونا شامل خلاصه ای از ویژگی ها و اطلاعات هر گروه از مشتریان یا مخاطبان است .

2 – محتوای جذاب و پربازدیدی برای مخاطبتان تهیه کنید .

مشتریان زمانی که قصد خرید محصولی را دارند ، می توانند با استفاده از گوگل یا دیگر روش های در دسترس محصول مورد نیاز خود را پیدا کنند . پس ارسال لیستی از محصولات جدید فروشگاه سودمند نخواهد بود . تهیه اخبار هفته پیش در قالب یک خبرنامه جذابیت چندانی ندارد چون امروزه با استفاده از شبکه های اجتماعی پیگیری اخبار و اطلاعات بصورت لحظه ای می باشد .

3 – فراخوان عمل

هر پیام تبلیغاتی یا محتوای جدیدی را که تولید می کنید هدفی در پشت آن دارید، این هدف می تواند مطالعه مقاله یا بازدید از یک فیلم جدید باشد. دعوت های انجام شده را به اصطلاح call to action  یا فراخوان عمل می نامند . نکته قابل اهمیت این است که چگونه ، با چه نوشته ای یا چه پیشنهادی مخاطب را دعوت می کنید .

4 – در انتخاب سرویس دقت فرمایید

امروزه بیشتر پلتفرم های ایمیل مارکتینگ، گزارش های کامل و خوبی را از شاخص های گوناگون می دهند .باید هنگام انتخاب کردن سرویس خود دقت کنید تا گزارش های دریافتی جامع تر باشد .

5 – مدام و منظم کار کنید

یکی از شرط های مهم در انواع بازاریابی، پیوستگی است . دقت کنید که دعوت کردن مداوم به عضویت بهترین راه برای جمع کردن لیست ایمیل است . انتظار نداشته باشید در مدت زمان کوتاهی مثل چند هفته، هزاران نفر عضو خبرنامه یا سایت شما شوند . ارسال ایمیل ها بصورت مداوم و منظم باید انجام شود تا در بلند مدت نتیجه آن را ببینید .

راه های ارسال ایمیل بصورت انبوه چیست ؟

در حال حاضر یکی از بهترین راه های ارسال انبوه ایمیل، استفاده از پنل یا سرویس ایمیل مارکتینگ است .تعدادی پلتفرم های ارسال ایمیل وجود دارد که هر یک انکانات و ویژگی های متفاوتی دارند . بعضی از این سرویس ها خارجی هستند که کسب و کار های ایرانی را تحریم کرده اند و یا استفاده از آن ها دارای محدودیت است . در این شرایط سرویس های ایرانی خوبی در حال فعالیت هستند که میتوانیم از آن ها استفاده کنیم .

امیدوارم از خواندن مطالب بالا لذت برده باشید .

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.9 / 5. تعداد رای: 684

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.