ترافیک ارگانیک چیست و چرا در سئو اهمیت دارد؟ - بلو مارکتینگ

ترافیک ارگانیک چیست و چرا در سئو اهمیت دارد؟

ترافیک ارگانیک چیست و چرا در سئو اهمیت دارد؟- بلو مارکتینگ

ترافیک ارگانیک، ترافیکی است که از جستجوی کاربران در موتور های جستجو به وجود می آید. یا به عبارت بهتر باید بگوییم که ترافیک ارگانیک، میزان بازدید کاربران از وب سایت هایی است که در نتایج جستجو نشان داده می شوند.

زمانی که شما چیزی را در موتورهای جستجو مثل گوگل، بیگ سرچ، یاهو و… سرچ می کنید، چندین سایت مختلف به عنوان نتایج جستجو به شما نشان داده خواهد شد. هر بار که شما روی یکی از این سایت ها کلیک کرده و از آن دیدن کنید، بازدید شما به عنوان ترافیک ارگانیک در ابزار های آنالیز گوگل ثبت خواهد شد.

ترافیک ارگانیک برای مالکان وب سایت های مختلف، و به خصوص کسانی که یک کسب و کار خاص را از طریق وب سایت خود مدیریت می کنند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نقطه ی مقابل ترافیک ارگانیک، ترافیک پولی یا خریداری شده نامیده می شود. این دو مورد تفاوت های کمی با هم دارند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تفاوت ترافیک ارگانیک با ترافیک خریداری شده

مهم ترین تفاوت ترافیک ارگانیک(Traffic Organic) با ترافیک خریداری شده(Traffic Search Paid) این است که ترافیک ارگانیک رایگان می باشد. در حالی که برای گرفتن ترافیک خریداری شده همانطور که از نامش پیداست، باید هزینه ای را پرداخت کنید.

برای اینکه بتوانید از موتور های جستجو ترافیک بگیرید، باید با یکی از دو روش زیر اقدام کنید:

روش اول این است که به سئوی سایت خود توجه بیشتری نشان داده و آن را بهبود دهید، تا سایت شما رتبه ی بالاتری در گوگل پیدا کرده و در اولین نتایج گوگل نمایش داده شود.

روش دوم این است که برای قرار دادن تبلیغات خود در بالای نتایج ارگانیک، از Google Ads استفاده کنید.

زمانی که برای دریافت ترافیک از سئو سایت استفاده می کنید، سایت شما به صورت شبانه روزی بازدید دریافت خواهد کرد. اما مهم ترین نقطه ضعف این روش سرعت آن است. یعنی برای اینکه به نتیجه ی دلخواه خود برسید، به صبر و حوصله ی زیادی نیاز دارید.

اما زمانی که از تبلیغات استفاده می کنید خیلی زود نتیجه می گیرید. در عوض در این روش باید بابت هر کلیکی که روی بنر سایت شما انجام می شود هزینه ای پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید:
راهنمای خرید هاست (هر آنچه که قبل از خرید هاست باید بدانید)

مزیت ترافیک ارگانیک نسبت به ترافیک خریداری شده در این است که میزان ترافیک سایت شما به محض از بین رفتن تبلیغات خریداری شده، به سرعت کاهش خواهد یافت. اما ترافیکی که از طریق ترافیک ارگانیک به دست آمده دائمی می باشد و تا زمانی که صفحات سایت شما سئو شده باشند، می توانید روی افزایش بازدید ها از سایت خود حساب کنید.

شکل های مختلف ترافیک

علاوه بر ترافیک ارگانیک، انواع دیگری از ترافیک هم وجود دارند که کارشناسان سئو و وب مستر ها باید با آن ها آشنایی کامل داشته باشند. در ادامه به طور مختصر برخی از شکل های ترافیک را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • ترافیک تبلیغاتی یا همان خریداری شده (Paid Search):

این نوع از ترافیک همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد، با پرداخت هزینه و خرید تبلیغات انجام می شود.

مطالعه بیشتر: چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟

  • ترافیک مستقیم (Direct Traffic):

ترافیک مستقیم زمانی اتفاق می افتد که فردی مستقیما آدرس URL سایت شما را در مرورگر خود وارد کند. در این صورت بازدید آن کاربر از سایت شما در Google Analytics به عنوان ترافیک مستقیم ثبت خواهد شد.

  • ترافیک ارجاع (Referral Traffic):

زمانی که یکی از کاربران لینک سایت شما را در صفحات سایت های دیگر مشاهده کرده و از طریق کلیک روی آن از سایت شما بازدید کند، این نوع بازدید به عنوان ترافیک ارجاع ثبت خواهد شد.

  • ترافیک اجتماعی (Social):

این نوع ترافیک همان طور که از نامش پیداست، از طریق شبکه های اجتماعی مختلف مثل فیس بوک، توییتر و… ثبت می شود.

  • ترافیک نمایش (Display):

این نوع ترافیک هم شکل خاصی از ترافیک های پولی می باشد و از طریق نمایش تبلیغات در سایت های دیگر به دست می آید.

  • ترافیک ایمیل:

برای ثبت این نوع ترافیک، باید از روش ایمیل مارکتینگ برای جذب کاربران به وب سایت استفاده کرد. یعنی شما برای کاربران مختلف ایمیل های تبلیغاتی ارسال می کنید و هر بار که آن ها از طریق ایمیل به سایت شما وارد شوند، یک ترافیک ایمیل در Google Analytics برایتان ثبت خواهد شد.

مطالعه بیشتر: بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

دلایل اهمیت ترافیک ارگانیک

بهترین و مهم ترین نوع ترافیکی که می توانید برای سایت خود به وجود بیاورید، ترافیک ارگانیک است. این نوع ترافیک حتی از ترافیک های خریداری شده و یا ترافیک حاصل از شبکه های اجتماعی مختلف هم مهم تر است.

بیشتر بخوانید:
تولید محتوا چیست و چگونه تولید محتوا کنیم؟

حال ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که علت مهم بودن ترافیک ارگانیک چیست؟

در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که ترافیک ارگانیک روشی کاملا مطمئن می باشد و بازدید کنندگان واقعی را به سایت شما جذب خواهد کرد. یعنی آمار بازدید های سایت شما هر چقدر هم که باشد، خیالتان از بابت واقعی بودن آن ها راحت است.

تمام افرادی که با روش ترافیک ارگانیک از صفحات شما بازدید می کنند، از روی علاقه و نیاز به سایت شما وارد شده اند و احتمال زیادی دارد که به یکی از مشتری ها و یا کاربران ثابت سایت تبدیل شوند.

از طرفی دیگر، اکثر کاربران به گوگل و نتایج آن اعتماد کامل دارند؛ یعنی زمانی که سایت شما را در اولین نتایج گوگل ببینند، بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد تا اینکه بنر تبلیغاتی و لینک سایت را در رسانه های دیگر مشاهده کنند.

روش های نظارت بر میزان ترافیک ارگانیک

برای کنترل سطح ترافیک ارگانیک سایت ها، معمولا از دو ابزار Google Analytics و Google Search Console می شود. در ادامه هر کدام از این روش ها را بررسی خواهیم کرد:

ترافیک ارگانیک در Google Analytics

برای کنترل و مدیریت سطح ترافیک از طریق Google Analytics، شما باید به این سرویس وارد شده و مسیر ACQUISITION> ALL TRAFFIC> CHANNELS را دنبال کنید. در این مرحله شما می توانید از قسمت ORGANIC SEARCH، تمام ترافیک ارگانیک سایت خود از موتورهای جستجوی مختلف را ببینید.

ترافیک ارگانیک در Google Search Console

استفاده از سرویس Google Search Console، روش دیگری برای کنترل و مدیریت ترافیک ارگانیک سایت شماست. در این سرویس شما می توانید بفهمید که این بازدید ها با جستجوی کدام یک از کلمات کلیدی موجود در سایت شما انجام گرفته است.

برای استفاده از این سرویس کافیست وارد Google Search Console شده و مسیر PERFORMANCE> SEARCH RESULTS را دنبال کنید. در این مرحله برگه ای با نام QUERIES برای شما به نمایش در می آید که در آن می توانید گزارش های دقیقی از میزان بازدید سایت خود مشاهده کنید. در این گزارش ها شما می توانید ببینید که برای هر کلمه ی کلیدی چه تعداد بازدیدی انجام شده است.

برگه ی دیگری به نام PAGES به شما نشان داده می شود که در آن می توانید ببینید که چه تعدادی از صفحات سایت شما در نتایج گوگل به نمایش درآمده و چه تعداد بازدید دریافت کرده اند.

بیشتر بخوانید:
13 دلیل اصلی که سایت یا محتوای شما در گوگل نمایش یا ایندکس نمیشود

روش های افزایش ترافیک ارگانیک

شما می توانید با رعایت یکسری راهکار های خیلی ساده، ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش دهید. مهم ترین کاری که برای افزایش بازدید ها از سایت خود انجام دهید، انتشار محتواهای با کیفیت به صورت منظم و مستمر می باشد.

به طور کلی می توان گفت بهترین روش برای افزایش ترافیک ارگانیک، پیروی از اصول سئو سایت می باشد. شما باید با استفاده از قوانین سئو، صفحات سایت خود را به طور کامل بهینه کنید که سایت شما در اولین نتایج گوگل قرار بگیرد. برای این کار پیشنها می شود از روش های زیر استفاده کنید:

شما باید محتوایی را منتشر کنید که از نظر کاربران مختلف جذاب باشد و مطمئن باشید که آن ها نسبت به مطالعه ی آن محتوا مشتاقند. تمام کاربرانی که مطلبی را در گوگل سرچ می کنند، برای کار خود یک هدف مشخص دارند و شما باید به آن ها کمک کنید که به هدف خود برسند. یعنی باید دقیقا همان اطلاعاتی که به دنبالش هستند را برایشان فراهم کنید.

برای این کار شما باید تمام کلمات کلیدی خود را از تمام جوانب مورد بررسی قرار دهید تا بفهمید که کدام یک از آن ها باید به عنوان کلمه ی کلیدی هدف انتخاب شوند. زیرا برای ترافیک ارگانیک، باید حتما یک کلمه ی کلیدی هدف داشته باشید. در صورتی که سایت شما کلمه ی کلیدی نداشته باشد و یا حتی تعداد کلمات کلیدی هدف در ان زیاد باشد، به هیچ عنوان از ترافیک ارگانیک برخوردار نخواهد شد.

علاوه بر این، شما باید به عنوان صفحات خود توجه ویژه ای نشان داده و سعی کنید که کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط با موضوع صفحات را در عنوان خود بگنجانید. چرا که عناون هم یکی دیگر از فاکتورهای مهم در سئو سایت می باشد.

در مجموع باید گفت اگر می خواهید سایت شما در نتایج گوگل قرار گرفته و رتبه ی خوبی کسب کند، باید به صورت مرتب محتواهای مناسبی در ان قرار داده و برای رسیدن به هدف خود استمرار داشته باشید.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 242

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان سینا 26 آبان 1400

واقعاً ممنونم از مقاله خوبتون بعد از دیدن این مقاله فهمیدم ترافیک ارگانیک چقدر مهم هستش برای وب سایت م

آواتار کاربر کاربر مهمان Muhammad 26 آبان 1400

ممنون از محتوای خوبتون

آواتار کاربر کاربر مهمان فاصله 2 آذر 1400

واقعا. درست میگید بهترین راه برای افزایش ترافیک تولید محتوا هستش من تا الان کلی هزینه برای تولید محتوا کردم و نتیجه خوبی هم گرفتم

آواتار کاربر کاربر مهمان امیر علی 1 دی 1400

راه های خیلی خوبی بود برای ترافیک ارگانیک که معرفی کردید