رابط کاربری سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟ - بلو مارکتینگ

رابط کاربری سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

رابط کاربری چیست و چه اهمیتی دارد؟- بلو مارکتینگ

userinterface یا رابط کاربری به معنای شکل ظاهری یک اپلیکیش یا سایت می باشد. به عبارتی می توان گفت UI باعث تعامل کاربر با سخت افزار می شود. تمامی سیستم هایی که امروز با آن ها سروکار داریم دارای یک userinterface می باشند، ازجمله آن ها می توان به سایت ها، سیستم عامل ها، نرم افزارهای اندروید اشاره کرد. UI ها از مهم ترین مبحث های موجود در IT هستند، در واقع می توان گفت UI کار با سخت افزار را برای ما بسیار راحت تر کرده است. یک UI خوب باید ظاهری بسیار زیبا و کاربر پسند داشته باشد. در ادامه ی مقاله شما را با ویژ گی های UI بیشتر آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

تفاوت رابط کاربری و تجربه ی کاربری

UX یا تجربه کاربری به حسی که ما از تعامل یا کار کردن با سیستم می گیریم گفته می شود، برای مثال موتورهای جست و جوی گوگل و یاهو هر کدام به نحوه ی با کاربران خود ارتباط برقرار می کنند. یاهو تمام ابزارهایش را برای استفاده راحت تر در دسترس کاربر قرار می دهد، اما گوگل سعی می کند که ابزار های مهم در دسترس باشد و خیلی صفحه را شلوغ نمی کند. هنگامی که با گوگل یا یاهو مسنجر کار می کنید هر کدام تجربه های متفاوتی برای شما رقم می زنند به این تجربه یا حس UX گفته می شود.

UI جزوی از UX محسوب می شوند، در واقع می توان گفت هرچه یک سایت یا اپلیکیشن ظاهر زیبا تری داشته باشد کاربر در تعامل با آن حس بهتری می گیرد. توجه داشته باشید که UX کمی متفاوت تر از UI است؛ برای مثال یک  UX خوب می بایست توانایی شخصی سازی داشته باشد یعنی بتواند بر طبق سلیقه ی هر شخص محصولات مناسبی را به آن معرفی کند یا جزو موارد مورد علاقه آن شخص قرار دهد. پس می توان گفت رابط کاربری و تجربه کاربری متناسب باهم می توانند باعث جذب هر چه بیشتر افراد به یک سایت، اپلکیشین و… باشند. در ادامه انواع رابط های کاربری و ویژگی های یک رابط کاربری خوب را برای شما شرح می دهیم.

مطالعه بیشتر: لوگو چیست و درکسب و کار ما چه تاثیری دارد؟

رابط کاربری موبایل

تمامی شرکت های سازنده موبایل برای جذب کاربر سعی می کنند رابط کاربری جذابی را روی سیستم های خود ایجاد کنند. اگر به محیط برخی گوشی های همراه دقت کرده باشید؛ حتما متوجه شده اید کار با آن ها خیلی راحت و لذت بخش است و این مسئله  به این معناست که شرکت سازنده تلفن همراه در ایجاد یک رابط کاربری خوب موفق عمل کرده است. راحتی، دسترسی سریع به امکانات، سبک طراحی از جمله ویژگی های یک UI خوب می باشد.

رابط کاربری سایت

امروزه سایت های زیادی در دنیای اینترنت و IT وجود دارند؛ که برای جذب کاربر می بایست یک محیط کاربر پسند داشته باشند. در واقع می توان گفت اگر سایتی به خوبی طراحی شده باشد، پس کاربر در تعامل با آن حس خوبی می گیرد و به طور مکرر از آن استفاده خواهد کرد. توجه داشته باشید اگر مطالب و محتوای یک سایت بسیار جالب باشد ولی اگر UI خوبی نداشته باشد مورد توجه نخواهد بود. اگر شما قصد طراحی یک سایت کاربر پسند دارید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما به سلایق کاربران و نحوه ی دسترسی راحت به تمامی بخش های سایت توجه زیادی داشته باشید.

رابط کاربری نرم افزار

به جرئت می توان گفت اگر می خواهید یک اپلیکیشن توسط مخاطبین زیادی دانلود و استفاده شود باید محیط کاربر پسندی داشته باشد در زیر برخی از مواردی که باید در طراحی  یک UI  خوب در نظر داشته باشید را برای شما شرح می دهیم:

  1. توجه داشته باشید که محیط کاربری حتما متناسب با اپلیکیش یا نرم افزار شما باشد.
  2. ابزار های مهم و شاخص را حتما در طراحی خود جای داده و دسترسی راحتی برای استفاده از آن ها فراهم کنید.
  3. به شما پیشنهاد می کنیم که صفحه ی اصلی نرم افزار یا اپلکیشن خود را شلوغ نکنید.
  4. اگر می خواهید نرم افزار یا اپلکیشن خود را آپدیت کنید حتما به سلایق کاربران توجه زیادی داشته باشید.
  5. نرم افزار های مشابه را به خوبی بررسی کرده و از ویژگی های خوب آن ها بهره بگیرید.

همانطور که می دانید یک userinterface مناسب کاربران زیادی به خود جذب می کند. سایت هایی که از یک UI خوب بهره می گیرند بازخورد بسیار خوبی نیز دارند. امروزه گوگل به نیاز و سلیقه کاربران اهمیت زیادی می دهد، در واقع می توان گفت اگر سایتی رابط کاربری مناسبی نداشته باشد بازخورد بدی روی سئوی آن سایت خواهد داشت. در ادامه به شما توضیح می دهیم که چه کار هایی انجام دهید که UI جذابی طراحی کنید.

استفاده از آیکن های مناسب و مرتبط

در طراحی شکل ظاهری یک اپلکیشن یا نرم افزار به تصاویر و آیکن هایی که در آن به کار می برید توجه کنید، چرا که اگر شما از تصاویر یا آیکن های پیچیده استفاده کنید درک آن برای کاربران سخت خواهد بود. برای مثال تمامی برنامه نویسان از آیکن X برای بستن یا خروج استفاده می کنند اگر به جای آن علامت دیگری قرار دهند ممکن است کاربر دکمه خروج را پیدا نکند.

کاربرد شاخص به سادگی قابل تشخیص باشد

حتما می دانید که برخی از سایت ها یا نرم افزار ها به طور تخصصی روی یک موضوع خاص متمرکز شده اند، برای مثلا اینستا گرام برای انتشار پیام می باشد در حالی که باد صبا برای اطلاع رسانی از اوقات شرعی طراحی شده است.

دسترسی ساده و آسان

اکثر ما انتظاری که از یک سایت یا نرم افزار داریم این است که دکمه ها و گزینه های پر کاربرد در دسترس باشند. برای مثال اگر بخواهید در فیسبوک نام کاربری یا عکس پروفایل خود را تغییر دهید می بایست به تنظیمات رجوع کرده و بعد از انتخاب تنظیمات پروفایل می توانید عکس خود را تغییر دهید در حالی که در لینکدین کافی است روی علامت مداد کلیک کرده و تغییرات مورد نیاز را انجام دهید.

رنگ بندی مناسب، فونت کلمات نیز از موارد مهم در جذب کاربران و ساخت یک UI خوب می باشند.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 241

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.