چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟ - بلو مارکتینگ

چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟

چرا باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم؟- بلو مارکتینگ

در این مقاله یکی از روش های تبلیغات در گوگل را توضیح می دهیم و آن را از تمام جوانب بررسی می کنیم. موضوعات زیر در ادامه توضیح داده خواهد شد:

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یا یا همان تبلیغات گوگل، سیسیتم تبلیغاتی شرگت گوگل است که در آن افرادی که میخواهند تبلیغ کنند، با استفاده از سایت ها و ابزار های گوگل تبلیغات خود را انجام دهند. تبلیغات در گوگل، معروف ترین شکل گوگل ادز است. در این روش تبلیغ دهنده یک سری کلمات کلیدی به گوگل ارائه می دهد و در صورتی که کاربران آن را سرچ کنند، تبلیغات به آن ها نشان داده می شود. این تبلیغات می توانند در یکی یا هردو این بستر ها نشان داده شوند:

  • شبکۀ نمایش گوگل یا Google Display Network
  • شبکۀ جستجوی گوگل یا Google Search Network

 تبلیغ کنندگان به ازای هر کلیک هزینه ای می پردازند. وقتی کاربران کلمه کلیدی را سرچ می کنند که در بین چندین تبلیغات مشترک است، گوگل بر اساس ضوابط خاصی بعضی از تبلیغات را انتخاب کرده و به کاربر نمایش می دهدو در این زمینه بسیار هوشمند عمل می کند و تبلیغات شما را به کاربرانی نشان می دهد که احتمال جذب شدن بالایی دارند.

مطالعه بیشتر: ترافیک ارگانیک چیست و چرا در سئو اهمیت دارد؟

تاثیرگذاری گوگل ادز چقدر است؟

اگر تبلیغات در گوگل ادز به درستی راه اندازی شود، در اغلب کسب و کارها تاثیرگذار است. انتخاب کلمه های کلیدی درست، ساختن تبلیغات جذاب، تنظیم درست هزینه و کارهای تخصصی دیگری انجام دهید تا اثرگذاز باشد. ولی بسیاری از مردم بدون آگاهی و آموزش اشتباه از گوگل ادز استفاده می کنند و نتیجه ای نمی گیرند. بنابراین سعی کنید از مشاوران تبلیغاتی ادوردز استفاده کنید.

هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز

در واقع ساخت اکانت گوگل ادوردز رایگان است و شما حتی برای نشان دادن تبلیغات در گوگل هم هزینه ای پرداخت نمی کنید. به ازای هر کلیک روی تبلیغات باید هزینه بدهید. توجه داشته باشید این هزینه کلیک در کسب و کارهای مختلف قیمت های متفاوتی دارد و به مزایده شبیه است. رقبای شما هزینه ای برای کلیک هر کلمه کلیدی مشخص می کنند، هرچه سودی که کاربری که آن کلمه را جستجو کرده بیشتر باشد، رقیبتان قیمت بیشتری پیشنهاد می دهد  و شما هم برای اینکه بتوانید در مزایده برنده شوید مجبور می شوید پیشنهادی بالا تر از رقیبتان بدهید.

چطور در گوگل ادوردز تبلیغات کنیم؟

اول باید اکانت گوگل ادز بسازید و سپس تبلیغات را شروع کنید. پیشنهاد ما این است که این کار را به متخصصان این حوزه بسپارید تا هزینه و وقتتان تلف نشود.

در گوگل ادز چند نوع تبلیغ می توانیم بسازیم؟

  • تبلیغ متنی

این تبلیغات به صورت نوشته در شبکه جستجو نمایش داده می شود. در واقع یک سری از کاربران با سرچ کلمات کلیدی که شما به گوگل ادز ارائه داده اید، شاهد تبلیغات شما خواهند بود.

  • تبلیغ متنی واکنش‌گرا

تبلیغ متنی واکنش‌گرا یا Responsive search ad هم متنی هستند ولی تفاوتی که با بقیه تبلیغات متنی دارند این است که عبارات کوتاه و متفاوتی را برای تبلیغ ارائه می دهید و گوگل به صورت تصادفی ترکیب هایی از این عبارات را کنار هم قرار می دهد و کاربران که سرچ کرده اند شاهد این ترکیبات خواهند بود.

  • تبلیغ متنی فقط تماس

تبلیغ متنی فقط تماس یا Call-only ad هم به صورت نوشته و متنی هستد ولی بازهم با تبلیغات متنی متفاوتند. از این جهت که هدف از این تبلیغات، ورود کاربران به سایت نیست. بلکه شماره تلفن نمایش داده می شود و کاربر پس از کلیک به طور مستقیم با شما تماس میگیرد و شما به ازای هر تماس به گوگل هزینه می پردازید.

نکته ی بسار مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که امکان این نوع تبلیغ در ایران وجود ندارد. زیرا به دلیل تحریم ها، شماره ایران در لیست تلفن های قابل استفاده گوگل نیست.

تبلیغ ثبت شده توسط شما به کسانی نشان داده می شود؟

همانطور که گفته شد گوگل در این زمینه بسیار هوشمند رفتار می کند و معیار های مشخصی دارد. این معیار ها می توانند به شرح زیر باشند:

جنسیت: بر اساس جنسیت افراد بازدید کننده

مکان: کشور، شهر و حتی محله می تواند مشخص شود.

دستگاه: اینکه با کامپیوتر، لپتاپ، موبایل یا تبلت سرچ می کنند.

رده سنی: افرادی که در بازه سنی خاصی هستند.

علایق: کاربرانی که به موضوع خاصی علاقه دارند(برحسب سرچ های گذشته)

بازاریابی مجدد (REMARKETING): افرادی که قبلا به فروشگاه شما سر زده اند ولی خرید نکرده اند.

چه کمپبن هایی از شبکه نمایش گوگل استفاده می کنند؟

اگر از کمپین های شبکه نمایش گوگل استفاده کنید، وقتی کاربران هدف درحال گشتن در سایت ها هستند، جیمیل خود را چک می کنند و کارهایی از همین قبیل، تبلیغات شما به آن ها نمایش داده خواهد شد.

  • کمپین نمایشی استاندارد

با استفاده از این کمپین، تبلیغ شما در تمامی رسانه های نمایشی گوگل نشان داده خواهد شد. مثل اپلیکیشن ها، یوتیوب و سایت های مرتبط. فقط کافیست بنر جذاب آماده کنید تا مخاطبان را به سایتتان بکشانید چون گوگل با هوشمندی این بنر را فقط به مخاطبانی که به موضوع سایت شما علاقه مند هستند نشان می دهد.

  • کمپین جیمیل

این تبلیغات در جیمیل نمایش داده می شوند به این صورت که تبلیغ کننده لیستی از کاربران یا مخاطبان سایتش به گوگل ارائه می دهد و تبلیغ در جیمیل آن ها نشان داده می شوند.

تبلیغ ما در کجا نشان داده می شود؟

  • سایت های جستجو گوگل

که در موتور جسجتوی گوگل که پر بیننده ترین بستر محسوب می شود همان صفحه نتایج سرچ است که پاسخ به سوال پرسیده شده از گوگل می باشد. هنگام تبلیغ به گوگل ادز در صورت تایید و داشتن فاکتور های لازم، تبلیغ شما به عنوان اولین سایت نشان داده می شود.

  • گوگل پلی

 اگر نام اپلیکیشنی را سرچ کنید، گوگل اپلیکیشن های مرتبط دیگر هم نشان می دهد که شما می توانید از علامت Ad در کنارش متوجه شوید. این هم نوع دیگری از تبلیغات گوگل ادز است که به کاربران نشان می دهد.

مطالعه بیشتر: ایندکس شدن سریع در گوگل چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

  • گوگل شاپینگ

کاربران پس از سرچ کردن کلمه کلیدی موردنظرشان علاوه بر مشاهده کردن نتایج، تبلیغ های مرتبط با آن کلمات کلیدی هم ببینند. که پس از کلیک کردن روی هر آیکون، به آن فروشگاه اینترنتی منتقل می شوند.

  • نقشه گوگل

فرض کنید شما کلمه ی کافه یا رستوران را سرچ کنید. در این صورت کافه و رستوران های اطراف را به شما نشان می دهد. بعضا کاربران می توانند مکان های تبلیغ شده توسط گوگل را در اولین جایگاه ها ببینند. که این هم نوع دیگری از تبلیغات توسط گوگل ادز است.

  • سایت های همکار گوگل

مثلا یکی از این همکاران آمازون است و یک سری از تبلیغات گوگل ادز می توانند در آمازون (برای مثال) نشان داده شوند.

Max CPC چیست؟

Max CPC به حداکثر هزینه به ازای هر کلیک گفته می شود یعنی همان حداکثر هزینه ای است ک تبلیغ کننده حاضر است برای هر کلیک روی تبلیغاتش بپردازد. Max CPC هم می تواند به ازای هر کلمه کلیدی و هم می تواند به صورت گروهی برای هر ادگروپ باشد.

 Average CPC چیست؟

به میانگین هزینه به ازای هر کلیک Average CPC گفته می شود که یکی از معیار های مهم گوگل ادز است. هزینه کلیک روی تبلیغات شما در هربار نمایش داده شدن با توجه به اینکه رقبایتان چه قیمتی پیشنهاد داده اند و اینکه جایگاه تبلیغات شما کجاست، متفاوت است. حتی اگر شما برای تمامی کلیک ها قیمتی یکسان پیشنهاد داده باشید.

امتیاز کیفیت (Quality Score) در گوگل ادوردز چیست؟

امتیاز کیفیت عددی بین 1 تا 10 و معیاری تعیین شده توسط گوگل است که نشان دهنده مرتبط بودن و مفید بودن تبلیغ برای کاربران است. نرخ کلیک (نسبت کلیک به نمایش تبلیغ) و مرتبط بودن کلمات کلیدی از موارد تاثیرگذار بر امتیاز کیفیت هستند. هرچه امتیاز کیفیت بالاتر باشد، جایگاه تبلیغ درصفحه  نتیجه جستجو کاربر بالا می رود و هزینه تبلیغات کمتری توسط تبلیغ دهنده پرداخته می شود.

رتبه تبلیغ (Ad position) در گوگل به چه معناست؟

رتبه تبلیغ به جایگاه تبلیغ در صفحه نتایج جستجوی کاربران گفته می شود که بر اساس امتیاز کیفیت و حداکثر هزینه پیشنهادی برای هر کلیک تعیین می شود. میانگین رتبه تبلیغات شما در گوگل ادز به صورت Avg Position نمایش داده می شود.

توجه داشته باشید که امتیاز کیفیت و هزینه به ازای هر کلیک این دو معیار بسیار مهم و تاثیرگذار هستند چون در کنار هم جایگاه تبلیغات شما در صفحه نتیجه جسجتوی کاربران را تعیین می کنند

گروه تبلیغاتی یا ادگروپ (AdGroup) چیست؟ - بلو مارکتینگ

گروه تبلیغاتی یا ادگروپ (AdGroup) چیست؟

شما می توانید برای دسته بندی کلمات کلیدی، آن ها را در ادگروپ ها و کمپین های مختلف قرار دهید. قوی ساختن کمپین های گوگل ادوردزتان، باعث افزایش امتیاز کیفیت کلمات کلیدی خواهد شد. نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید کلمات کلیدی را در اد گروپ های مختلف قرار دهید. یعنی با توجه به دسته بندی محصولات، خدمات یا اهدافتان اد گروپ های مختلف بسازید.

شبکۀ جستجوی گوگل یا Search Network چیست؟

این شبکه با دارا بودن میلیون ها کاربر، همان صفحه نتایج جستجوی گوگل است که با سرچ کردن هر عبارت یا جمله ای تعدادی سایت به شما نمایش داده می شود.

شبکه نمایش گوگل یا Google Display Network چیست؟

شبکه ی نمایش گوگل که به اختصار GDN خوانده می شود، یک شبکه ی وسیع از سایت هایی است که گوگل اجازه دارد تبلیغات کاربران را در آن قرار دهد. شبکه نمایش گوگل به شما اجازه ی دسترسی به بیش از 90 درصد کل کاربران اینترنت را می دهد. نکته ی مثبت اینکه هزینه کلیک در این شبکه ی نمایش، ارزان تر از جستجو است ولی توجه داشته باشید که تقریبا به همان نسبت، نرخ کلیک هم کمتر است.

فرق CPM و CPA با  CPC چیست؟

CPM جایگزین CPC است که به معنای هزینه به ازای هر نمایش می باشد. مزایده ی CPM برا اساس تعداد نمایش است. CPA هم می تواند جایگزین CPC باشد و به معنای هزینه به ازای هر اقدامات ارزشمند برای کاربر مانند خرید کردن است.

تبلیغ کنندگان روی کلمات کلیدی سرمایه گذاری می کنند تبلیغات بر اساس سرچ شدن همین کلمات کلیدی نشان داده می شوند.

مزایده های گوگل

وقتی که تبلیغات و کلمات کلیدی مربوطه را در اکانت گوگل ادز ثبت کردید می توانید در مزایده گوگل ادز شرکت کنید. از جمله مواردی که در نتیجه مزایده تاثیرگذار است می توان به حداکثر هزینه به ازای هرکلیک و امتیاز کیفیت اشاره کرد.

وقتی یک کاربر در گوگل چیزی را سرچ می کند، موتور جستجوی گوگل این درخواست را پردازش می کند و مزایده ای اجرا می کند تا جایگاه تبلیغات و مبلغ آن را مشخص کند. با توجه به تعداد سرچ های بالا در گوگل، هر ماه میلیاردها مزایده انجام می شود. با توجه به این مزایده ها تبلیغات به کاربران نشان داده  می شود.

اینکه تبلیغ شما به کاربر نشان داده شود یا نشود به Ad Rank یا همان رتبه ی آگهی بستگی دارد. هرچقدر  Ad Rank بالاتر باشد، جایگاه بالاتری در نتایج جستجو خواهید داشت.

از طرفی امتیاز کیفیت هم تاثیر به سزایی دارد. اگر آگهی ای امتیاز کیفیت پایینی داشته باشد، حتی با پیشنهاد قیمت بالا، احتمال پایینی برای نشان دادن تبلیغات وجود دارد. ولی اگر آگهی ای امیتاز کیفیت بالایی داشته باشد، حتی با پیشنهاد قیمت پایین، می تواند برای هر کلیک رتبه بالاتری کسب کند.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.3 / 5. تعداد رای: 282

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.