تولید محتوا چیست و چگونه تولید محتوا کنیم؟ - بلو مارکتینگ

تولید محتوا چیست و چگونه تولید محتوا کنیم؟

تولید محتوا چیست و چگونه تولید محتوا کنیم؟

امروزه استفاده از اینترنت و فضای مجازی جزوی از زندگی روزمره افراد شده است. شما کسی را نمی بینید که برای دریافت اطلاعات از اینترنت استفاده نکند یا در صفحات و اپلیکیشن های مختلف عضو نباشد.

فعالیت در برنامه هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و … یک مسئله عادی می باشد. در این بین بسیاری از افراد و کسب و کار ها به دیدن پتانسیل بالا این فضا شروع به جذب افراد و مشتری های احتمالی در فضای مجازی و بستر وب کردند.

این افراد با ارائه محصولات و خدماتی که مجموعه شان در اختیار دیگران قرار می داد، تعداد مشتری های خودشان را افزایش دادند. وقتی که افراد، فروشگاه ها، سازمان ها و کسب و کارهای مختلف متوجه شدند که این فضا می تواند به آنها کمک کند، شروع به ایجاد وب سایت ها و صفحات مجازی برای معرفی کارشان کردند.

در چنین شرایطی یک فضای رقابتی به وجود آمد و مشتری ها جذب سایت ها و فروشگاه هایی می شدند که محصول و خدمات شان را بهتر ارائه می دادند. از طرفی برنامه های مختلف با استفاده از هوش مصنوعی، و موتورهای جستجو با استفاده از برخی الگوریتم ها که برای خودشان استاندارد سازی کرده بودند این فروشگاه ها، کسب و کارها و صفحات را به کاربران نشان می دادند.

یکی از مهم ترین مسائلی که برای موتورهای جستجو و برنامه های مختلف اهمیت داشت راحتی و رفع نیاز از کاربر بود. برای این کار صاحبان کسب و کار و سایت های خبری و آموزشی و … باید محتوایی ارائه می دادند که کاربر با دیدن و خواندن آن تمام چیزی که می خواست را دریافت کند. اما آیا همه افراد می توانستند چنین محتوایی ارائه دهند ؟

قطعا پاسخ این سوال خیر است مسلما همه افراد علم و زمان برای تولید چنین محتوایی نداشتند و ندارند. به همین دلیل افرادی که می توانستند این کار را انجام دهند با عنوان کارشناس تولید محتوا شروع به تولید محتوای با کیفیت و کاربر پسند کردند.

امروزه صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف سفارش تولید محتوا خود را به کارشناسان تولید محتوا می دهند تا بهترین محتوای ممکن را در سایت و صفحات مجازی خود قرار دهند و بیشتر دیده شوند. ما در این مقاله می خواهیم در مورد این که محتوا چیست و چرا باید یک محتوای قوی تولید کنیم صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تولید محتوا چیست؟

تعاریف مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد. دلیل این اختلاف، گستردگی دنیای بازاریابی محتوا است. بعضی از این تعاریف، سخت و پیچیده هستند. مثل اینکه در تعریف تولید محتوا گفته می شود: تولید محتوا یعنی فرایند انتخاب کردن یک موضوع بر اساس پرسونای مشتری و تولید انواع محتوای سئو محور و اصلی بر اساس موضوع انتخاب شده.

بیشتر بخوانید:
بهترین هاست دانلود و بهترین شرکت های هاست دانلود را بشناسید

مطمئنا از این تعریف چیز زیادی نصیب‌ مان‌ نمی شود‌. پس باید برویم سراغ تعریف‌ های ساده ‌تر. ساده ‌ترین، جامع ‌ترین و بهترین تعریف برای تولید محتوا این است که: تولید محتوا عبارت است از نوشتن، طراحی کردن، ضبط کردن صدا و تصویر و هر آن چیزی که برای انسان قابل درک و قابل انتشار از راه‌ های مختلف می‌ باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش تولید محتوا با موبایل + معرفی ابزار تولید محتوا

تولید محتوا برای رسیدن به هدفی خاص انجام می‌شود، اهدافی مانند فروش یک محصول، معرفی کسب و کار، اطلاع رسانی و انتقال خبر، آموزش و … اهدافی هستند که می توان با سفارش تولید محتوا به افراد با تجربه به آن رسید.

چرا باید تولید محتوا را جدی بگیریم؟

همان طور که گفتیم، تولید محتوا ابزاری است که می‌تواند ما را در رسیدن به هدف‌ مان کمک کند. اما اهمیت محتوا به همین جا ختم نمی ‌شود، بلکه اهمیت اصلی تولید محتوا را زمانی متوجه خواهیم شد که بدانیم یک محتوای خوب و سئو شده می‌ تواند ما را بیش از رقبای مان به مشتری‌ های احتمالی معرفی کند.

شاید همین مسئله دلیل جمله معروف بیل گیتس است که می‌گوید، محتوا پادشاه است. شما با سفارش تولید محتوا به یک تیم حرفه ‌ای، می‌ توانید یک محتوای یونیک و سئو شده داشته باشید. چنین محتوایی برای یک سایت واقعا حکم پادشاه را دارد و می ‌تواند سایت را در کنار برخی کارهای کوچک به رتبه‌ های برتر موتور جستجوی گوگل برساند.

چرا باید تولید محتوا را جدی بگیریم

اما اگر محتوای شما کیفیت لازم را نداشته باشد و نتواند نیاز کاربر را رفع کند، رسیدن به رتبه‌ های برتر نتایج غیر ممکن است. پس دلیل اصلی این که باید محتوا را جدی بگیریم این است که، محتوای خوب می‌ تواند کسب و کار ما را به تعداد خیلی زیادی از مشتریان احتمالی معرفی کند. که این مسئله ارتباط مستقیمی با افزایش درآمد ما خواهد داشت.

تولید محتوا چه فرقی با تبلیغات می کند؟

با این که بسیاری از افراد تولید محتوا و بهینه سازی سایت را یک روش تبلیغی می دانند، اما باید بگوییم که تولید محتوا و تبلیغات تفاوت‌ های زیادی با هم دارند. در ادامه این مقاله می‌ خواهیم برخی از مهم ‌ترین تفاوت‌ های تبلیغات و تولید محتوا را به شما عزیزان بگوییم. از مهم ‌ترین تفاوت‌ های تولید محتوا با تبلیغات عبارتند از:

زمان

اصولا برای انجام کارهای تولید محتوا، باید یک تقویم و برنامه‌ ریزی دقیق و منسجم تهیه شود تا انتشار و بارگذاری محتوا یک نظم و ترتیب مشخص داشته باشد. به این تقویم برنامه ‌ریزی، تقویم محتوایی گفته می شود. یعنی باید توجه داشتیم باشید که برای رسیدن به رتبه‌ ‌های برتر و دیده شدن توسط کاربران باید محتواهای مختلف که مکمل یکدیگر هستند را منتشر کنید.

این کار تقریبا زمان بر می ‌باشد، اما برای طولانی مدت یک استراتژی عالی می باشد. در حالی که تبلیغات بر عکس تولید محتوا یک کار زود بازده است. به همین دلیل بهتر است که شما تبلیغات را برای اوایل شروع کارتان انجام دهید. همچنین در کنار تبلیغات از تولید محتوا برای اهداف بلندتر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین منابع برای تولید محتوا و ایده برای تولید محتوا

نوع پیام

پیام‌ های تبلیغاتی بسیار کوتاه و تاثیرگذار هستند، در حالی که در تولید محتوا سعی می‌ شود کاربر کنجکاو شود و با خواندن یک مقاله کامل، دیدن ویدیو و … باز هم دوست داشته باشد که در مورد مسائلی  که در آن محتوا هست بداند و لینک‌ های مربوط به آن موضوعات را دنبال کند.

بیشتر بخوانید:
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟ و چه تأثیری دارد؟

در واقع تولید محتوا ویژگی‌ های مثبت و مزیت ‌های یک محصول را بیان می‌ کند و کاری می کند که کاربر در مورد آن محصول یا خدمات کنجکاو شود.

تعامل با مخاطب

از دیگر تفاوت‌ هایی که بین تولید محتوا و تبلیغات‌ وجود دارد این است که، در تبلیغات شرکت ها و کسب و کارها محصول خود را به صورت مستقیم به مشتری معرفی می کنند و از مشتری احتمالی می خواهند که محصول شان را خریدار کند. اما در تولید محتوا فرآیند معرفی و خرید به صورت غیر مستقیم انجام می شود، اما به چه شکل؟

در تولید محتوا مشخصات محصول همچون ویژگی ها، مزایا، طرز استفاده و دیگر مواردی که به محصول مرتبط است، بیان می شود. بنابراین مشتری احتمالی با علم کامل نسبت به محصول می تواند تصمیم بگیرد. نکته دیگر تعامل با مخاطب است، در تبلیغات یک پیام از سوی صاحبان کسب و کار به مخاطب ارسال می شود و مخاطب تصمیم می گیرد که محصول را تهیه کند یا خیر.

در تولید محتوا با مخاطب تعامل  داشته باشید

اما در تولید محتوا تعامل دو طرفه وجود دارد، به این شکل که کاربر می تواند نظرات و تجربیات خود را به دیگران انتقال دهد. علاوه بر این کاربران می‌ توانند، سوالاتی که برایش به وجود می آید را بپرسد. همچنین کاربران جدید که مشتری‌ های احتمالی محصول هستند، می توانند با خواندن نظرات و تجربیات دیگران در مورد محصول، انتخاب بهتری داشته باشند. به همین دلیل است که تولید محتوا تاثیر گذاری بیشتری از تبلیغات دارد.

محل انتشار

اینترنت جزوی از زندگی روزمره افراد شده است و هر کسی به راحتی می تواند به این فضا دسترسی داشته باشد. اگر تولید محتوا در چنین فضایی به صورت اصولی و هدفمند انجام شود، می تواند کسب و کار شما را به افراد خیلی زیادی معرفی کند. در نتیجه فروش کالا و خدمات مجموعه شما چند برابر حالت عادی می شود.

اما تبلیغات در جاهایی مانند صدا و سیما، بیلبوردها، سطح شهر و … انجام می شود. این کار جدا از دیده شدن، هزینه بسیار زیادی برای یک کسب و کار کوچک یا نو پا دارد. هزینه تبلیغ دقیقه ای در تلویزیون صدها میلیون هزینه دارد و بسیاری از شرکت ها، کارگاه ها و به طور کلی کسب و کارها از پرداخت چنین مبلغی عاجز هستند.

بنابراین بهتر است که از فضای اینترنت که هم برای کاربر و هم صاحب کسب و کار هزینه زیادی ندارد و همچنین در دسترس همه افراد قرار دارد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:
آموزش تولید محتوا با موبایل + معرفی ابزار تولید محتوا

ماندگاری

مسئله دیگر در تفاوت تبلیغات و تولید محتوا بحث ماندگاری تبلیغ یا محتوا است. تبلیغات یک عمر مشخص دارند. می‌ توانیم این مثال را برای شما بزنیم که شما وقتی بر روی یک بیلبورد در سطح شهر تبلیغ انجام می دهید، پس از مدت زمان مشخصی این تبلیغ برداشته می شود. حتی وقتی در تلویزیون و رادیو تبلیغ انجام می دهید، در ساعت خاصی این تبلیغ پخش می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه یک محتوای عالی بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند؟

بنابراین در تبلیغات تلویزیونی ممکن است همه مردم که بیننده تلویزیون هستند، آن تبلیغ را تماشا نکنند. اما تولید محتوا به این شکل نیست و در ساعتی قابل دسترسی و جستجو می ‌باشد. برای دسترسی به یک محتوا کافی است کلمه مربوط به آن در گوگل جستجو شود.

شما اگر یک محتوای سئو شده و مطابق با الگوریتم های گوگل تولید کنید و به رتبه های برتر نتایج خواهید رسید. بنابراین هر کسی در هر ساعت از شبانه روز که بخواهد به محتوای شما دسترسی خواهد داشت. همچنین تا وقتی که شما تغییری در محتوا ایجاد نکنید، به همان شکل در سایت یا فضای مجازی شما باقی خواهد ماند. پس تا شما نخواهید محتوای شما از فضای اینترنت حذف نخواهد شد و هر کسی از هر منطقه جغرافیایی می ‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

مورد دیگر ایجاد تغییرات است.  فکر کنید یک تبلیغ تلویزیونی یا یک تبلیغ بر روی بیلبورد انجام داده اید، پس از مدتی تغییراتی در محصول یا قیمت آن ایجاد کنید. آیا این تبلیغات هم قابل تغییر هستند؟ قطعا نمی توانید آن ها را تغییر دهید.

در حالی که  محتوا به سادگی قابل تغییر است و می توان هر تغییری که لازم است بر روی آن اعمال کرد. حتی می ‌توان بدون صرف هزینه ای آن را حذف کرد و یک محتوای جدید بار گذاری کرد. شما به راحتی می توانید محتوا را به روز رسانی کرده و هر وقت متوجه مشکلی در محتوا شدید آن را به سادگی تصحیح نمایید.

هزینه

همان طور که پیش از این گفتیم هزینه های تبلیغات در صدا و سیما بسیار بالا می باشد و هر کسی از پس آن بر نمی آید. هزینه های تبلیغات با اشکال مختلف مانند تبلیغات  روی بیلبوردها یا تبلیغات در سطح شهر هم بسیار بیشتر از هزینه های تولید محتوا می باشد. هزینه ی کم در کنار معرفی شدن با افراد بیشتر، دو عاملی است که باعث شده تا کسب و کارهای مخصوصا کسب و کارهای خرد و نو پا به تولید محتوا روی بیاورند. شما وقتی هزینه زیادی پرداخت نمی کنید پس ریسک بالایی هم انجام نداده اید و در نهایت چیزی از دست نخواهید داد

هزینه کمتر با تولید محتوا

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.4 / 5. تعداد رای: 764

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *