لوگو چیست و در کسب و کار ما چه تاثیری دارد؟

لوگو چیست و در کسب و کار ما چه تاثیری دارد؟- بلو مارکتینگ

چندتعریف مختلف از لوگو:

ممکن است بارها برای برخی ها این سوال مطرح شده باشدکه؛لوگو چیست؟درواقع لوگو نوعی علامت گرافیکی می باشد که این قابلیت راداردکه به شکل سمبل ، علامت ، نوشتار و یا ادغامی از این‌ها موردطراحی قرار گیرد.

لوگو، علامت و یانماد تجاری، نمادی می باشد که محصولات عرضه شده یا خدمات ارائه شده ای را از دیگر محصولات یا دیگرخدمات سوا می کند.

لوگو چکیده ی محتوا و خوداصل یک کسب و کار می باشد ، به عبارتی واضح تر لوگو بایستی در کمتر از یک ثانیه، برنـــد خاصی را در خاطر مشتری نمایان کند.

تا کنون به این مورد دقت کرده‌اید هنگامی که یک فرد را برای بار اول می بینیم و برخورد و قیافه اش به چشممان نمی آید، تا ابد این نوع حس را به وی خواهیم داشت؟ حتی درصورتی که با او بیشترآشنا شویم و خلقیات وی را بشناسیم، با این حال نیز قیافه نچسب بار اول در ذهن مان مدام تداعی می شود. بله، برند شما هم بوسیله ی لوگو، شکل سربرگ، تصویر وب‌سایت و به شکل نهایی هویت بصری آن اثر اولیه و دائمی را در خاطر مخاطب بوجود می آورد.

یشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

چندین سال است که کارشناسان بزرگترین شرکت های دنیا اقرار دارند که لوگو،از ضروری ترین عوامل شناخت یک برند خاص می باشد.ضرورت دارابودن یک لوگوی چشمگیر و پرقدرت برای یک کسب و کار مانند ضرورت دارابودن چشم جهت بینایی و ضرورت دارابودن زبان جهت حرف زدن می باشد.

درتعریفی دیگرازپاسخ به سوال لوگو چیست؟میتوان گفت:

لوگو یا نشان واره و یا آرم یک عنصر گرافیکی از نشانه های دیداری می باشد به گونه ای که بوسیله ی روش واژه ها یا قلم ویژه ای تنظیم شده است یا بوسیله ی شکل های تصویری به شکل خاصی (و نه بطورحتمی قابل خوانا) مورد چیده شدن قرارگرفته‌است. تصویر، رنگ، سبک واژه ها و … می بایست حتما با سایر نشانه های مشابه فرق داشته باشد.

نشان‌واره یک تصویر ملموس و سواشده جهت نشان دادن مجموعی از، محصول یا سرویس معین میباشد که به همراه اشاره به بعضی از مفاهیم، بعضی اوقات خصوصیت ها واصالت یک شرکت یا محصول را هم موردنمایش قرارمی دهد. 

 به عبارتی راحت تر، لوگو یک علامت کوتاه از اسم همراه با اشاره به زمینه ی کسب و کار، جهت حک شدن در خطر مخاطبان می باشد. توجه داشته باشید دربوجودآوردن لوگو کمترین ها ضرورت دارند چون می خواهد در فرصتی اندک در خاطر بیننده جذابیت، قشنگی و یک مفهوم خاص را منتقل کند.

این نماد گرافیکی با استفاده از کمپانی ها و سازمان های تجاری، صنعتی و تولیدی و کسب وکارهای کوچک مورداستفاده قرارمی گیرد تا بتواند ازاین راه نوع خدمت هدف ها و کالاهایشان را زودتر به بیننده نشان دهند. به کمک خلاقیت، ویژه بودن و بصری بودن در خاطر حک شده تا جاودانگی مداوم تری در خاطر بیننده برجای بگذارند.

همانطورکه درقسمت بالاگفتیم لوگو ادغامی از واژه هاونمادها است که شکل و ویژگی یک برند رابیان می نماید.

ساختن یک لوگوی چشمگیر و کارآمد از ضرورت بالایی  در جهت محبوبیت یک برند در خاطر بیننده ها برخورداراست.

قسمتی از کسب و کار، کالا یا اصالت بصری خود شما می‌باشد.

در اغلب مواقع شکل یک لوگو ابتدایی ترین چیزی می باشد که با شنیدن یک عنوان به یادشما می آید برای مثال:الجی، نایک ، کوکا کولا ، اپل و ماننداینها.

مراحل طراحی یک لوگو :

  1. برند خود را به درستی ارزیابی کنید ارزشها شعارها و اهداف  آن را بشناسید.
  2. طراحی مناسب را نسبت به فضای برند و تجارت خود را در نظر بگیرید که بتواند شما را نسبت به رقبای خود متمایز کند
  3. به این فکر کنید که لوگوی شما قرار است در کجا به نمایش گذاشته شود، و طول آن را طراحی کنید که استانداردهای لازم را برای نمایش در فضاهای مخصوص داشته باشد.به یاد داشته باشید، شما هر سبک لوگو را که بخواهید طراحی کنید باید یکسری قوانین مشابه را در لوگوی خود رعایت کنید
  4. در طراحی لوگوی خود سادگی اصول زیباشناسی،خوانایی، فونت، تناسب رنگ افکت و جلوه های زیبایی را با توجه به شخصیت برند خود طراحی کنید قبل از طراحی، در مورد آن‌ها مطالعه کنید‌.
  5. قبل از اینکه به سراغ نرم افزارهای طراحی بروید حتما طرح مورد نظر خود را از ابتدا بر روی کاغذ پیاده کنید و در مورد طراحی خود از افراد متخصص مشورت بگیرید.
  6. برنامه های مختص به طراحی لوگو را به خوبی بشناسید و یاد بگیرید و سعی کنید که با برنامه های فتوشاپ نیز ارتباط بگیرید
  7. مهم نیست که لوگوی شما در چه سایزی طراحی می شود اما کیفیت تصویر لوگوی شما باید در اولویت باشد در هر اندازه که طراحی می شود باید خطوط ریز در لوگوی شما نیز قابل رویت باشد.
  8. سعی کنید از رنگ‌های کمتر در لوگوی خود استفاده کنید و برای چاپ می توانید از، cmyk یا pantone, استفاده کنید .

انواع لوگو

ساخت لوگو را می شودطبق بکارگیری عناصری ازجمله: نوشتار، تصویر و …  به سه دسته جمعی تقسیم کرد:

بکارگیری در تصویر(سمبل ، آیکون ، پیکتوگرام) مانند کمپانی اپل)

بکارگیری نوشتار: وردمارک ، لوگوتایپ: بکاربردن اسم کمپانی و عرضه ی آن به دور از فونت‌های مرسوم مانند: لوگوی دیسنی یامثلا توییتر / مونوگرام،ساختن بوسیله ی یک حرف یا واژه های اختصاری آن برند / تایپ بیس: ساختن بوسیله ی اسم کمپانی و یا برند که یک تصویر گرافیکی را طراحی کند.

ادغام نوشتار و شکل(لوگوی ترکیبی): نظیر پیتزاهات اگرشمادراین لحظه محیط اطرافتان راتماشایی کنید؛ کمه کم پنج لوگو را خواهید دید! ما درفضای ارتباطات، گرافیک و تبلیغات می زیستیم. مطمئنا جهت داشتن سهم خوبی از بازار ویا جلب بیشتر نظر بینندگان خدمت یا محصول ارائه شده، نیازمند دیده شدن می باشیم. البته این را هم بیان کنم که هدف از مقاله گسترش گرافیک بد نمی باشد و هدف از مورد توجه قرارگرفتن ، قطعا “به شکل بد رویت شدن” نمی باشد. شما نیز مانند من آگاهید لوگو های بد چه لوگوهایی می باشند

هدف لوگو چیست؟

در عبارتی  مختصرمی شود اظهارداشت هدف از ساختن لوگو، شدت دادن به ثبت و جاودانگی لوگو در یاد ها و رویت شدن برند در راه مورپذیرش مالکان و مسئولین تجارت ها می باشد.

هنگامی که بینندگان با ساختن لوگویی جالبی مواجه می شوند در زمان اندکی به مفهوم نهایی در ساخت آن پی میبرند که شکل و پیام لوگو را به درذهن خودباقی می گذارند.

چرا به لوگو نیاز داریم؟

باتوجه به تجربه و همچنین نتیجه های آماری این مسئله اثبات شده است که کسانی (بینندگانی) به کمپانی هایی که لوگوی عالی و استانداردی را داراباشند، اعتمادفراوان تری خواهندکرد. همچنین ارتباطات تجاری هوب تر در بین رقیب ها یا کمپانی های هم جهت بازار از فواید دارابودن یک لوگوی خوب می باشد. در هر صورت اسم نیکو و تصویر فاخر، تاابد در خاطر ماندگاراست.

طراحی لوگو هنر نیست

بسیاری از کسانی که خیال می کنند به این خاطرکه لوگو عنصری بصری می باشد مطمئنا ساختن آن نوعی کار هنری می باشد. ساختن لوگو می بایست یک وسیله استراتژیک باشد که به کمپانی ها این فرصت را بدهد در بازار مورد شناسایی قراربگیرند.

مخفی کاری در لوگو نداریم!

اغلب افراد زمانی که قصد دارند لوگو داشته باشند؛ علاقه بسیاری دارندکه کل رازهای گیتی درآن نهفته باشد!

در اغلب لوگوهایی که در بازاروجود دارند این امکان رادارید که حقیقت این جمله را تماشا کنید. چند پیامی ویا چند مفهومی آفت ابتدایی لوگوهای مبتدی می باشد و اکثرا سبب غلط در بیننده خواهد شد.

ازعجله بپرهیزید؛ طی گذشت زمان و از راه تعاملات مخاطب با برند کمپانی ، لوگو معنا و مفهوم خاصی به خود خواهدگرفت.

مطالعه بیشتر: رابط کاربری سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟

چرا لوگو مهم است؟ اهمیت آن چیست؟

زمانی که شما یک لوگو را تماشا می کنید درفاصله ی کمی آن را به یاد، تجربیات و اسم برند ارتباط می دهید. لوگو سبب می شود که برند خیلی زود قابل شناسائی باشد. لوگویی که خیلی خوب ساخته شده است تاابد درخاطر ماندگار خواهد بود و به مشتریان این امکان را می دهد که اسم برند را درخاطرشان حفظ کنند.

تصویر ها و رنگ ها اغلب بر روی مغز انسان موثر هستند و سبب می شود آسان تر مراحل را به خاطر داشته باشند. این به آن معناست که اگر لوگوی شما خصوصی باشد و به آسانی قابل شناسائی باشد شخص قادراست به آسانی کمپانی شما را به یاد بیاورد و یکبار دیگر نیز کالاهای شما راخریداری کنند و شما را به نزدیکانشان معرفی کنند.لوگو توقعات سازمان را بیان می کند و اگر قادرنباشد توجه مردم را جلب خود کند وقت و پول هدر می رود و بیننده به مشتری تبدیل نخواهدشد.

  • در اولین ارتباط قوی باشید

تعدادبسیارزیادی از شرکت ها در دنیا، زمان کمی جهت جلب توجه بینندگان خواهند داشت. اگر یک لوگو این قابلیت رانداشته باشدکه در جهان دیجیتال امروز بینندگان را تحت تاثیر قرار بدهد؛ بینندگان فورا به محل دیگری خواهندرفت. بعضی از مالکان کسب و کار که در آغاز شروع کار خود اگر یک لوگوی کم هزینه و ابتدایی را بکار می گیرند از مقدار اثر گذاری نخستین ارتباط، که در خاطر بیننده به وجود می آید بی خبر می باشند.

لوگو همان برند نیست!

به تعدادفراوانی از فعالیت های تجاری و اجتماعی یک سازمان تجاری در بازار و برخورد شما با بینندگان اصالت برند را بوجود می آورد. اگرچه دربعضی موارد لوگو قادر است از راه مسئولیت پیغام رسانی خود یکی از پیغام های تجاری یا ارزش های سازمانی برند (سازمان) را انتقال دهد.

را لوگو - بلو مارکتینگ

دربین ارتباط های چند سال اخیر با سازمان هایی که تازه تاسیس شده بودند متوجه این غلط لغوی-مفهومی شده ایم و در پی تحقیقات ویافته هایی در ارتباط با کلمه لاتین logo و brand نتیجه واضح از اختلاف این دو کلمه یافته ام. (به شما پیشنهاد میکنم شما نیزدرانجام این تحقیق اقدام کنید).

به عبارتی راحت تر برند نقطه ی تمایز گونه ارائه خدمت، ارزش های سازمانی و … از رقیبان می باشد که سبب می شود اسم خوب تری در بازار هدف بیابیم و به همراه این فعالیت ها لوگو بیشتر ازهرچیزی نقش نشانه پیروزی یا عدم پیروزی برند را در میان بینندگان دارد.

با اطمینان کردن به دانش سازندگان گرافیک در زمینه ی ساخت لوگو شما این امکان را خواهید داشت یک لوگوی قدرتمند در جهت کسب و کار خود طراحی کنید.

امید داریم دربیانات خود آگاهی های لازم را درخصوص لوگو و اهمیت آن به شما ارائه داده باشیم.

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.2 / 5. تعداد رای: 863

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان سعید 26 آبان 1400

بعد از خوندن این محتوا فهمیدم که لوگو چقدر مهم هستش

آواتار کاربر کاربر مهمان امیر 26 آبان 1400

بعد از خواندن این مقاله فهمیدم لوگو چقدر در برند سازی مهم هستش

علیرضا بلوریان 27 آبان 1400

خوشحالیم که این محتوا به دردتون خورده امیر جان

آواتار کاربر کاربر مهمان Mohsen 27 آبان 1400

من برای کسب و کار خودم این روزا دنبال طراح لوگو می گشتم و اکثراً قیمت 500 هزارتومان به بالا می دادن واقعا چرا برای یه تصویر باید این همه پول داد الان خودم با فونت داخل فتوشاپ یه لوگو زدم کاملا هم راضی هستم پول تون رو بابت این چیزا هدر ندید

آواتار کاربر کاربر مهمان رضا 2 آذر 1400

من با حرف شما اصلاً موافق نیستم لوگو یه نقاشی نیست که لوگو هویت یک برند هستش پایه یه کسب و کار یه لوگو حرفه ای هستش تا همه از روی اون لوگو برند و کاری که می کنید رو متوجه بشند

آواتار کاربر کاربر مهمان محسن 1 دی 1400

منم با شما خیلی‌ موافقم من قبلاً یه لوگو سفارش دادم با قیمت 300 اولش. خیلی راضی بودم ولی بعد که پیج م اومده بالا و دیده شد دیدم نسب به رقبا اصلا بدرد نمیخوره بعدش با سایت بلو مارکتینگ در تلگرام آشنا شدم و می‌خواستم سرویس لوگو فوق حرفه ای شون رو بخرم که قیمت ش قبلاً 2 میلیون بود الان رو نمی دونم چنده و ازشون مشاور گرفتم گفتم برای پیچ اینستاگرامی فروشگاهی کدوم پنل ها بنظرتون خوبه بگیرم گفتند پنل لوگو حرفه ای که قیمت 1میلبون 300 هزارتومان برای شما خوبه همون سفارش دادم و بعد از اون مشتری هام چند برابر شد