سایز استاندارد a4 و a5 و بقیه سایز کاغذ سری A را بشناسید - بلو مارکتینگ

سایز استاندارد a4 و a5 و بقیه سایز کاغذ سری A را بشناسید

سایز استاندارد a4 و a5 و بقیه سایز کاغذ سری A را بشناسید- بلو مارکتینگ

امروزه در طول روز با انواع مختلفی از کاغذ سروکار داریم از جمله کتاب ها و دفاتر تا روزنامه ها و اوراق اداری، بنابراین یکی از مهم ترین وسایل و اشیا در زندگی روزمره کاغذ ها هستند. .که ما در بلو مارکتینگ با انتشار این مقاله قصد داریم تا با هدف آشنایی بیشتر و شناخت دقیق تر دو نوع کاغذ A4 و A5 که از پرکاربرد ترین اوراق در ایران و جهان است اشنا شوید.

تاریخچه ای کوتاه در مورد تولید کاغذ:

ساخت کاغذ از قرن سوم میلادی و از کشور چین آغاز شد و  در این کشور مورد استفاده قرار گرفت. در اواخر قرن ششم میلادی ارتباط کشورهای چین و ایران باعث راه یابی کاغذ به دیوان خانه دولت ساسانی و کاربرد آن شد. چیزی نگذشت که دیگر شهرها مانند شیراز و بغداد شروع به ساخت کاغذ و نشر آن کردند. مسلمانان با استفاده از لباس های کهنه، کتان و کرباس، تور ماهی گیری، طناب و … توانستند کاغذ هایی با کیفیت مناسب و به رنگ سفید لطیف تولید کنند

که این شیوه تولید کاغذ به مدت پنج قرن در نزد مسلمانان مخفی ماند. در این زمان کاغذ به کشور های اروپایی صادر می شد برای مثال تا قرن سیزدهم فرانسه وارد کننده عمده کاغذ از کشورهای همسایه خود مانند ایتالیا و اسپانیا بود.  در قرن چهاردهم برخی از آسیاب های گندم تبدیل به کارگاه های تولید کاغذ شدند و بسیاری از کشورها هم چون فرانسه به تولید کاغذ پرداختند. پس از پیشرفت صنعت و تکنولوژی و اختراع دستگاه های پیشرفته تر در صنعت کاغذ سازی انواع کاغذ با ویژگی های متنوع تولید و در اختیار بشر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: بهترین ورژن فتوشاپ را بشناسید

در زمان حاضر بر کسی پوشیده نیست کاغذ مهم ترین رکن در آموزش، چاپ و…. است و از زمان اختراع تا کنون قابل اعتماد ترین وسیله برای انتقال اندیشه میان نسل های بشر بوده است و نقش مهمی در ذخیره و جمع اوری اطلاعات و دانش بشری دارد. کاغذ از متراکم شدن الیاف طبیعی و سلولزی که به شکلی نامنظم در هم پیچیده شده اند ساخته شده و به صورت یک ماده منسجم در ابعاد و جرم های مشخص در می آید

و معمولا از جنس خمیر کتان، کنف،  چوب و ضایعات کشاورزی تولید می شود و آن را به عنوان یکی از فراورده های چوبی می شناسیم. کاغذها دارای ابعاد و ویژگی های متفاوتی هستند که در ادامه با محوریت قرار دادن سایز A4 و سایز A5، سایز و ویژگی آن ها را بررسی می کنیم.

کاربرد کاغذ سایز A4 و سایز A5:

کاربرد کاغذ سایز A4 و سایز A5- بلو مارکتینگ

کاغذ سایز A4 از پرکاربردترین و پرمصرف ترین سایز و انواع کاغذ در سرار جهان است که استفاده از آن در موارد بی شماری مانند اوراق مصرفی در مدارس و دانشگاه و ادارات و صنایع چاپ و … بر کسی پوشیده نیست. 

کاغذ سایز A5 بیشتر برای متن های کوتاه و نامه های اداری استفاده می شود. نامه های اداری اصول و قواعد نوشتاری خاص به خود را دارد. سایز کاغذ نامه های کوتاه و رسمی بسیار حائز اهمیت است که کاغذ سایز A5 (Tabloid) برای این کار بسیار مناسب است. با استفاده از کاغذ سایز A5 می توانید در هنگام چاپ و کپی و انتقال موضوع در هزینه ها صرفه جویی کند.

این کاغذها بدون پوشش بوده و برای جذب و پذیرش جوهر عالی هستند، همچنین نسبت به سایر برگه­های با پوشش مقرون به صرفه هستند، از ان جا که این نوع کاغذها بدون پوشش هستند و دارای سایز نرمال می باشند می توانند برای چاپگرها مورد استفاده قرار بگیرند و همچنین برای نوشتن با قلم معمولی و دست نوشته ها ایده آل هستند. این نوع کاغذ ها برای فرم ها و سربرگ های شرکتی و یاداشت معمولی عالی هستند.

 معرفی سایز استاندارد کاغذ های سایز A5و A4 و دیگر کاغذها در سیستم ایزو:

استاندارد ایزو همان استاندارد بین المللی است که در سراسر جهان شناخته شده است که با توجه به استانداردهایی اندازه کاغذهای مصرفی را تعیین کرده است و هدف از این استانداردها این است که تعداد اندازه و ابعاد مختلف کاغذ یکسان سازی شده و تنوع اندازه ها کاهش یابد.

شاید متوجه این نکته شده باشید که سه بعد استاندارد A, B, C برای کاغذ وجود دارد، اغلب افراد معمولا با سایز های سری A سروکار دارند و در بین سایز های مختلف این سری از سایز های سری B نیز استفاده می کنند. کاغذ های سری C نیز بیشتر برای پاکت ها و پوشه هایی که معمولا اوراق سری A را در آن نگه می دارند، تولید می شود.

بیشتر بخوانید: قبل از سفارش طراحی سایت به چه نکاتی باید توجه کرد

سیستم اندازه گیری ایزو برای کاغذ بر اساس اندازه یک ورق کاغذ چهار گوش به ابعاد مشخص و مساحت یک متر مربع مشخص می شود. همانطور که اشاره کردیم بیشتر استفاده از کاغذ مربوط به سری A و کاغذهای A4 و A5 است، بزرگترین اندازه این سری مربوط به کاغذ A0 است که دارای 1189 میلی متر طول و 841 میلی متر عرض می باشد، که با تقسیم این ابعاد به اعدادی مشخص اندازه ابعاد مختلف سری A به وجود می آید.

همچنین رابطه بین طول و عرض هر یک از این کاغذها دارای رابطه مشخص می باشد. حاصل تقسیم طول بر عرض کاغذهای سری A تقریبا برابر با عدد 4142/1 است و اعشار اخر طول و عرض استاندارد هر کاغذ به نزدیک ترین عدد بعد از خود در واحد میلی متر گرد شده است. 

در جدول زیر ابعاد مختلف کاغذهای استاندارد سری A  و جزییات آن را مشاهده می کنید. که دونوع پر کاربرد ان یعنی سایز A4 و سایزA5 به ترتیب دارای ابعاد 297 میلی متر ارتفاع و 210 میلی متر عرض و سری A5 دارای 210 میلی متر ارتفاع و 148 میلی متر عرض می باشد. به طور کلی استاندارد سایز A5 نصف اندازه سایز A4 است. به عبارتی طول برگه سایز A5 برابر عرض برگه با سایز A4 است.

نوع کاغذ سری Aطول * عرض (میلی متر)طول * عرض (اینچ)
A01189 * 8418/46 * 1/33
A1841 *5941/33 * 4/23
A2594 * 4204/23 * 5/16
A3420 * 2975/16 * 7/11
A4297 * 2107/11 * 3/8
A5210 * 1483/8 * 8/5
A6148 * 1058/5 * 1/4
A7105 * 74 1/4* 9/2
A874 * 529/2 * 2
A952 * 372 * 5/1
A1037 * 265/1 * 1

چهار ویژگی برتر که در شناسایی کاغذ باید مد نظر داشته باشید:

چهار ویژگی برتر که در شناسایی کاغذ باید مد نظر داشته باشید - بلو مارکتینگ

1. خصوصیات مواد تولیدی:

قطعا مواد اولیه و نوع ساخت آن بایستی مرغوب و با کیفیت باشد. درست است که نمی شود کارخانه و عوامل تولیدی کاغذ را بررسی کرد اما سایز دقیق، چگالی، وزن، مقاومت و ظاهر کاغذ از عواملی هستند که با جستجو و کسب اطلاعات در مورد آن ها می توان به کیفیت و روند ساخت دقیق پی برد.

2.مقاومت در برابر خم شدگی:

شرکت های تولید کننده کاغذ، کاغذ را در برابر خم شدگی به طور کامل تست می کنند به این دلیل که کاغذ را با پایداری مناسب به بازار عرضه کنند. در کل مقیاسی برای اندازه گیری مقاومت در برابر خم شدگی کاغذ مشخص نشده ولی شکنندگی کاغذ نشان از مواد شیمیایی نا مرغوب دارد.

3.ضخامت و مقاومت:

ضخامت و مقاوت کاغذ باید به گونه ای متناسب با کاربری باشد و دراثر منگنه، چاپ و نوشتن اسیب نبیند و به راحتی قابل استفاده باشد.

ویژگی های دیداری:

این ویژگی ها شامل ویژگی هایی می شود که به سادگی قابل تشخیص هستند مانند؛ شفافیت، درخشندگی، ماتی، رنگ و… .

بیشتر بخوانید: قیمت طراحی لوگو و نحوه تعیین قیمت آن

مواد اولیه و ساخت کاغذهای سایز A5 و A4 و به طور کلی دیگر انواع کاغذ:

پس از تهیه مواد اولیه کاغذ در طی فرآیندی دو مرحله ای تولید می شود:

مرحله اول: الیاف سلولزی از چوب و دیگر مواد اولیه استخراج شده و به خمیر که اصطلاحا به ان پالپ می گویند تبدیل می شود و در مرحله دوم: خمیر با آب مخلوط شده و روی ماشین کاغذ ساز قرار می گیرد و به شکل مسطح تبدیل و در نهایت ورق کاغذ و رول کاغذ به وجود می آید.

این کاغذ ها با توجه به نوع استاندارد ها و درخواست با استفاده از دستگه برش در قطع های مناسب برش خورده و روانه بازار می شود.

سایزکاغذ A4 - بلو مارکتینگ

در هنگام خرید کاغذ سایز A4 و سایز A5 و یا دیگر نوع کاغذ ها باید به نکاتی توجه کرد:

  • گرماژ کاغذ مورد استفاده را متناسب با پرینتر و چابگر انتخاب کنید.
  • کاغذ هایی که با دستگاه های لیزری برش خورده اند ابعاد دقیق تری دارند و همچنین کاربرد آنها نیز بیشتر است. کاغذهای تولید شده در کشور اندونزی و برخی کاغذهای تولید شده در ایران با استفاده از لیزر برش می خورند.
  • از وزن متناسب کاغذ با توجه به نوع کاربرد ان استفاده کنید.
  • اگر از جمله افراد طرفدار محیط زیست هستید می توانید از کاغذ شرکت هایی استفاده کنید که در زمینه تولید کاغذ درختی را قطع نمی کنند.
  • از کاغذ با کیفیت استفاده کنید. چرا که برخی کاغذهای بی کیفیت با پرینتر هم خوانی نداشته و دچار پارگی ، جمع شدگی و یا تغییر می شوند.
  • توجه کنید که سطح کاغذ صاف باشد. در صورتی که کاغذ در برابر نور دارای سطوح نایکنواخت بود از خرید آن خودداری کنید.
  • توجه داشته باشید که برای کارهای چاپی اندازه اولیه کاغذ با 5 درصد ضایعات برش انتخاب می شود چرا که در اکثر کارهای چاپی در مراحل پایانی کاغذ نیاز به برش دارد که حدود 2 میلی متر در نظر گرفته می شود پس از برش کاغذ با اندازه های استاندارد به دست کاربران می رسد.

 به مثالی در این زمینه در مورد کاغذ سایز A5 و کاغذ سایز A4 توجه کنید:

چنان چه در نکات بالا به آن اشاره شد بهترین برگه های سری A در اندونزی تولید می شوند برای مثال برگه های سایز A5 در برند اس ای (SA) این کشور در بسته 500 برگی قابل عرضه است. هر جعبه برگه های سایز A5 حاوی پنج بسته 500 تایی برگه می باشد.

کیفیت بالای این کاغذ باعث محبوبیت این کاغذ ها در ادارت و شرکت ها شده است. گرماژ کاغذ سایز A5 این شرکت 80 گرم است و برای نوشتن، کپی، فکس و استفاده در چاپگرهای جوهر افشان بسیار مناسب هستند. این نوع با کیفیت کاغذ سطحی لطیف دارد و قابلیت چاپ دقیق و بدون نقص را به کاربر می دهد و کمترین اصطکاک و آسیب را به دستگاه وارد می کند. ویژگی های کاغذ سایز A4 این برند نیز مانند ویژگی سایز A5 می باشد.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.9 / 5. تعداد رای: 2016

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

آواتار کاربر کاربر مهمان علی 6 فروردین 1401

خیلی ممنون از مقاله خوبتون واقعا عالی و با کیفیت بود

آواتار کاربر کاربر مهمان محسن 22 فروردین 1401

من دنبال سایز a5 بودم برای طراحی ولی به بعدش نیاز پیدا کردم به سایز a4 نگاه به عکس تون کردم دیدم سایز تمام سایز سری a رو زدید و عکس دانلود کردم و خدایی دمتون گرم دیگه مجبور نیستم هی سرچ کنم

آواتار کاربر کاربر مهمان Nima 3 اردیبهشت 1401

برای سفارش کاغذ برای کار های اداری سایزa4 بهتره یا سایز a5