چگونه یک محتوای عالی بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند؟

چگونه یک محتوای عالی بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند؟

چگونه یک محتوای عالی بنویسیم که افراد واقعا آن را بخوانند؟

امروزه با وجود افزایش فروش اینترنتی در وب سایت ها، حساب های اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی، تولید محتوا به امری مهم و قابل توجه برای افزایش فروش و جذب مشتری تبدیل شده است. حال محتوایی که تولید و در داخل شبکه های اجتماعی بارگذاری می شود، باید به گونه ای باشد که مخاطب را به سمت خود جذب کند. در واقع هرچه نویسنده محتوا به مهارت های نوشتن و اصول بازاریابی آگاه تر باشد و بدین صورت محتوای اصولی را ارائه دهد، شانس دیده شدن و موفقیت خود را بیشتر خواهد کرد. در ادامه اصول و قوانین یک تولید محتوای حرفه ای را شرح خواهیم داد.

اهداف محتوا را تعیین کنید

برای تولید محتوا باید مانند یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما در جهت اهداف بازاریابی حرکت کند. در صورتی که اهداف شما هوشمندانه باشند، قادر هستند تا بازدید کننده های بیشتری را جذب کنند. پس از مشخص کردن این اهداف، هر یک از مطالب را با اهداف خود مطابقت دهید. محتوایی که قصد ارائه آن را دارید، باید علاوه بر مطابقت داشتن با اهداف شما، آن نتیجه مورد انتظار مشتری را نیز بر آورده سازد. در مجموع، بهتر است قبل از شروع به تولید محتوا، اهداف خود را تعیین کنید.

مخاطبان خود را بشناسید

برای تولید محتوا، نباید تنها به این فکر کنید که قصد تولید چه نوع محتوایی را دارید؛ زیرا ساختن یک استراتژی محتوا تنها به این موضوع ختم نمی شود. در ابتدا شما باید بدانید که با چه کسی صحبت می کنید، چگونه می خواهید با آنها صحبت کنید و در کجا می توانید آنها را پیدا کنید؟ مهم ترین و اساسی ترین نکته در جذب مخاطب، این است که هر خواننده ای احساس کند که به طور مستقیم و شخصی با آنها در حال صحبت هستید.

جهت سفارش تولید محتوا باکیفیت با رعایت اصول سئو کلیک کنید

برای انجام این کار باید در محتوای خود احساس صمیمت و نزدیکی را به بازدید کننده انتقال دهید. شما باید آنها را دوست خود بدانید و از موانع، چالش ها، نقاط درد، ترس های آنها و … آگاه باشید. بدین صورت موفق خواهید شد تا راه حل رویایی و بزرگترین خیالات آنها را به خوبی درک کنید. همیشه این نکته را در ذهن خود بسپارید که تمامی بازاریابی ها با انسان هایی است که مشتاق به برقراری ارتباط هستند.

شما در بهترین حالت می توانید که با هر فردی که از وب سایت بازدید می کند، ارتباط برقرار کنید؛ هرچند که عملی کردن آن کار مشکلی به نظر می رسد. حال راه حل آن چیست؟ باید پرسونای خریدار ایجاد کنید. در تولید محتوا، پرسونای خریدار فردی است که قصد دارید در طول محتوا به آن برسید. این شخصیت نیمه داستانی به عنوان نماینده مخاطب هدف شما، یعنی به افرادی که به احتمال زیاد از مطلب شما سود می برند و مشتری می شوند، خدمت می کند. ایجاد کردن یک شخصیت خریدار به کمی تحقیق، حدس و ترفند نیاز دارد، اما در نهایت، یک تصویر واضح از شخصی است که قصد دارید به بازار عرضه کنید و افرادی که از محتوای شما استفاده کنند.

مخاطبان  خود را برای تولید محتوا بشناسید

به سفر مخاطب تکیه کنید

در واقع زمانی که شما محتوایی را تولید می کنید، راه حلی را ارائه می دهید؛ از این رو هر کدام از چشم اندازهای شما، مسیری را برای رسیدن به آن راه حل دنبال می کنند. این مسیر شامل مراحل آگاهی، توجه و تصمیم گیری است. اما هر کدام از چشم اندازهای شما در بخش های مجزایی در این سفر قرار می گیرند؛ در نتیجه استفاده از مطالب جذاب در هر مرحله از محتوا بسیار حائز اهمیت است. زمانی که شما برای هر مرحله از سفر خریدار، محتوا تولید می کنید هیچ بازدید کننده ای قادر نیست که شکاف ها را ببیند؛ بدین شکل هر فردی که از وب سایت بازدید می کند، چنین احساسی دارد که اطلاعات مرتبط و مفیدی را دریافت می کند.

برای هر محتوا قالب های مناسبی را در نظر بگیرید

بهتر است قالبی را برای محتوا خود در نظر بگیرید که با هر مرحله از سفر مخاطب متناسب باشد. یک بازدید کننده در مرحله آگاهی، نمایشی زنده از محصول یا خدمات شما را نمی خواهد؛ بلکه آنها چک لیستی  سریع یا پست وبلاگی می خواهند تا مشکلشان را بهتر بشناسند و راه حل آن را در محتوا شما پیدا کنند.

در مرحله تصمیم گیری نیازی به دانستن تمامی راه حل ها نیست. بازدید کنندگان به مشاور یا نمایشی نیاز دارند که نشان دهد محصول شما راه حل کاملا مناسبی برای آنها است؛ از این رو سعی کنید همیشه مخاطبان خود را در همین مرحله قرار دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش تولید محتوا با موبایل + معرفی ابزار تولید محتوا

استفاده از سئو

یک راه بسیار خوب برای تحقیق در مورد کلید واژه ها، نوشتن سوالاتی در محتوا است که احتمال می دهید مخاطبان هدف شما آنها را سرچ خواهند کرد. سپس حتما در مورد آن سوالات تحقیق کنید که میزان جستجوی آنها به اندازه کافی باشد. یکی از قوانین کوچک اما تاثیرگذار در این موضوع، هدف قرار دادن کلمات کلیدی در دسترس است. به این معنی که حجم جستجوی ماهیانه (MSV) داشته باشید؛ بدین صورت می توانید کلمات کلیدی که با محتوا شما مرتبط هستند را شناسایی کنید‌.

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

یکی از عواملی که منجر می شود در موتورهای جستجوگر (سئو) دارای رتبه باشید، قدرت دامنه است. شما با تعداد سایت های خارجی که با محتوای شما ارتباط دارند، اختیار دامنه را به دست می گیرید. برای به وقوع پیوستن این اتفاق، باید دارای کتابخانه بزرگی از محتوا باشید تا بدین صورت به اندازه کافی با استناد به آن باشد. این بدان معنا است که هرچه محتوای شما از کیفیت بالاتر و مطالب طولانی تری برخوردار باشد، به همان نسبت قدرت دامنه شما بالاتر است؛ در این صورت رتبه بندی آن برای کلمات کلیدی بسیار رقابتی خواهد بود که منجر می شود شما در صفحه اول گوگل قرار بگیرید.

چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم

ایده های خود را در تولید محتوا به کار بگیرید

حال که کلمات کلیدی خود را تعیین نمودید، وقت آن است که ایده های خود را در تولید محتوا به کار بگیرید. بر اساس تحقیقات HubSpot افرادی که از مدل خوشه ای برای سازمان دهی محتواهایشان استفاده می کنند، بهتر از سایر مدل ها می توانند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و بدین صورت سبب افزایش تعداد بازدید کننده های سایت نیز می شوند. نوشتن محتوا به صورت خوشه ای، به این صورت است که شما یک صفحه ستونی بلند و کامل را مطابق با یک کلمه کلیدی ایجاد می کنید، پس از آن محتوایی که تولید کرده اید را به زیر موضوع ها پیوند می دهید.

استفاده از مدل خوشه ای در تولید محتوا باعث می شود شما ساختار مشخصی را دنبال کنید که به همین سبب درک آن توسط بازدید کنندگان نیز ساده تر خواهد بود. شما می توانید کلید واژه اصلی خود را برای ایجاد یک بخش ستونی استفاده کنید تا بتوانید آن موضوع را به صورت عمیق و کاملا منحصر به فرد پوشش دهید. پس از آن می توانید مطالب کوتاه تری را تولید کنید. پست های وبلاگ، اینوگرافیک ها و قالب ها به مخاطبان کمک می کنند تا با موضوع به شکلی عمیق تر ارتباط برقرار کنند و کلمات کلیدی طولانی تری را هدف قرار دهند.

در صورتی که در تولید محتوا به دنبال ایده های خودتان هستید، پیشنهاد می کنیم در میان کتاب هایی که مطالعه کرده اید، مطالعاتی در رابطه با صنعت خود داشته باشید؛ همچنین سایت های رقیب و جستجوی مرتبط با SERP ها را نیز بررسی نمایید. زمانی که تمامی ایده های خود را روی کاغذ پیاده کردید، می توانید مقاله خود را توسعه دهید و کار خود را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست و چگونه تولید محتوا کنیم؟

به سبک تولید محتوا توجه کافی داشته باشید

استفاده از جوک در سایت های تجاری و همچنین استفاده از اصطلاحات تجاری در یک مطلب شاد و خنده دار، یکی از بزرگترین اشتباهاتی به شمار می روند که بهتر است به هیچ عنوان در محتوا مورد استفاده قرار نگیرند. می توانید سبک محتوا را بر اساس محتوای رقبا و مقالات مختلفی که در جذب مخاطب موفق بوده اند شکل دهید. حتما مطالب خود را چندین بار بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل، آن را اصلاح کنید. افرادی که لحن تولید محتوا شما را مشخص می کنند، مخاطبان شما هستند و شما نیز باید تا حد امکان به خواسته های آنان توجه کافی داشته باشید.

پس از اتمام تولید محتوا، آن را ویرایش کنید

نحوه ویرایش محتوا، یک روند بسیار ذهنی است. گاهی اوقات محتوا خود را در همان لحظه ویرایش می کنید و اما در برخی از مواقع ترجیح می دهید تا برای چند روز صبر کنید و با تمرکز بیشتری به مرور محتوایتان بپردازید. در هر صورت در تولید محتوا مواردی وجود دارند که تنها باید در هنگام ویرایش به آنها توجه کنید. توجه به بیانی فعال، زبانی واضح و جملات کوتاه از جمله مواردی هستند که در هنگام مرور دوباره محتوا، از صحیح بودن تمامی آنها اطمینان حاصل می کنید.

پس از اتمام تولید محتوا، آن را ویرایش کنید

جمع بندی

تولید یک محتوای خاص با ساختاری پر قدرت، از اصولی مشابه و یکسان پیروی می کند. ما در این مطلب سعی کردیم تا برخی از اصول و قواعد محتوا نویسی را به صورت کامل شرح دهیم. امیدواریم که تا کنون تمامی انتظارات شما از این مطلب بر آورده شده باشد. صمیمانه متشکریم که تا پایان این مطلب ما را همراهی نمودید.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

3.5 / 5. تعداد رای: 172

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.