لوگو موشن چیست و چه اهمیتی در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی دارد

لوگو موشن چیست - بلو مارکتینگ

برای درک بهتر لوگو موشن ابتدا بهتر است که نگاهی به تاریخچه لوگو بیندازیم. شاید تصور شما بر این باشد که لوگو قدمت زیادی در دنیای بازاریابی ندارد، اما باید بدانید که لوگو تقریبا به اندازه‌ی خود صنعت بازایابی قدمت دارد. اولین استفاده از لوگو به دوره رنسانس برمی‌گردد، در آن زمان که صنعتگران برای نشان‌دار کردن محصول و خدمات خود و ایجاد تمایز بین رقبا، نشان‌ها وعلامت‌هایی را بر روی سنگ و چوب می‌تراشیدند و محصول خود را به یک کالای انحصاری تبدیل می‌کردند.

از سال 1876 استفاده از لوگو برای معرفی و گسترش کسب و کار، به صورت رسمی و امروزی به کار برده شد و تا به امروز هر برند در بحث بازاریابی از آن به عنوان به معرف کسب و کار خود استفاده می کند. پس از انقلاب دیجیتال که حدود 50 سال از عمر آن می گذرد، تنوع به کارگیری در شیوه‌های تبلیغاتی و برندینگ به صورت چشمگیری افزایش یافته است از اینرو به همان نسبت، رقابت بین برندهای مختلف نیز افزایش روز افزونی داشته است. همچنین به دلیل گسترش شیوه‌های تبلیغاتی، توقع مخاطبین و مصرف‌کنندگان هم به مراتب بیشتر شده است، و جلب توجه مخاطبان نیازمند به‌کارگیری قوه خلاقیت و ایجاد نوآوری است.

به همین دلیل در ساخت لوگو نیز تحولاتی ایجاد شده است و امروزه برای افزایش تاثیر و ماندگار کردن یک برند از شیوه‌ی متحرک کردن لوگو یا انیمیت کردن لوگو استفاده می ‌شود، که این کار به مراتب تاثیر بالاتری را در مقایسه با لوگوهای معمولی بر مخاطب خواهد گذاشت.

لوگو موشن چیست؟

لوگوموشن روشی که در آن یک لوگوی تبلغاتی تبدیل به لوگوی متحرک می شود، به این معنی که لوگو به وسیله‌ی صدا و با بهره گیری از تکنولوژی های روز و استفاده از برنامه های گرافیکی مثل 3D-max به شکل متحرک در می‌ آید و خروجی شامل یک ویدئوی گرافیکی که معرف لوگوی خاصی است، خواهد بود. در حقیقت، ساخت لوگوی متحرک یا لوگو موشن از زیر شاخه های دانش گرافیک به شمار می ‌رود و در ساخت آن از تکنیک سخت انیمیشن یا طراحی موشن گرافیکی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: لوگو چیست و در کسب و کار ما چه تاثیری دارد؟

کاربرد لوگو موشن یا لوگو اینترو

برای درک بهتر لوگو موشن یک مثال ساده می زنیم، جایگاه لوگو برای یک برند مانند جایگاه قلب برای بدن انسان است، زیرا وجه تمایز برندهای مختلف و معرف نوع کالا و خدماتی است که توسط یک برند ارئه می شود. و بدون وجود لوگو عملا کسب و کار معنا پیدا نخواهد کرد.

انتقال پیام با استفاده از شیوه‌ی تبلیغاتی لوگو موشن تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب می گذارد و باعث می شود که برند مورد نظر در ذهن ها ماندگار شود و ماهیت خدمات شما از گنگ بودن خارج شود. هرچه قدر که در طراحی لوگو موشن زمان صرف کنید و هرچقدر برای ساخت آن از ابزارها و متخصصین حرفه ای تر استفاده کنید نه تنها ضرر نخواهید کرد بلکه تاثیر برند خود را بر مخاطب افزایش خواهید داد. در ادامه به بررسی کاربردهای لوگوموشن خواهیم پرداخت:

  1. برندسازی نام یک شرکت یا موسسه به وسیله لوگوی متحرک
  2. انتقال محتوای تبلیغاتی به روشی موثر
  3. استفاده در تبلیغات کوچک با هدف تاثیرگذاری بیشتر
  4. استفاده در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی برند مورد نظر
  5. استفاده در ویدئوهای آموزشی و تبلیغاتی
  6. ایجاد حس اعتماد و اطمینان در مخاطب و مشتری
  7. دادن پرستیژ به تبلیغات
انواع لوگو موشن - بلو مارکتینگ

انواع لوگو موشن

ساخت لوگو موشن دریای وسیعی دارد و چندین شیوه، روش و سبک برای تهیه آن موجود است که بسته به سلیقه، نوع کسب و کار، نحوه استفاده از تبلیغات و نظر متخصصان ساخت لوگو، متغیر خواهد بود. اما به طور کلی لوگو موشن به 3 نوع فلت، سه بعدی و آماده طبقه بندی می شود.

  1. لوگوموشن فلت: در ساخت این لوگو موشن از فضای دو بعدی استفاده می شود و افکت های انیمیشنی و گرافیکی به کار برده می شود و به این وسیله لوگو و نام برند تجاری مورد نظر در معرض نمایش مخاطبین قرار می گیرد.
  2. لوگو موشن سه بعدی: در ساخت این لوگو موشن ها از فضای سه بعدی استفاده می شود، به این معنی که حرکت های دوربین به قالب لوگو اضافه می شود و لوگو موشن به صورت حرفه ای در می ‌آید و قطعا فضای تبلیغاتی شما را هم به فضایی تخصصی، حرفه ای و رسمی تبدیل خواهد کرد، که در مقایسه با لوگو موشن فلت میزان تاثیرگذاری تبلیغات را بالاتر خواهد برد.
  3. لوگو موشن آماده: با توجه پیشرفت تکنولوژی، امکان استفاده از قالب های گرافیکی آماده برای عرضه به مشتریان فراهم شده است. به این معنی که طرح کلی این گونه لوگوها به صورت پیش نمایش در اختیار مشتری قرار داده می شود. مزیت استفاده از لوگو موشن آماده در این است که اولا هزینه‌ی ساخت لوگو موشن تبلیغاتی در این شیوه، به طرز چشم گیری کمتر از دو مورد قبل است، ثانیا در مقایسه با روش قبل به صرف زمان کمتری برای ساخت آن نیاز است. ثالثا در این شیوه مشتری می تواند در بین موارد موجود حق انتخاب داشته باشد و لوگوموشن مورد نظر خود از بین چندین نمونه انتخاب کند.

مزایای استفاده از لوگو موشن

اهمیت و تاثیر لوگوی متحرک در شناساندن یک برند و تبلیغات موثر انکار ناپذیر است در ادامه به بررسی مزایای استفاده از لوگوموشن در عرصه‌ی برندینگ و تبلغات موثر خواهیم پرداخت:

  1. هزینه‌ی کمتر و اثرگذاری بیشتر در مقایسه به شیوه های دیگر تبلیغ برند
  2. ماندگاری بالا در ذهن مخاطب
  3. به اشتیاق آوردن مخاطب با استفاده از گرافیک و موسیقی خاص
  4. امکان افزودن تیزر به تمام ویدئوهای تبلیغاتی
  5. جلب اعتماد و اطمینان مشتری در خصوص کسب و کار ارائه شده
  6. افزایش کلاس کاری
  7. پرجنب و جوش، سرگرم کننده و جذاب نشان دادن هویت برند
  8. تاثیرگذاری بیشتر در مقایسه با لوگوهای ثابت

بیشتر بخوانید: با بهترین نرم افزار طراحی لوگو آشنا شوید

اهمیت استفاده از لوگو موشن در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی

همان طور که در بالا اشاره شد لوگو نقش اساسی در ایجاد هویت یک برند را ایفا می کند و معرف عملکرد، کیفیت و هویت یک برند است. یک لوگو موشن موفق، ارتباط قدرتمندی را با مخاطب برقرار می کند و پیام برند را به بهترین شیوه منتقل می کند، بنابراین با انتخاب لوگوموشن مناسب می توانید برند خود را در مسیر رشد و گسترش قرار دهید و خودتان را از سایر رقبا متمایز کنید، در ادامه به چند مورد از دلیل های اهمیت داتشن لوگوموشن خواهیم پرداخت:

  1. انحصاری بودن لوگو موشن: لوگو موشن به عنوان امضای متحرک شما عمل خواهد کرد و منحصر به فرد است. شما می توانید با توجه به نوع کسب و کار خود از یکی از انواع لوگو موشن ها مثل لوگو موشن فلت، سه بعدی و آماده استفاده کنید و لوگوی اختصاصی برند خود را بسازید.
  2. شیوه‌ی انتقال مفاهیم به مخاطبان: می‌توانید داستان برند و شعار تبلیغاتی خود را با انتخاب لوگو موشنی با محتوای مناسب، به بهترین شکل ممکن روایت کنید و بالاترین اثرگذاری در مخاطب داشته باشید.
  3. برقراری ارتباط سازنده با مخاطبان: شما به کمک یک لوگو موشن خلاقانه می توانید در مخطبان خود حس خوب ایجاد کنید و مخاطبان را به تفکر در رابطه با برند خود تشویق کنید و از طرف مخاطبان جلب حمایت فعال داشته باشید.
  4. لوگو موشن به عنوان طرحی برای نشان دادن حرفه ای بودن برند: از آنجا که برای ساخت یک لوگو موشن خلاقانه و حرفه ای نیازمند استفاده از تکنیک های روز و تخصص ویژه در زمینه ی ساخت گرافیک و انیمیشن وجود دارد، استفاده از لوگو موشن بر ارزش اولیه‌ی برند شما در چشم مخاطب تاثیر بسزایی دارد و این تصور را در مخاطب ایجاد می کند که به علت صرف دقت و نکته بینی در ساخت لوگو موشن تبلیغاتی، قطعا کیفیت محصولات و خدمات ارائه شده توسط شما نیز از کیفیت و ارزش ویژه ای برخوردار است.
  5. شکل گیری اعتماد بین شما و مخاطبان: اولین اثر در هنگام بهره گیری از هر نوع تبلیغات بسیار مهم و قابل توجه است. پس با ساخت لوگو موشن تبلیغاتی حرفه ای می توانید تاثیر شگرفی بر روی دیدگاه مخاطب داشته باشید و اعتماد سازی کنید.
  6. تاثیر ماندگار بر ذهن مخاطبان: محققان دریافته اند که استفاده از تصاویر متحرک و ویدئویی در مقایسه با سایر گزینه ها به مراتب تاثیر بیشتری دارد و به عنوان مثال تاثیر یک انیمیشن 15 ثانیه ای بسیار بیشتر از یک تصویر ثابت است و در مدت زمان طولانی تری در ذهن مخاطبان باقی می ماند.
توصیه های کاربردی در زمان ساخت لوگو موشن تبلیغاتی - بلو مارکتینگ

توصیه های کاربردی در زمان ساخت لوگو موشن تبلیغاتی

با توجه به مطالبی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، تصویر کلی از اهمیت و مزایای لوگو موشن در ذهن شما شکل گرفت. به طور خلاصه لوگو موشن ابزاری تبلیغاتی است که باعث ماندگاری برند شما در ذهن مخاطبان، افزایش بازدهی برند شما، بهبود در داستان گویی و ساخت وجه متمایز برند شما می شود. در ادامه به برخی از نکات در زمان ساخت لوگو موشن بهتر است به آن توجه داشته باشید را شرح خواهیم داد:

1.ابتدا ماهیت برند خود را بررسی کنید و اهداف شرکت خود را به صورت دقیق مشخص کنید و نکات مثبت کسب و کار خود را به طور کاملا روشن و بدون ابهام تعیین نامید و پس از آن به فکر ساخت لوگو موشن بپردازید. این کار باعث می شود که تاثیر لوگو موشن شما بر مخاطب هدف به صورت چشم گیری افزایش پیدا کند.

2.مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید و بدانید که کدام قشر جامعه و با چه رده سنی مخاطب شما هستند و در هنگام ساخت لوگو موشن سلیقه‌ی جمعی مخاطبان خاص خود را هدف قرار دهید و به علایق و انتظارات مشتریان توجه ویژه داشته باشید، در این صورت تاثیرگذاری لوگو موشن چندین برابر افزایش خواهد یافت.

3.     یکی از نکات مهم در ساخت لوگو موشن خلاقیت و ابتکار است. لوگو موشنی تهیه کنید که احساسات مخاطب را برانگیزد و در او حس شگفتی را ایجاد کند و غیر قابل پیشبینی و هیجان انگیز باشد.

4. زمان لوگو موشن بسیار مهم است و هرچه کوتاه تر باشد بهتر است. از به کارگیری محتواهای پیچیده، تکراری و کسل کننده خودداری کنید. مناسب ترین زمان برای لوگو موشن 15 ثانیه و کمتر است. زیرا اگر لوگو موشن طولانی باشد امکان رد کردن و یا بستن آن به مراتب افزایش پیدا می کند.

 

لوگو موشن را در کجا استفاده کنیم؟

1.   Intro ویدئوهای برند:

 با توجه به تحقیقات کارشناسان در سال 2018، تقریبا تمامی صاحبان کسب و کارهای موفق از ویدئو برای تبلیغات کاری خود استفاده می کنند و نتایج پرسش و پاسخ ها نشان داده است که حدود 89 درصد صاحبان برنده قصد دارند در ساخت ویدئو هزینه ی بیشتری هم بکنند. با توجه به رقابت روز افزون کمپانی‌ها و برندها در ساخت ویدئو، با کمی خلاقیت می توانید تاثیر ویدئوی خود را افزایش دهید. از اینرو استفاده از لوگو موشن در ابتدای ویدئوی تبلیغاتی و قبل از شروع محتوای اصلی، شما را در دید مخاطب حرفه ای و با اعتماد به نفس نشان خواهد داد.

2.Outro ویدئوهای برند: 

ویدئوی برند شما ارائه دهنده هر چیزی که باشد، اگر در زمان پخش ویدئوی تبلیغاتی‌تان لوگو موشن را علاوه بر Intro یا آغاز ویدئو در Outro یا پایان نیز به کار ببرید تاثیر ویدئوی تبلیغاتی شما چند برابر خواهد شد، و تصویری از لوگوی شما در ذهن مشتریان و مخاطبان حک خواهد شد و بنابراین با پایان دادن ویدئوی تبلیغاتی با لوگو موشن برند، ماندگاری را افزایش خواهید داد. بنابراین استفاده از لوگو موشن در پایان ویدئوهای تبلیغاتی را نیز در نظر داشته باشید.

3. استفاده از e-mail:

 از دیرباز استفاده از ایمیل به عنوان معرفی برند، خدمات و محصولات به کار برده شده است، و اکثر برندها به ایمیل به عنوان یک راه ارتباطی مستقیم با مخاطبان و مشتریان نگاه می کنند. اما به اقتضای زمانه و کم حوصله شدن مشتریان و مخاطبان، استفاده از ایمیل نیاز به بهره گیری از خلاقیات را نیز باید با خود به همراه داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از نام کمپانی، شیوه‌ی خدمات رسانی برند و به کارگیری لوگوی ثابت، در روزگار امروزی حوصله سر بر است

و امکان این وجود دارد که اکثر کاربران اینترنتی که روزانه از ایمیل خود استفاده می کنند چنین تبلیغات هایی را به طور کامل نادیده بگیرند و توجهی به محتوای ایمیل نشان ندهد. از اینرو، شما می توانید با استفاده از لوگو موشن متحرک و ارسال آن از طریق ایمیل هم خلاقیت خود را نشان دهید و هم محتوای خود هیجان انگیز و وسوسه انگیز نشان دهید تا مخاطبان میل و رقبت بیشتری برای بررسی ایمیل تبلیغاتی شما داشته باشند و به چشم یک ایمیل تبلیغاتی معمولی و پیش و پا افتاده به آن نگاه نکنند.

بیشتر بخوانید: مهم ترین نکات کلیدی در طراحی لوگو را بدانید

4.Social network یا شبکه های اجتماعی: 

همه‌ی ما شاهد پیشرفت روز افزون شبکه های اجتماعی و پیوستن بخش عظیمی از جوامع به آن ها هستیم که روز به روز نیز بر تعداد مخاطبان فضای اجتماعی افزوده نیز می شود، در نتیجه استفاده از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و برندینگ به یکی از موفق ترین شیوه های تبلیغاتی عصر حاضر تبدیل شده است. نتایج مطالعات نشان داده است که 80 درصد دارندگان برند و شرکت ها از محتوای تصویری برای عرضه محصولات و خدمات خود در فضای مجازی استفاده می کنند. در بحث ساخت محتوای تصویری اولویت با ویدئو ها و انیمیشن است،

چرا که به راحتی توجه بینندگان رو به خود جلب می کند. در این راه استفاده از لوگو موشن بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. برای جلب نظر مشتریان می توانید آن ها را با خود همراه کنید و آن ها را به چالش بکشید و به آن ها نشان دهید که اولویت ارائه خدمات بر پایه نظر مشتریان است. برای انجام اینکار مثلا می توانید چند لوگو موشن در طرح و موسیقی های متنوع تهیه کنید و با رای گیری امکان انتخاب بهترین لوگو موشن را در اختیار مخاطبین خود بگذارید.

5.وبلاگ ها و وب سایت ها:

 اگر برند شما وب سایت دارد، فراموش نکنید که از لوگو موشن تبلیغاتی خود در وب سایت‌تان استفاده کنید. استاده از لوگو موشن در وب سایت علاوه بر این که برند شما را حرفه ای نشان خواهد داد، به تقویت SEO سایت شما نیز کمک خواهد کرد.

زمانی که مخاطبان صرف تماشای لوگو موشن شما در وب سایت می کنند، بر نتایج موتور جستجوی Google اثر خواهد گذاشت و کمک خواهد کرد که وب سایت شما در صفحات اول موتور جست و جو قرار بگیرد. اما یک نکته را در نظر داشته باشید که لوگو موشن حتما در ابتدای صفحه وب سایت قرار بگیرد و تنها یک بار از آن استفاده شود، چون تکراری بودن کسالت آور است.

6.بنرهای تبلیغاتی دیجیتال:

 از آنجا که شیوه های تبلیغاتی تکراری شده اند و مردم دیگر به وجود بنرهای تبلیغاتی در خیابان ها و اتوبان ها عادت کرده اند، بهتر است در به کارگیری بنر برای تبلیغات برند کمی خلاقیت به خرج دهید و چه بهتر از استفاده از بنرهای تبلیغاتی متحرک و دیجیتال؟ استفاده از لوگو موشن در بنر های تبلیغاتی قطعا توجه رانندگان و سرنشینان را به خود جلب خواهد کرد و شیوه ای اثرگذار است. بهتر است در این شیوه از نور و رنگ های شاد نهایت استفاده را بکنید زیرا برای رانندگان در حال حرکت جلوه بیشتری خواهد داشت

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 454

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان سجاد حسینی 25 آبان 1400

ممنونم از محتوا خوبتون بعد از دیدن این مقاله فهمیدم لوگو موشن چقدر در تبلیغات مهم هستش

علیرضا بلوریان بلوریان 27 آبان 1400

خوشحالیم که مقاله به دردتون خورده سجاد جان