الگوریتم پاندا چیست؟ چرا اکثرا در مورد آن اشتباه می‌کنند

الگوریتم پاندا چیست؟ چرا اکثرا در مورد آن اشتباه می‌کنند - بلو مارکتینگ

پاندا یکی از معروف ترین الگوریتم های گوگل است. که وظیفه بررسی محتوای شما و میزان رضایت رضایت کاربران از آن محتوا را برعهده دارد. در این مقاله ما الگوریتم پاندا را به شما معرفی می‌کنیم. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

تعریف کلی الگوریتم پاندا

شناخته ترین الگوریتم گوگل پاندا نام دارد که وظیفه آن جلوگیری از انتشار محتواهای کوتاه و بی کیفیت است . این الگوریتم باعث کاهش محتواهای کوتاه و بی ارزش می‌شود. و به محتواهای با کیفیت جایگاه بهتری در جست و جوی گوگل می‌بخشد.

الگوریتم پاندا وقتی به وجود می‌آید کاربران از محتواهای بی کیفیت  و بیهوده شکایت می‌کنند. گوگل از طریق این الگوریتم معیاری برای تعیین کیفیت صفحات منتشر کرده است. این معیار از طریق مزان رضایت کاربران مشخص می‌شود.

الگوریتم پاندا یکی از عوامل مهم در رتبه بندی نتایج گوگل تبدیل شده است. با معرفی این الگوریتم بسیاری از وب سایت هایی که محتوای بی کیفیت ارائه می‌دادند در معرض جریمه قرار می‌گرفتند و با استفاده از این الگوریتم محتواهای باکیفیت به صفحات خود اضافه می‌کردند. و محتواهای بیهوده خود را اصلاح می‌کردند.

تاریخچه الگوریتم پاندا

در سال 2010 موتور جست و جوی گوگل دچار یک مشکل مهم شد، این مشکل به خاطر افزایش محتواهای بی کیفیت بود که در نتیجه آن میزان جست و جوی گوگل کاهش یافت.

در سال 2011 یکی از روزنامه تیتری با عنوان این مشکلات منتشر کرد و این موضوع باعث شد گوگل احساس خطر کند. و این امر یک تهدید جدی برای گوگل بود. به همین خاطر گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد. و اولین نسخه ی آن در همان سال منتشر شد.

پس از انتشار این الگوریتم و بروزرسانی آن، طبق تحقیقات انجام شده برخی سایت تنزل رتبه را داشته‌اند. و برخی دیگر از وب سایت ها سعی کردند که طبق دستورات عمل کنند.

با به وجود آمدن الگوریتم پاندا مزرعه محتوا کاملا از بین رفت. مزرعه محتوا راهی بود که مدیران سایت محتواهای بی ارزش را منتشر می‌کردند و یا لینک های مخرب در این صفحات ایجاد می‌کردند.

بر اساس آمار های گرفته شده وب سایت هایی که تنزل رتبه داشتند به یکی از دلایل زیر بوده است.

طراحی آن ها زیبا و مناسب نبوده است، کلمات کلیدی را بیش از حد تکرار می‌کردند، تبلیغات زیاد و آزار دهنده داشتند، عدم رعایت نکات ویرایشی، استفاده از کلمات و عبارت های تکراری و بی کیفیت بودن محتوا.

اگر الگوریتم پاندا سایت شما را جریمه کند رفع آن بسیار پیچیده است. با شروع فعالیت پاندا بعضی از سایت های جریمه شده با ترکیب صفحاتی که به هم شباهت داشتند و ویرایش محتوای خود توانستند در رفع جریمه عملکرد خوبی داشته باشند.

الگوریتم پاندا در طی سال های گذشته تغییراتی داشته است. در ابتدا این الگوریتم به کل سایت و محتوای آن توجه داشت اما امروزه به تمام صفحات سایت توجه دارد.

رهایی از جریمه توسط الگوریتم پاندا - بلو مارکتینگ

رهایی از جریمه توسط الگوریتم پاندا

اگر سایت شما توسط این الگوریتم جریمه شده فرآیند پیچیده ای خواهد داشت اولین راه این است که تصمیم بگیرید آیا سایت شما ارزش هزینه دارد یا خیر؟

سایت هایی که محتوا های بی ارزش و بی کیفیت ارائه می‌دهند دو دسته هستند دسته اول سایت هایی هستند در کنار محتوا های ارزشمند خود تعدادی مقاله از سایت های دیگر جمع آوری می‌کنند و در سایت خود منتشر می‌کنند.

دسته دوم سایت هایی هستند که محتوا های ارزشمندی ندارد و تمام مطالب خود را از سایت های دیگر کپی کرده اند.

اگر سایت شما جزء سایت های دسته ی اول هستید توصیه می‌شود محتواهای بی ارزش را از سایت خود حذف کنید و آن ها را از نتایج جست و جو پاک کنید. اگر جزء دسته دوم می‌باشید توضیه می‌کنیم این سایت و دامنه را فراموش کنید و یک سایت دیگر با رعایت دستورالعمل ها طراحی کنید.

یکی از نشانه های جریمه شدن توسط پاندا این است که میزان بازدید شما به طور ناگهانی افت می‌کند و یا رتبه بندی سایت شما افت داشته است. عوامل زیادی ممکن است باعث افت بازدید یا رتبه بندی شود بنابراین هر افتی را نمی‌توان جریمه شدن توسط پاندا دانست.

موارد دیگری که باعث افت سایت شما می‌شود عبارت است از به وجود آمدن یک رقیب تجاری که باعث افت سایت شما شده است، گاهی ممکن است افت به دلیل تغییر شرایط باشد برای مثال وسایل گرمایشی در فصل تابستان مشتری کمتری دارند و یا ممکن است یک آپدیت متفاوت به وجود آمده باشد که ربطی به الگوریتم پاندا ندارد.

چگونه محتوای ارزشمند تولید کنیم

برای تولید محتوای با ارزش باید زمان و هزینه صرف کنید. باید با نویسندگی کار خود را شروع کنید. برای تولید این محتواها نکات زیر را باید رعایت کنید

نکته ای که باید در ابتدا به آن توجه داشته باشید این است که مهم نیست روزانه چند مقاله منتشر کنید و یا چند هزار کلمه باشد مهم این است که محتوای شما برای کاربر ارزشمند باشد بنابراین کیفیت کار مهم است.

باید بدانید که ملاک موفقیت رتبه بندی گوگل نیست زیرا هدف ما از بازار یابی محتوا کسب جایگاه نیست. معیار اصلی برای موفقیت نظرات کاربران و اشتراک گذاری آن ها در شبکه های اجتماعی است.

به جای آن که به تعداد کلمات توجه کنید توجه خود را بر روی نیاز کاربران بگذارید. هنگام نوشتن محتوا به جای آن که به روی یک کلمه یا عبارت تلاش کنید که مفهوم ومنظور را برای کاربر شرح دهید.

محتوا برای کاربران نوشته می‌شود اما ربات های گوگل باید بتواند به درستی آن را درک کنند. گوگل برای درک یک صفحه از الگوریتم های مختلفی استفاده می‌کند اگر شما دستورالعمل های را رعایت کنید محتوای شما از نظر گوگل نیز ارزشمند خواهد بود.

الگوریتم پاندا سعی دارد تا محتواهای با کیفیت را از موضو ع های بی ارزش تشخیص دهد.

مطالعه بیشتر: الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست و چگونه با دزدان مقابله می کند

اشتباهات رایج راجب الگوریتم پاندا

پاندا به کپی بودن محتوا توجه دارد

 اولین باور غلط در مورد الگوریتم پاندا این است که این الگوریتم فقز به محتواهای تکراری توجه می‌کند. کارشناسن گوگل بارها این موضوع را تکذیب کرده اند و اعلام کرده اند که وظیفه ی الگوریتم پاندا فراتر از محتوای تکراری است.

الگوریتم پاندا سعی دارد یک محتوای با ارزش و با اطلاعات منحصر به فرد به کاربران ارائه دهد.

محتوای تولید شده توسط کاربر کم ارزش است

این موضوع به این معنی است که الگوریتم پاندا محتوای تولید شده توسط کاربر را بی ارزش می‌داند، این یک تصور غلط است. الگوریتم پاندا مشکلی با محتوای تولید شده توسط کاربران ندارد در واقع هدف آن جلوگیری از انتشار سایت هایی با محتواهای بی ارزش است.

برای مثال اگر محتوای تولید شده‌ی کاربر در یک سایت بی ارزش است این محتوا از نظر گوگل بی ارزش است. اما اگر مان محتوا در یک سایتی با رعایت دستور العمل ها باشد مسلما برای گوگل ارزشمند خواهد بود.

عدم توجه الگوریتم پاندا به مسائل فنی

ممکن است برخی ها تصور کنند این الگوریتم به مسائل فنی نیز توجه دارد، اما الگوریتم پاندا هیچ توجه‌ی به مسائل فنی از جمله سرعت سایت ندارد.

لینک های وابسته و تبلیغات به طور مستقیم مشمول الگوریتم پاندا می‌شوند

لینک های وابسته بیشتر از سایت های دیگر توسط پاندا جریمه می‌شوند اما دلیل این امر این نیست که پاندا این لینک ها را به طور خاص مورد هدف قرار می‌دهد. به گفته ی سخنگوی گوگل پاندا الگوریتمی است که با محتوا سرو کار دارد. به طور کلی سایر مسائل از محدوده الگوریتم پاندا خارج اند.

ویژگی های مهم برای الگوریتم پاندا

هر یک از بخش های گوگل وظایفی بر عهده دارند، الگوریتم پاندا دارای وظایف متعدد است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

محتوای کم

یکی از فاکتور های اصلی گوگل کیفیت تولید محتوا برای رتبه بندی سایت است. صفحاتی که محتوای کمی دارد و یا فقط چند جمله در آن ها وجود دارد رضایت کاربران را به دنبال نخواهد داشت بنابراین الگوریتم پاندا این سایت ها را حذف می‌کند. اگر نمی‌خواهید سایت شما به این شکل حذف شود مطالب کامل تری در آن قرار دهید.

محتوای تکراری

برخی از محتوا ها چندین بار در سایت تکرار شده اند بنابراین الگوریتم پاندا آن ها را حذف می‌کند. برای مثال در یک مقاله راجب یک شهر مطالبی عنوان شده و از همان مطالب برای معرفی شهر دیگر نیز استفاده شده است. در این صورت پاندا این سایت را قانونی نمی‌داند و در نتایج جست و جو سایت‌های این شکلی را نمایش نمی‌دهد.

اگر مطالبی از سایت دیگر کپی می‌کنید و در سایت خود قرار می‌دهید برای اینکه توسط این الگوریتم حذف نشوند منبع اصلی آن را معرفی کنید. و همچنین محتواهای تکراری را حذف کنید.

محتوای کم حجم

محتواهای با حجم کم و متن کوتاه از نظر الگوریتم پاندا بی ارزش هستند.

اعتبار سایت

منظور محتوایی است که معتبر نیست بنابراین برای این که از جریمه در امان بمانید باید تلاش کنید تا به عنوان یک مرجع معتبر شناخته شوید.

بهینه سازی بیش از حد

اگر یک محتوا به خوبی بهینه شده باشد باعث می‌شود که در جایگاه بالا قرار بگیرد، بهینه سازی بیش از حد به رتبه بندی سایت آسیب می‌زند و همچنین باعث شده که کاربران از ارزش واقعی محتوای شما غافل شده، و این موضوع بر رنکینگ سایت اثر منفی می‌گذارد.

سیگنال های کاربران

بسیاری از کاربران روزانه سایت هایی را به طور مستقیم یا توسط کروم مسدود می‌کنند و دلیل این کار ضعیف بودن محتواست.

محتوای بی کیفیت

الگوریتم پاندا محتوا های بی کیفیت را شناسایی کرده و آن ها را از نتایج جست و جو پاک می‌کند. برای مثال سایت هایی که اطلاعات معتبری راجب آن ها وجود ندارد را سریع شناسایی کرده و آن را پاک می‌کند.

توجه داشته باشید که در سایت خود اطلاعات معتبر داشته باشید و غلط املایی ها را تصحیح کنید. برخی از صفحات سایت ها ارزش کمی دارند و کاربر با ورود به آن ها اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند بنابراین از سایت خارج می‌شود. و چون مدت زمان کمی در سایت بوده الگوریتم پاندا آن سایت را حذف می‌کند.

اگر در سایت خود مطالب مفید و جذب را قرار دهید میزان بازدید سایت بالا رفته و در نتیجه رضایت کاربران را به دنبال خواهد داشت و سایت شما از نظر گوگل ارزشمند خواهد بود.

محتوای نامعتبر

اگر محتوای  سایت شما اعتبار کافی نداشته باشد توسط الگوریتم پاندا حذف خواهد شد برای مثال از محتوای سایت دیگر استفاده کرده و منبع آن را ذکر نمی‌کنید در این صورت الگوریتم پاندا آن را نامعتبر تشخیص می‌دهد. این مورد بیشتر در سایت های پزشکی مد نظر است و مطالب باید به صورت علمی تایید شده باشند.

عدم هماهنگی عبارت جست و جو با محتوا

مطالب صفحه با عبارتی که کاربر سرچ کرده باید مرتبط باشد. حتما تا به حال برای شما پیش  آمده که مطلبی را جست و جو می‌کنید ولی زمانی که وارد سایت می‌شوید عبارت مورد نظر خود را پیدا نکنید در این صورت پاندا وظیفه دارد این سایت را حذف کرده و از عملکرد آن ها جلوگیری کند.

مطالعه بیشتر: لینک اسپم چیست و چرا باید حذف شود + نحوه حذف لینک اسپم

تفاوت الگوریتم پاندا و پنگوئن

تفایت الگوریتم پاندا و پنگوئن در این است که هدف الگوریتم پاندا سایت هایی  که هرزنامه هستند، می‌باشد. اما الگوریتم پنگوئن از لینک دهی نامناسب و تکرار بیش از حد کلمات جلوگیری می‌کند.

در الگوریتم پاندا اگر سایت شما جریمه شده است تنها راه رهایی از جریمه بروز رسانی سایت و پاک کردن تمام صفحات بی ارزش است.

برای رهایی از جریمه پنگوئن باید مواردی زیر را تصحیح کنید.

لینک سازی بیش از حد، تکرار بیش از حد کلمه کلیدی و محتوای بی معنی و غیر مرتبط.

به عبارت دیگر آپدیت پاندا برای جریمه سایت های با محتوای کم حجم و ضعیف است در حالی که پنگوئن  برای جریمه کردن سایت هایی که لینک سازی بیش از حد و تکرار کلمات کلیدی طراحی شده است.

به عبارت کلی تر تمرکز این دو الگوریتم روی روش های شناسایی اسپم است، الگوریتم پاندا محتواهای نامناسب و کپی شده را شناسایی می‌کند، و الگوریتم پنگوئن لینک های اسپم را شناسایی می‌کند.

این دو الگوریتم در حال مبارزه با سئوی سیاه هستند و هر دو حیواناتی سفید و سیاه هستند.

گوگل الگوریتم جدید دیگری ارائه داده تحت عنوان الگوریتم مرغ مگس خوار، که بر خلاف دو الگوریتم دیگر ضد اسپم نیست و یک افزونه است برای تجزیه و تحلیل آنچه که کاربر جست و جو می‌کند.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 182

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان Leila 26 آبان 1400

بعد از دیدن این مقاله فهمیدم الگوریتم پاندا چگونه سایت م رو بررسی می‌کنه ممنون از مقاله تون واقعاً عالی بود

آواتار کاربر کاربر مهمان علیرضا 16 آذر 1400

نمی دونستم تفاوت الگوریتم پاندا و پنگوئن چیه تا این که این مقاله رو دیدم واقعاً مقاله جامع و مفید بود

علیرضا بلوریان بلوریان 16 آذر 1400

خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده