ریبرندینگ چیست و چه اصولی دارد؟+ مراحل بازسازی برند - بلو مارکتینگ

ریبرندینگ چیست و چه اصولی دارد؟+ مراحل بازسازی برند

ریبرندینگ چیست و چه اصولی دارد؟+ مراحل بازسازی برند

گذشت زمان و تغییر شرایط می­تواند باعث شود هر ساخت و ساز و برندی کهنه شده و دیگر جذابیتهای قبل را نداشته باشد مثلا همه ما خانه­های قدیمی را در سطح شهر می­بینیم که در مقابل ساختمان­ها و برج­های تازه ساخت جلوه زیادی ندارند. ما در این مقاله قصد داریم راجب ریبرندینگ صحبت کنیم که برای برند­های معتبر مورد استفاده واقع می­شود و می­تواند تصویر برند را در ذهن مشتری بازسازی کند زیرا برندها نیز مانند هر چیز دیگری با گذشت زمان نیاز به بازسازی پیدا خواهند کرد. این بازسازی اگر اصولی انجام شود قطعا با پیشرفت­هایی برند را مواجه می­کند. همراه ما باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

ریبرندینگ چیست؟

برند سازی یکی از مهم­ترین اقدامات در شروع هر کسب و کار و خدماتی محسوب م­ شود و شامل تمام ویژگی­ها و مفاهیمی است که یک گروه کاری به خود اختصاص داده است. باید در انتخاب برند دقت و توجه کافی را داشت زیرا یک برند به تنهایی می­تواند بزرگ­ترین تبلیغ برای گروه خود باشد و باعث شود افراد بیشتری به سمت آن جذب شوند. اما همین برند می­تواند با گذشت زمان نیاز به بازسازی یا به اصطلاح ریبرندینگ داشته باشد تا بتواند با تغییرات روز همگام شده و برای کاربران تازگی و جذابیت داشته باشد.

ریبرندینگ شامل:

  • استراتژی برند
  • هدف
  • چشم انداز
  • نام
  • طراحی
  • لوگو
  • رنگ

بیشتر بخوانید: هویت برند چیست؟ و چه نقشی در توسعه کسب و کار ما دارد؟

می­شود که برخی از آن­ها شامل شکل ظاهری برند شده و برخی دیگر وارد جزئیات برند می­شود. اما سوالی که ممکن است به ذهن همه ما برسد این است که چرا برخی برندها و کسب و کارها ریبرندینگ می­کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌ و با اهمیت این موضوع آشنا خواهید شد.

دلیل انجام ریبرندینگ برخی کسب و کارها

حالا که با مفهوم ریبرندینگ آشنا شدیم بهتر است بررسی کنیم که چرا برخی برندها و کسب و کارها به فکر این کار می­افتند و در ادامه به دو دلیل آن اشاره خواهیم نمود.

برندسازی اولیه ضعیف

هنگامی که یک گروه شروع به راه اندازی کسب و کار خود می­کنند به همان اندازه که لازم است به برندینگ توجه نمی­کنند و بیشتر وقت خود را به فعالیت­های دیگری همچون پیدا کردن سرمایه گذار، تبلیغات و یا تأمین محصولات و انجام خدمات مشتریان اختصاص می­دهد. همین برندها پس از گذشت زمان کوتاهی به فکر برند سازی می­افتند و شروع به طراحی و انتخاب لوگو می­کنند که البته این کار باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود تا نتیجه مطلوبی بگذارد. همین برند سازی اولیه ضعیف باعث می­شود، صاحبان کسب و کار اقدام به ریبرندینگ کنند تا بتوانند برند خود را بازآفرینی کنند.

بروز رسانی برند

یکی دیگر از دلایلی که یک برند اقدام به ریبرندینگ می­کند به روز رسانی اطلاعاتی است که در برند خود ارائه می­کنند زیرا باید برای پیشرفت در جامعه امروزی، همگام با اطلاعات روز حرکت کرد تا بتوان مشتری­های بیشتری را به خود جذب نمود و البته مشتریان قدیمی خود را نگه داشت. البته این به روز رسانی می­تواند برای هم سطح شدن با رقبا نیز باشد که دارای اهمیت بسیار بالایی است و اغلب صاحبان کار به آن توجه می­کنند‌ زیرا یک برند هرچقدر که قوی باشد باز هم نیاز به به روز رسانی خواهد داشت. در راستای اثبات این ادعا به چند مورد از برندهای معتبری که به مرور زمان اقدام به ریبرندینگ کرده­اند اشاره خواهیم کرد.

بروز رسانی برند

چند مورد از ریبرندینگ های برندهای معتبر

ریبرندینگ می­تواند برای هر برند و هر تولید کننده­ای اتفاق افتد این موضوع تنها برای برندهای ضعیف یا ناشناخته نیست. هر برندی می­تواند با توجه به نیازهایی که در عرضه محصولات و خدمات می­بیند دست به ریبرندینگ بزند و سبب اتفاق­های بسیار خوبی برای کسب و کار خود شود. در ادامه به برخی نمونه­ها اشاره خواهیم کرد.

Burberry

یکی از برندهای محبوب انگلیسی که در حوزه تولید پوشاک فعالیت می­کرد بربری بود که در دهه 90 میلادی نیز شروع به کار کرد. این برند تصمیم گرفت برای جمع آوری مشتریان بیشتر اقدام به ارائه محصولاتی با قیمت پایین­تر از قیمت اصلی کند که این کار بیشتر مورد استقبال یک گروه خاص در جامعه به نام چاو قرار گرفت. این گروه با پوشیدن این لباس­ها در سطح جامعه باعث کاهش فروش در این برند شدند زیرا گروه چاو به جوانانی تعلق می­گرفت که جزو طبقه فقیر جامعه هستند. در نهایت مدیران برند بربری تصمیم به ریبرندینگ با تغییر محصولات، استفاده از مدل­های جدید و تبلیغات هدفمند، گرفتند تا بتوانند محبوبیت خود را بازگردانند.

Chobani

یکی دیگر از برندهایی که یک ریبرندینگ بسیار موفق داشت برند چوبانی بود که در ابتدا یک کارخانه تولید ماست چکیده بود و توسط حمدی اولوکایا در آمریکا افتتاح شد. این برند در سال 2005 فعالیت خود را آغاز نمود و در سال 2017 تصمیم گرفت یک سرمایه گذاری کلان انجام دهد و همزمان ریبرندینگ کلی خود را آغاز کند. چوبانی برای اینکه بتواند با برندهای دیگر رقابت کند و مشتریان خود را از دست ندهد تصمیم به تغییرات گرفت که البته تصمیم بسیار خوبی نیز محسوب می­شد.

بخش­هایی که برند چوبانی برای برند خود تصمیم به ریبرندینگ گرفت شامل:

  • اسلوگان جدید
  • استفاده از بسته بندی­های جدید
  • آغاز پروژه­های مسئولیت اجتماعی
  • تمرکز بیشتر بر سلامت مصرف کننده

می­شد که سبب گشت این برند بسیار پیشرفت کند و پرطرفدار شود و به جایی برسد که رقبا نیز اقدام به تقلید از محصولات آن کنند.

Snapp

اسنپ که نامی بسیار آشنا برای همه ایرانیان است نیز پس از گذشت مدتی اقدام به ریبرندینگ کرد تا بتواند پیشرفت کند و به سرویس­های خود نظمی ببخشد. این برند در ابتدا اپلیکیشنی طراحی کرد که از آن فقط برای تاکسی اینترنتی استفاده می­شد و کاربران محدودی نیز از آن استفاده می­کردند اما بعد از گذشت مدتی اقدام به ریبرندینگ بزرگی کرد که باعث شد تحول بزرگی در آن ایجاد شود. پس از اعمال تغییرات، همان اپلیکیشنی که فقط برای گرفتن تاکسی اینترنتی استفاده می­شد تبدیل به یک اپلیکیشن به همراه پانزده سرویس شد که امروزه دارای طرفداران زیادی است و افراد زیادی از خدمات ارائه شده توسط آن استفاده می­کنند.

اسنپ

مراحل بازسازی برند

به طور کلی ریبرندینگ کاری بسیار تخصصی است و نباید آن را ساده تصور کرد پس بهتر است هنگامی که نیاز به این کار را در برند خود احساس کردید از افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی را دارند مشاوره گرفته و سپس اقدام کنید‌. اما برای انجام ریبرندینگ باید مراحل آن را به درستی رعایت کنید و آن را انجام دهید تا بتوانید نتیجه خوبی را دریافت نمایید.

1.هدف گذاری

هنگامی که تصمیم خود را برای ریبرندینگ برند خود گرفتید اولین مرحله که باید به آن توجه نموده و به درستی رعایت کنید تعیین هدف از انجام این کار است. هدف گذاری می­تواند نتیجه را برای برند شما مشخص سازد و راه را نیز هموارتر کند اما برای تعیین هدف می­توانید گزینه­ها را برای خود تفکیک سازید که کار شما را بسیار راحتتر از قبل خواهد کرد.

دو هدفی که می­توانید برای ریبرندینگ خود در نظر بگیرید می­تواند شامل:

  1. تغییر تصویر بیرونی برند یعنی همان تصویری که مخاطبین مشاهده می­کنند و با آن ارتباط برقرار می­نمایند بدون اینکه بخواهید هویت درونی را تغییر دهد
  2. تغییر هویت درونی برند که می­تواند تحولی بزرگ و بسیار پر ریسک برای برند شما محسوب شود و باید حتما وقت زیادی‌ برای آن گذاشته شود تا نتیجه مثبتی حاصل گردد.

باشد و باید با توجه به نیاز برند خود اقدام به انتخاب هدف بکنید. اگر حس کردید که برند شما می­تواند با تغییراتی در ظاهر خود پیشرفت کند و مخاطبان را راضی کند به همان هدف اکتفا کنید اما اگر نیاز به تغییرات پایه و درونی را در برند خود احساس کردید، حتما آن را انجام دهید.

2.منتقل کردن تصمیم ریبرندینگ به کارکنان و پرسنل

پس از اینکه هدف اصلی خود را از ریبرندینگ مشخص کردید باید آن را درونی سازی کنید یعنی باید برای کارکنانی که در شرکت کار می­کنند توضیح دهید که چرا تصمیم به ریبرندینگ گرفته و قصد دارید این کار را از کجا شروع کنید و به کجا ختم خواهد شد. اگر اطلاع رسانی انجام نشود ممکن است باعث هرج و مرج در روال کاری شرکت شده و تغییرات نیز به درستی انجام نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت لوگو با برند و هویت بصری چیست؟آیا برند همان لوگو است

زمانی که این اطلاع رسانی از شما خواهد گرفت بستگی به تعداد افرادی دارد که در شرکت کار می­کنند که اگر تعداد این افراد کم باشد می­توان در یک جلسه کاری محتویات همه تغییرات را به گوش کارکنان رساند اما اگر تعداد زیاد باشد جلسات به درازا خواهد کشید.

3.انتقال تصمیم ریبرندینگ به صاحبان نفع

سومین مرحله­ای که باید وقتی تصمیم به ریبرندینگ برای شما و کارکنان شرکت قطعی شد رعایت کنید، انتقال این تصمیم به ذی نفعان و در کل جامعه است. این اطلاع رسانی باید به طور دقیق و درست باشد تا مطالب اشتباه فهمیده نشود‌. البته رعایت این اصل بسیار بستگی به سیاستی که شرکت پیش می­گیرد دارد و در همین راستا برخی شرکت­ها اقدام به ارائه همه جزئیات ریبرندینگ می­کنند اما برخی از آن­ها تصمیم می­گیرند این تغییرات را در قالب تبلیغات به گوش مخاطبان خود برسانند تا بتوانند مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند و نگاه برندهای دیگر را به خود خیره کنند.

اصول ریبرندینگ

همانطور که به آن اشاره کردیم ریبرندینگ کار بسیار تخصصی است و باید توسط افرادی که در این زمینه تخصص دارند انجام شود و همچنین باید مراحل آن به درستی انجام شود. اما اینکار دارای اصولی نیز می­باشد که دارای اهمیت بسیاری هستند و باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب به آن توجه کافی بشود که در ادامه به این اصول خواهیم پرداخت.

1.حفظ تعادل

یکی از مهم­ترین اصولی که باید در ریبرندینگ رعایت کرد حفظ تعادل میان مفاهیمی که در گذشته به مخاطبان ارائه شده و مفاهیمی که در قصد داریم ارائه کنیم است. به عبارت دیگر باید اصالت برند حفظ شده و آسیبی به آن وارد نشود اما تغییرات در نظر گرفته شده مدیریت شود تا بتوان نتیجه خوبی را از آن دریافت کرد. به یاد داشته باشید در انجام ریبرندینگ ما قصد از بین بردن حافظه برند خود را نداریم بلکه می­خواهیم با تغییراتی در آن باعث پیشرفت و به روز رسانی شویم که توجه به این اصل معنای تعادل است.

اصول ریبرندینگ

2.رشد کردن

یکی دیگر از اصول ریبرندینگ رشد و پیشرفت چشم گیر آن است و باید هنگام انجام تغییرات حتما توجه کرد این تغییر مورد نظر باعث پیشرفت برند شود. ممکن است حین انجام ریبرندینگ بخش­های جدیدی در بازار کشف شود که بتواند نیاز مخاطبان یا مشتریان را بهتر و بیشتر رفع کند و یا حتی افراد جدیدی را جذب کند. اصلی­ترین دلیلی که یک برند تصمیم به ریبرند کردن می­گیرد ارتقا و پیشرفت اوضاع برند است و باید در انتخاب تغییرات نهایت دقت را گذاشت.

3.هماهنگ بودن

هنگامی که یک برند تصمیم به ریبرندینگ می­گیرد باید تمام عناصری که قرار است تغییر کند با هم ادغام شده و سطح بالایی از هماهنگی را داشته باشد تا بتواند نتیجه رضایت بخشی را فراهم نماید. هماهنگی دارای اهمیت بسیاری در ریبرند کردن می­باشد زیرا باید همه عناصر بازسازی برند مانند طراحی یا ارائه خدمات جدید، قیمت گذاری، نحوه توزیع و … با هم در یک راستا حرکت کند و دارای هماهنگی درستی باشد تا مشتری گیج نشده و بتواند به راحتی تشخیص دهد که اوضاع از چه قرار است.

4.آگاه سازی

آگاه سازی نیز یکی از اصول مهم در ریبرندینگ است که می­تواند در روش­های مختلفی انجام شده و به گوش مشتریان برسد. برخی برندها قبل از تصمیم به ریبرندینگ از مخاطبان و مشتریان خود کمک می­گیرند تا بتوانند پیشرفت چشم گیری داشته باشند و بتوانند در راستای نظرات مشتریان تغییرات را اعمال کنند اما برخی دیگر از سازمان­ها و برندها از تبلیغات برای اطلاع رسانی تغییرات استفاده می­کنند که باید در انتخاب سبک و نحوه تبلیغات دقت کافی را داشته باشند تا بتوانند از طریق آن مشتریان جدیدی را نیز جذب برند خود کنند.

5.پارادوکس

برای رعایت اصل پارادوکس، یک برند معتبر باید ریبرندینگ را طوری انجام دهد که هویت اصلی خود را از دست ندهد اما باعث نوآوری در ارزش­های آن شود. به عبارت دیگر برای داشتن یک ریبرندینگ قوی نباید ایدئولوژی اولیه برند تغییری کند بلکه فقط باید در جهت پیشرفت و بهتر شدن حرکت کند و دقت شود که مشتریان دائم از دست نرود.

بیشتر بخوانید: هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ شما دارد؟

انواع روش های ریبرندینگ

اما ریبرندینگ می­تواند در روش­های مختلفی انجام شود و این مورد بسیار بستگی به هدف مدیران برند از تغییرات دارد و ما در ادامه به چند مورد از روش­های مختلف یک ریبرندینگ موفق اشاره خواهیم کرد تا شما با آن بیشتر آشنا شده و شاید به فکر ریبرند کردن برند خود افتید.

1.نام برند

یکی از مهم­ترین عناصر یک برند معتبر، نام آن می­باشد که اغلب هنگام انتخاب آن باید توجه شود که دارای معنی بوده و با هدف برند هم سو باشد. اما هنگامی که یک برند تصمیم به ریبرندینگ می­گیرد ممکن است به فکر تغییر نام برند افتد که برای برخی افراد تغییر موفقی خواهد بود.

اما برای برخی دیگر این اتفاق نخواهد افتاد و ممکن است با واکنش­های شدیدی روبه رو شود و حتی بسیاری از مشتریان خود را از دست بدهد. پس از گذشت زمان نام یک برند یا سازمان میان مخاطبان شناخته می­شود و به برند معنا خواهد بخشید که به همین سبب اکثرا مدیران ریسک تغییر نام برند را نمی­کنند و از روش­های دیگر برای بازسازی استفاده می­نمایند.

2.شعار برند

شعار یا وعده برند نیز می­تواند به خوبی در تازه سازی برند تاثیر گذار باشد و می­تواند مانند یک تبلیغات بسیار قوی عمل کند و توجهات زیادی را به خود جذب کند. این شعار باید کوتاه و مستقیم باشد و از کلماتی در آن استفاده شود که در ذهن و یاد بماند و البته این موضوع دارای اهمیت بسیار زیادی است وبهتر است شعاری که انتخاب می­شود با هویت برند در یک راستا باشد.

انواع روش های ریبرندینگ

3.میراث برند

یکی از دلایلی که پس از مدتی مدیران و صاحبان برند تصمیم می­گیرند ریبرندینگ کنند تغییر اصالت و میراث برند است. زیرا برخی برندها پس از گذشت مدتی قدیمی شده و دیگر از دنیای امروزی که دنیای تکنولوژی است فاصله می­گیرد و به همین سبب تصمیم به استفاده از تکنولوژی می­کنند تا بتوانند با دنیای روز همگام شده و برای مشتریان خود امکانات بیشتری را فراهم کند. البته برخی برندها نیز ریبرندینگ را برای برجسته سازی اصالت و میراث برند خود می­کنند تا بتوانند قدیمی بودن و اعتبار شرکت خود را به مشتریان خود یادآوری کنند.

4.ایمنی بیشتر

هنگام که یک شرکت اقدام به فروش محصولات خود از طریق وب سایت و به صورت اینترنتی می­کند ممکن است با گذشت زمان مشتریان خود دچار مشکلاتی همچون هک شدن کارت بانکی و یا … شود که اتفاق بسیار ناخوشایندی برای یک برند محسوب می‌شود. برای جبران این اتفاقات مدیران برند تصمیم به یک ریبرندینگ می‌گیرند و به عنوان مثال تصمیم خواهند گرفت، ایمنی برند را افزایش داده تا از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری نمایند و اعتبار خود را بازیابند.

5.سخنرانی های جدید

یکی دیگر از راه­های پیشرفت یک برند و شرکت استفاده از داستان سرایی­ها و سخنرانی­های جدید است که می­توان از طریق آن­ها اطلاعات را به صورت گیراتر و استفاده از سناریوهای جذاب­تر به گوش مخاطبان رساند. این کار می­تواند باعث شود برند بسیار برجسته تر شده و مشتریان از دید تازه تر و بهتری به برند نگاه کنند. خیلی از مشتریان با همین سخنرانی­ها جذب یک برند می­شوند و همین مورد از تاثیر گذاری این ریبرندینگ بر افزایش فروش شرکت سخن می­گوید.

بیشتر بخوانید: برند چیست و چرا باید برند سازی کنیم؟

6.تغییر هویت

اما تغییر هویت نیز گاهی راهی برای پیشرفت و به جلو رفتن یک برند میان مشتریان خود می­باشد و بسیاری از برندها از ان استفاده می­کنند. در این تغییر هویت، برند اهداف و چشم اندازهای خود را تغییر می­دهد و به عنوان مثال اگر اقدام به توزیع کالای فیزیکی می­کند این کالاها را گسترش داده و در حوزه­های مختلفی اقدام به عرضه می­کند که هم باعث خواهد شد مشتریان بیشتر شود و هم حق انتخاب بیشتری خواهند داشت.

7.اعتبار برند

می­توان با افزایش اعتبار برند نیز یک ریبرندینگ موفق داشت و به همین سبب هر چند سال یک بار اغلب مدیران سراغ آن می‌روند تا بتوانند پیشرفت چشم گیری در برند مشتریان خود را بیشتر کنند. برخی برندها این کار را با افزودن یک آرم یا قابلیت به برند انجام می­دهند که بسیار نیز مورد توجه واقع می­شود. زمانی که اعتبار در میان مردم افزایش یابد به طور قطع مشتریان بیشتری نیز رو به سوی آن برند خواهند آورد. استقبال مشتریان سبب شده تا محصولات و خدمات برند بیشتر به چشم آید و درآمد بیشتری کسب شود.

8.تغییرات بصری

یکی از روش­های ریبرندینگ نیز می­تواند تغییرات بصری در شرکت و برند شود که می­تواند تاثیر خوبی در جذب مشتری بگذارد. این تغییرات اغلب در نمادهای بصری یعنی فرم تصویر یا تایپوگرافی اتفاق می­افتد و یا می­تواند نماد کلی برند را تغییر داده و باعث شود مشتریان بیشتری جذب شوند. این تغییرات بهتر است هر چند سال یک بار اتفاق بیوفتد زیرا آرم یک برند همان چیزی است که در ذهن باقی می­ماند تا اگر کسی آن را در هر جا مشاهده کرد به یاد برند بیوفتد پس بهتر است در کوتاه مدت تغییری نکند و یا هنگام تغییر فقط در جزئیات تغییراتی داشته باشد تا مشتریان خود را از دست ندهد.

.تغییرات بصری

سخن آخر

امروز که عصر، عصر رقابت برندها با یکدیگر است برندهای مختلف سعی می­کنند با اعمال تغییرات پیشرفت کنند و مشتریان بیشتری را جذب و همچنین مشتریان دائم خود را حفظ کنند. این کار که به آن ریبرندینگ گفته می­شود دارای اصول مختلفی می­باشد که باید حتما رعایت شود تا بتوان نتیجه درست و خوبی از تغییرات گرفت. البته این تغییرات می­تواند در بخش­های مختلفی رخ دهد که بسیار بستگی به هدف صاحب برند در تغییرات دارد

و او باید تصمیم گیری کند که می­خواهد تغییرات را در چه زمینه­ای آغاز رقم بزند. به صورت کلی می­توان گفت بهتر است پیش از انجام هر کاری مخصوصا در ارتباط با برند و برند سازی حتما با مشاوران و کارشناسان این عرصه صحبت کرد تا نکات لازم را برای اصولی انجام دادن آن به شما ارائه نمایند. در این مطلب قصد داشتیم تا شما را بیشتر با برندینگ، اصول و مراحل آن آشنا کنیم تا به صورت هدفمند و درست پیش بروید. از این که تا پایان این مطلب ما را همراهی کردید از شما سپاس گزاریم.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.2 / 5. تعداد رای: 545

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.