لوگوتایپ چیست؟یک لوگوتایپ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

لوگوتایپ چیست؟یک لوگوتایپ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

لوگوتایپ چیست؟یک لوگوتایپ حرفه ای چه ویژگی هایی دارد - بلو مارکتینگ

لوگوتایپ یا “نشانه نوشته” یکی از انواع پرطرفدار و مشهور لوگو می باشد که به وسیله هنر به نمایش گذاشتن حروف و اعداد به شکلی خلاقانه برند، محصول و یا خدماتی را به نمایش می گذارد. استفاده از این نوع لوگو تقریبا در همه فرهنگ ها و زبان ها رایج بوده و به شکل های مختلف و در انواع سبک متناسب با هدف، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از لوگو در صورت طراحی تخصصی و حرفه می تواند به راحتی برند مورد نظر را به جمع کثیری از افراد معرفی کند و نقش موثری را در رونق کسب و کار و اعتبار بخشیدن به آن ایفا کند. لازم به ذکر است که لوگو از نوع نوشتاری (تایپی) دارای ویژگی ها و کارایی های خاص خود می باشد که در سایت بلو مارکتینگ آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید: انواع لوگو را بشناسید – معرفی انواع سبک ها در طراحی لوگو

لوگوتایپ:

همان گونه که از نام این لوگو پیداست، با شیوه نوشتار و استفاده از حروف به شکلی زیبا و جذاب سروکار دارد. در این نوع از لوگو اشکال و تصاویر جایی ندارند اما شیوه چینش خلاقانه و نوآورانه حروف با استفاده از فونت های خاص و طراحی ویژه باعث ایجاد تصویری ماندگار از لوگو و برند مورد معرفی در ذهن مخاطبان خواهد شد.

لوگوتایپ ممکن است شامل نام کامل برند مورد نظر، یا تعدادی از حروف آن به صورت خلاصه باشد که در صورت طراحی حرفه ای به طور مستقیم و هنرمندانه  به زیبایی برند را به مخاطبان معرفی می کند.

از جمله مزایای استفاده از این نوع لوگو در معرفی کسب و کار و خدمات می توان به مواردی هم چون؛ عدم وابستگی به زمان، شناسایی و یادآوری در زمان کوتاه، گسترش و تبلیغ کسب و کار، تنوع در طرح ها و رنگ ها و … اشاره کرد.

اما باید به این نکات نیز توجه داشت که استفاده از نوشتار در طراحی لوگو مناسب برای همه شرایط و مکان ها نیست و در برخی موارد خیلی جا برای خلاقیت و ابتکار ندارد و شاید نتوان از آن استفاده کرد. این موارد را شاید بتوان از کاستی های این نوع لوگو به شمار آورد.

کاربردهای لوگوتایپ - بلو مارکتینگ

کاربردهای لوگوتایپ: 

از جمله دلایل مهم کاربرد این نوع از لوگو برای معرفی برند و کسب و کار می توان به مواردی هم چون؛ عدم امکان تشابه میان لوگو در سایر برندها، ساده ترین و سریع ترین روش برای یادآوری برند، نمایش هویت برند در کنار ویژگی های شاخص آن و انعطاف بالا در طراحی و تغییر اشاره کرد.

 بنابراین می توان گفت استفاده از این نوع لوگو برای اغلب کسب و کار ها مناسب است، اما در این میان کسب و کارها و خدماتی وجود دارند که کاربرد لوگوتایپی برای آن ها متناسب تر و رایج تر است، از جمله:

  • برای کسب و کارها، محصولات و خدماتی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند و یا می خواهند نام آن ها در مدت زمان کوتاهی در ذهن افراد باقی بماند،
  • برای خدمات، برند ها  و … که نام آن ها معرف بخشی از فعالیت هایشان می باشد و نام برند یادآور و نشان دهنده اطلاعاتی در رابطه با نوع خدمات آن ها است،
  • برای کسب و کارهایی که هدف شان از داشتن لوگو گنجاندن شعار خود به عنوان معرف برند است،
  • برای خدمات، برندها، سازمان ها و … که دارای فعالیت های رسمی تر هستند هم چون موسسه های مالی و اعتباری،
  • همچنین برای کسب و کارها، محصولات، خدمات و … که معرف محصول و یا خدمتی فرهنگی، سنتی و یا با قدمت بالا است و یا برای برندهایی که تمایل دارند از اسامی مربوط به تاریخ، طبیعت، اشیا و … استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: قیمت طراحی لوگو و نحوه تعیین قیمت آن

ویژگی های لوگو تایپ حرفه ای:

هر لوگویی از نوع نوشتاری (تایپی) به صورت حرفه ای دارای یک سری ویژگی می باشد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • سادگی: سادگی یکی از عناصر ماندگاری و جلوه در لوگو است چرا که استفاده از طرح های پیچیده و نامفهوم در ذهن مخاطب ماندگار نخواهد بود و با شکست مواجه می شود. بنابراین می توان گفت که قدرت در سادگی است.
  • خوانایی: یکی از ویژگی های طراحی حرفه ای این نوع لوگو آنست که مخاطب با دیدن آن دچار سردرگمی نشود و دارای خاصیت خوانایی باشد. برخی از لوگو ها دارای طراحی حرفه ای هستند اما به دلیل ناخوانایی باعث ایجاد خستگی و پس زدگی آن توسط مخاطب می شوند. بنابراین می توان گفت خوانایی یکی از عناصر مهم در طراحی لوگو به صورت نوشتاری است که به آن ماندگاری می بخشد.
  • داشتن فونت مناسب: فونت لوگو باید در تناسب با نوع فعالیت برند و خدمات باشد تا در مخاطبان هدف خود اثری سودمند و در راستای ارتقای کسب و کار ایجاد کند. برای مثال می توان گفت کاربرد فونت به کار رفته در شرکت ها و برندهای مربوط به کودکان با فونت به کار رفته در برندها و خدمات مربوط به بزرگسالان متفاوت می باشد.
  • زیبایی: استفاده از اصول روان شناختی، رنگ شناسی، چینش حروف، ساختار شکنی و … در صورت استفاده بهینه و نوآورانه از جمله عواملی است که در طراحی لوگو بر زیبایی آن اثر می گذارد و همان گونه که می دانید زیبایی نخستین راه جذب مخاطب در اغلب کارهای گرافیستی از جمله ساخت و طراحی لوگو است.
  • یکتایی و یا منحصر بفرد بودن: تنوع و گوناگونی در نوشتار همواره کمتر از تصویر است و این مسئله در طراحی لوگو نیز صادق است. بنابراین بایستی طراحی لوگو در این نوع به شکلی هنرمندانه و جذاب باشد تا یکتایی و منحصر به فرد بودن برند را به مخاطبان نشان دهد.
  • طراحی افقی: بر اساس نظر سنجی ها طراحی افقی لوگوتایپ جذاب تر و گیراتر از طراحی عمودی آن می باشد. استفاده از ابعاد مستطیل طلایی (نسبت طول به عرض 618/1) نیز ممکن است بر طراحی زیباتر و تاثیرگذاری لوگو موثر باشد. با این حال طراحی لوگو به صورت افقی و یا عمودی و یا دیگر شکل ها بستگی به سلیقه و نوع طراحی دارد.
  • ابعاد مناسب: لوگو پس از طراحی بایستی از نظر اندازه و ارزیابی خوانایی در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که یک لوگوتایپ حرفه ای بایستی در انواع مختلف ابعاد دارای وضوح و خوانایی باشد.
  • توجه به نظریه گشتالت: بر اساس این نظریه “کل هر چیزی فراتر از جزء های آن” می باشد. این مسئله در طراحی لوگو به صورت تایپی(نوشتاری) نیز کاملا صادق است. چرا که مخاطبان اجزای یک لوگوتایپ را در کنار هم در نظر می گیرد و با ربط اجزای آن به صورت یک کل می توانند آن را درک کنند. بنابراین طراح لوگو بایستی این نکته را مد نظر داشته باشد که مخاطب در ابتدا کلیات لوگو را درک می کند و سپس به بررسی جزئیات لوگو و حتی برند می پردازد.
سبک های مختلف طراحی لوگوتایپ - بلو مارکتینگ

سبک های مختلف طراحی لوگوتایپ:

در طراحی انواع لوگو از جمله نوع نوشتاری، می توان از سبک های مختلف در طراحی لوگو با توجه به مخاطبان و هدف استفاده کرد و عناصر را در راستای نوع سبک در طراحی لوگو نوشتاری به کار گرفت از جمله این سبک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک کلاسیک: نمایاندن قدمت و ماندگاری بالای لوگو
  • سبک مدرن: نمایاندن به روز بودن فعالیت و شیک بودن
  • سبک دست ساز: نمایاندن کیفیت بالا و تولید ماهرانه محصول
  • سبک سنتی: نمایانگر خاطرات به یاد ماندنی و ایجاد حس خاطره آمیز
  • سبک فانتزی: متناسب برای موارد خاص از جمله کالا ها و خدمات مربوط به کودکان
  • و … .

همچنین در طراحی و سبک های مختلف آن با توجه به نوع سبک و هدف می توان از حروف فارسی یا انگلیسی (یا دیگر زبان ها ) استفاده کرد. فونت های فارسی به دلیل داشتن قابلیت کشش و یا پیچ و تاب در کلمات و حروف در بیان ارزش ها و مفاهیم برای فارسی زبانان کاربرد و جایگاه ویژه ای دارند. البته باید این نکته را مد نظر داشت که لوگوهایی با زبان انگلیسی یا دیگر زبان ها نیز وجود دارند که بسیار زیبا، مشهور، پرطرفدار و با مفاهیم عالی و … هستند. بنابراین می توان گفت که انتخاب نوع حروف از نظر نوع زبان بستگی به سلیقه، هدف، گستردگی فعالیت و … دارد.

بیشتر بخوانید: لوگو چیست و در کسب و کار ما چه تاثیری دارد؟

نکات با اهمیت در طراحی لوگوتایپ:

در طراحی حرفه ای این نوع از لوگو طراحان همواره نکات و دستورالعمل هایی را مد نظر دارند که در ادامه به صورت خلاصه به آن اشاره می کنیم؛

  • طراحان حرفه ای معمولا پیش از طراحی لوگو تایپ، نوع خدمات شرکت، سازمان و … و همچنین مخاطبان آن را مورد بررسی قرار می دهند. با این کار طراح می تواند مفاهیم دقیقی را از طریق نوشتار استفاده شده در لوگو به مخاطب انتقال دهد. همچنین در این مورد طراحان به تحلیل رفتار و برخورد رقیبان و خدمات مشابه با کسب و کار، شرکت، کالا، خدمات و … می پردازند تا به وسیله طراحی لوگویی کارآمد بتوانند کمکی ارزنده به معرفی و رونق برند و یا شرکت و … مورد نظر داشته باشند.
  • به طور معمول طراحان حرفه ای تمام عناصر و ویژگی های مهم در طراحی این نوع لوگو را می شناسند و آن ها را با ابتکار عمل به کار می گیرند و با استفاده از چینش مناسب کلمات، فونت مناسب، رنگ خاص و دیگر اصول زیبا شناسی مفاهیم را به درستی در طرح لوگو می گنجانند.
  • طراحان حرفه ای معمولا شعارها و کلمات قدرتمند را برای طراحی لوگو و در ساده ترین شکل ممکن به کار می برند به گونه ای که ماندگاری آن حفظ شود و برای سال های طولانی بتوان آن را مورد استفاده قرار داد.
  • همچنین توجه به تناسب لوگو با ابعاد و شرایط گوناگون استفاده، طراحی منعطف لوگو، ایجاد هماهنگی میان موضوع لوگو، سبک و رنگ آن، طراحی لوگو در راستای پیشرفت کار و … از دیگر مواردی است که در طراحی حرفه ای لوگوتایپ مورد توجه طراحان ماهر و حرفه ای قرار می گیرد.
مراحل طراحی لوگوتایپ حرفه ای - بلو مارکتینگ

مراحل طراحی لوگوتایپ حرفه ای:

در حالت کلی هر طراح حرفه ای و ماهر در ساخت و طراحی لوگو از نوع نوشتاری مراحل زیر را در روند کار خود قرار می دهد:

  • فراهم کردن اطلاعات پیش نیاز در مورد انتخاب طرح لوگو، از جمله بررسی اهداف، برندهای مشابه، پیشنهادات صاحبان کسب و کار و … .
  • گزینش فاکتور ها اصلی برای انتخاب طرح های مختلف لوگو نوشتاری از جمله انتخاب سبک نوشتار، فونت نوشتار، طرح، رنگ و … .
  • شروع طراحی لوگو، در این مرحله طراح وارد مرحله اصلی ساخت و طراحی لوگو می شود، در این مرحله طراحان ایده های مختلف را بر روی کاغذهای مخصوص پیاده می کنند و البته در بعضی موارد نیز ایده ها و طرح های خام و اولیه را را نیز با نرم افزار تهیه می کند. در این بین طرح های ایده ال که ممکن است شامل یک یا تعدادی طرح باشد مورد تغییر و تکمیل قرار می گیرند و ارزیابی می شوند.
  • نشادن طرح لوگو اولیه به صاحبان کسب و کار، خدمات و … ، پس از تکمیل طرح یا طرح های لوگو اولیه آن را به صاحبان کسب و کار نشان می دهند و در صورت گزینش و نیاز به ویرایش آن با استفاده از نرم افزارهای طراحی لوگو مورد بازبینی قرار می دهند.
  • تکمیل طرح نهایی لگوتایپ: در این مرحله ویرایش ها، بازبینی ها و بررسی های لازم بر روی لوگو ارزیابی و اعمال شده و لوگوی نهایی جهت پیشرفت کار و هویت بخشیدن به کسب و کار آماده و مورد استفاده قرار می گیرد.

کلام پایانی:

در پایان بهتر است پیشنهاد کنیم برای داشتن لوگوتایپی حرفه ای، تاثیر گذار و کارآمد انجام امور طراحی را با اختصاص بودجه خاص به طراحان ماهر و حرفه ای در این زمینه بسپارید و ضمن داشتن لوگویی حرفه ای به کسب و کار، فعالیت و خدمات خود هویت و رونق ببخشید.

لوگو خودت رو با بهترین کیفیت و سرعت سفارش بده ( سفارش طراحی لوگو )

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.8 / 5. تعداد رای: 658

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

آواتار کاربر کاربر مهمان علی جعفری 16 آذر 1400

خیلی ممنون از مقاله خوبتون که در بین اونا مقاله های مرتبط میزارید میخواستم بعد از خواندن این مقاله دنبال مقاله قیمت طراحی لوگو بگردم که در بین محتوا های این مقاله دیدم گذاشتینش

علیرضا بلوریان 16 آذر 1400

سلام علی جان خوشحالیم که از مقاله ما راضی هستید

آواتار کاربر کاربر مهمان محمد 26 اردیبهشت 1401

سلام من دنبال سایت ساخت انلاین طراحی لوگو برای ساخت لوگو تایپ برای خودم میگردم اگه میشه چند سایت ساخت انلاین طراحی لوگو بهم معرفی کنید

علیرضا بلوریان 26 اردیبهشت 1401

سلام محمد جان قبلا مقاله ای تحت عنوان (معرفی 12 سایت ساخت لوگو رایگان برای طراحی لوگو) در سایت منتشر کردیم لینک شو هم براتون قرار دادم.
https://blumarketing.ir/blog/free-logo-making-site