بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست و چه تاثیری دارد - بلو مارکتینگ

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست و چه تاثیری دارد

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست و چه تاثیری دارد- بلو مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی یا نتورک مارکتینگ کلمه ای است که شاید به گوشتان خورده باشد اما نمی دانید که چیست ! در این جا می خواهیم درباره نتورک مارکتینگ بحث کنیم و آن را بصورت دقیق بررسی کنیم پس با ما همراه شوید .

بازاریابی بصورت شبکه ای یکی از زیر شاخه های بازاریابی است که فروش خود را بر اساس شبکه های انسانی و اجتماعی پایدار کرده است .

در روش نتورک مارکتینگ شما می توانید تعدادی از محصولات یک شرکت را خریداری کنید و در هر مکان دیگری که می خواهید ان هارا بفروشید و در ازای آن سود بگیرید .

این تنها روش در نتورک مارکتینگ نیست بلکه مصرف کنندگان محصول نیزمی توانند کالاها شرکت را بررسی کنند و در ازای آن سودی دریافت کند . در این روش بازاریابی باید شما افرادی را بعنوان زیرشاخه خود داشته باشید و هر تعداد این زیرشاخه ها بیشتر باشد و فعالیت بهتری داشته باشند ، سود بیشتری به شما خواهد رسید . این روش که معرفی شد همانند ساختارهای هرمی است که تعداد ان ها بصورت تصاعدی بالا می رود و شبکه ای نیروهای انسانی را بوجود آورده است . تبلیغات در این روش به شکل چهره به چهره و کلامی انجام می گیرد .

چگونه در نتورک مارکتینگ موفق شویم ؟

کسانی که پا بر عرصه نتورک مارکتینگ می گذارند باید مهارت ها و نکاتی را فرا گیرند که به پیشرفت آنان کمک می کند . نکات زیر را به دقت بررسی کنید و در عمل بکار گیرید .

1 – کیفیت محصول :

محصولاتی را که برای فروش انتخاب کنید باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا مشتریان محصول شما را به سایر محصولات ترجیح دهند . شما با عرضه کالای با کیفیت برای مشتری ارزش قائل می شوید و او را به خرید وا میدارید .

اما اگر محصولتان کیفیت پایینی داشته باشد، مشتری دلیلی برای خرید از شما ندارد که این به پسرفت شما در این راه می انجامد .

2 – فن بیان برای فروش کالا :

نحوه صحبت کردن شما با مشتری برای فروش کالا بسیار با اهمیت است . مهارت فروش کالا را باید فرابگیرید و توانایی حرف زدن با مشتریان را داشته باشید تا در نتورک مارکتینگ موفق شوید .

مطالعه بیشتر: کسب درآمد از اینترنت با 15راه پولساز

مهارت تشکیل تیم و رهبری آن :

یکی از راه های کسب سود در نتورک مارکتینگ ، درامدی است که به ازای فعالیت زیر شاخه های خود بدست می آورید .پس باید این مهارت را کسب کنید که افرادی فعال را به زیرشاخه خود اضافه کنید و در آنان شوقی ایجاد کنید تا بصورت درست فعالیت کنند .

هرچه تعداد افراد کاربلد ، افزایش یابد سود بیشتری شما کسب خواهید کرد .

مهارت رهبری با انگیزه :

همان مهارت هایی که برای شما درآمدزایی می کند ، برای زیرمجموعه شماهم کار آمد است . سعی کنید که این مهرات را کسب کنید تا زیر مجموعه خود را به رهبرانی تلاشگر و با ذوق تبدیل کنید .

بازاریابی شبکه ای یا شرکت های هرمی ؟

نحوه کار شرکت های هرمی با بازاریابی شبکه ای کاملا متفاوت است . نحوه کار این دو را درادامه بصورت کامل توضیح می دهیم .

اعضای شرکت های هرمی موظف هستند که افرادی را به شرکت معرفی کنند و در مقابل سرمایه گذاری فرد جدید ، کمیسیون دریافت می کنند .

در این شرکت ها محصول مشخصی خرید و فروش نمی شود و سرمایه گذاری شخص بعنوان کمیسیون در بین افراد بالای هرم تقسیم می شود .

در این ساختار هرمی درامد شخص با نقطه ای که در هرم قرار گرفته رابطه مستقیم دارد .

هرچه شما به نوک هرم نزدیکتر باشید ، سود دریافتی تان هم بیشتر است اما اگر در سطح های پایین هرم قرار بگیرید سود زیادی نخواهید داشت .

در بازاریابی شبکه ای اساس سود برا فروش محصولات است . شما می توانید در ازای معرفی شخصی جدید سودی بدست اورد .

ایا با بازاریابی شبکه ای می توانم پولدار شوم ؟

بسیاری افراد با خود فکر می کنند که آیا با استفاده از بازاریابی شبکه ای میتوانیم ثروتمند شویم ؟ به درامد بسیار زیاد در ماه برسیم ؟ و …. تعدادی از این فکرها .

چیزی که در اینجا بسیار وشن است این است که این شغل مانند هزاران شغل دیگری که در دنیا وجود دارد نیازمند تلاش و کوشش است .

شما نمی توانید بدون تلاش از راه بازاریابی شبکه ای به درامد بالایی برسید .

طبق آماری که محاسبه شده فقط 10 درصد از فروشندگان شرکت amway که یکی از قدیمی ترین  و بزرگترین شرکت های پایه گذاری شده بر اساس بازاریابی شبکه ای است ، موفق به کسب درآمد خوبی از این روش شده اند .

ای امار های منتشر شده به منظور عدم موفقیت همه بازاریابی ها نمی باشد اما به ما نشان می دهد که برای هر بازاریابی نمی توانیم در امد های نجومی را تصور کنیم .

البته شرکت های بازاریابی که سابقه بیشتری دارند و تعداد زیرشاخه ها بالاتری دارند از درامد بیشتری برخوردارند اما درآمد های فوق العاده با کاری آسان و اعضای تازه وارد اصلا جور در نمی آید .

بازاریابی شبکه ای قانونی است ؟

بسیاری از کشور ها فعالیت شرکت های هرمی را غیرقانونی تلقی می کنند ولی امروزه  بخاطر وجود شرکت های بازاریابی و تفاوت هایی که با شرکت های هرمی دارند ، فعالیت شرکت های هرمی در برخی کشور ها بصورت قانونی درامده است . اما با این وجود بازاریابی شبکه ای همیشه مورد انتقاد مراجع قانونی و اقتصادی قرار گرفته است .

طی چند سال گذشته  شرکت ها می توانند با گرفتن مجوز از وزارت صنعت ، معدن و تجارت فعالیت خود را شروع کنند .

برای پی بردن به وجود یا عدم وجود مجوز در این شرکت ها می توانیم نماد شرکت را بررسی کنیم . اگر رنگ نماد به رنگ سبز باشد نشان دهنده ی فعالیت مجاز است . اگر رنگ نماد زرد باشد نشان دهنده ی فعالیت به مدت یک ماه  برای رفع ایراد ها است و در پایان اگر رنگ نماد قرمز باشد نشان دهنده این است که بطور موقت 6 ماه تعلیق شده است. رنگ سیاه نماد یعنی مجوز شرکت به پایان رسیده است .

پس به رنگ نماد ها دقت فرمایید .

مطالعه بیشتر: چگونه از همکاری در فروش کسب درآمد کنیم؟

رایج ترین شرکت های نتورک مارکتینگ در ایران :

1 –  حوزه صنعت غذا و سلامت

رایج ترین محصولاتی که بصورت فروش مستقیم یا بازاریابی شبکه ای در دنیا عرضه می شود ، محصولات حوزه صنعت سلامت است .

این صنعت در دنیا از پیشرفت زیادی برخوردار بوده که دلیل آن اگاهی مردم در حوزه سلامت است . امروزه بسیاری از مردم به سمت آن گرایش پیدا کرده اند زیرا از آنان بعنوان داروهای جایگزین هم استفاده می کنند . مواد تشکیل دهنده بعضی از آن ها گیاهان طبیعی است . بطور کلی استفاده از آنان وضعیت سلامتی مردم را افزایش داده است .

بطور مثال مواد غذایی زیادی را در اطراف خود می بینیم که خواص درمانی هم دارند.

مانند : عسل ، خرما ، ادویه جات حاوی زنجبیل یا دارچین و سبوس برنج  که توسط بازاریابی شبکه ای ارائه می شوند .البته مواد غذایی دیگری همچون خشکبار یا دمنوش های گیاهی هم در این لیست قرار می گیرند .

2 – حوزه صنعت آرایشی – بهداشتی

دومین دسته از محصولات پرطرفدار، شامل حوزه آرایشی و بهداشتی می شود. بازار این حوزه بطور کلی بر فروش مستقیم است اما این بار، به جای تاثیر بر سلامتی بر زیبایی اثر می گذارد . بازار مصرف این محصولات در ایران رو به گسترس است که ان را به یکی از محبوب ترین محصولات مصرفی در کشور تبدیل کرده .بازاریابی شبکه ای محصولات شرکت پنبه ریز ، یکی از نمونه های بارز است . این شرکت محصولاتی همچون :شامپو ، تقویت کننده ی مو ، سرم های زیبایی و … را تولید می کند .

هدف شرکت های تولید کننده ی محصولات آرایشی- بهداشتی کمک به افراد برای ساختن ظاهری بهتر است در حالی که هدف شرکت های حوزه سلامت ، ایجاد احساس های خوب در فرد است . شرکت های تولیدی محصولات آرایشی-بهداشتی با استفاده از بازاریابی شبکه ای محصولاتی را که تازه در خط تولید قرار گرفته اند به بازار مصرفی معرفی می کنند .

دروغ های نتورک مارکتینگ را باور نکنید .

در زمینه بازاریابی شبکه ای یانتورک مارکتینگ ، دروغ هایی وجود دارد که شما باید اگاه باشید و گول انان را نخورید .

گاهی اوقات لیدرها برای افزایش زیرشاخه های خود مجبور می شوند که دروغ هایی را تحویل شما دهند .آن ها با حرف هایی همچون کار شما بسیار کم است اما درآمد عالی دارید سعی می کنند شما را گول بزنند . اما شما با افزایش آگاهیتان می توانید فریب این دروغ هارا نخورید .

امروزه اوضاع بسیار بهتر شده است زیرا اخلاق حرفه ای در میان نتورکر ها شکل گرفته ، که رفته رفته میزان این دروغ ها رو به کاهش است .

لازم بذکراست که تمام نتورکر ها مانند یکدیگر نیستند .

در نتیجه گیری پایانی می توانیم بگوییم که نتورک مارکتینگ یک صنعت تازه وارد است که تاثیر مثبت یا منفی آن بر کسب و کار بطور قطعی تایید نشده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است . ممکن برای شخصی بسیار عالی و برای برخی ضررزا باشد .

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4.6 / 5. تعداد رای: 2433

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.