متا تگ چیست و چگونه باعث افزایش رتبه و سئو سایت می شود؟ - بلو مارکتینگ

متا تگ چیست و چگونه باعث افزایش رتبه و سئو سایت می شود؟

متا تگ چیست و چگونه باعث افزایش رتبه و سئو سایت می شود؟ - بلو مارکتینگ

در این مقاله از بلو مارکتینگ می خواهیم شما را با بخشی از زبان نشانه گذاری ابر متن یا همان HTML  به نام متا تگ آشنا سازیم. متا تگ ها یکی از اصلی ترین بخش های صفحه ی وب شما می باشند، با توجه به اهمیت آن ها در صفحه وب می توانیم بگوییم که استفاده از آن ها می تواند ضرروی یا اختیاری باشد، اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید ما را همراهی کنید.

متا تگ در کجا قرار می گیرد؟

در بالا گفتیم که متا تگ چیست حال می خواهیم محل قرار گیری این دستورات در زبان HTML را بررسی کنیم، متا تگ ها در میان تگ Head قرار می گیرند، برای مثال قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

<html>

        <head>

        <title> به نام خدا </title>

                <meta tag  />

                …

        </head>

        <body>

                سلام به شما دوستان عزیز

        </body>

</html>

با توجه به قطعه کد بالا جایگاه متا تگ برای شما مشخص شد، اگر شما بخواهید از چند متا تگ استفاده کنید می بایست تمام آنها را پشت سر هم در میان تگ haed تایپ کنید. در ادامه می خواهیم شما را با جزیئات و انوع تگ های متا آشنا سازیم.

انواع متا تگ های http-equiv

یکی از پر کاربرد ترین تگ های مورد استفاده در html تگ متای http-equiv می باشد. به کمک http-equiv می توان امکانات زیادی را به صفحه وب خود اضافه کنید که در ادامه چندی از آن ها را برای شما شرح می دهیم.

تعیین زبان

برای اینکه بتوانید زبان سایت خود را به موتورهای جستجو نشان دهید از این تگ استفاده کنید. برای وبلاگ ها و سایت هایی که مطالب آن ها به زبان فارسی نوشته می شود بسیار حیاتی است که از این تگ استفاده کنند و به موتور های جستجو اعلام کنند زبان به کار رفته در این وبلاگ فارسی می باشد، بدین ترتیب موتورهای جستجو راحت تر می توانند درون این سایت ها بخزند.  شاید برای شما هم پیش آمده باشد

که به سایت های فارسی زبانی رجوع کرده باشید که مطالب آن بهم ریخته و نامرتب بوده است و شما قادر نبودید مطالب داخل سایت را بررسی کنید. علت آن استفاده نکردن برنامه نویسان سایت از تگ متای http-equiv بوده است، پس به یاد داشته باشید برای تعیین زبان و همچنین یونیکد یا همان قابل فهم کردن کاراکترهای داخل سایت برای مرورگرها از تگ http-equiv استفاده کنید، برای مثال به قطعه کد زیر توجه کنید:

<meta http-equiv=”Content-Language” content=”fa”>

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″>

مطالعه بیشتر: لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی چیست

مدیریت ذخیره صفحات در حافظه cache

باتوجه به تعاریف بالا حتما متوجه شده اید که متا تگ چیست، ما در ادامه می خواهیم انواع بیشتری از این تگ را به شما معرفی کنیم پس همراه ما باشید. از دیگر کاربردهای تگ متای http-equiv قابلیت ذخیره صفحات می باشد؛ به طور کلی اکثر مرورگرها فایل ها و تصاویر موجود در صفحات شما را در حافظه cache خود ذخیره کرده تا در صورت مراجعه بعدی بتوانند راحت تر به آن دسترسی پیدا کنند.

گاهی اوقات شما نیاز دارید که این اتفاق برای صفحات وب شما نیفتد، تگ http-equiv امکانات زیادی در این زمینه دارد با توجه به ویژگی هایی از این تگ که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت می توانید نحوه ذخیره شدن صفحات سایت خود در مرورگرها را کنترل کنید.

Public: با استفاده از این ویژگی شما می تواند مطالب درون وبلاگ خود را روی مرورگر همه ی کاربرانی که با یک سیستم مشترک ازوبلاگ شما بازدید کرده اند ذخیره کنید.

Private: محتوای سایت شما تنها در سیستم کسانی که با نام کاربری وارد سایت شما شده اند ذخیره می گردد.

No-cache: به هیچ عنوان اجازه ی ذخیره محتوای سایت شما را به مرورگر نخواهد داد.

No-Store: تنها برای زمان کوتاهی مرورگر اجازه دارد محتوای سایت شما را ذخیره کند.

می توان گفت که ویژگی cache-control تگ متای http-equiv برای آن دسته از سایت هایی مفید است که اطلاعات آن ها مرتب به روز رسانی می شود و هر بار می بایست مرورگر را برای آگاهی از به روز رسانی خود فراخوانی کنند.

به قطه کد های زیر و چگونگی به کار گیری این ویژگی ها توجه کنید:

<meta http-equiv=”Cache-control” content=”public” />

<meta http-equiv=”Cache-control” content=”private” />

<meta http-equiv=”Cache-control” content=”no-cache” />

<meta http-equiv=”Cache-control” content=”no-store”/>

انتقال به صفحات دیگر

تگ متای http-equiv به شما این اجازه را می دهد که برای مدیریت بارگذاری مجدد صفحات یا انتقال از صفحه ای به صفحه ای دیگر از ویژگی redirect آن استفاده کنید، به کد زیر توجه کنید:

<meta http-equiv=”refresh” content=”10; URL=http://pzof.ir/”>

اگر به عددی که در قطعه کد بالا دقت کرده باشید متوجه می شوید که بعد از 10 ثانیه کاربر به آدرس جدید منتقل می شود اما اگر شما به ویژگی URL مقداری اختصاص ندهید بعد از 10 ثانیه صفحه جاری توسط مرورگر مجددا بارگذاری می شود.

باتوجه به اینکه گفتیم تگ متا چیست و http-equiv را برای شما شرح دادیم حال می بایست به سراغ دومین متا تگ مهم یعنی description برویم. معمولا از تگ description برای معرفی صفحه وب خود به ربات های مرورگر می توانید استفاده کنید. تگ description بین تگ head و title بعد از تگ متای http-equiv قرار می گیرد. برای یادگیری بیشتر به قطعه کد زیر توجه داشته باشید:

        <meta name=”description” content=”Helli everyone” />

مطمئنا همه شما با این قضیه برخود داشته اید، که وقتی در گوگل سرچ می کنید بعد از آدرس و نام سایت یک توضیح خیلی کوتاه در مورد مطالب داخل سایت به شما نشان داده می شود، description این محتوا را در سرچ شما قرار می دهد.

متا تگ keywords - بلو مارکتینگ

متا تگ keywords

در ادامه به معرفی یکی کلیدی ترین تگ های html یعنی keywords می پردازیم. به وسیله این تگ کلمات کلیدی سایت شما به موتورهای جستجو معرفی می شوند؛ اما تقریبا از سال 2009 موتور های جستجو کلمات کلیدی را برای رتبه بندی سایت مد نظر قرار نمی دهند. با این وجود keywords هنوز هم از مهم ترین تگ ها در برنامه نویسی سایت به شمار می آید.

متا تگ keywords همانطور که گفتیم کلمات کلیدی را به مرورگر معرفی می کند، بدین ترتیب موتورهای جستجو سریع تر می توانند محتوای سایت شما را درک کنند، و دیگر احتیاجی به بررسی کل مطالب درون سایت ندارند. اگر میخواهید کلمات کلیدی درون سایت را از هم جدا کنید بهترین راه حل استفاده از ویرگول می باشد، به خاطر داشته باشید اگر کلمات کلیدی را در متن خود زیاد تکرار کنید ممکن است موتور جستجو به عنوان یکی خطای بزرگ به آن نگاه کند؛ پس تا می توانید از کلمات کوتاه و به تعداد کم در متن استفاده کنید. برای نحوه ی استفاده از این تگ به قطعه کد زیر توجه کنید:

<meta name=”keywords” content=” سایت فروش آنلاین” />

اکنون برخی از سایت ها دیگراز این تگ استفاده نمی کنند و برخی نیز هنوز عقیده دارند که استفاده از این تگ مفید است.

تگ متای robots

برخی از دستوراتی که مربوط به ربات های مرورگر می باشد را می توان توسط این تگ پیاده سازی کرد، البته لازم به ذکر است که ربات هایی وجود دارند که از این دستورات تبعیت نمی کنند با این وجود به کار بردن این تگ در صفحه اول وب سایت خود خالی از لطف نیست. برای یادگیری نحوه ی به کار بردن تگ robots به قطعه کد زیر توجه کنید:

<meta name=”robots” content=”index, follow” />

با به کار بردن قطعه کد بالا می توانید به ربات های مرورگر اعلام کنید تا صفحه وب شما را نیز مورد بررسی قرار دهند.

تگ متای generator: این تگ قابلیت این را دارد که به موتور های جستجو اعلام کند سایت ساخته شده چه امکاناتی دارد و از چه نوع زبانی در ساخت آن استفاده شده است، باید بگوییم که تگ generator تاثیر بسزایی در رتبه بندی سایت شما ندارد و به کار گیری آن اختیاری است. به مثال زیر توجه کنید:

<meta name=”generator” content=”DotNetNuke” />

تگ متای author

اگر می خواهید نویسنده سایت مشخص باشد می بایست از تگ author استفاده کنید، برای این کار نام طراح را در این تگ قرار دهید؛ انجام این کار اختیاری است و می توانید از این تگ استفاده نکنید. قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

<meta name=”author” content= “مریم محمدی”/>

 تگ های متا بسیار گسترده هستند و تنها به این مواردی که گفتیم محدود نمی شوند، مهم ترین آنها سه تگ http-equiv، keywords، description که در مطالب بالا به شما معرفی کردیم. دقت کنید اگر ازساختار xhtml برای نوشتن سایت خود استفاده می کنید  حتما در انتهای تگ های متا علامت / قرار دهید، اما در html احتیاجی به این کار نیست.

مطالعه بیشتر: نقشه سایت چیست

همانطور که می دانید موتورهای جستجو به هنگام سرچ موضوع ابتدا به سراغ متا تگ ها می روند، بنابراین شیوه ی به کار بردن این تگ ها برای رتبه بندی و اعتبار سایت شما بسیار مهم و حیاتی است. بعد از معرفی انواع تگ های متا بهتر است برای شما توضیح دهیم که کدام تگ بهتر است، در این مقاله ما انواع تگ های متا را در سه دسته خوب، بی تفاوت و بد تقسیم کرده ایم. تا کنون که در سال 2021 قرار داریم تگ های متا همچنان در ایجاد سایت ها موثر واقع می شوند

و اهمیت بسیار زیادی در سئو دارند، به همین دلیل نیز شما باید بدانید که از کدام تگ متا بیشتر استفاده کنید و کدام نوع آن را به کار نبرید. بهتر است بدانید که محتوای سایت از لحاظ سئو اهمیت بیشتری دارد؛ و به کاربردن متا تگ های زیاد باعث می شود که تعداد کراکترها و کد های شما افزایش یابد و خیلی سودمند نیست، به همین دلیل بهتر است که از کد های کمتر و محتوای مفید تری بهره بگیرید. به خاطر داشته باشد که متا تگ ها بیشتر به موتورهای جستجو برای مسیر یابی کمک می کنند. همانطور که گفتیم در ادامه متا تگ ها در دسته بندی های مختلف را برای شما شرح می دهیم؛ همراه ما باشید.

تگ های متای خوب کدام ها هستند؟

Content-type، Title، description و Viewport : همانطور که گفتیم محتوای سایت برای رده بندی سئو بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر اغلب تگ  های پرکاربرد به این مسئله مربوط می شوند.

 تگ Content-type : یا همان تگ نوع محتوا یکی از تگ های بسیار مهمی است که حتما باید در ساخت وب سایت خود از آن استفاده کنید.

تگ Title : یا تگ عنوان از جمله تگ های پرکاربرد و خوبی می باشد که استفاده از آن در کد های شما ضروری است. تگ عنوان معمولا با meta شروع نشده و خود به عنوان یک تگ جدا گانه به کار می رود، اما این تگ نیز یکی از تگ های متا محسوب می شود.

تگ description : در ابتدا نیز راجع به تگ description برای شما توضیح دادیم، همانطور که گفته شد استفاده از این تگ باعث می شود هنگامی که عنوانی را در گوگل یا هر مرورگر دیگه ای سرچ می کند به جز آدرس سایت خلاصه ای از محتوای آن نیز مشاهده کنید، این قابلیت باعث می شود شما راحت تر و سریع تر بفهمید که کدام سایت برای شما مناسب تر است.

بهتر است تعداد کاراکتر هایی که در تگ description استفاده می کنید حداکثر 160 کاراکتر باشد، چرا که اگر متن شما طولانی شود برای بازدیدکنندگان خوشایند نیست. تگ description مهم ترین تگ متا می باشد که به شما قابلیت ترغیب کاربران برای بازدید از وب سایت شما می دهد، و همچنین در رده بندی سئو نیز بسیار تاثیر گذار است.

تگ Viewport : یا همان تگ منطقه نمایش: امروزه در دنیای گوشی های هوشمند و اینترنت این مسئله اهمیت زیادی دارد، در واقع اگر شما در طراحی قالب سایت خود به اندازه ی نمایشگر گوشی های هوشمند توجه نکرده باشید بسیاری از بازدیدکنندگان و چه بسا همه ی آن ها را از دست می دهید، پس بهتر است Viewport را در طراحی سایت خود استفاده کنیم.

تگ های متای - بلو مارکتینگ

در میان تگ های متای بی تفاوت یا خنثی کدام یک معروف تراند؟

در برخی از وب سایت ها علاوه بر تگ هایی که در بالا نام بردیم تگ های دیگری نیز استفاده می شوند، البته پیشنهاد ما به شما این است تا جایی که می توانید از این نوع تگ ها استفاده نکنید، چرا که بیشتر باعث افزایش کدهای شما می شود و خاصیت زیادی ندارند. برای آشنایی با چنین تگ هایی ادامه ی مطلب را دنبال کنید.

  • تگ های متای مربوط به شبکه های اجتماعی: OpenGraph بیشتر در صفحه توییتر استفاده می شوند، ولی معمولا استفاده ی آن ها در بیشتر صفحات مهم نیست پس بهتر است خیلی از این تگ استفاده نکنید.
  • Robots: تفکر اشتباهی که در مورد تگ Robots وجود دارد این است
  • که بیشتر افراد فکر می کنند استفاده از این تگ در تمام صفحات وب سایت الزامی است، در حالی که این فکر کاملا اشتباه است. به طور کلی می توان گفت که تمام صفحات موجود در وب سایت های ما به صورت Index و Follow ایجاد می شوند پس دیگر تگ Robots دراینجا کاربردی ندارد. زمانی استفاده از این تگ مهم می شود که شما بخواهید حالت فعلی را تغییر دهید.
  • Canonical یا همان تک کنونیکال: این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانید گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری روی کلمات تکراری بسیار حساس هستند، بنابراین اگر در محتوای سایت خود کلمات تکراری یا جملات تکراری به کار می برید بهتر است از تگ Canonical استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است وب سایت توسط مرورگرها شما ناک اوت شود.
  • Googlebot یا به عبارتی تگ ربات های خاص: برخی از موتورهای جستجو مانند گوگل از این تگ برای اجرای دستوراتی مانند noodp یا noydir استفاده می کنند. باید بدانید که موتورهای جستجو و به طور کلی مرورگر ها دارای هوش و فهم زیادی می باشند و می توانند با توجه به مطالب درج  شده درون سایت شما مفهموم و موضوع کلی آن را درک کنند
  • و دیگر نیازی به استفاده از این تگ نیست، اما برخی مواقع استفاده از آن نیز خالی از لطف نمی باشد. در بیشتر مواقع می توانید از همان تگ Robots ساده استفاده کنید چرا که تفاوت آن چنانی با یک دیگر ندارند. پیشنهاد ما به شما نیز استفاده از تگ Robots ساده می باشد.
  • زبان (language): اگر قرار است وب سایت شما چند زبانه باشد، و به صورت بین الملی روی اینترنت قرار بگیرد بهتر است برای مشخص کردن زبان سایت خود از تگ Language استفاده کنید، البته در بیشتر مواقع برای سایت های تک زبانه این تگ هیچ کاربردی ندارد.
  • Keywords کلمات کلیدی: شاید شما هم تعجب کرده باشید که کلمات کلید را در دسته خنثی ها قرار داده ایم؛ ولی باید بگوییم که مکان درست آن همین جاست چرا که خیلی وقت است تگ کلمات کلیدی در رده بندی سئو تاثیر آن چنانی ندارد، شاید باعث افزایش سرعت موتورهای جستجو برای پیدا کردن موضوع مناسب شوند اما از لحاظ سئو تاثیر گذار نیستند، البته به یاد داشته باشید اگر به صورت خودکار تگ کلمات کلیدی به جود آمد آن را حذف نکنید.
  • تگ Refresh: از ضعیف ترین تگ های متا می توان به تگ Refresh اشاره کرد، نکته ی حائز اهمیت اینکه تگ Refresh به هیچ عنوان مورد پسند مرورگر گوگل نیست، پس بهتر است به جای استفاده از تگ Refresh از انتقال سمت سرور 301 استفاده کنید.
  • Site verification یا به عبارتی تاییده وب سایت: برای فعال سازی و همچنین تایید وب سایت خود در موتورهای جستجو می بایست از تگ Site verification استفاده کنید. تگ Site verification یکی از قدیمی ترین روش ها برای انجام تاییدیه موتورهای جستجو می باشد؛ امروزه بیشتر از ست کردن یا DNS برای انجام این کار استفاده می شود، با استفاده از DNS فایل ها به راحتی در صفحه وب شما آپلود می شوند. موتور های جست وجوی گوگل و Bing نیز برای آپلود فایل های XML خود از DNS  استفاده می کنند و دیگر تگ Site verification به وسیله این دو مرورگر پشتیبانی نمی شود.
  • GEO یا منطقه جغرافیایی: در واقع آخرین موردی که در رابطه با تگ های متا باید بگوییم این است که تگ GEO توسط  مرورگر گوگل پشتیبانی نشده و تنها مرورگر Bing آن را پشتیابی می کند. به وسیله تگ GEO می تواند محل و موقعیت جغرافیایی را مشخص کنید، این تگ دارای سه ویژگی موقعیت یا Position، نام محل یاplacename  ومنطقه یا Region می باشد.

 انواع متا تگ های بد کدام تگ ها وجود دارند؟

بهتر است بدانید که متا تگ های بد به هیچ عنوان روی سئو ی سایت شما تاثیر منفی نمی گذارند؛ اما طبق تحقیقات ما از سال 2005 تا کنون تگ هایی که در زیر شرح می دهیم هیچ کاربردی ندارند و فقط صفحه کد شما را شلوغ می کنند. پس اگر اطمینان دارید وجود تگ های زیر هیچ کمکی به شما نمیکند از آنها استفاده نکنید. حال به شرح تگ های بی فایده در Head می پردازیم:

اولین تگ در این زمینه تگ نویسنده (Author) می باشد، وجود این تگ اهمیت چندانی ندارد چرا که به وسیله آن تنها می توان نام طراح را به سایت اضافه کرد که برای این کار می توان از Schema استفاده کرد.

به عنوان دومین تگ بی فایده در html می توان به تگ مشاهده مجدد یا Revisit After اشاره کرد؛ در واقع این تگ مخصوص ربات هاست و دلیل استفاده از آن این است که ربات ها در فاصله زمانی مشخصی مجددا درون سایت بخزند و محتوای آن ها را بررسی کنند. امروزه تگ Revisit After توسط بسیاری از مرورگرها پشتیبانی نمی شود و رسما این تگ نیز منسوخ شده است.

Copy- Right:

طبق اطلاعیه ای که شرکت گوگل منتشر کرد، لازم نیست زمانی که ما حق کپی رایت را در فوتر به کاربران داده ایم یکبار دیگر در هدر نیز به آن شاره کنیم؛ چرا که گوگل محتوای فوتر را بررسی کرده و این اجازه را به بازدید کنند گان سایت می دهد، پس استفاده از این تگ کار عبث و بیهوده ای می باشد.

Generator یا همان تولید کننده:

همانطور که از نام این تگ پیداست به کمک آن می توان برنامه ایی که در ایجاد سایت به کار رفته است را به دیگران معرفی کند؛ اما به نظر می رسد این کار نیز از نگاه کاربران زیاد جالب نیست.

امیدواریم خواندن این مقاله به اندازه ی کافی برای شما مفید واقع شده باشد.

امتیاز تون خیلی برامون مهمه!

از 1 تا 5 امتیاز بدید

4 / 5. تعداد رای: 452

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *