الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟ و چه تأثیری دارد؟
- دلیل نام گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار توسط گوگل چه بود؟
- مرغ مگس خوار گوگل چگونه نتایج مناسب را انتخاب میکند
- قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، جستجو به چه شکل بود؟
- چگونه الگوریتم مرغ مگس خوار جستجوی گوگل را تغییر داد؟
- ارتباط الگوریتم مرغ مگس خوار با رفتار کاربران
- الگوریتم مرغ مگس خوار چه تأثیری بر روی سئو سایت دارد؟
- به روز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار چه هدفی را دنبال میکند؟
مرغ مگس خوار گوگل یکی از الگوریتم های گوگل است که برای درک بهتر مفهوم جستار ها و ارائه ی نتایجی بهتر به کاربر طراحی شده است.
دلیل نام گذاری الگوریتم مرغ مگس خوار توسط گوگل چه بود؟
مرغ مگس خوار پرنده ای کوچک و باهوش است و دو ویژگی دقت و سرعت را در کنار یکدیگر دارد؛ همچنین الگوریتم گوگل نیز سعی میکند با درک دقیق و عمیق عبارت جستجو شده در کمترین زمان و بیشترین سرعت، نتایجی را به کاربران نمایش دهد که کاربران به دنبال آن میباشند همانطور که میدانید نام محصولات گوگل همیشه جذابیت خاصی داشته و انتخاب نامهای پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار هم از این قاعده مستثنی نیست.
الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی میکند و تا حد زیادی مترادف آنها را میشناسد.و درحالیکه نزدیک ترین نتایج را به شما نشان میدهد، صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده اند و محتوای درست و حسابی ندارند را جریمه میکند.
میخواهیم جستجو با گوگل را از زمان حال با 10_12 سال پیش مقایسه کنیم و ببینیم از آن زمان تا کنون چه دگرگونی هایی شده است.
در گذشته تمرکز گوگل روی کلمات کلیدی بود و این موضوع باعث ایجاد مسائلی شد؛ از جمله بسیاری از سایت ها محتوای خود را در یک کلمه ی کلیدی غرق میکردند و با خرید لینک های بسیار زیاد، آن محتوا را به نتایج بالای گوگل میرساندند؛ از همین رو محتوای با کیفیت بسیار کمیاب شده بود و در صدر نتایج جستجو، سایت هایی با کیفیت پایین قرار میگرفتند که پر از تبلیغات آزار دهنده برای کاربران بودند.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که عبارتی را در گوگل جستجو کردید اما به نتایج مطلوب خود نرسیده اید و با سایت هایی بی محتوا و پر از تبلیغات نفرت انگیز مواجه شدید.
این سایت ها با ساختن لینک های اسپم و استفاده از کلمات کلیدی گوگل را فریب میدادند و به جایگاه های بالا نفوذ میکردند.در مقابل گوگل هم با ارائه ی آپدیت ها و الگوریتم های جدیدش این سایت ها را جریمه و به مرور زمان از صفحه ی اینترنت محو کرد.
گوگل برای رفع این مشکلات، در سال 2011 الگوریتم “پاندا” را معرفی کرد برای جریمه ی سایت هایی با کیفیت محتوای پایین. که با آمدن پاندا تغییرات خوبی ایجاد شد. همین الان هم اگر سایتی از مطالب کپی استفاده کند خیلی زود توسط پاندا جریمه میشود.
سپس در سال 2012 الگوریتم پنگوئن برای تکمیل کار پاندا معرفی شد. جهت جریمه ی سایت هایی با پروفایل لینک مشکوک. وظیفه ی آن مبارزه با سایت هایی است که از بک لینک سازی اسپم استفاده میکنند.
با این وجود بسیاری از سایت ها هنوز هم برای رتبه گرفتن از تکرار کلمات کلیدی استفاده میکردند و هدف جستجوی کاربر را نادیده میگرفتند. گوگل برای مقابله با این سایت ها، در 20 آگوست سال 2013 الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbirdرا برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد
مطالعه بیشتر: الگوریتم دزد دریایی گوگل چیست
.که توانست مفهوم عبارات و کلمات را درک کند و هدف کاربر را فهمیده و نتایج نزدیک به خواسته های او را ارائه دهد. در حالیکه در گذشته تنها نتایجی که با کلمات کلیدی مطابقت داشت را بدون توجه به نیاز کاربر ارائه میداد.
کم کم گوگل به این نتیجه رسید که بهتر است به معنای کلمات و ارتباط آنها باهم توجه عمیق تری نشان بدهد.چون تولید کنندگان محتوای سایت های کلاه بردار برای اینکه در نتایج اولیه ی گوگل قرار بگیرند به شکل مکرر از کلمات کلیدی خاص استفاده میکردند که این کار علاوه بر اینکه کیفیت مطالب را پایین می آورد موجب میشد سایت هایی که محتوای عالی تولید میکنند بخوبی دیده نشوند.
همچنین زمانیکه مرغ مگس خوار معرفی شد، بسیاری از نتایج جستجو را تحت تاثیر خودش قرار داد و باعث شد شکل جدیدی از جستجو ها و نمایش ها در دنیای موتور های جستجو پدید آید مرغ مگس خوار جستجویی که ما انجام داده ایم را درک میکند و معنای آن را در نتایجی که به کاربران نمایش میدهد لحاظ میکند. از اولین باری که یک جستجو در گوگل انجام دادید، حتما زمان زیادی میگذرد و یقینا شما هم متوجه تغییرات نتایج جستجو شده اید.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یکی از تغییرات مهم الگوریتم اصلی گوگل است که با تفسیر کوئری های طولانی و پرسشی سرو کار دارد.
مرغ مگس خوار گوگل نتایجی را فراهم میکند که بیشتر به هدف جستجو نزدیک هستند تا به تک تک کلمات کلیدی موجود در آن.
علاوه بر این که به ما کمک میکند خیلی سریع تر از قبل به نتیجه ی دلخواه برسیم، پیشنهادات دیگری را هم در اختیار ما قرار میدهد. مثلا اگر عبارت ” سن نیمار ” را جستجو کنیم علاوه بر اینکه نتیجه ی دقیق 29 سال را به ما میدهد، اطلاعات اضافه تری مانند بیوگرافی کوتاه، اطلاعات درمورد خانواده، عملکرد او در جام جهانی و افتخارات و جوایز را در اختیار ما قرار میدهد که ذهن کنجکاو با دیدن آن ها خوشحال میشود.
الگوریتم مرغ مگس خوار و الگوریتم رنک برین مکمل یکدیگر هستند.
مرغ مگس خوار گوگل چگونه نتایج مناسب را انتخاب میکند
مرغ مگس خوار گوگل معنای جملات را تفسیر میکند؛ یعنی روی کلمات نمیکند بلکه روی معنای آنها در کنار یکدیگر تمرکز میکند و میتواند هدف جستجو را تشخیص دهد.تمرکز اصلی آن بر روی عبارات است و به گوگل این امکان را میدهد که بتواند عبارات جستجو شده را به طور کامل تجزیه و تحلیل کند و سرعت دسترسی کاربران به نتایج را افزایش میدهد. طبق این تعریف درمیابیم که گوگل نام مناسبی را برای آن انتخاب کرده است.
مثلا شما عبارت ” رستوران های کرمانشاه ” را سرچ میکنید، در این حالت مرغ مگس خوار سریع دست به کار میشود و کلمات دیگری را که نزدیک به کلمات “رستوران ها” و “کرمانشاه ” نزدیکند را در نظر میگیرد. مثلا کلمات فست فود، غذا، غذای بیرون بر، رستوران های محلی و… را برای رستوران در نظر میگیرد و برای کلمه ی کرمانشاه، مناطق نزدیک به آن را مانند شهرستان هایش در نظر میگیرد.
برای اینکه عبارت شما رتبه ی خوبی در نتایج داشته باشد بهتر است محتوای خود را طوری بنویسید که شامل اطلاعات زمینه درباره ی آن موضوع باشد؛ چون اطلاعات زمینه در محتوا به مرغ مگس خوار کمک میکند متن مرتبط با جستجوی کاربر را تشخیص دهد.
مثلا این عبارت جستجو را در نظر بگیرید: “آلبوم سالار عقیلی”
مرغ مگس خوار کلمات این عبارت را تفسیر کرده و متوجه میشود سالار عقیلی یک خواننده ی فارسی زبان است و منظور از آلبوم، آلبوم آهنگ های اوست.
همچنین میداند با اینکه کاربر در جستجوی خود از کلمه ی دانلود و یا خرید استفاده نکرده اما قصد خرید یا دانلود آن را دارد. پس نتایجی را ارائه میدهد که آهنگ های این خواننده را روی سایت خود قرار داده اند.
این مثالی از جستجوی معنایی بود که در ادامه بازهم به آن اشاره خواهیم کرد.
مطالعه بیشتر: مزرعه لینک چیست و چه تاثیری روی سایت شما دارد؟
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟(Hummingbird Algorithm)
بهینه سازی جستجوی کاربران هدف اصلی آن است. بر خلاف الگوریتم های پاندا و پنگوئن که به آنها اشاره شد، از ابتدا مرغ مگس خوار بعنوان یک الگوریتم اصلی جهت بهینه سازی جستجوی کاربران عرضه و تعریف شده است.
قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، جستجو به چه شکل بود؟
یک سال پیش از انتشار این الگوریتم، دقیقا همان چیزی را به شما به عنوان نتایج جستجو می دادند که درخواست کرده بودید. که بیشتر موارد، نتایج کاملا دقیق بود اما پاسخی عمیق و مفهومی با ذکر منابع کافی در مورد جستجو، به کاربر ارائه نمیشد. اما توانایی تجزیه و تحلیل هنوز یک چالش برای گوگل بود.
اما امروزه به راحتی میتوانیم درخواست های جستجوی خود را در گوگل طوری تنظیم کنیم که گوگل بتواند پاسخ دقیق سوال ها را بازیابی کرده و نمایش دهد. در نظر داشته باشید که نباید سوال های اشتباه بپرسید چون حتما جواب اشتباه میگیرید . ( مثلا سوالی مانند ماشین حضرت مسیح چیست؟!!)
درک کامل این الگوریتم مستلزم آشنایی با ویژگی های اصلی گوگل است که تأثیر زیادی بر روی جستجو دارند.
یکی از ویژگی های اصلی گوگل ” گراف دانش و جستجوی معنایی ” است.
گراف دانش در سال 2012 منتشر شد در واقع گوگل با استفاده از گراف دانش میتواند اطلاعات دیگری که ممکن است مربوط به جستجوی یک کاربر باشد را در اختیارش قرار دهد.گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار شروع به کار کرد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط درباره ی افراد و مکان ها و هر آنچه که به آنها مربوط میشد بود این اطلاعات از سراسر اینترنت و سایت های معتبر جمع آوری میشوند.
شما با جستجوی کلماتی در گوگل، تنها به دنبال یک صفحه ی مشخص نیستید بلکه به دنبال یک هدف هستید این جاست که به کمک گراف دانش، احتمال رفتن به بیراهه ها تا حد زیادی کم میشود.
جستجوی معنایی جستجویی کاملا متفاوت از کلمات کلیدی و چیزی فراتر از آن است. در جستجوی معنایی، گوگل روی کلماتی که نوشته میشوند تمرکز نمیکند و در واقع فقط معنا و مفاهیم نوشته ها اهمیت دارد. جستجوی معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است.
در جستجوی معنایی گوگل تاریخچه ی جستجو های شما، محل زندگی و سایر اطلاعات مربوطه را جمع آوری میکند و با توجه به آنها بهترین نتایج را به شما نشان میدهد.
چگونه الگوریتم مرغ مگس خوار جستجوی گوگل را تغییر داد؟
از پاییز سال 2013 این الگوریتم تأثیر خود را بر روی تاثیر خود را بر روی نتایج میلیاردها جستجو گذاشته و برای کاربران، صفحه ی نتایج شخصی تر و صمیمی تری از جستجو را فراهم کرده است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، امروزه نتایج جستجو دیگر بر اساس کلمات کلیدی خاص مشخص نمیشوند و کل عبارت مورد توجه قرار میگیرد.
مرغ مگس خوار، جستجویی که ما انجام داده ایم را درک میکند و معنای آن را در نتایجی که به کاربران نمایش میدهد لحاظ میکند.
ارتباط الگوریتم مرغ مگس خوار با رفتار کاربران
مرغ مگس خوار بیشتر به انسان ها اعتماد دارد تا ربات های گوگل. وقتی کاربران عبارتی را در گوگل جستجو میکنند، به نتایج مختلفی برخورد میکنند. حال اگر تعداد کاربرانی که روی نتیجه ی سوم کلیک میکنند بیشتر از تعداد کاربرانی باشد که روی نتیجه ی اول کلیک میکنند، پس از مدتی جایگاه نتیجه ی سوم ارتقا پیدا میکند
و جایگاه نتیجه اول پایین تر میرود. این پروسه نشان دهنده ی این است که مرغ مگس خوار گوگل علاوه بر تحلیل رفتار کاربران به آنها اعتماد دارد.پس باید در تولید محتوا سعی شود که در کنار الگوریتم ها و ربات های مختلف گوگل، در نظر بگیرید که مخاطبتان به چه چیز هایی بیشتر توجه میکند.
علاوه بر کلیک کردن عوامل مختلفی مثل میزان گردش در سایت، نرخ پرش، محبوبیت در شبکه های اجتماعی و…در سنجش میزان محبوبیت سایت ها نزد کاربران موثر و دخیل اند.
مطالعه بیشتر: 13 دلیل اصلی که سایت یا محتوای شما در گوگل نمایش یا ایندکس نمی شود
الگوریتم مرغ مگس خوار چه تأثیری بر روی سئو سایت دارد؟
خب همانطور که گفتیم الگوریتم مرغ مگس خوار به کیفیت و مفهوم محتوایی که تولید کرده ایدو اینکه چقدر مورد توجه کاربران بوده توجه ویژه ای دارد.پس قطعا روی سئوی سایت هم تأثیر گذار است در ادامه نکاتی را یاد آور میشویم که با رعایت آنها میتوان رضایت مرغ مگس خوار گوگل را جلب کرد.
بهینه سازی تمام کلمات کلیدی
یعنی لزومی ندارد متن را غرق کلمه ی کلیدی خاص کنیم و باید بعنوان کلمه ی کلیدی از کلمات هم معنی و عبارات طولانی هم استفاده کنیم .فراموش نکنید و در نظر داشته باشید وبسایت هایی که در متنشان از کلمات کلیدی بی فایده استفاده میکنند و توجهی به کیفیت محتوا ندارند مورد جریمه ی این الگوریتم قرار میگیرند.
پس میتوان نتیجه گرفت که مرغ مگس خوار گوگل برای سئو کاران کلاه سفید دوست خوبی بوده و برای سئو کاران کلاه سیاه کابوس است!
بهینه سازی انکر تست ها
در ابتدا لازم است با تعریف انکر تست آشنا شوید؛ قسمتی از لینک که کاربر آنرا مشاهده میکند و میتواند روی آن کلیک کند انکر تست نام دارد.
منظور از بهینه سازی انکر تست ها این است که آن ها را طوری انتخاب کنید که با محتوای کلی سایتتان همسو باشند.یعنی ربط انکر تست به محتوا را فدای جذابیت آن نکنید.چون هر چقدر که عنوان لینک جذاب باشد اما بی ربط به محتوای صفحه باشد از نظر گوگل پوچ و بی معنی است و زحماتتان هدر میرود.
بهینه سازی انکر تست ها در چهار گام زیر صورت میگیرد:
گام اول: تهیه ی لیستی از بک لینک های خارجی سایتتان
گام دوم: تهیه ی لیستی از لینک های داخلی سایتتان
گام سوم: باز نگری تمامی این لینک ها و بررسی اینکه مناسب محتوای مقصد هستند یا خیر
گام چهارم: استفاده از کلمات کلیدی در انکر تست ها
تولید مقاله هایی با تعداد کاراکتر های متنوع
مقاله های طولانی و جامع برای سئو و اعتبار سایت شما و خوانندگان زیادی عاشق این توضیحات اند اما گاهی ممکن است برای خوانندگان خسته کننده و حوصله بر باشند پس در نظر داشته باشید گاهی اوقات مقالات خلاصه ای هم برای کاربران کم حوصله تولید کرده و آن را بین مقالات جامع تان پخش کنید.
محتوای تصویری را به پست هایتان بیافزایید
برای جذابیت ظاهری بیشتر ویدیو ها، گراف ها، جدول ها، نمودار ها، و… را به پست های سایت خود بیافزایید چون به کاربر کمک میکنند که با علاقه ی بیشتری متن را دنبال کنند .
استفاده از کد های نشانه گذاری اسکیما
منظور از اسکیما نشانه هایی است که برای راحتی کار موتور های جستجو در سایت قرار میدهند.در کنار تولید محتوای ارزشمند با انجام این کارها، خیالتان از بابت گرفتار شدن در دام جریمه های گوگل راحت خواهد بود.
الگوریتم های پنگوئن و الگوریتم پاندا ماهیت ضد اسپم داشتند اما الگوریتم مرغ مگس خوار برخلاف آنها افزونه ای میباشد؛ و عبارت هایی که کاربران جستجو میکنند را تجزیه و تحلیل میکند.
اگر هدف شما بهبود سئو سایت خود است و میخواهید مورد جریمه ی این الگوریتم قرار نگیرید، باید محتوایی مرتبط با عبارات جستجو شده توسط کاربران، تولید کنید.
در صورتی که کاربران به هنگام جستجوی عبارت های بلند، از وبسایت شما بازدید کنند و به هدف شان برسند، شما مورد تأیید الگوریتم مرغ مگس خوار قرار خواهید گرفت.
به روز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار چه هدفی را دنبال میکند؟
مرغ مگس خوار موجب پیشرفت چشمگیری در تکنولوژی جستجوی گوگل شد و حدود 90 درصد از جستجو ها در سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داد؛ و تمرکز آن روی سه جزء اصلی زیر است:
- جستجوی محاوره ای
- جستجوی انسانی
- جستجوی صوتی
که در ادامه توضیحات تکمیلی مربوط به هر جزء را شرح میدهیم.
جستجوی محاوره ای:conversational search
با استفاده از پردازش زبان طبیعی و به کمک روشی در هوش مصنوعی، مرغ مگس خوار میتواند نتایج مناسب بر اساس هر دو نوع کلمات کلیدی کوتاه head)) و طولانی (long-tail) که شامل عبارات و جملات میشود را بازیابی کند. همچنین ویژگی معنا شناسی کمک میکند تا به کاربران اجازه دهد با اطمینان موضوعات کلی و جزئی مورد علاقه ی خود و مرتبط با موضوع را جستجو کنند.
جستجوی انسانی: Human search
ممکن است در روز های اولیه اینترنت از یک موتور جستجو استفاده کرده باشید، اگر به خاطر داشته باشید جستجوی موضوعات و موارد خاصی که اطلاعات و دانش کافی از آن نداشتید، کار بسیار دشواری بود. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با تمرکز بر روی کلمات مترادف و هم معنی و موضوعات مرتبط به هم این مشکل را حل کرده است.
برای درک بهتر مفهوم این موضوع تصور کنید که فردی عبارت ” رهبر آمریکا ” را جستجو میکند! ( میدانیم در سیستم سیاسی آمریکا، رهبر وجود ندارد)
اگر در گذشته این عبارت جستجو میشد، گوگل به احتمال زیاد جواب درستی برای این جستجو نداشت اما امروزه به کمک این الگوریتم کاربر میتواند آنچه را که نمیداند و جستجو میکند بفهمد و به نتایج مطلوبش برسد.
جستجوی صوتی voice search:
در جستجوی صوتی با بیان عبارت مورد نظر درواقع مرغ مگس خوار را برای پیدا کردن پاسخ احضار میکنید. به طور کلی کلمات کلیدی به تنهایی برای سنجش قصد کاربر از جستجو کفایت نمیکند در نتیجه مرغ مگس خوار با استفاده از گراف دانش و معنا شناسی گوگل میتواند جهت تسریع و راحتی کاربران نتایج بهتری را هم در جستجوی نوشتاری و هم در جستجوی صوتی برای کاربران آماده کند.
آینده ی اینترنت با مرغ مگس خوار گوگل
گوگل در سال 1394 جستجوی صوتی خود را برای زبان فارسی فعال کرد و از آن زمان تا کنون مدام در حال بهبود و توسعۀ آن بوده و تمرکزش را بر روی فراگیری زبانه محاورهای هم قرار داده است. اما این چه ربطی به مرغ مگسخوار دارد؟ از آن جایی که درک جملات مختلف و برداشت درست از مفهوم آنها لازمۀ جستجوی صوتی است، پس میتوان گفت که در آینده مرغ مگس خوار سختگیری بیشتری به خرج خواهد داد.
همین الان هم گوگل یک کامپیوتر پوشیدنی به شکل عینک طراحی کرده که با فرمانهای صوتی شما کار میکند و هر چیزی که بخواهید در کمتر از چند ثانیه جلوی چشمانتان نمایش داده میشوداین عینک به اینترنت متصل میشود و از طریق آن به جستجو در اینترنت میپردازد و همۀ اینها با دستور صوتی شما و جلوی چشمانتان انجام میشود. مثلاً اگر از عینکتان درخواست کنید که سینوس 75 درجه را محاسبه کند، در کثری از ثانیه با کمک جستجوی معنایی و گراف جستجو که هر دوی آنها دو بال مرغ مگس خوار هستند، جواب را به شما نشان میدهد.
همهگیر شدن این عینکها و ابزارهای دیگری که با اینترنت و محتوا سروکار دارند اصلاً دور نیست، پس از همین امروز فکری به حال آن بکنید و خودتان را برای یک آیندۀ پرچالش و در عین حال پرفرصت آماده کنید.
سخن آخر!
از آنجا که این الگوریتم به کیفیت محتوا هایی که تولید میشود و ارزش این محتوا ها برای کاربران توجه ویژه ای دارد، برای شما یک فرصت است. پس اگر سئو سایت برای شما اهمیت دارد در تولید محتوا های سایت تان و تعریف کلمات کلیدی دقت و توجه داشته باشید چون الگوریتم مرغ مگس خوار سایت هایی که شامل کلمات کلیدی بی فایده و محتوای بی کیفیت هستند را مورد جریمه ی خود قرار میدهد.